ortolandia W KLASIE II B.doc

(190 KB) Pobierz
Szkoła Podstawowa nr 2

Szkoła Podstawowa nr 2

im. Cystersów Wągrowieckich

w Wągrowcu

 

 

 

 

 

 

 

Program nauczania ortografii

 

„ZA PAN BRAT Z ORTOGRAFIĄ

W  KLASIE DRUGIEJ”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                     opracowała

                 Barbara Tyrakowska

                                                                    nauczyciel nauczania zintegrowanego

 

WSTĘP

 

„Kto wie, że popełnił błąd i nie naprawia go, popełnia nowy błąd”.

(Konfucjusz)

 

 

              Nie jest rzeczą łatwą opanować polską ortografię. Wiele trudności sprawia uczniom poprawne pisanie. Nic bowiem nie ośmiesza człowieka w późniejszym życiu tak, jak popełnianie prostych błędów ortograficznych i językowych, które są niestety jak „tłusta plama na fotografii matki, którą się kocha”. Dlatego też, jeżeli już w klasach niższych nie będziemy reagować na pierwsze poczynione przez uczniów błędy i nie będziemy starać się ich naprawić, to cytowane słowa Konfucjusza zaczną się szybko urzeczywistniać. Powinny one już od pierwszych chwil towarzyszyć poczynaniom każdego nauczyciela.

             

              Jednym z podstawowych zadań współczesnej szkoły jest kształcenie u dziecka umiejętności pisania, wdrażającej do przestrzegania poprawności ortograficznej. W wyniku systematycznych ćwiczeń, czynności pisania automatyzują się i przechodzą w nawyk ortograficzny, czyli bezbłędne pisanie. Każdy zdaje sobie jednak z tego sprawę, jak żmudnym i wymagającym różnorodnych zabiegów dydaktycznych, jest nauczanie ortografii. Ile wysiłku kosztuje wyrobienie u dziecka tzw. czujności ortograficznej, czyli umiejętności dostrzeżenia i zastosowania w praktyce danej reguły ortograficznej.

 

              Praktyka szkolna pokazuje, że stosowanie jednolitych metod nauczania ortografii jest nieskuteczne, a nawet zniechęcające ucznia. I dlatego też, chcąc tego uniknąć, powinno się pobudzić zainteresowanie, które jest warunkiem osiągnięcia poziomu koncentracji uwagi i stanowi jeden z głównych motywów uczenia się. Niezbędne jest więc stosowanie szerokiej gamy metod, form pracy, jak i środków dydaktycznych z równoczesnym przestrzeganiem określonych zasad postępowania dydaktycznego, do których m. in. należą:

 

- zasada systematyczności  (wyrażająca się w planowaniu materiału nauczania ortografii

     i rytmicznym jego realizowaniu),

- zasada integracji                         (wymagająca łączenia ćwiczeń ortograficznych z innymi formami                  ćwiczeń w mówieniu),

- zasada poglądowości              (wymagająca właściwego doboru środków dydaktycznych,  pomagających w skupieniu uwagi i zapamiętaniu obrazu wyrazu),

- zasada profilaktyki                (polegająca na stałej trosce nauczyciela o poprawny zapis nowych  lub trudnych wyrazów, na wdrażaniu ucznia do samokontroli własnego tekstu),

- zasada stopniowania trudności  (dotycząca racjonalnego doboru i układu ćwiczeń oraz stopniowego przechodzenia od łatwych do trudnych form ćwiczeń w pisaniu),

- zasada aktywności                               (polegająca na tworzeniu warunków zapewniających wszystkim uczniom aktywny i świadomy udział w zajęciach oraz na zainteresowaniu ich treścią i sposobem wykonania ćwiczeń),

- zasada kontroli i oceny postępów ucznia  (stosowana w celu likwidowania niedociągnięć i braków w opanowaniu umiejętności ortograficznych).

 

              Koncepcją dydaktyczną, dającą widoczne efekty w procesie nauczania ortograficznego, jest wykorzystanie w procesie nauczania metod, wynikających z naturalnych potrzeb dziecka, mam tu na myśli formy zabawowe, tj. gry i zabawy dydaktyczne, zagadki i rozrywki umysłowe oraz dramę. Stanowią one pewną formę odpoczynku i odprężenia, a jednocześnie są silnie działającym bodźcem na wyobraźnię i zapamiętywanie, który z kolei pobudza wiarę we własne siły i możliwości. Odpowiednio dobrany materiał językowy, ciekawe i kształcące ćwiczenia, nie tylko korzystnie będą wpływać na kształtowanie nawyków poprawnego pisania, lecz będą także stymulować aktywność emocjonalną dziecka i wzbudzać w nim pozytywną motywację do uczenia się ortografii.

 

              Program dotyczący ortografii to działanie, mające na celu doskonalenie umiejętności zastosowania poznanych zasad i reguł w praktyce oraz umiejętne wykorzystanie przez uczniów posiadanej wiedzy.

 

             

 

 

 

 

 

  I OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

 

              Bazę konstrukcyjną programu stanowi "Program zintegrowanej edukacji XXI wieku. Klasy 1 – 3", autorstwa Jadwigi Hanisz, jak i podręczniki dla kl. II  Hanny Dobrowolskiej i Anny Koniecznej „Wesoła szkoła” wydawnictwa WSiP.

 

Głównym celem programu jest wyrobienie u uczniów umiejętności poprawnego i bezbłędnego pisania poprzez uatrakcyjnienie ich pracy podczas zajęć.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

              Praktyka dowodzi, że zanim dzieci zaczną stosować reguły ortograficzne, należy je tego nauczyć w sposób bardziej dla nich interesujący. Uważam, że właściwą naukę najlepiej rozpocząć w klasie drugiej. Chociaż już pierwszaki mają opracowanych kilka trudności ortograficznych, to jednak w klasie drugiej pojawia się moment, by zacząć przybliżać im piękny, poprawny język polski, wykorzystując właśnie wtedy zdobyte przez nich umiejętności czytania i pisania, wyniesione z klasy pierwszej.

 

              Z uwagi na to, że wszelakie fakty, jak i zjawiska oraz występujące pomiędzy nimi zależności, kształtują w umyśle ośmiolatka scalony obraz świata, co uwarunkowane jest jego rozwojem, proponuję przyswajanie treści ortograficznych w sposób tematyczny. Będę nauczać ich w powiązaniu z realizacją danego bloku tematycznego, łącząc jednocześnie z ćwiczeniami słownikowo – frazeologicznymi, jak i syntaktycznymi, które będę przeplatać stosowaniem różnorakich form zabawowych.

 

Niniejszy program jest częścią edukacji polonistycznej, dlatego w jego realizacji biorą udział wszyscy uczniowie z klasy.

 

Po rocznym cyklu edukacyjnym program będzie kontynuowany w klasie trzeciej, gdzie dziecko utrwalać będzie pisownię poznanych wyrazów i uzupełni ją o nowe reguły ortograficzne.

 

Program angażuje do współpracy rodziców poprzez uczestnictwo w zajęciach z edukacji polonistycznej, jak i pomoc w pracach domowych.

 

 

II CELE KSZTAŁCENIA

             

Cele ogólne:

 

1.      Kształtowanie umiejętności samodzielnego, świadomego i poprawnego posługiwania się językiem pisanym.

2.      Kształtowanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności w piśmie.

3.      Eliminacja błędów w pracach uczniowskich.

4.      Rozwijanie świadomości i użyteczności zdobywanej wiedzy.

 

 

 

Cele szczegółowe:

 

 

1.      Rozbudzenie zainteresowań ortograficznych.

2.      Uatrakcyjnienie nauczania ortografii.

3.      Doskonalenie umiejętności poprawnej pisowni.

4.      Utrwalanie podstawowych zasad i reguł ortograficznych.

5.      Rozwijanie umiejętności analizowania trudności ortograficznych.

6.      Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, pobudzanie ciekawości poznawczych.

7.      Mobilizowanie do wykorzystania posiadanej wiedzy w praktyce.

8.      Wytworzenie stanu czujności oraz spostrzegawczości ortograficznej.

9.      Wdrażanie do nawyku korzystania ze słowniczka ortograficznego.

10.  Przygotowanie do udziału w konkursach ortograficznych.

11.  Zapoznanie z możliwością wykorzystania komputera w rozwijaniu umiejętności ortograficznych.

 

 

Przewidywane osiągnięcia uczniów

 

 

W wyniku realizacji programu uczeń powinien:

 

 

  stosować na co dzień poznane wyrazy zawierające ortogramy,

▪  znać zasady i reguły ortograficzne i stosować je w praktyce,

▪  umieć uzasadnić pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną,

▪  potrafić kojarzyć tematycznie słowa z opracowaną trudnością ortograficzną,

▪  zilustrować odpowiednią techniką plastyczną omawiany temat,

▪  korzystać przy pisaniu wyrazów ze znajomości innych form tego samego wyrazu i rodziny 

   wyrazów oraz wiadomości z nauki o języku,

▪  wyjaśniać ciekawostki ortograficzne,

▪  zilustrować ruchem poznawane wyrazy w zabawach muzyczno – ruchowych,

▪  wykorzystywać komputer w rozwijaniu umiejętności ortograficznych,

▪  wykazywać spostrzegawczość i czujność ortograficzną,

▪  rozumieć istotę bezbłędnego pisania,

▪  mieć nawyk sprawdzania tekstu po napisaniu i rozumieć sens poprawy błędów,

▪  dokonywać autokorekty własnego tekstu w oparciu o słowniczek ortograficzny,

▪  doskonalić technikę czytania, która ma pozytywny wpływ na eliminowanie błędów,

▪  chętnie uczestniczyć w zajęciach, przejawiając różne formy aktywności,

▪  prowadzić regularnie słowniczek ortograficzny, gromadzący poznawany materiał,

▪  brać chętnie udział w konkursach ortograficznych,

▪  być tolerancyjnym w stosunku do innych, popełniających także błędy,

▪  współdziałać w grupie podczas prac zespołowych.

 

 

III FORMY PRACY I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU

     „ZA PAN BRAT  Z ORTOGRAFIĄ W KLASIE DRUGIEJ”

 

1.      Praca indywidualna.

2.      Praca w grupach.

3.      Prowadzenie – założonego w klasie pierwszej i kontynuowanego aż do klasy trzeciej – 

słowniczka obrazkowo - wyrazowego, podzielonego na działy tematyczne

i uwzględniającego różne trudności ortograficzne.

4.      Wypełnianie tematycznych kart pracy zgodnych z proponowaną tematyką.

5.      Współtworzenie w klasie - ortograficznej gazetki: „Z ortografią za pan brat”.

6.      Rozwiązywanie indywidualnie i zbiorowo – w grupach rebusów, krzyżówek, logogryfów, eliminatek, zagadek ortograficznych oraz uzupełnianie kolorowanek ortograficznych.

7.      Praca ze słowniczkiem ortograficznym.

8.      W ramach edukacji polonistycznej korelacja działań z zajęciami plastycznymi, muzycznymi, fizyczno – ruchowymi, środowiskowymi i matematycznymi.

9.      Organizowanie konkursów.

10.  Nauka piosenek i wierszyków przybliżających poznanie zasad i reguł ortograficznych.

11.  Wycieczki tematyczne.

12.  Gry i zabawy edukacyjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego.

13.  Zabawy i zadania kształcące spostrzegawczość i pamięć wzrokową.

 

 

IV ZADANIA NAUCZYCIELA I SZKOŁY

 

 

1.      Wprowadzenie uczniów w świat wiedzy  ujmowanej interdyscyplinarnie, zapewnienie zdobycia wiedzy   na poziomie umożliwiającym  kontynuowanie   nauki na następnym poziomie edukacji.

2....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin