PLAN METODYCZNY
TYP SZKOŁY: SZKOŁA PODSTAWOWA
KLASA: VI
TEMAT LEKCJI: Wynalazki techniki, które zmieniły świat
CZAS LEKCJI: 45 minut
CEL PODSTAWOWY:
· poznanie niektórych wynalazców i ich dzieł
· poznanie szczegółów dotyczących patentu, znaków towarowych
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
UCZEŃ POTRAFI:
· wymienić wynalazki techniki o znaczeniu historycznym
· podać wynalazców żarówki, pierwszego samochodu z silnikiem benzynowym, samolotu, telefonu, pierwszej maszyny parowej
· potrafi zidentyfikować wynalazki w czasie
· korzystać z literatury fachowej
WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI WEJŚCIOWE
UCZEŃ WIE:
· jakie są zasady organizacji miejsca pracy
· jakie są zasady pracy w grupie
· jaka jest różnica między narzędziem a urządzeniem
· bez jakich wynalazków technicznych nie byłoby możliwe funkcjonowanie dzisiejszego świata
· co to jest patent i znak towarowy
UCZEŃ UMIE:
· podać wynalazcę, jego dzieło oraz krótką historię wynalazku
· współpracować w zespole uczniowskim
· przestrzegać na lekcji zasad BHP
· wyjaśnić różnicę między wynalazkiem jawnym i tajnym
· wymienić warunki jakie należy spełnić, by zgłosić wynalazek do urzędu patentowego
· co to jest piractwo i jakie przynosi szkody
METODY I FORMY PACY:
Burza mózgów, pogadanka, praca grupowa, prezentacja, pokaz
ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
materiały do pracy w grupach- „Dzieje odkryć i wynalazków, które zrewolucjonizowały świat”, karty ćwiczeń uczniowskich, Słownik wyrazów obcych, arkusze papieru A2, markery
PRZEBIEG LEKCJI
Ogniwa lekcji
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
WSTĘPNE
Nawiązuje do tematu lekcji poprzez zadanie następujących pytań:
§ bez jakich osiągnięć techniki nie wyobrażacie sobie życia?
§ czy próbowaliście kiedyś zabawić się w wynalazców ?
Zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji oraz przewidywanymi osiągnięciami uczniów
Odpowiadają na zadane pytania
Zapisują temat w zeszytach pismem technicznym
GŁÓWNE
Dzieli uczniów na 5 grup.
Każdej grupie rozdaje materiały odnośnie innego wynalazku i jego twórcy. Zadaje następujące zadanie: uczniowie przygotowują w grupach krótkie informacje o autorze i jego dziele nie podając jego nazwy.
Rozdaje grupom arkusze papieru A2 i markery
Nauczyciel pełni rolę koordynatora, nadzoruje pracę grup, ewentualnie sugeruje zmiany.
Poleca zakończenie pracy, prosi liderów grup o przedstawienie zdobytych informacji bez ujawniania nazwy wynalazku
Poprawia ewentualne błędy.
Prosi, aby uczniowie odczytali w słowniku wyjaśnienie pojęcia patent
Rozdaje karty pracy z informacjami dotyczącymi patentu, urzędu patentowego, wynalazków, przykładowym wnioskiem o udzielenie patentu, opis patentu.
Poleca zapoznać się z kartą w parach i na jej podstawie odpowiedzieć na pytanie; Co należy zrobić, aby uzyskać patent, czyli prawo własności.
Pyta, jakie przestępstwo ma związek z posiadaniem prawa własności. Naprowadza uczniów.
Siadają w grupach.
Przeglądają rozdane przez nauczyciela materiały. Zastanawiają się nad odpowiedzią, informacje zapisują
na arkuszach papieru
Liderzy eksponują swoje arkusze w widocznym miejscu, prezentują zapisy, pozostałe grupy zapisują nazwy prezentowanych wynalazków, nie porozumiewając się między grupami.
Po zakończeniu podają nazwy wynalazków.
Zapisują w zeszycie nazwy poznanych wynalazków i ich autorów.
Odczytują, odpowiadają własnymi słowami
Zapoznają się z kartami pracy i odpowiadają na pytanie nauczyciela.
(W domu wklejają karty do zeszytu.)
Odgadują, że chodzi o piractwo. Dyskutują o szkodach, jakie powoduje.
KOŃCOWE
Podsumowuje zdobyte informacje o wynalazkach i patencie
Zadaje pracę domową: Przygotuj wynalazek do zgłoszenia do urzędu patentowego
Poleca uporządkować miejsca pracy.
Uzupełniają wypowiedź nauczyciela.
Zapisują polecenie w zeszytach.
Porządkują miejsca pracy
Opracowanie:
Renata Bukacka Szkoła Podstawowa w Ręcznie
najlepsze1234