TRUDNOSCI_W_CZYTANIU_WZORY_CWICZEN.doc

(32 KB) Pobierz
Trudności w czytaniu dzieci starszych

 

Trudności w czytaniu u dzieci starszych – wzory ćwiczeń

 

Aby łatwiej zapamiętać czytany tekst należy:

 

a)      uczyć się głośno w jednym miejscu,

b)      uczyć się wszystkimi zmysłami,

c)       podkreślać kolorowymi kredkami istotne fragmenty tekstu,

d)      wypisywać najważniejsze fragmenty na kartce,

e)      przedstawić za pomocą rysunku to, co mamy zapamiętać,

Pomocne bywa również rysowanie tzw. „leniwych ósemek” i ćwiczenia oddechowe.

 

Przedstawione poniżej przykłady ćwiczeń mają na celu usprawnienie pamięci, uwagi i myślenia u dzieci, które są niezbędne aby dziecko rozumiało czytany tekst i potrafiło w oparciu o niego  pracować.

 

1.       Postaraj się zapamiętać i zapisać jak największą ilość wyrazów z tych, które przeczytam:

np.:

a)        kapa, lody, wózek, stół, zeszyt, lampa, książka, śnieg, pies, woda, telefon, laska, obraz,                      zegar, krzesło

b)        kun, lan, zum, ban, wog, syl, rab, goz, asa, pul, min, tuj, dan, ter, muz

 

2.       Postaraj się zapamiętać i zapisać jak największą ilość liczb z tych, które przeczytam:

np.: 1, 2, 16, 24, 68, 72, 54, 81, 7, 11, 35, 58, 67, 93, 0.

 

3.       Daj szybką odpowiedź:

np.:

Ile fasoli zjadł zegarmistrz?                         - gar

      Ile Janek trzymał róż?                                   - trzy

      Co zbudował Dominik z klocków?                - dom

 

4.       Podaj wspólne słowo dla podanych wyrazów

np.:

szafa         manekin                            - ubranie

      zamek       szyfr                                              - klucz

      cyklon      głową                                              - oko

      kanarek     taśma filmowa                   - klatka

 

5.       Co łączy:

np.:

pierścionek z rafą koralową                        - koral

      bank z rattanowym krzesłem                        - rata

      wysoki dom z wiśniami                                - sok

      krótką drzemkę z truskawkami                      - dżem

 

6.       Tak zmień literę, aby zamienić

a)        kubek w worek

np.:               KUBEK

KUREK

                                   KOREK

                                   WOREK

 

b)        kosę w lawę

KOSA

                                   KASA

                                   KAWA

                                   LAWA

    

7.       Ułóż 5-cio literowe wyrazy zaczynające się kolejnymi literami w zdaniu np.:

Ś   M   I    E   C   H      T O     Z D R O W I E

w    i    s    l    e    u .....

i     a    k   e    c   m

a    r    r     k   h    o

t    a    a     t   a    r 

 

8.       Przedstaw za pomocą rysunku cyfrę, liczbę .

 

9.       Znajdź jak najwięcej 5-cio literowych np. części samochodu.

 

10.   Ułóż wyrazy rozpoczynające się i kończące na podane litery:

 

np.:              L   ic   O

                      U        R

                      S        T

                      T        S

                      R        U

O        L

 

11.   Postaraj się znaleźć jak najwięcej określeń do podanego słowa

np.: miód – słodki, bursztynowy, lepki itd.

 

12.   Ułóż opowiadanie, w którym każde kolejne zdanie będzie zaczynać się od kolejnej litery w alfabecie, np.:

Albatros wyleciał ze swego gniazda. Była piękna, słoneczna pogoda. Chciał znaleźć coś do jedzenia. Dzieci albatrosa były bardzo głodne. itd.

 

13.   Podaj jak najwięcej rzeczowników, które określają podane wyrazy, np.:

świeży     -               np.: pieczywo, wiadomość, zapach itp.

puszysty  -               np.: włosy, śnieg, osoba.

twardy     -               np.:  charakter, przedmiot, akcent, dysk.

 

14.   Ćwiczymy spostrzeganie

np.: pokazując dziecku obrazek. Prosimy, żeby usiadło wygodnie. Prawą ręką zasłoniło prawe oko i oglądało obrazek, potem wykonuje to samo zasłaniając lewe oko. Następnie zamyka oczy i opowiada co widział. Ćwiczenie to możemy poprzedzać łatwiejszymi ćwiczeniami dotyczącymi np.: to co dziecko widziało w drodze do szkoły itp.   

 

15.   Napisz zdanie używając na przemian liter

np.: P  M.

  

16.   Ułóż zdanie używając wyrazów rozpoczynających się kolejno na litery.

np.: W  T  R  S

  

 

 

mgr Monika Kopeć – pedagog PPP-1

luty – 2002r.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin