Aby łatwiej zapamiętać czytany tekst należy:
a) uczyć się głośno w jednym miejscu,
b) uczyć się wszystkimi zmysłami,
c) podkreślać kolorowymi kredkami istotne fragmenty tekstu,
d) wypisywać najważniejsze fragmenty na kartce,
e) przedstawić za pomocą rysunku to, co mamy zapamiętać,
Pomocne bywa również rysowanie tzw. „leniwych ósemek” i ćwiczenia oddechowe.
Przedstawione poniżej przykłady ćwiczeń mają na celu usprawnienie pamięci, uwagi i myślenia u dzieci, które są niezbędne aby dziecko rozumiało czytany tekst i potrafiło w oparciu o niego pracować.
1. Postaraj się zapamiętać i zapisać jak największą ilość wyrazów z tych, które przeczytam:
np.:
a) kapa, lody, wózek, stół, zeszyt, lampa, książka, śnieg, pies, woda, telefon, laska, obraz, zegar, krzesło
b) kun, lan, zum, ban, wog, syl, rab, goz, asa, pul, min, tuj, dan, ter, muz
2. Postaraj się zapamiętać i zapisać jak największą ilość liczb z tych, które przeczytam:
np.: 1, 2, 16, 24, 68, 72, 54, 81, 7, 11, 35, 58, 67, 93, 0.
3. Daj szybką odpowiedź:
Ile fasoli zjadł zegarmistrz? - gar
Ile Janek trzymał róż? - trzy
Co zbudował Dominik z klocków? - dom
4. Podaj wspólne słowo dla podanych wyrazów
szafa manekin - ubranie
zamek szyfr - klucz
cyklon głową - oko
kanarek taśma filmowa - klatka
5. Co łączy:
pierścionek z rafą koralową - koral
bank z rattanowym krzesłem - rata
wysoki dom z wiśniami - sok
krótką drzemkę z truskawkami - dżem
6. Tak zmień literę, aby zamienić
a) kubek w worek
np.: KUBEK
KUREK
KOREK
WOREK
b) kosę w lawę
KOSA
KASA
KAWA
LAWA
7. Ułóż 5-cio literowe wyrazy zaczynające się kolejnymi literami w zdaniu np.:
i a k e c m
a r r k h o
t a a t a r
8. Przedstaw za pomocą rysunku cyfrę, liczbę .
9. Znajdź jak najwięcej 5-cio literowych np. części samochodu.
10. Ułóż wyrazy rozpoczynające się i kończące na podane litery:
np.: L ic O
U R
S T
T S
R U
O L
11. Postaraj się znaleźć jak najwięcej określeń do podanego słowa
np.: miód – słodki, bursztynowy, lepki itd.
12. Ułóż opowiadanie, w którym każde kolejne zdanie będzie zaczynać się od kolejnej litery w alfabecie, np.:
Albatros wyleciał ze swego gniazda. Była piękna, słoneczna pogoda. Chciał znaleźć coś do jedzenia. Dzieci albatrosa były bardzo głodne. itd.
13. Podaj jak najwięcej rzeczowników, które określają podane wyrazy, np.:
świeży - np.: pieczywo, wiadomość, zapach itp.
puszysty - np.: włosy, śnieg, osoba.
twardy - np.: charakter, przedmiot, akcent, dysk.
14. Ćwiczymy spostrzeganie
np.: pokazując dziecku obrazek. Prosimy, żeby usiadło wygodnie. Prawą ręką zasłoniło prawe oko i oglądało obrazek, potem wykonuje to samo zasłaniając lewe oko. Następnie zamyka oczy i opowiada co widział. Ćwiczenie to możemy poprzedzać łatwiejszymi ćwiczeniami dotyczącymi np.: to co dziecko widziało w drodze do szkoły itp.
15. Napisz zdanie używając na przemian liter
np.: P M.
16. Ułóż zdanie używając wyrazów rozpoczynających się kolejno na litery.
np.: W T R S
mgr Monika Kopeć – pedagog PPP-1
luty – 2002r.
kasiela2111