Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5), arkusz obserwacji.pdf

(165 KB) Pobierz
Adaptacja SGS. Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
Wersja eksperymentalna 8.10.2008
Elżbieta Koźniewska
Załącznik nr 2
Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
(Arkusz obserwacji)
Dane o dziecku:
Imię i nazwisko
Data urodzenia
Wiek
Obserwacja wstępna
Data rozpoczęcia
Data zakończenia
Miejsce obserwacji
L.p.
1
2
3
4
5
6
7
Czy dziecko przejawia poniższe zachowania
i umiejętności?
A. Pięciolatek poznaje
środowisko
i siebie, uczy
się rozumieć
świat
bada przedmioty, pyta o przyczyny obserwowanych
zjawisk, eksperymentuje
ma orientację w schemacie ciała
wymienia pory roku, związane z nimi zabawy dzieci
i zjawiska przyrody
zwraca uwagę na inne dzieci, przewiduje ich
zachowania
potrafi grupować przedmioty według różnych
kryteriów
potrafi umieścić nowy przedmiot w odpowiednie
miejsce w już ułożonym szeregu
używa ze zrozumieniem słów wykraczających poza
bezpośrednie doświadczenie
B. Pięciolatek bawi się i uczy w grupie
rówieśników, zdobywa doświadczenia społeczne
mówi w sposób zrozumiały dla innych, np. o swoich
potrzebach
zaprasza dzieci do zabaw i rozmów
sprawnie
łapie
i odrzuca piłkę
pomaga innym dzieciom spontanicznie lub na
prośbę kolegi
w zabawach i w czasie aktywności zadaniowej
reaguje gniewem, obraża się, odwraca, odchodzi
łatwo
wybucha złością, płaczem, zachowuje się
impulsywnie w stopniu utrudniającym mu kontakty z
dziećmi
okazuje niepokój, lęk, wycofuje się
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
8
9
10
11
12
13
14
Wszelkie prawa zastrzeżone
CMPPP, Warszawa 2008
Adaptacja SGS. Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
Wersja eksperymentalna 8.10.2008
Elźbieta Koźniewska
C. Pięciolatek uczy się samodzielności w
nowych i trudnych sytuacjach
15
16
17
18
sam podejmuje próby poradzenia sobie z trudnością
wykazuje inicjatywę, wypróbowuje różne sposoby
działania
unika sytuacji i zadań, wymagających
samodzielności
stara się przebywać blisko nauczyciela lub innej
osoby dorosłej w stopniu utrudniającym zabawę i
naukę w grupie
D. Pięciolatek wykonuje zadania, pracuje pod
kierunkiem nauczyciela
jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się
dokończyć pracę
okazuje radość z osiągniętego wyniku
potrafi zapamiętać i wykonać polecenie
często zadaje pytania
E. Pięciolatek przygotowuje się do nauki
czytania, pisania, matematyki
potrafi opowiedzieć obrazkową historyjkę
dzieli zdanie na wyrazy
dzieli wyraz na sylaby i
łączy
sylaby w wyraz
interesuje się książkami dla dzieci, słucha, ogląda
rozumie sens umownych znaków
posługuje się prostymi narzędziami
buduje z drobnych klocków
lepi figurki z plasteliny
składa układanki typu puzzle
prawidłowo trzyma ołówek (chwyt, napięcie mięśni)
zna i stosuje liczebniki porządkowe
dodaje i odejmuje „konkretne” przedmioty, liczmany
chętnie rozwiązuje zagadki
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
19
20
21
22
tak
raczej
tak
raczej
nie
nie
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
2
Wszelkie prawa zastrzeżone
CMPPP, Warszawa 2008
Adaptacja SGS. Kryteria Gotowości Edukacyjnej Pięciolatka (GE-5)
Wersja eksperymentalna 8.10.2008
Elźbieta Koźniewska
Istotne dane o stanie zdrowia dziecka
Inne obserwacje nauczyciela nie ujęte w arkuszu
-
w tym obserwacje dotyczące wyboru lewej lub prawej ręki przy trzymaniu ołówka, kredki
ale także wyboru ręki w innych sytuacjach np. trzymania sztućców podczas posiłku
Obserwacje nauczyciela dotyczące zainteresowań i uzdolnień muzycznych, plastycznych,
technicznych i ruchowych dziecka
Frekwencja dziecka na zajęciach
Działania podjęte przez nauczyciela
3
Wszelkie prawa zastrzeżone
CMPPP, Warszawa 2008
Zgłoś jeśli naruszono regulamin