Wstep.pdf

(290 KB) Pobierz
Programowanie mikrokontrolerów
Wstęp
Marcin Engel
Marcin Peczarski
24 września 2008
Co to jest mikrokontroler?
Układ integrujący w sobie następujące elementy (w zależności od
modelu):
jednostkę obliczeniową (8-, 16- lub nawet 32-bitową)
pamięć danych (SRAM, EEPROM)
pamięć programu (FLASH, ROM, EEPROM)
układy taktujące (RC)
kontroler przerwań
liczniki
przetworniki analogowo-cyfrowe
przetworniki cyfrowo-analogowe
interfejsy szeregowe (UART, SPI, I2C, 1WIRE, USB)
układ nadzorujący (watchdog)
zegar czasu rzeczywistego
mikrokontroler = komputer w jednym układzie
Popularne mikrokontrolery
8051 firmy Intel i jego liczne klony
PIC firmy Microchip Technology
68HC firmy Motorola (obecnie Freescale Semiconductor)
Z8 firmy Zilog
AVR, ARM firmy Atmel
...
Mikrokontrolery firmy Atmel
8-bitowa architektura 8051
AT80. . .
AT83. . .
AT87. . .
AT89. . .
8-bitowa architektura AVR
AT90. . .
ATtiny. . .
ATmega. . .
ATxmega. . .
32-bitowa architektura AVR
AT32. . .
32-bitowa architektura ARM
AT91. . .
Jak zacząć zabawę?
Trzeba zakupić:
mikrokontroler (ATmega16 kosztuje ok. 9 PLN)
oraz troszkę innych elementów elektronicznych (diody LED,
mikroswitche, rezystory, kondensatory, złącza, . . . ).
Ponadto należy przygotować:
programator (cena ok. 26 PLN za gotowy, poniżej 5 PLN przy
samodzielnym montażu),
komputer z oprogramowaniem (darmowe programy PonyProg,
AVR Studio, VMLAB, . . . ).
A także:
laminat, wytrawiacz, lutownicę i inne narzędzia lub
płytkę uniwersalną, lutownicę lub
płytkę stykową lub . . .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin