Egzamin gimnazjalny-informator.pdf

(2833 KB) Pobierz
INFORMATOR
o egzaminie gimnazjalnym
przeprowadzanym od roku szkolnego 2008/2009
Warszawa 2007
SPIS TREŚCI
I.
II.
III.
IV.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SYSTEMIE OCENIANIA ..................................4
PODSTAWY PRAWNE ..............................................................................................5
CO TRZEBA WIEDZIEĆ O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM ...........................6
STANDARDY WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH WRAZ Z KOMENTA-
RZEM DLA UCZNIA ................................................................................................. 9
A. Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH .................................. 9
B. Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH ...12
V.
STRUKTURA I FORMA ZESTAWÓW EGZAMINACYJNYCH ......................16
1. JAK BĘDZIE SKONSTRUOWANY ZESTAW EGZAMINACYJNY Z ZAKRE-
SU PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH ...................................................16
2. JAK BĘDZIE SKONSTRUOWANY ZESTAW EGZAMINACYJNY Z ZAKRE-
SU PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH ...................17
VI.
VII.
PRZYKŁADOWE ZESTAWY EGZAMINACYJNE ............................................17
ADERSY KOMISJI EGZAMINACYJNYCH ........................................................87
Drodzy Uczniowie i Nauczyciele!
W trzeciej klasie gimnazjum przeprowadzony zostanie egzamin gimnazjalny. Pozwoli
on ocenić poziom wiadomości i umiejętności uczniów. Prace gimnazjalistów będą sprawdzać
wykwalifikowani egzaminatorzy, stosując kryteria obowiązujące w całym kraju. Wynik eg-
zaminu pomoże absolwentom gimnazjów w wyborze szkoły odpowiadającej ich umiejętno-
ściom
i ambicjom.
Przygotowanie do egzaminu ułatwić może niniejszy informator, w którym przedsta-
wiono cele egzaminu oraz najważniejsze informacje o jego formie i organizacji, akty prawne
stanowiące podstawę jego przeprowadzania, w tym standardy wymagań egzaminacyjnych
wraz z wyjaśnieniami dla ucznia, opis struktury zestawów egzaminacyjnych, przykładowe ze-
stawy oraz kryteria oceniania i zasady punktowania zadań.
Pragniemy przy tym podkreślić,
że
szkolne ocenianie nie powinno zostać podporząd-
kowane i całkowicie uzależnione od wymagań egzaminacyjnych. Przestrzegamy również
przed korzystaniem z takich publikacji, które nie pochodzą z instytucji odpowiedzialnych za
przygotowanie egzaminu i nie zawsze dostarczają wiarygodnych informacji na jego temat.
Życzymy
uczniom osiągnięcia sukcesu na egzaminie, nauczycielom – satysfakcji za-
wodowej, a rodzicom – zadowolenia z dzieci.
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
3
I. EGZAMIN GIMNAZJALNY W SYSTEMIE OCENIANIA
W 1999 r. zmieniono dotychczasowy system oceniania, wprowadzając egzaminy ze-
wnętrzne, tzn. takie, które organizuje instytucja specjalnie do tego powołana – okręgowa ko-
misja egzaminacyjna (OKE).
Egzaminy przeprowadzane są na końcu każdego etapu kształcenia:
uczniowie kończący szkołę podstawową piszą
sprawdzian,
uczniowie klasy trzeciej gimnazjum przystępują do
egzaminu gimnazjalnego,
absolwenci szkół ponadgimnazjalnych zdają
egzamin maturalny
lub
egzamin potwierdza-
jący kwalifikacje zawodowe.
Porównanie najważniejszych zasad oceniania wewnątrzszkolnego i zewnętrznego
na poziomie gimnazjum przedstawia następująca tabela:
Lp.
1.
Pytania
Kto ocenia?
Ocenianie wewnątrzszkolne
Nauczyciel,
uczeń, który także sprawdza,
czego się nauczył.
Oceniane są wszystkie wiado-
mości i umiejętności opanowane
w trakcie nauki.
2.
Co jest oceniane?
3.
Kiedy się ocenia?
W ciągu całego roku szkolnego.
Nauczyciel na podstawie pro-
gramu nauczania.
Zgodnie z przyjętym w danej
szkole systemem oceniania (za
pomocą oceny szkolnej, punk-
towej, opisowej, innej).
4. Kto określa wymagania?
W jaki sposób przedsta-
5. wiane są wyniki ocenia-
nia?
Ocenianie zewnętrzne
Egzaminator powołany przez
dyrektora okręgowej komisji
egzaminacyjnej.
Oceniane są wiadomości i umie-
jętności opisane w standardach
wymagań egzaminacyjnych
i w podstawie programowej,
możliwe do sprawdzania na eg-
zaminie pisemnym.
Podczas egzaminu kończącego
naukę w gimnazjum.
Minister w
standardach wyma-
gań egzaminacyjnych.
W postaci liczby punktów,
z odniesieniem do standardów
wymagań egzaminacyjnych.
4
II. PODSTAWY PRAWNE
Uczniowie kończący gimnazjum przystępują do egzaminu na mocy
Ustawy o systemie
oświaty
z 7 września 1991 r. (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
Zasady przeprowadzania egzaminów w trzyletnich gimnazjach publicznych regulują
rozporządzenia:
– Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
(DzU nr 83, poz. 562, z późn. zm.),
– Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lutego 1999 r.
w sprawie utworzenia okręgowych
komisji egzaminacyjnych i ich zasięgu terytorialnego
(DzU nr 14, poz. 134, z późn. zm.).
Zakres umiejętności badanych na egzaminie określono w załączniku nr 2, stanowią-
cym integralną część
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów
(DzU nr 92, poz. 1020, z późn. zm.). Standardy te są zgodne
z
podstawą programową kształcenia ogólnego,
zawartą w
Rozporządzeniu Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
(DzU nr 51, poz.
458, z późn. zm.).
Najważniejsze informacje dotyczące egzaminu, zawarte w wyżej wymienionych ak-
tach prawnych, przedstawiamy w kolejnym rozdziale informatora.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin