Alrauna-Attis.doc

(121 KB) Pobierz
Alrauna - zob. Mandragora; z nm. Alraune 'mandragora, pokrzyk' od rdw. 
imienia żeńskiego.



Al Sirat - w legendzie muzułmańskiej most z ziemi do Raju, ostry jak 
miecz, cieńszy niż włos, rozpięty nad ognistš czeluciš Piekła; stopa 
niewierzšcych polinie się na nim i spadnš w ogień; wierzšcy przekroczš go 
pewnie i bez trudu.



Al Tair - jedna z najbliższych gwiazd, najjaniejsza (alfa) w konstelacji 
Orła (Aquila), widoczna w Polsce latem i jesieniš; z arab. al ta'ir 
'latacz, ptak'.



Altamira - jaskinia w płd. Pirenejach w pobliżu Santander (w Hiszpanii), 
którš w 1879 badał archeolog hiszp. Marcelino de Santuola, gdy jego mała 
córeczka dostrzegła na cianach i sklepieniach "wielkie zwierzaki". Te 
rytowane i wielobarwnie malowane przez ludzi z epoki wczesnego paleolitu 
(ok. 15000 lat temu) znakomite sceny o charakterze magicznym, z życia 
zwierzšt, gł. bizonów, rozpoczynajš historię sztuki; por. Lascaux.



Altea - zob. Meleager.



Altembas - dawn. złotogłów, odmiana brokatu z przewagš koloru ztotego; z 
tur. altyn 'złoto' i bez 'płótno'.



Alter Fritz - nm., 'Stary Fryc', przydomek króla Prus, Fryderyka Ii 
Hohenzollerna (zob.), zwanego Fryderykiem Wielkim.



Alternata - dawn. pierwszeństwo przyznawane kolejno na przemian stronom 
uważajšcym się za równe; odbywanie się sejmów na przemian w Koronie i na 
Litwie; ze rdw. łac. alternare 'odmieniać' od alter 'inny'.



Alwar - pot. osławiony podręcznik gramatyki łacińskiej "De institutione 
grammatica" (1572) portugalskiego jezuity Emanuela Alvarusa, używany 
powszechnie w dawnych szkołach Europy, kilkadziesišt razy przedrukowywany 
dla użytku szkół polskich, jeszcze i w Xix w., mimo że usunięty z programów 
przez Komisję Edukacji Narodowej.

Z Alwara się uczył - przysł., tęgi z niego łacinnik; również iron.



Ałuszta - uzdrowisko na płd.-wsch. wybrzeżu Krymu, miejscowoć znana z 
Prokopa z Cezarei (zob. Historia: sekretna) jako Allustion. Mickiewicz 
powięcił jej dwa sonety krymskie: "Ałuszta w dzień" i "Ałuszta w nocy".



Amadis De Gaula - Amadis z Walii, bohater słynnego romansu rycerskiego 
pod tym tytułem, pochodzšcego z Portugalii a. Kastylii Xiv w., 
skompilowanego i rozszerzonego w 1508 przez Garcię Ordoneza de Montalvo. 
Romans zawiera wiele elementów bretońskiego cyklu Okršgłego Stołu. Amadis 
uosabia rycerskie ideały odwagi, wiernoci i czystoci. Porzucony przez 
matkę w kolebce na wodzie, znany dlatego jako Doncet del Mar, 'Dziecię 
Morza', uratowany, wychowuje się na dworze szkockim, zakochuje w królewnie 
ang. Orianie i ku jej chwale dokonuje niewiarygodnych czynów, m.in. rozcina 
dwóch olbrzymów na pól jednym zamachem miecza, stšd zwany Rycerzem 
Niezwyciężonego Miecza. Powieć zdobyła ogromnš popularnoć w Europie i 
miała liczne naladownictwa; romans rycerski uratowany z całopalenia i 
oceniony jako "najprzedniejszy w swoim rodzaju" w dyskusji proboszcza z 
balwierzem w Don Kiszocie, 1, 1, 6, Cervantesa; por. Palmerin.

Amadis de Gaules - Opera w stylu fr. (1779) Johanna Christiana Bacha.



Amaimon - jeden z głównych diabłów demonologii rdw., król wschodniej 
częci piekła, przełożony Asmodeusza; zob. Diabeł.



Amalekici - w Biblii, koczownicze plemię arabskie mieszkajšce na południe 
od Judy, z którym Izraelici walczyli od czasów Jozuego do czasu, kiedy 
Dawid rozgromił je ostatecznie; I. Ks. Król., 30, 17.



Amaltea - gr. Amaltheia, mil. gr. opiekunka małego Zeusa, ukrytego przed 
Kronosem na Krecie przez Gaję; nimfa, a wg innej wersji koza-karmicielka, 
którš wdzięczny Zeus po jej mierci umiecił na firmamencie jako gwiazdę 
Kozę (łac. Capella), a skórš jej obił swojš egidę (zob.).

Róg Amaltei - róg obfitoci, atrybut Plutosa i Dionizosa jako patronów 
płodnoci ziemi, bogactwa, obfitoci, stale napełniajšcy się płodami ziemi 
ułamany róg kozy Amaltei; gr. keras Amaltheias; łac.  cornu copiae 'róg 
obfitoci'.

Mały Jowisz, faun i koza Amaltea - rzeba (ok. 1620) L. Berniniego, 
Rzym, Galeria Borghese.

Koza Amaltea karmi małego Jowisza - obraz J. Jordaensa, Paryż, Luwr.



Amarant - kolor winiowofioletowy, który na choršgwiach polskich i w 
barwie mundurów zastšpił w Xix w. czerwień karmazynowš (populamš w Polsce 
przedrozbiorowej) pod wpływem mody francuskiej, powstałej na skutek 
wprowadzenia koszenili jako przemysłowego barwnika tkanin; szarłat, rolina 
zielna, często czerwonawa; z gr. amarantos 'niemiertelny; nie więdnšcy'.



Amarna - zob. Tell el-Amarna.



Amaryllis - imię pasterki, młodej, wiejskiej licznotki u Teokryta, 
Wergiliusza, Owidiusza i póniejszych poetów; bot. amarylek.



Amaterasu - mit.jap. najwyższe bóstwo sintoizmu, bogini słońca, pramatka 
rodu cesarskiego; jap., 'rozwietlajšca niebo'.



Amati - rodzina słynnych lutników włoskich w Cremonie w Xvi8xvii w. 
Założycielem kremońskiej szkoły lutniczej był Andrea Amati, ok. 1535-80, 
który ostatecznie ustalił do dzi obowišzujšcš postać skrzypiec. Synowie 
Antonio i Girolamo (a. Hieronymus) prowadzili pracownię po ojcu. 
Najwybitniejszy był wnuk, syn Girolama, Niccolo, 1596-1684, nauczyciel A. 
Guarneriego, A. Stradivariusa i Fr. Ruggiera.



Amaurote - stolica Utopii (zob.) Thomasa More'a; Rabelais w Garganlui i 
Pantagruelu, ks. 2, r. 23, wprowadza Utopię i "wielkie miasto Amaurotów", 
oblegane przez Dipsodów; z gr. amauros 'ciemny, niewyrany'.



Amazis - zob. Polikrates.



Amazonki - bajeczny lud wojowniczych kobiet, zamieszkały na krańcach 
znanego wiata; w mit. gr. w Azji Mniejszej nad rzekš Termodont, gdzie żyły 
bez mężczyzn, a podtrzymywały cišgłoć rodu dzięki sezonowym spotkaniom z 
mężczyznami z sšsiednich krajów. Chłopców zabijały lub kaleczyty. Obcinały 
sobie prawš pier, aby łatwiej nacišgać cięciwę łuku, skšd, wg etymologii 
lud., ich nazwa: gr. a 'bez', mazos 'pier'; zob. Antiopa 1; Hippolita; 
Pentesilea; Talestris.

Bardzo popularny temat we wszystkich okresach sztuki staroż. z wyjštkiem 
archaicznego, pocišgajšcy twórców kontrastem między kobiecš urodš Amazonek 
a ich wojennym rzemiosłem. Starsze wizerunki przedstawiały je jako greckich 
wojowników, póniejsze dajš im strój scytyjski, ponieważ uchodziły za 
sšsiadki Scytów. Wyobrażano je w spodniach, obcisłej szacie z rękawami, 
czapce scytyjskiej, z łukiem, tarczš (zob.) w kształcie pótksiężyca i 
podwójnym toporem o półksiężycowych ostrzach. Chętnie przedstawiano również 
walki herosów gr. (Actullesa, Bellerofonta, Dionizosa, Heraklesa, Tezeusza) 
z Amazonkami, tzw. amazonomachie, na wazach i płaskorzebach od Vii w. 
pne., a zwł. od Vi w. Także malarstwo baroku (Rubens) i sztuka Xix w.

Ranna Amazonka - Polikteta (V w. pne.), bršz, kopia marmurowa, Rzym, Muz. 
Kapitolińskie (tzw. Sosiklesa). Rzeba Fidiasza (?). poł. V w. pne., kopia, 
Rzym, Watykan; tzw. Mattei.

Walka z Amazonkami - fryz z Mauzoleum w Halikarnasie (Iv w. pne.) Skopasa 
i in., Londyn, Brit. Mus. Fryz ze wištyni Apollina z Bassai (ok. 420 
pne.), tamże.

Bitwa Amazonek - obraz Rubensa, Monachium, St. Pinakoteka.



Ambaje - dawn. 'brednie, androny, niedorzecznoci' (etym. lud. przez 
skojarzenie z bajać, bajdy) z łac. ambages 'manowiec; wybieg; dwuznacznik'.



Ambit - dawn. ambicja, dzi tylko w zwrocie: wzišć na ambit 'uznać co za 
punkt honoru, postanowić osišgnšć co trudnego'; obejcie, nawa obiegajšca 
prezbiterium kocioła od tyłu; dawn. galeria, kryty krużganek, miejsce 
spacerowe; z łac. ambitus 'okršżenie; okres mowy; ambicja; pycha'.



Ambrozja - gr. ambrosia 'niemiertelnoć', mit. gr., pokarm bogów 
olimpijskich, tak jak ich napojem byt nektar. Spożycie ambrozji i nektaru 
zapewniało niemiertelnoć, chroniło ciało od zepsucia, ich woń zagłuszała 
przykre zapachy. Wg niektórych uczonych sš one wyidealizowanš postaciš 
kaszy jaglanej i miodu pitnego; por. Homera Iliada, 5, 341; 19, 38; 
Odyseja, 4, 445; 5, 93; 18, 192; por. Ichor.



w. Ambroży - Aurelius Ambrosius, ok. 339-397, jeden z ojców i doktorów 
kocioła zach., od 374 biskup Mediolanu, zagorzały przeciwnik arianizmu, 
reformator liturgii i piewu kocielnego.

Biblioteka Ambrozjańska - zob. Biblioteka.

Chorał, piew ambrozjański a. mediolański - rodzaj piewu liturgicznego 
używany dzi tylko w diecezji mediolańskiej, którego zasady ustalił w. 
Ambroży. Jedna z gł. gałęzi (obok choralu gregoriańskiego, galijskiego, 
mozarabskiego) chorału kocioła chrzec.

Hymny ambrozjańskie - 13 hymnów ułożonych i prawdop. skomponowanych przez 
w. Ambrożego; nie należy do nich błędnie przypisywane mu Te Deum.

Liturgia ambrozjańska - zreformowana przez w. Ambrożego, różnišca się 
znacznie od rytuatu rzymskiego, używana w diecezji mediolańskiej.



Amen - w judaizmie i religii chrzec. końcowa formuła liturgiczna 
oznaczajšca solenne potwierdzenie wygłoszonej modlitwy: "Niech tak będzie, 
niech się tak stanie"; z hebr. amen 'zaiste, zaprawdę'.



Amenhotep Iv - gr. Amenofis, faraon staroż. Egiptu ok. 1375-58 pne., z 
Xviii dynastii, najmielszy nowator sporód faraonów, który dla osłabienia 
potęgi tebańskich kapłanów Amona spróbował pod imieniem Echnaton 
('wiatłoć Atona') zdetronizować starych bogów i wprowadzić kult jedynego 
boga tarczy słonecznej, Atona. Po jego mierci reformy te anulowano. Grób 
jego znajduje się w Tell el-Amarna (zob.); zob. też Neferetiti; 
Tutenchamon.

Rzeba: Głowa posšgu (czerwony piaskowiec), ok. 1370 pne., Kair, Muzeum. 
"Amenhotep całujšcy córkę" a. "Uznanie następcy tronu", wapień, Kair, 
Muzeum. Posšg siedzšcy, ok. 1370 pne., Paryż, Luwr.



Ameryka - zob. Hollywood; Kolumb; Lincoln, Nowy (Nowa Anglia; Nowy Jork); 
Stan (Stany Zjednoczone); Vespucci; Waszyngton.

Amerykanin w Paryżu - fantazja symf. (192...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin