Owczy pęd.doc

(14 KB) Pobierz

              Owczy pęd (Bandwagon) jest to jedna z najbardziej popularnych technik w okresie obu wojen światowych jak i w okresie pokojowym. Technika ta odgrywa ważną rolę w tworzeniu nowoczesnej reklamy.
              Owczy pęd jest także jedną z siedmiu głównych technik propagandowych zidentyfikowanych przez Instytut Analiz Propagandy w 1938 roku.
              Owczy pęd jest apelem do podmiotu propagangy, aby zaczął postępować zgodnie z reakcją tłumu, przyłączył się do niego, ponieważ to co robi większość powinno być słuszne i dobre . Propaganda Owczego pędu jest w zasadzie próbą przekonania odbiorcy propagandy, że propagowana strona jest stroną zwycięską, z tego choćby powodu, iż coraz więcej osób dołącza do niej. Podmiot propagandy w założeniu powinien uwierzyć , że skoro tak wiele osób dołączyło do propagowanej idei, zwycięstwo tej strony jest nieuniknione i nie ma szans na poniesienie porażki.
              Ponieważ przeciętny człowiek zawsze chce być po stronie zwycięzców, jest on zmuszony do przyłączenia się, sądząc zazwyczaj, iż robi to z własnej woli.
              Jednakże w odniesieniu do nowoczesnej propagandy, technika Owczego pędu nabrała nowego znaczenia. Odbiorcę propagandy próbuje się przekonać, że skoro pewna grupa osób robi konkretną rzecz lub oni członkami jakiegoś wydarzenia / procesu, odmowa w uczestnictwie skazuje go automatycznie na potępienie społeczne. Jest to, w pewnym sensie, technika stojąca po przeciwnej stronie od omawianej, ale zwykle wywołuje takie same skutki. Osoby, do których kierowana jest propaganda, są, de facto, zmuszone do przyłączenia się do takiej grupy i "płynięcia z prądem".
              Zasada Owczego pędu ma duże znaczenie w polityce: ludzie głosują na partie i kandydatów, którzy mają (według sondaży medialnych) największe szanse na wygraną, nawet jeśli osobiście niewiele wiedzą na ich temat.
              W dziedzinie mikroekonomii ta zasada odnosi się do kształtowania zapotrzebowań i popytu. Opisuje stan, gdy popyt na jakiś towar rośnie, w miarę jak kupuje go coraz więcej ludzi.
Próbując przeciwstawić się ideologii i wpływowi Owczego pędu, powinniśmy rozważyć zalety i wady łączenia się w większe grupy, niezależnie od ilości osób, które już doń przystąpiły.
Jednakże, jak w przypadku większości rodzajów propagandy, powinniśmy zawsze szukać dodatkowych informacji, gdyż niewiedza może spowodować, że wpadniemy w pułapkę tego, czego próbowaliśmy uniknąć.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin