Magdalena Kopka, II r. II stopnia,
pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna
Ćwiczenia wprowadzające
do edukacji wczesnoszkolnej
· polonistyczna
· matematyczna
· społeczno- przyrodnicza
· plastyczno- techniczna
· ruchowo- muzyczna
Ćwiczenie wprowadzające do zajęć z edukacji polonistycznej
I klasa
Zajęcie dla ucznia: rozwiązanie zadań
Cel: rozwój inteligencji językowej, nauka pisania i odmiany czasowników
1. Uzupełnij zdania wyrazami z ramki:
ja rysuję
ty ....?...
ja
ty
on
ona
ono
2. Odczytaj wyrazy i napisz je.
NA
KU
BEK
FER
LA
SZA
RA
III klasa
Zapisz kolory w kolejności alfabetycznej i tak samo pomaluj deski.
czerwony szary żółty pomarańczowy
brązowy fioletowy niebieski zielony
różowy czarny błękitny granatowy
II klasa
Uzupełnij wyrazy poniższymi sylabami:
na no ni ny ne nu
ma mo mu me my mi
wa wo wu we wy wi
Przeczytaj głośno powstałe wyrazy.
Ćwiczenie wprowadzające do zajęć z
edukacji matematycznej
Zajęcie dla ucznia: rozwiązanie labiryntu
Cel: umiejętność logicznego myślenia, rozwój inteligencji matematyczno- logicznej
Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni.
W, przed, nad, pod, z
Na, z, obok, pomiędzy, przed, za
Ułóż równanie i rozwiąż ponizsze zadanie z treścią:
Właściciel szklarni przygotował do wysyłki 15 kg pomidorów i 38 kg ogórków. Potem dołożył jeszcze 18 kg ogórków, a 7 kg pomidorów sprzedał na miejscu. Ile razy więcej ogórków niż pomidorów wysłał do miasta właściciel szklarni?
Rozwiązanie:
(38+18 ) : ( 15-7 )
Ćwiczenie wprowadzające do zajęć z edukacji
społeczno- przyrodniczej
Bądź bezpieczny w drodze do szkoły
Zajęcie dla ucznia: słuchanie, interpretacja ilustracji, wypowiadanie się
Cel: rozwaga, bezpieczeństwo, rozróżnianie stron – lewa,prawa, znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drodze, rozwój inteligencji wizualno- przestrzennej
1. Sygnalizacja świetlna:~ czerwone – STÓJ !!!~ zielone – IDŹ.
2. Przejście przez jezdnię:~ możesz przejść tylko w miejscach oznaczonych pasami (zebra) – wyjątek, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m~ zanim przejdziesz, zatrzymaj się na brzegu chodnika~ zawsze spójrz na drogę i upewnij się, czy możesz bezpiecznie przejść na drugą stronę jezdni: najpierw spójrz w lewo potem w prawo i znowu w lewo~ jeśli droga jest wolna, przechodź przez jezdnię pewnym krokiem i zachowaj ostrożność~ przed przejściem przez jezdnię poproś starszych o pomoc~ nigdy gwałtownie nie wbiegaj na jezdnię~ w czasie zabawy nie spychaj innych dzieci na jezdnię~ idź lewą stroną drogi, by widzieć nadjeżdżające samochody~ twój tornister oraz ubranie muszą mieć elementy odblaskowe.
Ruch pieszych:
1. Zawsze korzystaj z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku, z pobocza.
2. Po poboczu lub jezdni zawsze idź lewą stroną drogi
3. Idąc jezdnią, idźcie jeden za drugim.
Narysuj wskazówki tak, aby zegar pokazywał godzinę:
Czy wiesz jak narysować wskazówki tak, aby zegar pokazywał godzinę 10:15? Proszę narysuj.
Jak zbudowany jest grzyb?
Analizujemy budowę grzyba.
Czy wiesz, dlaczego nie wolno deptać w lesie grzybów?
Cwiczenie wprowadzające do zajęć z edukacji
plastyczno- technicznej
Wycinanki - zabawki z papieru
Przygotowanie kilku rodzai wycinanek, ponieważ ważne jest, aby dziecko miało możliwość wyboru.
Zajęcie dla uczniów: wycinanie i przyklejanie.
Cel: rozwój manualny, myślenia technicznego,
1. Pudełeczko na skarby – z zajączkiem
2. Portfel - Sowa
3. Łódka
Uwaga!
Najpierw sklejamy łódkę, a następnie wkładamy w nacięcia wiosła.
Tworzenie z papierowego talerzyka koguta.
Środki potrzebne: farby plakatowe, nożyczki, kolorowy papier, flamastry
Przykład:
ruchowo- muzycznej
Zajęcie dla ucznia: słuchanie i ilustrowanie ruchem treści i melodii utworu.
Cel: umiejętność słuchania ze zrozumieniem, rozwój myślenia twórczego, ...
ziaaa