Anna Łebkowska, Narracja.doc

(41 KB) Pobierz
Anna Łebkowska, Narracja

Anna  Łebkowska, Narracja

 

·          wszechobecność narracji – historiografia, socjologia, psychologia, etnografia, filozofia, antropologia kultury, studia genderowe

·          narracja wielogłosowa à teoria polifoniczności Bachtina

·          2 nurty w badaniach nad opowiadaniem:

o         płaszczyzna opowiadania à narracja – zasady budowania wypowiedzi, narracyjne strategie wobec odbiorcy, sposoby kształtowania świata przedstawionego, przytaczanie wypowiedzi postaci

o         płaszczyzna zdarzeń à narratologia – wiąże się ze schematami fabularnymi: zasady generowania fabuł, badania nad gramatyką narracyjną (analiza mitu Levi-Straussa)

·          narratologia lat 60. – rozbieżność między teorią narracji a teorią gramatyk fabuły

·          narratologia lat 70. – zbliżanie się poziomów teorii narracji i teorii gramatyk fabuły

·          ewolucja od traktowania podmiotu jako struktury do pojmowania go na zasadzie tożsamości i różnicy; nakierowanie uwagi na to co jednostkowe, ale jednocześnie wtopione w konteksty kulturowe; próby uchwycenia sieci uwikłań podmiotu

·          współczesna teoria narracji rozprzestrzeniła się na pozostałe dziedziny wiedzy oraz odsłoniła nowe wymiary swojego przedmiotu badań

·          powodzenie kategorii narracji:

o         fikcja i reprezentacja:

- narracja jako reprezentacja czasowości i podmiotu lub podmiotu w jego nieuchronnie czasowym wymiarze, jak i jako reprezentacja świata

- wszelkie schematy fabularne wpisane w narracyjność postrzegane są jako nasycone fikcją; narracji przypisuje się rolę gwaranta sensu

o         4 wymiary narracji:

- poznawczy

- ontologiczny

- etyczny

- kulturowy

Cztery wymiary narracji najlepiej uwidaczniają się w narracyjnym ujęciu podmiotu.

Poszukiwanie genezy aktywności narracyjnej:

§          perspektywa filogenetyczna – upatrywanie zależności kulturowej

§          perspektywa ontogenetyczna – traktowanie jako wrodzonej skłonności

o         narracja jako poręczycielka kulturowej tożsamości/konstruowanie tożsamości – rozumienie siebie, autonarracja, ujmowanie przygodności istnienia w ramy opowieści, sposoby przekraczania granic wzorców kulturowych poprzez scalanie tego co rozproszone, poprzez dialog z innym; struktura samorozumienia; wymiar czasowy narracji (procesualność podmiotu)

o         niejednorodność kategorii narracji – między procesualnością, czasowością a rozumieniem najbliższym poetyce:  wówczas traktuje się ją jako opowieść wyposażoną nie tylko w aspekt czasowy, ale także przedstawiającą świat z bohaterami zdarzeń, konkretną przestrzenią itd.

·          kategoria narracji funkcjonuje jako dyspozycja poznawcza, medium kulturowe, generator wzorców tożsamości, prastruktura pojmowania świata (mit)

·          relacja między narracją a jej pojmowaniem na gruncie nauki o literaturze:

o         główne zróżnicowania w pojmowaniu narracji wynikają z usytuowania jej w konkretnych typach dyskursów:

§          dyskurs nauk humanistycznych:

-wymiar epistemologicznyfunkcje oswajania i kreacji świata; fabularyzacje służą porządkowaniu, koherencji sensu, interpretacji, rozumieniu siebie, świata i innych; ogólnikowe ujmowanie narracji, utożsamianie jej z tradycyjnymi, gatunkowymi schematami fabularnymi, obdarzanie opowieści znakiem pozytywnym; funkcja scalająco-interpretująca, narracyjny sposób prowadzenia lekcji, np. historii; fabularyzacja stanowi przesłonę dla czystej retoryczności, konstrukcjonizmu

- wymiar etyczny – opowieść opresyjna narzucona np. przez system ≠ opowieść stawiająca opór à etnologia, studia genderowe, mniejszości kulturowe

·          Clifford à jedyna opowieść mająca rację bytu to składająca się z fragmentów, luźna kolekcja zdarzeń

·          narracja łączy w sobie triadę Ja – świat – Inny

·          samoświadoma narracja literacka – opowieść literacka obnażająca swą samowiedzę, podważająca własne sposoby konstruowania świata i podmiotu (Lyotard, Rorty, Derrida) – owa świadomość ma się ujawniać poprzez obnażanie wymiaru fikcyjnego

·          świadectwo różnic w pojmowaniu i wykorzystywaniu opowieści literackiej we współczesnej myśli humanistycznej:

o         literatura pełni rolę prymarną wśród dyskursów zdominowanych, np. genologia literaturoznawcza

o         obecność opowieści literackiej nie zawsze się uwidacznia

o         zatrzaskiwanie w skrystalizowanych formach tradycyjnych

·          współczesne rozumienia i zastosowania kategorii narracji – skupienie na systemowym charakterze (wzorce fabularne – obiekt fascynacji wczesnej narratologii) i utożsamienie jej ze sposobem wyrażania własnego „ja” à wewnętrzne pęknięcie między tym co uporządkowane i zgodne z normą, a tym co oparte na uporządkowaniach jednorazowych

·          narratywistyczna perspektywa wydobywająca fabularno fikcjotwórczy charakter naszego bycia w świecie w sposób wyjątkowo ścisły łączy się z literackością

·          literatura odsłania pogranicza triady: fikcja – narracja – reprezentacja

·          jedynie literatura daje możliwość scalania i dezintegracji, kreowania i obnażania kreacji, oswajania i odswajania świata - daje możliwość snucia opowieści

à teksty o charakterze autobiograficznym, odmiany „sobąpisania” obnażają rozdźwięk między budowaniem autonarracji, konstruowaniem opowieści o sobie z pomocą bądź na przekór kulturowym wzorcom narracyjnej tożsamości

·          narrator a postać:

o         personalizacja relacji międzyludzkich

o         podmiot opowiadający bywa usytuowany na pograniczu fikcji i autentyku, ale także i osoba, o której opowiada

o         odejście od narracji trzecioosobowej oraz od technik sprzyjających opowieści z punktu widzenia postaci

o         mnogość strategii międzyludzkich:

- mnożenie form mediatyzujących od ascezy do nadmiaru nadkładanych porządków, form przyjmujących postać np. nagromadzenia personifikacji

- autotematyczna gra stabilnością ontologiczną i epistemologiczną

o         przyzwolenie na opowieść o innym podmiocie

·          wielość narratologii: genderowej, postkolonialnej, postmodernistycznej itd

·          zarzuty wobec narratologii:

o         rozdźwięk między koncentracją uwagi na gatunkach tradycyjnych, a brakiem zainteresowania dla zjawisk takich jak: rozpad więzi przyczynowo-skutkowych, antyfinalność, wielowersyjność

o         rozdźwięk między narratologia literaturoznawczą i ta, która pojawia się w innych dyscyplinach

o         zamrożenie w swej wczesnej fazie oraz przesadna jednolitość narratologii przywoływanej wśród innych dziedzin

·          Narratologia a antropologia kulturowa:

o         kwestie tożsamości (gwarant tożsamości?)

o         nakierowania na innego

o         zagadnienia płci kulturowej, etniczności

o         przejawy autobiografizmu

o         kreowanie autonarracji

o         studia genderowe

o         krytyka postkolonialna

o         zagadnienia płci kulturowej, etniczności, władzy, polityki

o         relacje między fikcją a historią

à niebezpieczeństwo działania narracyjne w opowieściach o nieznanych kulturach

·          narratologia nie tylko przesyciła sobą inne dyskursy, ale rozszerzyła także zakres swoich zainteresowań, zmieniła swój kształt à literaturoznawczy dyskurs o narracji jest zmuszany do nieustannego przekształcania samego siebie

·          nasączenie kategorii narracji wieloma wymiarami stawia ją w roli narzędzia dającego szansę uniknięcia dwóch pułapek: sterylnej autonomizacji i niebezpiecznej instrumentalizacji przedmiotu badań

·          każda z dyscyplin wykorzystuje narrację w inny sposób

·          na literaturę patrzy się poprzez pryzmat narracji kulturowych, a na narracje kulturowe poprzez pryzmat literatury

·          literatura jako uprzywilejowana, pomaga nam narracyjnie oswajać rzeczywistość

·          literatura obracając się wśród konstruktów kulturowych przenika je na wskroś, literacka opowieść pośredniczy w odsłonięciu tego, co jeszcze nie pokryte schematami poznawczymi, społecznymi, politycznymi

·          literatura może uobecniać to, co w inny sposób niedostępne

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin