Karkowska - r.9(1).docx

(18 KB) Pobierz

1

KARKOWSKA – RODZIAŁ 9

Media w edukacji  i wychowaniu

MCDONALDYZACJA SPOŁECZEŃSTWA – proces polegający na stopniowym rozprzestrzenianiu się na wszystkie dziedziny życia społ, zasad działania restauracji szybkich dań. Pochodna racjonalizacji i biurokratyzacji; precyzyjny podział zadań i obowiązków oznajmia szybki postęp gospodarki rynkowej. Zagrożenia: umasowienie usług, anonimowość, utrata podmiotowości.

Skutki dla edu:

  • nowa organizacja procesu kształcenia; e-learning, e-booki, kursy wirtualne, przenikanie informacji i kultur
  • relatywizm moralny
  • dehumanizacja
  • automatyzacja systemu kontroli; szybka informacja zwrotna, wzbogacenie twórczości, ale zaburzony kontakt face-to-face z nauczycielem
  • zamiast roli nauczyciela-experta à nauczyciel animator

KULTURA JAKO PAIDEIA

Wymiary kryzysu kultury (Suchodolski):

  • system naukowo-techniczny i kultura humanistyczna wykluczają się wzajemnie
  • trywializacja kultury àspłycenie udziału w kulturze
  • kryzys gospodarczy à wyłączenie z udziału w kulturze
  • rozwój cywilizacja à kryzys w wymiarze ogólnospołecznym; głód, nędza. Kultura traci na swej wartości, zanika jej moc i siła wyrazu

 

KULTURA JAKO PAIDEIA:

ochrona życia ludzkiego, szerzenie wyższych wartości, tolerancja, szacunek dla drugiej osoby, prospołeczność

KULTURA JAKO TOWAR:

wartość jedynie ekonomiczna, jedno z wielu dóbr dostępnych na rynku, degradacja wartości: to czego nie można sprzedać, nie ma wartości. Kultura niska, mass media.

Konsekwencje:

  • rozwój przemysłu rozrywkowego
  • regres treści kultury wysokiej
  • większy dystans kultura elitarna – popularna
  • obniżony estetyczny gust odbiorców (też względy finansowe)

 

KOMERCJONALIZACJA (Bauman):

gdy przesyt (info, towaru, banału) staje się niedosytem (sensu, ładu, wartości)

 

 

 

 

TEORIE WPŁYWU MEDIÓW NA CZŁOWIEKA:

  • PSYCHOLOGICZNE :

teoria uwarunkowania

teoria dysonansu poznawczego – info niezgodne z nastawieniem odbiory są odrzucane

  • SOCJOLOGICZNE – odbiór info zależy od cech społ (wpływ osób bliskich) i psych (identyfikacja odbiorcy przekazu z nadawcą) jawnych i ukrytych
  • KULTUROWE – media kształtują masowy odbiór kultury. TREŚCI oddziałują depersonalizująco i dehumanizująco

 

FUNKCJE MEDIÓW:

  • upowszechnianie treści
  • rozrywka
  • stymulowanie rozwoju umysłowego, kreatywności
  • budowanie relacji interpersonalnych

NAJWAŻNIEJSZY ODPOWIEDZIALNY DOBÓR TREŚCI

 

PRZEKAZ TV I REKLAMA – SPECYFIKA ODDZIAŁYWANIA:

ü      promowanie tzw. konkretnych wartości (uroda, pieniądze, sława), nie abstrakcyjnych

ü      wideoobraz działa na emocje, nie na intelekt, wyłącza krytycyzm, nie rozwija wyobraźni

ü      zacieranie granicy między rzeczywistością a ułudą

ü      z homo sapiens do homo videns

ü      rozwój osobowości zewnątrz-sterownej

ü      media jako kultura upozorowania (brak stałości i prawdziwości)

ü      egocentryzm i egoizm

ü      identyfikacja ze sztucznymi społecznościami (forumowicze, telewidzowie)

ü      ESTETYZACJA i JUWENALIZACJA – przymus zabawy i rozrywki w miejsce refleksji i wyciszenia

ü      ucieczka  przed starością, chorobą, śmiercią

ü      bierność w odbiorze treści

ü      utożsamianie pragnień z potrzebami (efekt roztopienia produktu w postaci)

ü      SAKRALIZOWANIE i MITOLOGIZOWANIE rzeczywistości – dzięki posiadanym przedmiotom każdy dzień może stać się świętem, a reklamowane produkty mają cudowną moc

ü      etnocentryzm – wykorzystywanie w reklamie symboli narodowych

ü      INWERSJA AKSJOLOGICZNA (w reklamie)– poprzez podporządkowanie człowieka przedmiotowi

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin