1
KARKOWSKA – RODZIAŁ 9
Media w edukacji i wychowaniu
MCDONALDYZACJA SPOŁECZEŃSTWA – proces polegający na stopniowym rozprzestrzenianiu się na wszystkie dziedziny życia społ, zasad działania restauracji szybkich dań. Pochodna racjonalizacji i biurokratyzacji; precyzyjny podział zadań i obowiązków oznajmia szybki postęp gospodarki rynkowej. Zagrożenia: umasowienie usług, anonimowość, utrata podmiotowości.
Skutki dla edu:
KULTURA JAKO PAIDEIA
Wymiary kryzysu kultury (Suchodolski):
KULTURA JAKO PAIDEIA:
ochrona życia ludzkiego, szerzenie wyższych wartości, tolerancja, szacunek dla drugiej osoby, prospołeczność
KULTURA JAKO TOWAR:
wartość jedynie ekonomiczna, jedno z wielu dóbr dostępnych na rynku, degradacja wartości: to czego nie można sprzedać, nie ma wartości. Kultura niska, mass media.
Konsekwencje:
KOMERCJONALIZACJA (Bauman):
gdy przesyt (info, towaru, banału) staje się niedosytem (sensu, ładu, wartości)
TEORIE WPŁYWU MEDIÓW NA CZŁOWIEKA:
teoria uwarunkowania
teoria dysonansu poznawczego – info niezgodne z nastawieniem odbiory są odrzucane
FUNKCJE MEDIÓW:
NAJWAŻNIEJSZY ODPOWIEDZIALNY DOBÓR TREŚCI
PRZEKAZ TV I REKLAMA – SPECYFIKA ODDZIAŁYWANIA:
ü promowanie tzw. konkretnych wartości (uroda, pieniądze, sława), nie abstrakcyjnych
ü wideoobraz działa na emocje, nie na intelekt, wyłącza krytycyzm, nie rozwija wyobraźni
ü zacieranie granicy między rzeczywistością a ułudą
ü z homo sapiens do homo videns
ü rozwój osobowości zewnątrz-sterownej
ü media jako kultura upozorowania (brak stałości i prawdziwości)
ü egocentryzm i egoizm
ü identyfikacja ze sztucznymi społecznościami (forumowicze, telewidzowie)
ü ESTETYZACJA i JUWENALIZACJA – przymus zabawy i rozrywki w miejsce refleksji i wyciszenia
ü ucieczka przed starością, chorobą, śmiercią
ü bierność w odbiorze treści
ü utożsamianie pragnień z potrzebami (efekt roztopienia produktu w postaci)
ü SAKRALIZOWANIE i MITOLOGIZOWANIE rzeczywistości – dzięki posiadanym przedmiotom każdy dzień może stać się świętem, a reklamowane produkty mają cudowną moc
ü etnocentryzm – wykorzystywanie w reklamie symboli narodowych
ü INWERSJA AKSJOLOGICZNA (w reklamie)– poprzez podporządkowanie człowieka przedmiotowi
esmeralda.z