PODSTAWY PROCESU REKREACJI RUCH.doc

(55 KB) Pobierz
PODSTAWY PROCESU REKREACJI RUCH

PODSTAWY PROCESU REKREACJI RUCH.

Geneza rekreacji *zespół zach realizowanych w czasie wojny *proces wypoczynku po pracy *zjawisko społ – kulturowe [wzrost ilości czasu wolnego i form zach ludzi]

Podział rekreacji *bierna – np. słuchanie muzyki, oglądanie tv *czynna – o przewadze wysiłku psych [gra w szachy] i fizycznego [ rekreacja ruchowa]

Definicja [Wolanski] Wszystkie zajęcia o tereści ruch – sport lub turystyki, którym czł oddaje się z własnych chęci w czasie wolnym, dla wypoczynku, przyjemności i rozwoju, traktowanie autolityczne lub utylitarne jako wyraz dbałości o zdrowie, sprawność i kondycje fiz.

Cechy rekreacji fiz *forma czynnego wypoczynku *w czasie wolnym * dobrowolny wybór *środek do realizacji celów oraz zaspakajanie potrzeb i aspiracji czł *cel sam w sobie, wiąże się z aktywnością swobodną, przyjemnością, odprężeniem, wywołuje różnorodne wrażenia i emocje

Struktura rekreacji *odprężenie – odnowa sił brak czynności [sen], leczenie, rehab, udział w widowiskach * rozrywka – zabawa czynna i rozwój umysłowy, obejmuje często udział widowisk [bezczynnie siedzimy np. na koncercie] *rozwój fizyczny [sport, turystyka]

Podział czasu *czas zajęty zw z pracą *czas wolny zw z zabawą *czas zw ze sferą powinności [modlitwa]

Funkce rekreacji *rekreacyjna *rozrywkowa *rozwojowa *integralna * adaptacyjna [przystos do wysi fiz] *ekonomiczna [element profilaktyki] *kompensacyjna [poprawa dysfunkcji] *kreacyjna *katartyczna  [oczyszczenie od stresów] *stymulacyjna *korektywna *emancypacyjna *lokalizacyjna

Istota rekreacji fiz *aktywność dostarcza radość, zadowolenie] *dobrowolność *odmienność w stos do „poważnych” czynn codzienn *bezinteresowność *zabawa i rozrywka

Potrzeby rekreacji ruchowej *wypoczynku i relaksu *aktywn psycho – fiz *zmiany trybu życia i środ *kontaktu z naturą *emocji i przyjemności wrażeń *obniżenia poziomu samokontroli *kontaktów *osiągnięć *współzawodnictwa *umiejętności

Warunki uprawiania rekreacji ruch *dysponowanie czasem wolnym *dostępność obiektów i urządzeń rekreacyjnych *posiadanie określonych predyspozycji *możliwość wyboru odpowiedniej dla siebie formy rekreacji ruch. *db syt materialna *brak przeszkód natury prawnej, psychicznej i kulturalnej

Sport a) rekreacyjny *amatorstwo *wszechstronność *współzaw *znaczenie autoteliczne *spontaniczność *powszechność *dowolność w interpretacji reguł i zasad b) wyczynowy *zawodostwo, komercjalizacja *show *wąska specjalizacja *współzawodnictwo *znaczenie instrumentalne *samokontrola *elitarność *regorystyczne przestrzeganie przepisów

Etapy, kierowanie procesami rek ruch a) Podstawowe determinanty *ustalenie celu *analiza war, środ *ułożenie dokładnego, realnego planu oraz poszczególnych działań *wykonanie ustalonego planu *kontrola części i całości działań b) Style kierowania działalnością *członkowie zespołu mogą podejmować decyzje *podejmowanie działań w celu uzyskania aprobaty zespołu przed wprowadzeniem w życie posunięć merytoryczno – organ *dyskusja z członkami gr, gdy sa róznice poglądów * stała info zespołu o działalności rekreacyjnej

PROGRAMOWANIE I ETAPY REALIZACJI

Proces rekreacjiregularnie następujący po sobie cykl działań pozostający w logicznym zw przyczynowym, obejmuje uświadomienie celów, diagnozę i prognozę, programowanie, realizację oraz ocenę efektów działań

Programowanie procesu rek *ogólnie określony cel działań *aspiracje srod społ *analiza war pracy prowadzącego proces rekreacji ruch *kompleksowość działań *zaspokojenie wielorakich potrzeb rekr *uwzględnienie tradycji i obyczajów występ na danym obszarze *analiza osób uczestniczących w proc rekr *ułożenie dokładniejszego ,realnego planu

Metoda rekreacji *droga postępowania oparta na wskaźnikach, zasadach diagnozowania i prognozowania potrzeb oraz sposobów kierowania procesem rekreacji przy uzyciu form ,środków i metod umożliwiających uzyskanie optymalnego  wykorzystnaa czasu wolnego w celach zdrowotnych, wypoczynkowych, rozrywkowych oraz samorealizacji

Formy rekreacji

I ) Kryterium struktury organizacji aktywności ruch

1. Indywidualne formy rekreacji * f. o przewadze somatycznej aktywności *f. o przewadze psychicznej *f. rekreacji ruch *f. kulturowo - rozrywkowe

2. Gr jednorodnych f. zespołowej aktywn rekr *formy gimnastyczne *gry sportowe *gry rek –ruch *rekreacyjne ćw terenowe *wschodnie systemy doskonalenia *f. profilaktyczno uspokajające *f. kompensacyjno –korekcyjne *sporty wodne *sporty zimowe *inne

3. Formy rekreacji rodzinnej

4. formy masowe [spektakle, festyny]

II. Kryterium czasowe

*formy okresowe [incydentalne] *systematyczne zajęcia

III. Kryterium przestrzenne

*formy uwzględniające teren [szkoła, poza szkołą], *formy uwzględniające środowisko [przyrodnicze, sztuczne, hala, ścieżka zdrowia]

IV. Kryterium prowadzenia zajęć rekreacyjnych /formy dydaktyczne/ *f. zabawowe [klasyczne, ze śpiewem] *problemowo –zadaniowe *f. ścisła [narzucona] *f. obwodowo-stacyjna *f. toru przeszkód *f. improwizacji ruchowej *f. współzawodnicza

V. Zasady dydakt – wychowawcze w rekreacji ruch

*świadom *bezpie *aktywności *indywidual *systemat *zachowania odpowiedniej atmosfery *przystępności *humanizacji i indyw procesu dydakt *utrwalenia *integracji kszt i wych *poglądowości *łączenia teorii z praktyką *wszechstronność *różnicowanie treści i form kszt *zdrowotność *permanentnej edukacji

Metody dydaktyczne w rekreacji

1. Metody nauczania sprawności ruchowej *specyficzne [analityczna, kompleksowa, syntetyczna] *niespecyficzne [pokaz słowny, opis, próby wyk] 2. Metody kształtowania zdolności motorycznych *m. krótkotrwałych max wysiłków

*m. wielokrotnych wysiłków *m. ciągła [jednostajna, zmienna] *m. powtórzeniowa *m. zmienna - przerywana *m. interwałowa *m. startowa

3. Metody wychowawcze *wpływu osobistego *wpływu sytuacyjnego *wpływu społecznego *samowychowania  4. Met organizowania i prowadzenia zajęć 5.Met socjotechniczne upowszechniania rekreacji

I. Testy ogólnej sprawności fizycznej

 

1. Test Pilicza

 

- Test składa się z 6 prób

- Aby ocenić sprawność fizyczną ogólną należy dodać punkty uzyskane w każdej z sześciu prób  [na podstawie tabel] i wyszukać ocenę w tabeli „oceny ogólnej sprawności fizycznej”

 

a.          Próba szybkości ruchu /chwyt upadającej laski/

-           osoba testowana siedzi na krześle z wyciągniętą ręką do przodu (opiera ją o oparcie krzesła); dłoń jest wyprostowana. Prowadzący trzyma laskę tak aby znajdowała się ona na wysokości dolnej krawędzi dłoni. Opuszcza laskę i badany ma za zadanie ją złapać. Wykonuje się dwie próby. Wynik jest w cm i w tabeli sprawdza się jaką dostaje ocenę.

b.          Próba siły mm brzucha /unoszenie NN do pionu z leżenia tyłem/

-           unoszenie NN w ciągu 20 s., dłonie splecione za kark (przytrzymywane przez współćwiczącego. Liczy się ilość wykonanych powtórzeń

c.          Próba mocy /skok w dal z miejsca lub wyskok dosiężny, próba wykonywana dwukrotnie/ - do wyboru

ü          skok w dal z miejsca : odległość skoku liczy się od wyznaczonej linii do najbliższego śladu pozostawionego przez piętę, w cm

ü          wyskok dosiężny : bokiem, odległość nie przekracza 10 cm od ściany, wyciągamy rękę w górę i zaznaczamy na przedziałce; następnie odsuwamy się 15 cm od ściany i wykonujemy wyskok z dotknięciem przedziałki jak najwyżej, różnica w cm

d.          Wytrzymałość /zmodyfikowana próba Burpiego/

-           1 cykl:  postawa zasadnicza à przysiad podparty à  podskokiem wyrzut nóg w tył /podpór przodem/ à postawa wyjściowa

mierzymy czas w którym wykonujemy 20 powtórzeń

e.          Skłon T w przód /próba gibkości/

-           badany stoi boso na podwyższeniu, palce zwarte; wykonuje skłon w przód sięgając wyprostowanymi palcami jak najniżej, wytrzymuje 3 s.

-           Próbę powtarzamy 3x, wynik w cm /poniżej krawędzi to „-” ; powyżej to „+”/

f.          Test Coopera /próba wytrzymałości, wydolności/

 

2.  Test minimalnej wydolności mięśniowej Krausa - Webera

- test składa się z 6 prób, ocenia się wykonanie danego ćwiczenia

 

a.          Siła mm brzucha i mm lędźwiowych

-           leżenie tyłem z ustaleniem nóg /ręce na karku/ à siad płaski

-           zależnie od tego w jakim stopniu badany potrafi osiągnąć pozycję otrzymuje od 0 do 10 pkt

b.          Siła mm brzucha

-           [brzuszki] leżenie tyłem z zaczepieniem stóp, kolana zgięte / ręce na karku/ à siad skulony

-           od 0 do 10 pkt

c.          Siła mm brzucha i mm lędźwiowych

-           leżenie tyłem /dochwyt karku/, wznos prostych nóg 25 cm nad podłożem i wytrzymanie przez 10 s

-           1 s = 1 pkt /liczba pkt zależy od wytrzymałości/

d.          Siła górnych mm grzbietu

-           leżenie przodem z ustaleniem nóg /chwyt za kark/ , poduszka pod brzuchem,

-           wznos tułowia, barków i  głowy do poziomu, wytrzymanie przez 10 s.

-           1s = 1 pkt

e.          Siła mm dolnej części grzbietu

-           j.w tylko z ustaleniem klatki piersiowej

-           wznos wyprostowanych nóg w tył do poziomu lub nieco powyżej, wytrzymanie przez 10 s.

-           1s = 1pkt

f.          Gibkość stawów biodrowych /rozciągliwość tylnych mm uda/

-          postawa o zwartych nogach à skłon w przód à dotknięcie podłogi palcami i

 

-           wytrzymanie 3 s.

-           Jeżeli badany nie dotyka podłoża mierzy się ile cm mu brakuje by podłoże dotknąć i zapisuje się wynik ze znakiem „-”

 

 

3. Test kondycyjny /NRD/

a.          Próba siły ramion

-           uginanie i prostowanie RR , max liczba ugięć w ciągu 30 s

-           K – klęk podparty;  M- podpór przodem

b.          Próba siły mm brzucha

-           brzuszki, max liczba powtórzeń w ciągu 30s.

c.          Próba ruchomości stawów barkowych

-           przenoszenie drążka nad głową /o prostych ramionach/

-           liczy się liczbę cm drążka pomiędzy trzymającymi go dłońmi; 1cm = 1 pkt

d.          Próba gibkości

-           maksymalny skłon T w przód na podeście z przedziałką, wytrzymanie 3 s

e.          Próba wytrzymałości

-           wchodzenie i schodzenie na stopień o wysokości 30 cm w czasie 5 minut, liczy się liczbę wejść

 

4. Test Zuchory

- przeznaczony dla osób od 6 roku życia

- składa się z 6 prób

- punktuje się w skali od 1 do 6 /uwzględniając płeć/

 

a.          Próba oceniająca szybkość

-           bieg sprinterski w miejscu z wysokim unoszeniem kolan i klaskaniem pod unoszonymi kolanami,

-           liczy się suma klaśnięć, 10 s.

b.          Próba oceniająca skoczność

-           skok w dal obunóż z miejsca, wynik mierzony własnymi stopami [jeżeli jest 6,5 stopy to zaokrąglamy wynik do 7]

c.          Próba oceniająca siłę ramion

-           wykonanie zwisu wolnego

d.          Próba oceniająca gibkość

-           skłon tułowia w przód [ciągły, powolny] , liczy się poprawność wykonania zadania

e.          Próba oceniająca wytrzymałość

-           bieg ciągły w tempie 120 kroków/ minutę

-           o wyniku decyduje czas trwania biegu albo przebiegnięty dystans

f.          Próba oceniająca siłę mm brzucha

-           wykonywanie nożyc poprzecznych w leżeniu na plecach

o wyniku decyduje czas trwania próby

Wychowanie do rekreacji.

Wychowanie jest to „świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wykonanie określonych zmian w osobowości człowieka”.

Wychowanie do rekreacji polegać powinno na kształtowaniu właściwych proporcji w realizowaniu aktywnych i pasywnych form rekreacji oraz na ich …„trwałym, jakościowym uhierarchizowaniu” w ogólnej strukturze zachowań człowieka.

Wychowanie do rekreacji ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin