PODSTAWY PROCESU REKREACJI RUCH.
Geneza rekreacji *zespół zach realizowanych w czasie wojny *proces wypoczynku po pracy *zjawisko społ – kulturowe [wzrost ilości czasu wolnego i form zach ludzi]
Podział rekreacji *bierna – np. słuchanie muzyki, oglądanie tv *czynna – o przewadze wysiłku psych [gra w szachy] i fizycznego [ rekreacja ruchowa]
Definicja [Wolanski] Wszystkie zajęcia o tereści ruch – sport lub turystyki, którym czł oddaje się z własnych chęci w czasie wolnym, dla wypoczynku, przyjemności i rozwoju, traktowanie autolityczne lub utylitarne jako wyraz dbałości o zdrowie, sprawność i kondycje fiz.
Cechy rekreacji fiz *forma czynnego wypoczynku *w czasie wolnym * dobrowolny wybór *środek do realizacji celów oraz zaspakajanie potrzeb i aspiracji czł *cel sam w sobie, wiąże się z aktywnością swobodną, przyjemnością, odprężeniem, wywołuje różnorodne wrażenia i emocje
Struktura rekreacji *odprężenie – odnowa sił brak czynności [sen], leczenie, rehab, udział w widowiskach * rozrywka – zabawa czynna i rozwój umysłowy, obejmuje często udział widowisk [bezczynnie siedzimy np. na koncercie] *rozwój fizyczny [sport, turystyka]
Podział czasu *czas zajęty zw z pracą *czas wolny zw z zabawą *czas zw ze sferą powinności [modlitwa]
Funkce rekreacji *rekreacyjna *rozrywkowa *rozwojowa *integralna * adaptacyjna [przystos do wysi fiz] *ekonomiczna [element profilaktyki] *kompensacyjna [poprawa dysfunkcji] *kreacyjna *katartyczna [oczyszczenie od stresów] *stymulacyjna *korektywna *emancypacyjna *lokalizacyjna
Potrzeby rekreacji ruchowej *wypoczynku i relaksu *aktywn psycho – fiz *zmiany trybu życia i środ *kontaktu z naturą *emocji i przyjemności wrażeń *obniżenia poziomu samokontroli *kontaktów *osiągnięć *współzawodnictwa *umiejętności
Warunki uprawiania rekreacji ruch *dysponowanie czasem wolnym *dostępność obiektów i urządzeń rekreacyjnych *posiadanie określonych predyspozycji *możliwość wyboru odpowiedniej dla siebie formy rekreacji ruch. *db syt materialna *brak przeszkód natury prawnej, psychicznej i kulturalnej
Sport a) rekreacyjny *amatorstwo *wszechstronność *współzaw *znaczenie autoteliczne *spontaniczność *powszechność *dowolność w interpretacji reguł i zasad b) wyczynowy *zawodostwo, komercjalizacja *show *wąska specjalizacja *współzawodnictwo *znaczenie instrumentalne *samokontrola *elitarność *regorystyczne przestrzeganie przepisów
Etapy, kierowanie procesami rek ruch a) Podstawowe determinanty *ustalenie celu *analiza war, środ *ułożenie dokładnego, realnego planu oraz poszczególnych działań *wykonanie ustalonego planu *kontrola części i całości działań b) Style kierowania działalnością *członkowie zespołu mogą podejmować decyzje *podejmowanie działań w celu uzyskania aprobaty zespołu przed wprowadzeniem w życie posunięć merytoryczno – organ *dyskusja z członkami gr, gdy sa róznice poglądów * stała info zespołu o działalności rekreacyjnej
Proces rekreacji – regularnie następujący po sobie cykl działań pozostający w logicznym zw przyczynowym, obejmuje uświadomienie celów, diagnozę i prognozę, programowanie, realizację oraz ocenę efektów działań
Programowanie procesu rek *ogólnie określony cel działań *aspiracje srod społ *analiza war pracy prowadzącego proces rekreacji ruch *kompleksowość działań *zaspokojenie wielorakich potrzeb rekr *uwzględnienie tradycji i obyczajów występ na danym obszarze *analiza osób uczestniczących w proc rekr *ułożenie dokładniejszego ,realnego planu
Metoda rekreacji *droga postępowania oparta na wskaźnikach, zasadach diagnozowania i prognozowania potrzeb oraz sposobów kierowania procesem rekreacji przy uzyciu form ,środków i metod umożliwiających uzyskanie optymalnego wykorzystnaa czasu wolnego w celach zdrowotnych, wypoczynkowych, rozrywkowych oraz samorealizacji
I ) Kryterium struktury organizacji aktywności ruch
1. Indywidualne formy rekreacji * f. o przewadze somatycznej aktywności *f. o przewadze psychicznej *f. rekreacji ruch *f. kulturowo - rozrywkowe
2. Gr jednorodnych f. zespołowej aktywn rekr *formy gimnastyczne *gry sportowe *gry rek –ruch *rekreacyjne ćw terenowe *wschodnie systemy doskonalenia *f. profilaktyczno uspokajające *f. kompensacyjno –korekcyjne *sporty wodne *sporty zimowe *inne
3. Formy rekreacji rodzinnej
4. formy masowe [spektakle, festyny]
*formy okresowe [incydentalne] *systematyczne zajęcia
*formy uwzględniające teren [szkoła, poza szkołą], *formy uwzględniające środowisko [przyrodnicze, sztuczne, hala, ścieżka zdrowia]
IV. Kryterium prowadzenia zajęć rekreacyjnych /formy dydaktyczne/ *f. zabawowe [klasyczne, ze śpiewem] *problemowo –zadaniowe *f. ścisła [narzucona] *f. obwodowo-stacyjna *f. toru przeszkód *f. improwizacji ruchowej *f. współzawodnicza
V. Zasady dydakt – wychowawcze w rekreacji ruch
*świadom *bezpie *aktywności *indywidual *systemat *zachowania odpowiedniej atmosfery *przystępności *humanizacji i indyw procesu dydakt *utrwalenia *integracji kszt i wych *poglądowości *łączenia teorii z praktyką *wszechstronność *różnicowanie treści i form kszt *zdrowotność *permanentnej edukacji
1. Metody nauczania sprawności ruchowej *specyficzne [analityczna, kompleksowa, syntetyczna] *niespecyficzne [pokaz słowny, opis, próby wyk] 2. Metody kształtowania zdolności motorycznych *m. krótkotrwałych max wysiłków
*m. wielokrotnych wysiłków *m. ciągła [jednostajna, zmienna] *m. powtórzeniowa *m. zmienna - przerywana *m. interwałowa *m. startowa
3. Metody wychowawcze *wpływu osobistego *wpływu sytuacyjnego *wpływu społecznego *samowychowania 4. Met organizowania i prowadzenia zajęć 5.Met socjotechniczne upowszechniania rekreacji
1. Test Pilicza
- Test składa się z 6 prób
- Aby ocenić sprawność fizyczną ogólną należy dodać punkty uzyskane w każdej z sześciu prób [na podstawie tabel] i wyszukać ocenę w tabeli „oceny ogólnej sprawności fizycznej”
a. Próba szybkości ruchu /chwyt upadającej laski/
- osoba testowana siedzi na krześle z wyciągniętą ręką do przodu (opiera ją o oparcie krzesła); dłoń jest wyprostowana. Prowadzący trzyma laskę tak aby znajdowała się ona na wysokości dolnej krawędzi dłoni. Opuszcza laskę i badany ma za zadanie ją złapać. Wykonuje się dwie próby. Wynik jest w cm i w tabeli sprawdza się jaką dostaje ocenę.
b. Próba siły mm brzucha /unoszenie NN do pionu z leżenia tyłem/
- unoszenie NN w ciągu 20 s., dłonie splecione za kark (przytrzymywane przez współćwiczącego. Liczy się ilość wykonanych powtórzeń
c. Próba mocy /skok w dal z miejsca lub wyskok dosiężny, próba wykonywana dwukrotnie/ - do wyboru
ü skok w dal z miejsca : odległość skoku liczy się od wyznaczonej linii do najbliższego śladu pozostawionego przez piętę, w cm
ü wyskok dosiężny : bokiem, odległość nie przekracza 10 cm od ściany, wyciągamy rękę w górę i zaznaczamy na przedziałce; następnie odsuwamy się 15 cm od ściany i wykonujemy wyskok z dotknięciem przedziałki jak najwyżej, różnica w cm
d. Wytrzymałość /zmodyfikowana próba Burpiego/
- 1 cykl: postawa zasadnicza à przysiad podparty à podskokiem wyrzut nóg w tył /podpór przodem/ à postawa wyjściowa
mierzymy czas w którym wykonujemy 20 powtórzeń
e. Skłon T w przód /próba gibkości/
- badany stoi boso na podwyższeniu, palce zwarte; wykonuje skłon w przód sięgając wyprostowanymi palcami jak najniżej, wytrzymuje 3 s.
- Próbę powtarzamy 3x, wynik w cm /poniżej krawędzi to „-” ; powyżej to „+”/
f. Test Coopera /próba wytrzymałości, wydolności/
2. Test minimalnej wydolności mięśniowej Krausa - Webera
- test składa się z 6 prób, ocenia się wykonanie danego ćwiczenia
a. Siła mm brzucha i mm lędźwiowych
- leżenie tyłem z ustaleniem nóg /ręce na karku/ à siad płaski
- zależnie od tego w jakim stopniu badany potrafi osiągnąć pozycję otrzymuje od 0 do 10 pkt
b. Siła mm brzucha
- [brzuszki] leżenie tyłem z zaczepieniem stóp, kolana zgięte / ręce na karku/ à siad skulony
- od 0 do 10 pkt
c. Siła mm brzucha i mm lędźwiowych
- leżenie tyłem /dochwyt karku/, wznos prostych nóg 25 cm nad podłożem i wytrzymanie przez 10 s
- 1 s = 1 pkt /liczba pkt zależy od wytrzymałości/
d. Siła górnych mm grzbietu
- leżenie przodem z ustaleniem nóg /chwyt za kark/ , poduszka pod brzuchem,
- wznos tułowia, barków i głowy do poziomu, wytrzymanie przez 10 s.
- 1s = 1 pkt
e. Siła mm dolnej części grzbietu
- j.w tylko z ustaleniem klatki piersiowej
- wznos wyprostowanych nóg w tył do poziomu lub nieco powyżej, wytrzymanie przez 10 s.
- 1s = 1pkt
f. Gibkość stawów biodrowych /rozciągliwość tylnych mm uda/
- postawa o zwartych nogach à skłon w przód à dotknięcie podłogi palcami i
- wytrzymanie 3 s.
- Jeżeli badany nie dotyka podłoża mierzy się ile cm mu brakuje by podłoże dotknąć i zapisuje się wynik ze znakiem „-”
3. Test kondycyjny /NRD/
a. Próba siły ramion
- uginanie i prostowanie RR , max liczba ugięć w ciągu 30 s
- K – klęk podparty; M- podpór przodem
b. Próba siły mm brzucha
- brzuszki, max liczba powtórzeń w ciągu 30s.
c. Próba ruchomości stawów barkowych
- przenoszenie drążka nad głową /o prostych ramionach/
- liczy się liczbę cm drążka pomiędzy trzymającymi go dłońmi; 1cm = 1 pkt
d. Próba gibkości
- maksymalny skłon T w przód na podeście z przedziałką, wytrzymanie 3 s
e. Próba wytrzymałości
- wchodzenie i schodzenie na stopień o wysokości 30 cm w czasie 5 minut, liczy się liczbę wejść
4. Test Zuchory
- przeznaczony dla osób od 6 roku życia
- składa się z 6 prób
- punktuje się w skali od 1 do 6 /uwzględniając płeć/
a. Próba oceniająca szybkość
- bieg sprinterski w miejscu z wysokim unoszeniem kolan i klaskaniem pod unoszonymi kolanami,
- liczy się suma klaśnięć, 10 s.
b. Próba oceniająca skoczność
- skok w dal obunóż z miejsca, wynik mierzony własnymi stopami [jeżeli jest 6,5 stopy to zaokrąglamy wynik do 7]
c. Próba oceniająca siłę ramion
- wykonanie zwisu wolnego
d. Próba oceniająca gibkość
- skłon tułowia w przód [ciągły, powolny] , liczy się poprawność wykonania zadania
e. Próba oceniająca wytrzymałość
- bieg ciągły w tempie 120 kroków/ minutę
- o wyniku decyduje czas trwania biegu albo przebiegnięty dystans
f. Próba oceniająca siłę mm brzucha
- wykonywanie nożyc poprzecznych w leżeniu na plecach
o wyniku decyduje czas trwania próby
Wychowanie do rekreacji.
Wychowanie jest to „świadomie organizowana działalność społeczna, której celem jest wykonanie określonych zmian w osobowości człowieka”.
Wychowanie do rekreacji polegać powinno na kształtowaniu właściwych proporcji w realizowaniu aktywnych i pasywnych form rekreacji oraz na ich …„trwałym, jakościowym uhierarchizowaniu” w ogólnej strukturze zachowań człowieka.
Wychowanie do rekreacji ...
Aguuul6