TWF(1).doc

(4855 KB) Pobierz

 

             


PEDEUTOLOGIA – to dział pedagogiki zajmujący się problemami zawodu nauczycielskiego,  przede wszystkim: kształcenia, osobowości nauczycieli, doboru kandydatów do zawodu nauczycielskiego, warunków i efektów pracy                                nauczycielskiej, doskonalenia nauczycieli, pozycji i funkcji społecznych zawodu nauczycielskiego.

 

Pedeutologia jest subdyscypliną pedagogiczną, elementem wychowania fizycznego ponieważ, w tym procesie występują dwa podmioty: nauczyciel i uczeń. 

Pedeutologia wychowania fizycznego określa jakim powinien być nauczyciel WF.

 

PEDOLOGIA – to nauka o dzieciach, która dostosowuje wszelkie poczynania wychowawcze do spontanicznego, naturalnego rozwoju człowieka, w oparciu o dokonania różnych nauk, głównie psychologii.

 

Przedmiotem badań pedeutologii są:

q       wychowawca, wykładowca,

q       osobowość, kształcenie osobowości,

q       kwalifikacje pedagogiczne, podstawy wychowawcze, wartości osobowe,

q       zdolności i zamiłowania zawodowe,

q       motywacja uczenia się i pracy,

q       kryteria oceny osobowości nauczyciela i ucznia.

 

Z. Mysłakowski.

„Talent pedagogiczny” to wrodzona dyspozycja psychofizyczna, dzięki której osobnik, pewne typy działalności lub prolukcji może uprawiać w sposób bardziej wydajny niż w przypadku zajmowania się czymś innym „kontaktowość” łatwość nawiązywania kontaktów pedagogicznych z indywidualnym uczniem i zespołem klasowym.

 

 

M. Kreutz.

– miłość do ludzi, skłonność agitacyjna i zdolność sugestywna „zdolność sugestywna” to

    zdolność emocjonalnego oddziaływania na innego człowieka.

 

E. Piasecki.

– zdolności i zamiłowania sportowe

– zdolności i zamiłowania intelektualne i społeczne.

 

W. Osmólski.

Wychowawca fizyczny powinien być nie tylko inteligentny, ale i sprawny fizycznie.

 

E. Krah.

– dobre zdrowie, talent organizatorski, gruntowna znajomość przedmiotu wykładowego i  talent pedagogiczny.

 

W. Sikorki.

Dobre zdrowie, wszechstronna sprawność i przytomność umysłu, pogodny nastrój.

Wzorowy wychowawca fizyczny powinien dodatkowo nie pić, nie palić, prawidłowo się wysławiać i dbać o higienę ciała.

 

Wg Damela.

– rozumieć kulturę fizyczną i proces wychowania fizycznego,

– dobrze opanować warsztat pracy wychowania fizycznego i technologię krzewienia  kultury fizycznej,

– stać się żywym wzorem kultury fizycznej ( postępować w myśl zasad kultury fizycznej ).

 

Strzyżewski.

Idealny nauczyciel wychowania fizycznego to osobnik zdrowy pod względem fizycznym, psychicznym i moralno-społecznym, o ponad przeciętnej sprawności fizycznej, rozumiejący ideały kultury fizycznej, znający potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży, umiejący tym rozwojem sterować oraz posiadający trwałe dyspozycje ( nastawienia ) do efektywnych działań na rzecz szczęścia i rozwoju jednostki.

 

 

Przedstawione wyniki badań dotyczyły próby różnych uwarunkowań zdolności zawodowej nauczyciela i nauczyciela wychowania fizycznego, czyli w zasadzie dotyczyły przedmiotu badań jakimi jest dobór do zawodu i osobowość nauczyciela i nauczyciela wychowania fizycznego.

 

Żukowik.

q       Narrator – typ N – działa planowo i systematycznie, jest przygotowany do zajęć, wprowadza nowe formy pracy, uczy samodzielności .....

q       Tradycjonalista – typ P – preferuje lekcje tylko na sali gimnastycznej, nie potrafi przystosować się do nowych sytuacji i nieprzewidywalnych okoliczności lekcji, nie jest plastyczny, zna program i sztywno się go trzyma, lekcje prowadzi stereotypowo, przez co zniechęca młodzież do lekcji wychowania fizycznego, nie lubi zajęć pozalekcyjnych.

q       Improwizator – typ I – pracuje bez planu, jest znudzony zajęciami .....

 

Postawa zawodowa

– to wewnętrznie spójna i harmonijnie zintegrowana struktura wiedzy, poglądów, przekonań, uczy i motywów działania nauczyciela, ukształtowanych w określonych warunkach pracy pedagogicznej, wywierająca pozytywny lub negatywny stosunek nauczyciela do zadań związanych z wypełnianiem obowiązków zawodowych i objawiająca się utrwalonym sposobem postępowania ( zachowania się) pedagogicznego.

 

Wskaźniki cząstkowe postawy zawodowej nauczycieli wychowania fizycznego:

W-1 – bezpośredni stosunek do zawodu,

W-2 – stosunek do uczniów,

W-3 – stosunek do szkoły, władz szkolnych i rodziców,

W-4 – stosunek do zawodowego szkolenia się,

W-5 – stosunek do urządzeń i sprzętu sportowego,

W-6 – nauczyciel jako wzór kultury fizycznej,

W-7 – stosunek do głównych celów kształcenia i wychowania fizycznego dzieci i młodzieży,

W-8 – stosunek do nowatorstwa w dydaktyce i wychowaniu.

 

KOMPETENCJE NAUCZYCIELA:

Kompetencje psychologiczne – wyrażają się w trafnym wyrażaniu, skutecznym  programowaniu, planowaniu i organizacji działań                                                      pedagogicznych, kontrolowaniu i ocenianiu efektów w                                                      procesie edukacyjnym.

Kompetencje komunikacyjne – wyrażają się poprawnością, skutecznością operowania  językiem w sytuacjach edukacyjnych. 

Kompetencje współdziałania – wyrażają się skutecznością zachowań prospołecznych  sprawnością działań integracyjnych.

Kompetencje informatywne – wyrażają się sprawnym korzystaniem z nowoczesnych źródeł  informacji.

Kompetencje moralne – wyrażają się w zdolności do pogłębionej refleksji moralnej przy    ocenie dowolnego czynu etycznego.

Kompetencje kreatywne – wyrażają się u nauczyciela innowacyjnością i nieszablonowością                                              działań.

 

 

Posiada je nauczyciel, który:

– działa niestandardowo,

– wyzwala u uczniów samodzielność myślenia i kreatywność zachowań w procesie     edukacyjnym,

– posługuje się technikami badawczymi w rozpoznawaniu zjawisk pedagogicznych,

– myśli krytycznie i kreatywnie oraz rozwija tego rodzaju myślenie u swoich uczniów,

– tworzy własną teorię i oryginalne rozwiązania oryginalno-metodyczne w pracy,  nie czekając na gotowe wzory. 

 

Orientacja normatywno-dedukcyjna

         droga dedukcyjna polega na tym, że znając założone cele szkoły, zastanawiano się jakie cechy powinien posiadać nauczyciel, aby funkcje tej szkoły były spełnione ( odwołanie się do autorów ). Te przykłady to właśnie dedukowanie.

       To zespół bardzo różnorodnych cech .

 

Orientacja empiryczno-indukcyjna

         polega na poszukiwaniu cech już u nauczycieli pracujących w szkole ( poprzez ankiety,   kwestionariusze ).

 

Orientacja technologiczna

         bazowała na założeniach psychologii behawiorystycznej, że na określony bodziec, dziecko zawsze reaguje w ten sam sposób. Każdy nauczyciel powinien postępować w określony sposób.

 

Orientacja humanistyczna

         polega na podejściu do człowieka, przez pryzmat wartości. Dotyczyła tego, jaką osobowość powinien posiadać nauczyciel?.

 

Orientacja funkcjonalna

         zakłada konieczność wszechstronnego oddziaływania, wyposażenie nauczyciela w szeroki zakres wiedzy, umiejętności, metod i form.

 

Nadmiarowość kwalifikacji – czyli wyposażenie nauczyciela w tzw. podstawową wiedzę, ale również w tzw. zbędną wiedzę, aby swobodnie poruszać się w podstawowej pracy nauczycielskiej.

 

Styl pracy

         liberalny

         autokratyczny

         demokratyczny

 

Kwalifikacje zawodowe ( kompetencje ) – to pewne możliwości niezbędne do  wykonywania zawodu.

 

Osobowość nauczyciela – nauczyciel powinien posiadać pozytywny stosunek do wykonywanego zawodu, zdolność empatii, powinien posiadać opanowanie, lubić uczniów i swoją pracę, akceptować samego siebie.

 

 

Etapy rozumienia Wychowania Fizycznego:

q       I   WF = Wychowanie ciała

q       II  WF = Wychowanie poprzez ciało ( ćwiczenia cielesne )

I i II – orientacja biotechniczna.

q       III WF = Wychowanie do troski o ciało ( w kulturze i do kultury fizycznej ) – orientacja pedagogiczna.


q        

 

         

Rys. Wychowanie fizyczne jako „wychowanie” ciała.                                             Rys. Wychowanie fizyczne jako wychowanie poprzez ćwiczenie ciała.

 

 


Zygmunt Gilewicz dokonał podziału założonych celów na:

q       Swoiste – to cele wynikające z fizycznej natury środków i ciała jako przedmiotu ich oddziaływań, czyli np. kształtowanie struktury somatycznej, funkcji wegetatywnych, narządów zmysłów i sprawności motorycznej. To cele typowe dla tego procesu.

q       Nieswoiste – to cele dotyczące pozacielesnych właściwości osobniczych, np. karność, obyczajność, wrażliwość na piękno, uspołecznienie, w których realizacji wychowanie fizyczne może i powinno współpracować z pozostałymi dziedzinami wychowania.

 

Orientacja biotechniczna – zakłada, że głównym celem wychowania fizycznego jest rozwój  fizyczności dziecka.  

 

Demel zauważył, iż nie zawsze „w zdrowym ciele, zdrowy duch” i dokonał manewru repedagogizacji. Manewr repedagogizacji – to odwrócenie tradycyjnie pojmowanego wychowania fizycznego, gdyż odpowiednie wychowanie człowieka jest warunkiem sprawnego ciała w przyszłości. To nie ćwiczenia psychiczne wpływają na umysł i psychikę dziecka – a odwrotnie, to przygotowanie umysłowe i psychiczne na potrzeby własnego ciała mają wpływ na wykonywanie np. ćwiczeń fizycznych. 

 

 

Rys. Wychowanie fizyczne jako wychowanie do dbałości o ciało.

 

W nowoczesnym ujęciu istotą wychowania fizycznego, jako integralnej części wszechstronnego wychowania ( w szerokim rozumieniu tego pojęcia ), jest oddziaływanie na całą osobowość wychowanka, a więc ukształtowanie zarówno jego kompetencji aksjologicznych ( odnoszących się do sfery emocjonalno-wolicjonalnej ), i technologicznych ( dotyczących sfery intelektualno-sprawnościowej ) w intencji przygotowania go do całożyciowej troski o ciało poprzez uczestnictwo w kulturze fizycznej. 

 

     

 

Postawa prosomatyczna – to psychiczna gotowość do podjęcia pozytywnych działań na  rzecz swojego ciała.

 

 

Kompetencje technologiczne i aksjologiczne:

Człowiek ma wrodzone predyspozycje do przekształcania świata natury w świat kultury. W wyniku edukacji, człowiek uzyskuje aksjologiczne i technologiczne kompetencje w zakresie selektywnego korzystania ze zdobyczy kultury i pomnażania jej dorobku. 

q       Kompetencje aksjologiczne – umożliwiają rozeznanie w tym, co z nagromadzonego dorobku w sferze zachowań i ich rezultatów warto kultywować i rozwijać. Sfera emocjonalno-wolicjonalna ( stosunek do siebie, otoczenia, ideały, aspiracje ). Decydują czy i na ile ktoś zechce z tej możliwości skorzystać. To wyposażenie ucznia w umiejętność samodzielnego poruszania się po wartościach ( wartościowanie się ).

q       Kompetencje technologiczne – w postaci wiedzy i umiejętności, dotyczą tego jak to robić. Wiedza i umiejętności składają się na kompetencje kulturowe człowieka. Kompetencje technologiczne to sfera intelektualno-sprawnościowa ( przekazywanie wiedzy i umiejętności to proces kształcenia ), w zakresie kreacji, rekreacji i rehabilitacji ciała, jako rezultat fizycznego kształcenia, stwarzają możliwość czynnego uczestnictwa w kulturze fizycznej.

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE ( wg H. Grabowskiego )

         to ujęta w pedagogiczny system forma uczestnictwa w kulturze fizycznej młodych pokoleń, której celem jest wspomaganie rozwoju fizycznego, motorycznego i zdrowia oraz przygotowanie do podtrzymywania i pomnażania tych wartości w życiu codziennym.

Trzeba zrobić wszystko, aby uczeń został odpowiednio ukształtowany w danym okresie.

Wychowanie fizyczne pod względem fizycznym musi dostarczać nam bodźców rozwojowych, stymulować nami, aby zawsze ciało było sprawniejsze.

 

WYCHOWANIE FIZYCZNE ( wg Osińskiego )

         stanowi świadomą i zamierzoną działalność ukierunkowana na wytworze właściwego zespołu postaw, nastawień, przekazywaniu podstawowych wiadomości; a także na wdrażaniu do hartowania na bodźce środowiskowe oraz zdobywanie motorycznej sprawności, poprawę wydolności i postawy ciała.

Współcześnie wychowanie fizyczne to całokształt działań stymulujących, czyli pobudzających nasz rozwój oraz przygotowujący do dbałości o ten rozwój w ciągu dalszego życia. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin