Metodologia badań - testy!.doc

(37 KB) Pobierz
METODOLOGIA BADAŃ – TESTY

METODOLOGIA BADAŃ – TESTY

 

System zdań powiązanych ze sobą logicznie i rzeczowo oraz spełniających pewne kryteria pragmatyczne, to:

a)        teoria naukowa;

b)       proces badawczy;

c)        hipoteza;

d)       pytania badawcze.

 

Uporządkowany zbiór informacji wytworzonych przez człowieka w wyniku jego związku z przyrodą lub systematami abstrakcyjnymi, jakie sam tworzy, to:

a)        wiedza;

b)       zbiór analizowanych danych;

c)        test badań;

d)       pytania badawcze.

 

System jasno określonych reguł i procedur, do których odwołują się badania będące podstawą ewolucji wiedzy, to:

a)        metoda badawcza;

b)       proces badawczy;

c)        metodologia nauk;

d)       analiza systemowa.

 

Zhierarchizowany ciąg decyzji prowadzący do rozwiązania danego problemu, a tym samym do osiągnięcia założonego celu, to:

a)        problem badawczy;

b)       technika badawcza;

c)        metoda badawcza;

d)       proces badawczy.

 

Są to rzeczywistości, którego prawdopodobieństwo jest mniejsze od absolutnej pewności to:

a)        pytania badawcze;

b)       generalizacja;

c)        weryfikacja;

d)       hipoteza.

 

Typem badań nie jest:

a)        badanie podstawowe;

b)       badanie konfliktowe;

c)        badanie ilościowe;

d)       badanie empiryczne.

 

Określenie struktury i charakteru zmiennych X w treningu dotyczy etapu:

a)        projektowania problemu badawczego;

b)       rozwiązywania problemu;

c)        generalizacji;

d)       weryfikacji.

 

Opracowanie analityczne w wyniku pomiaru dotyczy etapu:

a)        projektowania problemu;

b)       rozwiązywania problemu;

c)        generalizacji.

 

Dążenie do wzbogacenia wiedzy o osobach, rzeczach lub zjawiskach będących przedmiotem badań wyraża się w:

a)        pytaniach badawczych;

b)       metodach badawczych;

c)        hipotezach badawczych;

d)       celu badań.

 

Pytanie badawcze rozpoczynające się od partykuły „CZY?”, jest pytaniem:

a)        rozstrzygnięcia; - inaczej nazywane ogólnym

b)       uzupełnienia;

c)        dopełnienia;

d)       odgadnięcia.

 

Które z poniżej przedstawionych pytań badawczych nie jest pytaniem dopełnienia:

a)        jaki istnieje związek pomiędzy analizowanymi zmiennymi „x” i „y”?

b)       jaki jest wpływ analizowanych zmiennych „x” i „y”?

c)        czy istnieje związek pomiędzy analizowanymi zmiennymi „x” i „y”? – pytanie ogólne, rozstrzygnięcia

d)       w jakim zakresie analizowane zmienne „x” i „y” wpływają na siebie?

 

 

 

Stwierdzenie co, do którego istnieje pewne prawdopodobieństwo, że stanowić będzie prawdziwe rozwiązanie

problemu badawczego, to:

a)        hipoteza badawcza;

b)       problem badawczy;

c)        pytanie badawcze;

d)       cel badań.

 

O hipotezie można również powiedzieć, że jest, to:

a)        domysł naukowy;

b)       rozwiązanie problemu badawczego;

c)        plan czynności badawczych;

d)       hipotetyczne wyrażenie niespójności naukowej.

 

Hipoteza zerowa charakteryzuje się:

a)        równością i niezależnością;

b)       odmiennością i zależnością;

c)        rozpiętością i niespójnością;

d)       różnością i wszechstronnością.

 

Badanie jest to:

a)        forma pracy wytwórczej, której efektem są dobra materialne;

b)       zbiór skoordynowanych czynności, które przynoszą nową wiedzę;

c)        działanie według ustalonego harmonogramu;

d)       realizacja hipotez badawczych.

 

Prace opisowe (deskryptywne) oraz wyjaśniające (eksplanacyjne) wchodzą w zakresie badań:

a)        poznawczych;

b)       stosowanych (empirycznych);

c)        odtwórczych (replikacyjnych);

d)       weryfikacyjnych.

 

Sformułowanie prognozy rozwoju danego obiektu jest zadaniem badań:

a)        predyktywnych;

b)       diagnostycznych;

c)        jakościowych;

d)       poznawczych.

 

Typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy i interpretacji danych empirycznych, służące do uzyskiwania maksymalnie uzasadnionych odpowiedzi na stawiane w nich pytania, to cechy charakterystyczne dla:

a)        planu badawczego;

b)       teorii poznania;

c)        metody badań;

d)       techniki badań.

 

Obserwacja to:

a)        zamierzone, planowane i systematyczne postrzeganie oraz gromadzenie i analizowanie faktów, zdarzeń i zjawisk;

b)       wywoływanie lub zmienienie przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowanie zmian powstałych pod jego wpływem;

c)        poznawanie uzdolnień i predyspozycji badanych obiektów;

d)       wielostronna i dogłębna analiza jakiegoś zjawiska.

 

Obserwację, jako metodę badań charakteryzuje:

a)        manipulowanie zmienną niezależną;

b)       brak czynnej ingerencji badacza w analizowany proces lub zjawisko;

c)        manipulowanie zmienną zależną;

d)       czynna ingerencja badacza w analizowany proces lub zjawisko.

 

Obserwacja, w której badacz czynnie uczestniczy w pracach grupy ludzkiej, to:

a)        obserwacja dorywcza;

b)       obserwacja pośrednia;

c)        obserwacja uczestnicząca;

d)       obserwacja zewnętrzna.

 

Wynikiem obserwacji jest:

a)        opis lub zjawisko;

b)       ilościowy zbiór danych na temat zjawiska, procesu;

c)        weryfikacja teorii oraz hipotez;

d)       analiza metodami opisu statystycznego.

 

 

Wywoływanie lub zmienienie przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowanie zmian powstałych pod jego wpływem jest charakterystyczne dla:

a)        metody sondażu diagnostycznego;

b)       metody obserwacyjnej;

c)        metody eksperymentalnej;

d)       metody heurystycznej.

 

Sprawdzenie teorii, hipotez i praw naukowych jest wynikiem:

a)        eksperymentu;

b)       obserwacji;

c)        analizy indywidualnych przypadków;

d)       monografii sportowej.

 

Przeprowadzenie testów ruchowych zaliczane jest do:

a)        technik badawczych;

b)       narzędzi badawczych;

c)        metod badawczych;

d)       sposobów badawczych.

 

Kwestionariusz ankiety zaliczany jest do:

a)        technik badawczych;

b)       narzędzi badawczych;

c)        metod badawczych;

d)       sposobów badawczych.

 

Celem technik socjometrycznych jest:

a)        poznanie socjologicznych uwarunkowań podejmowania określonego działania;

b)       poznanie zachowań społeczeństwa pod wpływem działania alkoholu;

c)        poznanie nieformalnych związków międzyosobowych w grupach rówieśniczych.

 

Wyjaśniająca (eksplanacyjna) funkcja nauki odpowiada na pytanie:

a)        dlaczego tak jest?

b)       jak będzie?

c)        jak jest?

d)       jak może być?

 

Prognostyczna (prewidystyczna) funkcja nauki odpowiada na pytanie:

a)        dlaczego tak jest?

b)       jak będzie?

c)        jak jest?

d)       jak miało być?

 

Nauki indukcyjne (empiryczne) polegają na:

a)        uzyskiwaniu nowych zadań za pomocą reguł wnioskowania dedukcyjnego;

b)       uzyskiwaniu nowych zadań za pomocą reguł matematycznych;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin