METODOLOGIA BADAŃ – TESTY
System zdań powiązanych ze sobą logicznie i rzeczowo oraz spełniających pewne kryteria pragmatyczne, to:
a) teoria naukowa;
b) proces badawczy;
c) hipoteza;
d) pytania badawcze.
Uporządkowany zbiór informacji wytworzonych przez człowieka w wyniku jego związku z przyrodą lub systematami abstrakcyjnymi, jakie sam tworzy, to:
a) wiedza;
b) zbiór analizowanych danych;
c) test badań;
System jasno określonych reguł i procedur, do których odwołują się badania będące podstawą ewolucji wiedzy, to:
a) metoda badawcza;
c) metodologia nauk;
d) analiza systemowa.
Zhierarchizowany ciąg decyzji prowadzący do rozwiązania danego problemu, a tym samym do osiągnięcia założonego celu, to:
a) problem badawczy;
b) technika badawcza;
c) metoda badawcza;
d) proces badawczy.
Są to rzeczywistości, którego prawdopodobieństwo jest mniejsze od absolutnej pewności to:
a) pytania badawcze;
b) generalizacja;
c) weryfikacja;
d) hipoteza.
Typem badań nie jest:
a) badanie podstawowe;
b) badanie konfliktowe;
c) badanie ilościowe;
d) badanie empiryczne.
Określenie struktury i charakteru zmiennych X w treningu dotyczy etapu:
a) projektowania problemu badawczego;
b) rozwiązywania problemu;
c) generalizacji;
d) weryfikacji.
Opracowanie analityczne w wyniku pomiaru dotyczy etapu:
a) projektowania problemu;
c) generalizacji.
Dążenie do wzbogacenia wiedzy o osobach, rzeczach lub zjawiskach będących przedmiotem badań wyraża się w:
a) pytaniach badawczych;
b) metodach badawczych;
c) hipotezach badawczych;
d) celu badań.
Pytanie badawcze rozpoczynające się od partykuły „CZY?”, jest pytaniem:
a) rozstrzygnięcia; - inaczej nazywane ogólnym
b) uzupełnienia;
c) dopełnienia;
d) odgadnięcia.
Które z poniżej przedstawionych pytań badawczych nie jest pytaniem dopełnienia:
a) jaki istnieje związek pomiędzy analizowanymi zmiennymi „x” i „y”?
b) jaki jest wpływ analizowanych zmiennych „x” i „y”?
c) czy istnieje związek pomiędzy analizowanymi zmiennymi „x” i „y”? – pytanie ogólne, rozstrzygnięcia
d) w jakim zakresie analizowane zmienne „x” i „y” wpływają na siebie?
Stwierdzenie co, do którego istnieje pewne prawdopodobieństwo, że stanowić będzie prawdziwe rozwiązanie
problemu badawczego, to:
a) hipoteza badawcza;
b) problem badawczy;
c) pytanie badawcze;
d) cel badań.
O hipotezie można również powiedzieć, że jest, to:
a) domysł naukowy;
b) rozwiązanie problemu badawczego;
c) plan czynności badawczych;
d) hipotetyczne wyrażenie niespójności naukowej.
Hipoteza zerowa charakteryzuje się:
a) równością i niezależnością;
b) odmiennością i zależnością;
c) rozpiętością i niespójnością;
d) różnością i wszechstronnością.
Badanie jest to:
a) forma pracy wytwórczej, której efektem są dobra materialne;
b) zbiór skoordynowanych czynności, które przynoszą nową wiedzę;
c) działanie według ustalonego harmonogramu;
d) realizacja hipotez badawczych.
Prace opisowe (deskryptywne) oraz wyjaśniające (eksplanacyjne) wchodzą w zakresie badań:
a) poznawczych;
b) stosowanych (empirycznych);
c) odtwórczych (replikacyjnych);
d) weryfikacyjnych.
Sformułowanie prognozy rozwoju danego obiektu jest zadaniem badań:
a) predyktywnych;
b) diagnostycznych;
c) jakościowych;
d) poznawczych.
Typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy i interpretacji danych empirycznych, służące do uzyskiwania maksymalnie uzasadnionych odpowiedzi na stawiane w nich pytania, to cechy charakterystyczne dla:
a) planu badawczego;
b) teorii poznania;
c) metody badań;
d) techniki badań.
Obserwacja to:
a) zamierzone, planowane i systematyczne postrzeganie oraz gromadzenie i analizowanie faktów, zdarzeń i zjawisk;
b) wywoływanie lub zmienienie przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowanie zmian powstałych pod jego wpływem;
c) poznawanie uzdolnień i predyspozycji badanych obiektów;
d) wielostronna i dogłębna analiza jakiegoś zjawiska.
Obserwację, jako metodę badań charakteryzuje:
a) manipulowanie zmienną niezależną;
b) brak czynnej ingerencji badacza w analizowany proces lub zjawisko;
c) manipulowanie zmienną zależną;
d) czynna ingerencja badacza w analizowany proces lub zjawisko.
Obserwacja, w której badacz czynnie uczestniczy w pracach grupy ludzkiej, to:
a) obserwacja dorywcza;
b) obserwacja pośrednia;
c) obserwacja uczestnicząca;
d) obserwacja zewnętrzna.
Wynikiem obserwacji jest:
a) opis lub zjawisko;
b) ilościowy zbiór danych na temat zjawiska, procesu;
c) weryfikacja teorii oraz hipotez;
d) analiza metodami opisu statystycznego.
Wywoływanie lub zmienienie przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowanie zmian powstałych pod jego wpływem jest charakterystyczne dla:
a) metody sondażu diagnostycznego;
b) metody obserwacyjnej;
c) metody eksperymentalnej;
d) metody heurystycznej.
Sprawdzenie teorii, hipotez i praw naukowych jest wynikiem:
a) eksperymentu;
b) obserwacji;
c) analizy indywidualnych przypadków;
d) monografii sportowej.
Przeprowadzenie testów ruchowych zaliczane jest do:
a) technik badawczych;
b) narzędzi badawczych;
c) metod badawczych;
d) sposobów badawczych.
Kwestionariusz ankiety zaliczany jest do:
Celem technik socjometrycznych jest:
a) poznanie socjologicznych uwarunkowań podejmowania określonego działania;
b) poznanie zachowań społeczeństwa pod wpływem działania alkoholu;
c) poznanie nieformalnych związków międzyosobowych w grupach rówieśniczych.
Wyjaśniająca (eksplanacyjna) funkcja nauki odpowiada na pytanie:
a) dlaczego tak jest?
b) jak będzie?
c) jak jest?
d) jak może być?
Prognostyczna (prewidystyczna) funkcja nauki odpowiada na pytanie:
d) jak miało być?
Nauki indukcyjne (empiryczne) polegają na:
a) uzyskiwaniu nowych zadań za pomocą reguł wnioskowania dedukcyjnego;
b) uzyskiwaniu nowych zadań za pomocą reguł matematycznych;
...
Aguuul6