PMik Kolosik 2.docx

(598 KB) Pobierz

1.       analiza porównawcza pasa płaskiego klinowego i zębatego

Zalety przekładni pasowych:

·         Cichobieżność

·         Płynność ruchu

·         Prosta konstrukcja

·         Łatwość wykonania

·         Możliwość doboru rozstawu osi

·         Możliwość uzyskania zmiennych przełożeń

·         Mała wrażliwość na wzajemne położenie osi wałów

·         Zdolność łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia

·         Tłumienie drgań

Wady przekładni pasowych:

·         Stosunkowo duże rozmiary

·         Dwie siły obiciążające wały

·         Niestałość przełożenia (poślizg)

·         Zużywanie się pasa

·         Wrażliwość pasa na warunki otoczenia

·         Wstępne napinanie pasa

·         Duże gabaryty kół

·         Mniejsza sprawność w porównaniu z innymi przekładniami

 

Zalety przekładni łańcuchowej:

·         pracuje bez poślizgu,

·         zachowuje stałe przełożenie

·         stosunkowo duża sprawność

·         łagodzi gwałtowne szarpnięcia i uderzenia

·         nie wymaga mocnego napięcia wstępnego pasa przez co mniej obciąża wały i łożyska niż przekładnia pasowa.

Do wad przekładni łańcuchowych należy zaliczyć:

• nierównomierność  ruchu spowodowaną osiadaniem łańcucha na wieloboku,

• głośną pracę,

• nieprawidłową współpracę wyciągniętego łańcucha z uzębieniem kół,

• konieczność smarowania ze względu na zużywanie się przegubów,

• wykluczenie możliwości cyklicznych zmian kierunku ruchu ze względu na

szarpnięcia przy gwałtownym napinaniu luźnego cięgna.

 

 

 

 

 

2.       narysować wykres poślizgu i sprawności

 

 

 

3.       Narysować rozkład naprężeń .

 

 

 

 

 

4.       Rodzaje łańcuchów.

 

 

5.       Dlaczego stosujemy łańcuchy wielorzędowe?

Łańcuchy wielorzędowe mogą przenosić duże obciążenia lub można w nich stosować mniejszą podziałkę co korzystnie wpływa na zmniejszenie kół i gabarytów całej przekładni.

 

6.       Sposoby napinania łańcucha.

 

7.       Porównanie pasków:

    1. Płaski

i<=15 wady i zalety jak przy przekładniach pasowych w punkcie 1 J

 

Materiał pasa powinien mieć dużą odporność na rozciąganie, ścieranie, zmęczenie, odpowiedni współczynnik tarcia, niewrażliwość na temp.

 

    1. Klinowy i<=15

Kształt trapezowy współpracuje z kołem jak klin.

Dobre sprzężenie cierne przy mniejszym napięciu wstępnym niż w połączeniu pasem płaskim oraz mniejsze obciążenie wałów i łożysk niż przy pasku płaskim.

Występują jako pojedyncze, w zestawie lub wieloklinowe.

Materiał:

Guma tworzy osnowę, wkładka z tkanin lub linek jako element nośny.

Linki: kordowe, stalowe, poliamidowe. Pasy segmentowe z poliuretanu.

 

    1. Zębaty

I<=30 V<80[m/s ]  n =10 000 obr/min

 

Zalety paska zębatego:

·         Praca przy dużych prędkościach

·         Wysoka sprawność

·         Stałość przełożenia

·         Brak napięcia wstępnego pasa

 

8.       Nierównomierność biegu łańcucha

 



Zgłoś jeśli naruszono regulamin