INSTRUKCJA BHP
DŹWIGNIKA (PODNOŚNIKA) SAMOCHODOWEGO DWUKOLUMNOWEGO I CZTEROKOLUMNOWEGO
I podstawy prawne opracowania instrukcji:
1. Kodeks pracy
2 Rozporządzenie MpiPS z dnia 26.09.1997r., w sprawie ogólnych przepisów
bhp(Dz. U. Nrl29poz.844):85 rozp. MpiPS oraz Zdrowia z dnia 19.03.1954r.
(Dz.U.Nrl3.,poz.51)
II Czynności przed rozpoczęciem pracy:
Pracownik powinien
1. Założyć odzież i obuwie robocze oraz przygotować niezbędneśrodki ochrony indywidualnej.
2. Przygotować niezbędne narzędzia i materiały.
3. Sprawdzić czy potrzebne maszyny i urządzenia nie mają żadnych usterek.
III CZYNNOŚCI PRACOWNIKA ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ URZĄRZENIKA
1. Ustawienie samochodu:
a) wózki wzniosu sprowadzić do dolnej skrajnej pozycji
b) wysięgnik ustawić równolegle do osi podłożonej samochodu
c) podstawki nastawne ustawić w dolnym skrajnym położeniu
d) wprowadzić samochód między kolumny i wysięgnik dźwignika
przy czym należy zwrócić uwagę na swobodne otwarcie drzwi samochodu
e) podsunąć podstawki pod punkty podparcia przewidziane przez producentasamochodu oraz zwrócić uwagę na równą wysokość podstawek zwkładkami gumowymi
f) wybrać pozycje, przy której nie grozi uszkodzenie progów samochodu,zbiornika itp.
g) należy zwrócić uwagę na podział ciężaru na poszczególne wysięgniki.Maksymalne obciążenie wciągnika wynosi 750kg
2. Podnoszenie:
a) upewnić się że podnoszenie nie stwarza zagrożenia
b) przyciskiem sterowniczym "góra" umieścić samochód na wysokości 20cm
c) sprawdzić prawidłowość podłożenia podstawek i unieść samochód na pożądanąwysokość
3. Praca na dźwigniku
Podczas naprawy samochodu należy zwrócić szczególną uwagę z momencie
wymontowania ciężkich mechanizmów, aby nie nastąpiło zachwianie równowagi
podziału ciężaru i przeważanie przez obciążenie pary ramio. W talom przypadku
należy stosować dodatkowe podstawki oparte o posadzkę
4. Opuszczanie
a) sprawdzić, czy pracownicy obsługi nie znajdują się w polu pracy dźwignika
b) sprawdzić, czy w polu dźwignika a w szczególności pod samochodem nieznajdują się narzędzia, podstawki
c) opuścić dźwignik równolegle do osi samochodu
d) wyprowadzić samochód ze stanowiska
e) zakończenie pracy
f) ustawić dźwignik w dolnym skrajnym położeniu
g) wysięgnik ustawić równolegle do oś najazdu samochoduh) włącznik wyłącznik główny
i) sprawdzić, czy pozostawione stanowisko pracy nie stwarza jakichkolwiek zagrożeń
IV. ZASADY BEZPIECZNEGO WYKONYWANIA PRACY Pracownik obowiązany jest
1. Przestrzegać obowiązujących przepisów z zakresu bezpieczeństwa pracy,
2. Nie wolno wraz z samochodem podnosić osób i nie wolno stawać na elementach nośnych urządzenia
3. Nie wolno przekraczać dopuszczalnego obciążenia tj. 2,5 t dźwignika
4. przestrzegać dopuszczalnego obciążenia na poszczególne wysięgniki (max. 750kg)
5. Przy wyjmowaniu i zakładaniu ciężkich elementów i mechanizmów
samochodu należy zwrócić uwagę na bezpieczną zmianę środka ciężkości, co
może spowodować zachwianie równowagi, przechyły i spadnięcie pojazdu
dźwignik
6. W czasie ruchu dźwignika obserwować samochód i dźwignik
7. Podczas wszelkich ruchów dźwignika przestrzeń nad i pod dźwignikiem isamochodem powinna być wolna od przeszkód
8. W czasie ruch dźwignika nie wolno wykonywać jakichkolwiek prac przy samochodzie
9. Nieuruchomiać dźwignika bez zgody pracownika obsługującego urządzenie
10. Przestrzegać terminów przeglądów i konserwacji
11. Regularnie sprawdzać zużycie nakrętek głównych, w momencie kiedy przerwapomiędzy nakrętką główną a zabezpieczającą zmniejszy się o 7mm to nakrętkęgłówną uważa się za zużytą i należy ją wymienić na nową
12. Zabrania się eksploatacji dźwignika z zużytą nakrętką główną .Nakrętka główna
musi być wymieniona łącznie z nakrętką zabezpieczającą
13. Zabrania się dokonywania jakichkolwiek zmian w układzie elektrycznym dźwignika, gdyż
może to spowodować wyłączenie zabezpieczeń
13.
14. Zabrania się dopuszczania do obsługi dźwignika osób nieupoważnionych
oraz bez odpowiedniego przeszkolenia
V. OPUSZCZANIE AWARYJNE W PRZYPADKU ZANIKU PRĄDU
Pracownik powinien:
1. Wyłączyć prąd wyłącznikiem głównym
2. zdjąć osłonę kolumny silnikowej i przy pomocy klucza oczkowego, pokręcającgo śrubą główną opuścić dźwignik do dolnego skrajnego położenia
3. Po zakończeniu opuszczania wysięgników do dolnego skrajnego położenianależy zdjąć klucz z końcówki śruby.
VI OPUSZCZANIE AWARYJNE W PRZYPADKU ZERWANIA ŁAŃCUCHA
1. Wyłączyć dopływ prądu wyłącznikiem głównym
2. Zdjąć osłony kolumn
3. Przy pomocy kluczy oczkowych pokręcać obie śruby główne jednocześniezwracając uwagę na możliwie różneprowadzenie wózków. Różnica nie może przekraczać l cm.
4. Po zakończeniu zdjąć klucze z końcówek śrub.
VII WYŁĄCZENIE SILNIKA
l. W przypadku przeciążenia silnika układ dźwignika wyłącza się samoczynnie. Po
usunięciu Usterki, pracownik posiadający odpowiednie uprawnienia może dokonać załączenia przekaźnika termicznego w skrzynce sterującej.
VIII. NAJAZD NA PRZESZKODĘ
W przypadku pozostawienia przez nieuwagę obsługi: narzędzie, podstawek czy
jakichkolwiek innych przedmiotów w polu pracy wózków wzniosu lub
wysięgników, układ zabezpieczający. Spowoduje samoczynne wyłączenia pracy dźwignika. W tym przypadku należy:
2. W górnej części kolumny silnikowej odblokować wyłącznik na płyciemechanizmu zabezpieczającego
3. Załączyć wyłącznik główny i unieść wózki w górę
4. Usunąć przeszkodę
5. powtórnie wyłączyć dopływ prądu wyłącznikiem głównym
6. Ustawić wyłączniki w położeniu środkowym na płycie mechanizmuzabezpieczającego następnie załączyć dopływ prądu
7. Ponieważ za działanie układu zabezpieczającego wynika zawsze z awariidźwignika , należy powiadomić o zdarzeniu serwis producenta. Uprzednio jednak należy sprawdzić, czy jest ...
bhp.KarolKa