SZKOŁA PODSTAWOWA NR 14 W LUBLINIE
SPRAWOZDANIE
DIAGNOZA PRZEDSZKOLNA
rok szkolny 2012/2013, semestr II
opracowała:
mgr Ewa Koniczyńska
Celem diagnozy jest udzielenie rodzicom, na podstawie obserwacji zachowań dzieci, informacji związanych z zakresem przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole oraz funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej.
Diagnoza wiadomości i umiejętności dzieci prowadzona jest w formie rozwiązywania zadań w kartach pracy oraz obserwacji dziecka. Badanie gotowości szkolnej dziecka w aspekcie rozwoju społeczno-emocjonalnego jest zgodne z nową podstawą programową.
Badanie, do którego przystąpiło 24 uczniów klasy 0 ,,a”, zostało przeprowadzone w kwietniu. Diagnoza obejmuje umiejętności pogrupowane w pięć obszarów.
Obszary poddane ocenie:
I. komunikowanie się,
II. umiejętności społeczne; współdziałanie w grupie,
III. rozumienie i poszanowanie przyrody,
IV. edukacja matematyczna, czynności intelektualne,
V. wychowanie przez sztukę.
Każdy uczeń miał do wykonania 28 zadań, za które mógł w sumie uzyskać 56 punktów.
Oceniano je, przyznając 0, 1 lub 2 punkty. W zadaniach o pojedynczych odpowiedziach przyznawano 2 lub 0 punktów. Zadanie 24-te oceniane było w dwóch obszarach: I i V.
Tabela 1. DIAGNOZA - KARTY PRACY
Zadanie
Obszar
Sprawdzana czynność, dziecko:
1.
I. KOMUNIKOWANIE SIĘ
układa krótkie zdania na temat ilustracji
2.
liczy wyrazy w zdaniu
3.
liczy sylaby w słowach
4.
liczy głoski w słowach
5.
rozpoznaje znak zakazu
24.
układa obrazek z rozciętych kawałków
6.
rysuje element w odpowiednim miejscu na kartce
7a.
rysuje po śladzie
7b.
kończy szlaczek
8a.
dorysowuje elementy wg wzoru
8b.
rysuje wg wzoru
9.
II. UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE; WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE
wskazuje godło i flagę Polski
10.
III. ROZUMIENIE I POSZANOWANIE PRZYRODY
dobiera zwierzęta do ich środowiska przyrodniczego
11.
określa warunki niezbędne dla wzrostu roślin
12.
wskazuje najzdrowszy posiłek
13.
wskazuje charakterystyczne elementy poszczególnych pór roku
14.
wskazuje strój odpowiedni do danej pory roku
15a.
IV. EDUKACJA MATEMATYCZNA, CZYNNOŚCI INTELEKTUALNE
dorysowuje elementy – dopełnia do 9
15b.
rysuje 6 elementów
16.
dodaje na konkretach
17.
odejmuje na konkretach
18.
porównuje liczebność zbiorów
19.
posługuje się liczebnikami porządkowymi
20.
rozróżnia prawą i lewą stronę
21.
rysuje elementy zgodnie z instrukcją
22.
uzupełnia rysunek elementami charakterystycznymi dla lata
23.
wskazuje element, który nie pasuje do pozostałych
V. WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ
dokładnie wycina nożyczkami wzdłuż linii
DIAGNOZA – OBSERWACJE
KRYTERIA OCENIANIA NA PODSTAWIE OBSERWACJI
Dla obserwacji nr 1, 2, 3, 4, 5, 6,...
milcia01