Sprawozdanie
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia było wyznaczenie współczynników oporu powietrza cX i oporu toczenia f samochodu metodą wybiegu oraz wyznaczenie charakterystyki dynamicznej na podstawie jego własności trakcyjnych.
2. Przebieg ćwiczenia
Obliczeni zostały wykonane na podstawie danych z lat ubiegłych, gdzie wykonano próby rozbiegu i wybiegu, podczas którego dane z czujnika typu Corevit H przekazywane były poprzez kartę przetwornikowo-analogową impulsy do komputera. Próby wybiegu i rozbiegu wykonane były w obu kierunkach w celu wyeliminowania prędkości wiatru. Z naszym udziałem wykonany został jedynie krótki przejazd w celu pokazania działania aparatury pomiarowej.
3. Wyznaczenie współczynnika oporu powietrza cX i oporu toczenia f
Dane:
Współczynnik załadowania λ
1
Masa całkowita mc [kg]
2620
Promień dynamiczny [m]
0,314
Moment bezwładności koła [kg*m^2]
1,05
Moment bezwładności silnika [kg*m^2]
0,8
Współczynniki mas wirujących:
δs1
1,83
δs2
1,25
δs3
1,12
δs4
1,08
δs5
Przełożenia:
przekładni głównej
4,11
i1
3,89
i2
2,08
i3
1,34
i4
i5
0,87
Pole powierzchni czołowej [m^2]
4,1
Gestość powietrza [kg/m^3]
1,28
Sprawność mechaniczna
0,9
Obliczone:
Współczynnik mas wirujących silnika δs
0,047082
Współczynnik mas wirujących kół δk
0,16259
Współczynnik mas wirujących względem masy δ
1,016258808
Z otrzymanych danych z wybiegów, po stosownych obliczeniach wykonujemy wykres ,
którego równanie ma postać:
Otrzymujemy równanie:
y = -0,0000477x - 0,0117425
f=0,0117
4. Wyznaczenie charakterystyki dynamicznej pojazdu
Charakterystyka wyznaczona z zależności dla czterech kolejnych biegów
5. Prędkość średnia przejazdu
Z wykonanego przejazdu otrzymujemy prędkość średnią 20,3 [km/h] oraz prędkość średnią dla wartości niezerowych 24,6 [km/h]
6. Wnioski
Otrzymana wartość współczynnika oporu toczenia równa 0,0117 jest bardzo zbliżona do wartości tablicowej, wynoszącej 0,01. Obliczenia zostały wykonane na podstawie danych z pomiarów, przy których nie byliśmy obecni, więc ciężko jest określić przyczyny błędu. Może nimi być: niedokładność czujnika pomiarowego, parametry drogi jak i wiekowość całej aparatury wraz z pojazdem.
Wartość współczynnika oporu powietrza uśredniona z dwóch przejazdów różni się w dość znacznym stopniu, co nasuwa myśl, że pomiar był wykonywany przy silnym. Średnia z dwóch wartości jest wyższa niż podawana przez producenta cx=0,37.
Część punktów charakterystyki dynamicznej (na 1-szym biegu) pominięto, ponieważ podczas ruszania z miejsca następuje poślizg sprzęgła i pojawia się chwilowy skok przyspieszenia, który powoduje przekłamanie wyników.
Charakterystyka dynamiczna pokazuje jak samochód zachowuje się na poszczególnych biegach. Dzięki niej można określić zakres prędkości, z jaką pojazd może jechać na danym biegu oraz maksymalne możliwe przyspieszenie na danym biegu.
Jak można było się spodziewać pojazd największe przyspieszenie osiąga się na 1-szym biegu.
Im wyższy bieg tym niższa różnica maksymalnych przyspieszeń i charakterystyka dynamiczna staje się bardziej płaska, znacząco przesuwa się natomiast zakres prędkości.
kaczor5533