MK Ch-ka dynamiczna.docx

(31 KB) Pobierz

Sprawozdanie

 

1.       Cel ćwiczenia

Celem ćwiczenia było wyznaczenie współczynników oporu powietrza cX i oporu toczenia f samochodu metodą wybiegu oraz wyznaczenie charakterystyki dynamicznej na podstawie jego własności trakcyjnych.

 

2.      Przebieg ćwiczenia

 

Obliczeni zostały wykonane na  podstawie danych z lat ubiegłych, gdzie wykonano próby rozbiegu i wybiegu, podczas którego dane z czujnika typu Corevit H przekazywane były poprzez kartę przetwornikowo-analogową impulsy do komputera. Próby wybiegu i rozbiegu wykonane były w obu kierunkach w celu wyeliminowania prędkości wiatru. Z naszym udziałem wykonany został jedynie krótki przejazd w celu pokazania działania aparatury pomiarowej.

3.      Wyznaczenie współczynnika oporu powietrza cX i oporu toczenia f

 

Dane:

Współczynnik załadowania λ

1

Masa całkowita mc [kg]

2620

Promień dynamiczny [m]

0,314

Moment bezwładności koła [kg*m^2]

1,05

Moment bezwładności silnika [kg*m^2]

0,8

Współczynniki mas wirujących:

 

δs1

1,83

δs2

1,25

δs3

1,12

δs4

1,08

δs5

1,05

Przełożenia:

 

przekładni głównej

4,11

i1

3,89

i2

2,08

i3

1,34

i4

1

i5

0,87

Pole powierzchni czołowej [m^2]

4,1

Gestość powietrza [kg/m^3]

1,28

Sprawność mechaniczna

0,9

 

 

Obliczone:

 

Współczynnik mas wirujących silnika                        δs

0,047082

Współczynnik mas wirujących kół                             δk

0,16259

Współczynnik mas wirujących względem masy          δ

1,016258808

 

Z otrzymanych danych z wybiegów, po stosownych obliczeniach wykonujemy wykres ,

którego równanie ma postać:

 

 

 

Otrzymujemy równanie:

 

y = -0,0000477x - 0,0117425

f=0,0117                                                                                                 

                                                                                   

             

4.      Wyznaczenie charakterystyki dynamicznej pojazdu

Charakterystyka wyznaczona  z zależności dla czterech kolejnych biegów

                           

5.      Prędkość średnia przejazdu

Z wykonanego przejazdu otrzymujemy prędkość średnią 20,3 [km/h] oraz prędkość średnią dla wartości niezerowych 24,6 [km/h]

 

6.      Wnioski

Otrzymana wartość współczynnika oporu toczenia równa 0,0117 jest bardzo zbliżona do wartości tablicowej, wynoszącej 0,01.  Obliczenia zostały wykonane na podstawie danych z pomiarów, przy których nie byliśmy obecni, więc ciężko jest określić przyczyny błędu. Może nimi być: niedokładność czujnika pomiarowego, parametry  drogi jak i wiekowość całej aparatury wraz z pojazdem.

Wartość współczynnika oporu powietrza uśredniona z dwóch przejazdów różni się w dość znacznym stopniu, co nasuwa myśl, że pomiar był wykonywany przy silnym. Średnia z dwóch wartości jest wyższa niż podawana przez producenta cx=0,37.

Część punktów charakterystyki dynamicznej (na 1-szym biegu) pominięto, ponieważ podczas ruszania z miejsca następuje poślizg sprzęgła i pojawia się chwilowy skok przyspieszenia, który powoduje przekłamanie wyników.

Charakterystyka dynamiczna pokazuje jak samochód zachowuje się na poszczególnych biegach. Dzięki niej można określić zakres prędkości, z jaką pojazd może jechać na danym biegu oraz maksymalne możliwe przyspieszenie na danym biegu.

Jak można było się spodziewać pojazd największe przyspieszenie osiąga się na 1-szym biegu.

Im wyższy bieg tym niższa różnica maksymalnych przyspieszeń i charakterystyka dynamiczna staje się bardziej płaska, znacząco przesuwa się natomiast zakres prędkości.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin