4.pdf
(
3855 KB
)
Pobierz
Wybrane aspekty teorii
grafiki komputerowej -
dĢŇenie do wizualnego
realizmu
Mirosław Głowacki
Cieniowanie
Bardzo waŇnym elementem sceny jest
oĻwietlenie
.
¡
To właĻnie odpowiednie dobranie oĻwietlenia
sprawia, Ňe cała
trójwymiarowa scena nabiera
prawdziwej
głħbi
1. etap - kalkulacja oĻwietlenia – obliczane sĢ
¡
wektory natħŇenia Ļwiatła
dla kaŇdego z
wierzchołków trójkĢtów tworzĢcych scenħ 3D (lub
nawet dla
kaŇdego piksela
)
2. etap - zostajĢ one
zamienione na odpowiedniĢ
¡
jasnoĻę
na powierzchniach wielokĢtów z nałoŇonymi
naı teksturami
Drugi etap generowania trójwymiarowego obrazu
¡
nazywa siħ
cieniowaniem
(ang.
shading
)
Niektórzy uŇywajĢ tego pojħcia dla całoĻci procesu,
¡
ale to dwa oddzielne typy algorytmów
OĻwietlanie sceny
Obliczenia zwiĢzane z oĻwietleniem polegajĢ na
okreĻleniu
współrzħdnych oraz typów Ņródeł Ļwiatła
¢
punktowe,
¢
rozproszone,
¢
ruchome
i obliczaniu natħŇenia promieniowania w kaŇdym z
wierzchołków
¡
W wyniku tego procesu do
poszczególnych punktów
sceny zostajĢ
przypisane wektory
okreĻlajĢce
natħŇenie
Ļwiatła
w danym miejscu
¡
Karty graficzne wyposaŇone w
moduł T&L
(Transform &
Lighting) wykonujĢ
najbardziej czasochłonne obliczenia
zwiĢzane z oĻwietleniem samodzielnie
, bez udziału
procesora głównego
¡
Efekt
oĻwietlania
i
cieniowania
OĻwietlenie Ļwiatłem otoczenia
¡
W najprostszych rozwiĢzaniach zakłada siħ, Ňe
Ļwiatło dociera ze wszystkich kierunków
¡
Zakłada siħ wtedy
stałe oĻwietlenie
obiektów
niezaleŇnie od ich pozycji i orientacji
¡
Powstały obraz jest
mało realistyczny
poniewaŇ
bardzo niewiele rzeczywistych scen jest
oĻwietlanych w ten sposób
Plik z chomika:
xkonradox
Inne pliki z tego folderu:
1.pdf
(1141 KB)
2.pdf
(1118 KB)
3.pdf
(2596 KB)
4.pdf
(3855 KB)
5.pdf
(1702 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin