pisko material I.docx

(29 KB) Pobierz

Umowy w działalności turystycznej

Akty prawne:

-Kodeks cywilny

-Ustawa o usługach turystycznych

-Inne przepisy, dotyczące konsumentów

-Inne przepisy dotyczące umów z dostawcami

-Rejestr klauzul niedozwolonych

-Dyrektywa 90/314/EEC – o podróżach turystycznych za cenę zryczałtowaną

Umowa jest to zgodne porozumienie dwóch lub więcej stron, ustalające ich wzajemne prawa i obowiązki

Wyróżniające się rodzaje umów zawieranych przez przedsiębiorców turystycznych

-Umowy od których zawarcia zależy uzyskanie statusu przedsiębiorcy prowadzącego dany rodzaj działalności – umowa rachunku bankowego, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, ubezpieczenia na rzecz klientów

-Umowy z dostawcami towarów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności i  przygotowania oferty

-Umowy z przedsiębiorcami pośredniczącymw zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych

-Umowy zawierane z klientami korzystającymi z oferowanych świadczeń i usług – umowa przewozu, umowa o świadczenie usług hotelarskich, umowa o wyjazd na imprezę turystyczną itp

Uwarunkowania zawierania umów

-Zasadą wynikającą z ustawodawstwa jest swoboda kształtowania stosunków umownych

-Przepisy prawa cywilnego mają charakter pomocniczy, zazwyczaj  względnie obowiązujący, pozwalający przyjmować w umowach inne rozwiązania

-Imperatywny, bezwzględnie obowiązujący charakter mają przepisy, których celem jest ochrona strony słabszej w umowach np. konsumentów

Tryb zawierania umów

-Ofertowy – do zawarcia umowy dochodzi poprzez akceptację przez jedną ze stron oferty przygotowanej przez stronę drugą

-Rokowań – postanowienia umowy są przez strony kolejno uzgadniane w drodze rokowań

-Umowy adhezyjne – do zawarcia, których dochodzi  w wyniku akceptacji przez konsumenta wzorca umownego przygotowanego przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prawny

Rodzaje umów(Ze względu na zakres  regulacji przepisami prawa)

          Umowy nazwane – których treść regulowana              jest szczególnymi przepisami prawa jak np. umowa; sprzedaży, o dzieło, przewozu, przechowania, ubezpieczenia

          Umowy nie nazwane (pomimo nazw zwyczajowych) – nie mające odrębnej regulacji prawnej, oparte                o przepisy ogólne dotyczące zawierania umów

          Umowy mieszane – to umowy nie nazwane w których do niektórych ich elementów wykorzystano pomocniczo elementy umów nazwanych

Rodzaje umów (Ze względu na strony umów)

Biur podróży: z klientem, agencyjna, dostawcami

Hoteli: z klientem, z biurem podróży, z dostawcami

Umowa biuro podróży – klient

-O imprezę (pakiet) – umowa adhezyjna

-O pojedynczą usługę

-Z klientem indywidualnym

-Z klientem korporacyjnym

-Forma i treść umów o imprezę

-Obowiązki i odpowiedzialność organizatora turystyki

Umowa o imprezę(Dwa poglądy)

Umowa mieszana - bowiem składa się z elementów różnych typów umów  nazwanych takich jak;

o dzieło, przewozu, najmu pomieszczenia, przechowania, sprzedaży, zlecenia….

Umowa nazwana „ o imprezę turystyczną”- bowiem zawiera specyficzne cechy własne jak;

określenie miejsca pobytu lub trasy, ustalenie programu, określenie ceny

Hotel a biuro podróży

Typy umów, wiążące strony:

-dzierżawy

-allotmentu

-czarteru

-na zapytanie (on request)

Przedmiot umów hotel biuro

-Tryb dokonywania i potwierdzania rezerwacji

-Dokumenty stanowiące podstawę przyjęcia gościa do hotelu  -voucher

-Stawki i ceny, tryb i terminy ich potwierdzania

-Przedpłaty i zapłaty końcowe, terminy i wysokości

-Prowizje i rabaty

-Zasady i terminy bez kosztowej anulacji, obciążenia za anulacje  opóźnione

-Koszty nie dojazdów turystów grupowych i indywidualnych

-Skutki i koszty ewentualnego nie wywiązywania się stron z umowy

-Tryb rozstrzygania sporów

Klauzule niedozwolone

Klauzule niedozwolone - to niedozwolona treść przepisów w umowach adhezyjnych

Wykaz takich przepisów wprowadza Kodeks Cywilny      a ich lista jest stale poszerzana w wyniku postanowień Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Celem wprowadzenia klauzul niedozwolonych jest ochrona interesów strony słabszej w umowach adhezyjnych za którą uznano konsumentów .

 

Wchodzenie przedsiębiorców na rynek turystyczny

Komunikacja z rynkiem i jej cel

-Posiadanie wiedzy o potrzebach rynku

-Poznanie podmiotów działających na rynku w tym partnerów i konkurencji

-Tworzenie pozytywnego wizerunku podmiotu na rynku

-Właściwe prezentowanie swojej oferty

Wiedza o rynku, konkurencji oraz potrzebach, pozwala na weryfikację planów, zamierzeń i bieżącej działalności. Jest niezbędna by dobrze zacząć i dobrze działać

Źródła informacji o rynku

          Czasopisma branżowe

          Strony internetowe

          Materiały statystyczne GUS i innych instytucji

          Badania bezpośrednie klientów

          Analiza katalogów i ofert

          Badania i analizy marketingowe wybranych segmentów rynku

Cel zbierania informacji

Wnioski wynikające z ciągłego zbierania informacji winny służyć:

    - tworzeniu nowych i modyfikacji istniejących ofert

    - wycofywaniu produktów

    - planowaniu inwestycji

    - dostosowaniu podmiotu do zmian zachodzących na rynku

Dane o klientach

Wiedza o klientach winna służyć;

    - lepszemu dostosowaniu oferty do ich potrzeb

    - przyszłym kontaktom

    - kreowaniu lojalnych klientów

Wyróżniki firmy na rynku

          Nazwa i logo (wyraz graficzny nazwy)

          Elementy nazwy, dźwięk, litery, skojarzenia

          Formalne i faktyczne wymogi nazwy

          Pozytywy i negatywy nazwy

          Hasło

Oczekiwania wobec nazwy marki

1.       Łatwa do wypowiedzenia, dźwięczna.

2.       Krótka i prosta – łatwo rozpoznawalna.

3.       Łatwa do literowania, odczytania, zapamiętania.

4.       Zrozumiała dla jak najszerszych grup potencjalnych klientów.

5.       Możliwa do utrzymania przez cały cykl życia produktu i firmy.

6.       Odrębna i oryginalna – nie powinna mylić się z nazwami marek konkurencyjnych.

7.       Pociągająca, wywołująca pozytywne skojarzenia, pobudzająca fantazję.

8.       Możliwa do wykorzystania w różnych formach promocji i różnych mediach (radio, tv).

9.       W miarę możliwości – powinna stanowić źródło informacji o produkcie i producencie

10.   Zgodna z przepisami.

Cel upublicznienia elementów identyfikacyjnych firmy

-Budowanie pozytywnego wizerunku firmy odpowiadającego potrzebom rynku

-Budowanie marki firmy

-Wizerunek tworzą informacje, które wymieniają pomiędzy sobą uczestnicy rynku

-Złe informacje psują wizerunek a dobre go kreują

Marka

Marka to nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacje, stworzona celem identyfikacji podmiotu oraz dóbr lub usług firmy lub grupy firm i wyróżnienia ich spośród konkurencji wraz z zespołem wartości, który się z nią kojarzy . Cechy marki, korzyści z nich wynikające tworzą jej osobowość. Znak graficzny można stworzyć szybko, markę tworzy się latami

Walor marki a cel strategiczny

Firma, która wyróżnia się na rynku tylko logo      i nazwą jest podmiotem gospodarczym, zaś firma, która przez lata działalności potrafiła do tego dodać określone wartości rozpoznawcze jest marką

Celem strategicznym działalności wszystkich firm powinno być przekształcenie firm w markę

Biura podróży

Biura podróży odgrywają na rynku turystycznym dominującą rolę w organizacji i programowaniu imprez turystycznych,     a tym samym i we wprowadzaniu na rynek turystyczny ofert wyjazdów na te imprezy

Biura podróży kształtują na rynku turystycznym zasady oraz reguły postępowania przy organizacji imprez turystycznych

Biuro podróży to przedsiębiorca którego dominującym przedmiotem  działalności jest organizacja imprez turystycznych lub pośredniczenie w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych

Przedmiot działalności Biur podróży

-Organizacja imprez turystycznych – Organizator Turystyki

-Pośredniczenie na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych – -Pośrednik Turystyczny

-Pośredniczenie na zlecenie organizatorów turystyki lub innych usługodawców w zawieraniu umów           o świadczenie usług turystycznych – Agent Turystyczny

-Świadczenie innych usług turystycznych

Działania poprzedzające wejście biura podróży na rynek – stworzenie systemu obsługi

Przygotowanie oferty turystycznej i innych  dokumentów niezbędnych przy jej wprowadzeniu na rynek

Wybór miejsc i kanałów dystrybucji oraz partnerów do prowadzenia sprzedaży

Wybór dostawców usług cząstkowych wchodzących w skład oferty

Uzgodnienie warunków współpracy z partnerami - prowadzącymi dystrybucję i świadczącymi usługi cząstkowe klientom- składające się na ofertę oraz zawarcie z nimi niezbędnych umów

Działania Organizatora Turystyki na etapie wprowadzania oferty na rynek i jej realizacji

-Promocja

-Współpraca z siecią dystrybucji

-Współpraca ze świadczeniodawcami

-Regulacja przedpłat i płatności

-Nadzorowanie realizacji i ponoszenie odpowiedzialności wobec klientów z tego tytułu

-Odprawianie lub przyjmowanie wyjeżdżających turystów

-Rozliczanie imprez i rozpatrywanie reklamacji

Główni dostawcy usług turystycznych oraz partnerzy i konkurenci biur podróży

Hotele, Transport, Inne biura podróży, Atrakcje turystyczne, Przewodnicy i piloci, Restauracje, Inni usługodawcy

Oferta turystyczna to wyceniony program – opracowany i prezentowany

w formie przyjętej  w turystyce – oferty, zawierającej:

     -  cenę imprezy i ceny usług imprez i usług fakultatywnych

     -  opis miejsca pobytu lub trasy wycieczki

     -  informacje o rodzajach transportu, ilości posiłków i formie ich

        serwowania

     -  opis oraz charakterystykę obiektów zakwaterowania

     -  program zwiedzania i opis atrakcji turystycznych

     -  inne istotne dla turystów informacje mające wpływ na podjęcie decyzji

        wyjazdu i uczestnictwa w imprezie

Scenariusze wprowadzania oferty na rynek a promocja

          Nowa oferta na nowy rynek

          Nowa oferta na istniejący rynek

          Modyfikowana oferta na istniejący rynek

          Stara oferta na nowy rynek

          Stara oferta na istniejący rynek

Etapy i fazy życia oferty a promocja

          Etap pozarynkowy- faza rozwoju idei

    i koncepcji, brak zysku

          Etap rynkowy

    - faza wprowadzania oferty na rynek

    - faza wzrostu sprzedaży

    - faza stabilizacji-tutaj działania mające na celu

       przedłużenie życia oferty

    - faza ożywienia, stagnacji lub upadku

„Ożywianie” oferty

-Wprowadzenie oferty na nowe segmenty rynku – odebranie klientów konkurencji

-Aktywizacja sprzedaży

-Modyfikowanie oferty poprzez podnoszenie jakości

-Modyfikacja marketingu

Strategia firm turystycznych

-Wypracowaniu strategii firmy służą badania marketingowe stanowiące proces w którym przedsiębiorcy badają oraz analizują swe otoczenie i zasoby po to by ustalić strategię skutecznego konkurowania na rynku

-Celem strategii jest przewaga konkurencyjna polegająca na osiąganiu zysku przewyższającego średnią zysków  przedsiębiorstw turystycznych prowadzących taką samą lub podobną działalność

-Strategia to zespół skoordynowanych, dostosowanych do sytuacji firmy oraz otoczenia, zasad i sposobów  osiągania założonych celów

Instrumenty strategii

Produkt, Promocja, Dystrybucja, Cena

Rodzaje strategi

Strategia przez produkt - specjalizacja

Strategia przez dystrybucje – rozwój sieci dystrybucji i jej funkcjonowania

Strategia przez cenę – wzrost utargów przy obniżce cen;    Q1 x P1 > Q x P

Strategia różnicowania produktów

strategia koncentracji – nastawienie się na obsługę  wybranych segmentów rynku

Strategia wiodących kosztów

Strategie wzrostu

Strategie wzrostu to strategie zapewniające firmom stały równomierny rozwój

Chris Zook i James Allen (z firmy doradczej Bain and Company) w oparciu o badania 1850 międzynarodowych korporacji prowadzone przez okres pięciu lat sformułowali tezę, że sukces osiągają firmy, które:

    - rozszerzają swą działalność na sąsiednie obszary oraz stosują formułę powtarzalnych działań

Strategie ekspansji na sąsiednie obszary

Ekspansja dzięki poszerzeniu funkcji hurtownika  o funkcję detalisty

Rozwój nowych produktów

Wykorzystanie nowych kanałów dystrybucji

Wejście na nowe rynki (obszary geograficzne)

Wejście na nowe segmenty klientów (często w wyniku modyfikacji oferty)

Wejście na nowy obszar działania przy wykorzystaniu posiadanego potencjału

Strategia powtarzalnych działań

Strategia powtarzalnych działań to ciągłe powtarzanie kolejnych kroków (działań) zgodnych z wcześniej zaplanowanymi etapami rozwoju

Strategia ta prowadzi do specjalizacji następstwem, której jest wprawa i szybkość w działaniu  dająca przewagę nad konkurencją

Warunkiem koniecznym stosowania tej strategii jest doskonała znajomość potrzeb i możliwości finansowych potencjalnych klientów

Metody kształtowania cen

Aktywne

     - według stopy zwrotu

     - poniżej kosztów

     - według postrzeganej wartości rynkowej

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin