Warczak Sylwia
grupa VI „B”
I rok Wychowanie Fizyczne i Edukacja Obronna
Studia zaoczne
Temat: Korzystając z literatury, lub własnego pomysłu, opisać dwie gry i jedną zabawę, dokonać modyfikacji trzema poznanymi sposobami( do jednego przykładu jedna modyfikacja), opisać wartości wychowawcze i sprawnościowe.
Gra bieżna: „ Sztafeta po obwodzie koła”
Przebieg gry: Zawodnicy ustawiają się w szeregu na obwodzie koła. Na sygnał prawoskrzydłowy z każdego zespołu rozpoczyna bieg w lewo. Obiega koło i wraca na początek swojego zespołu, upoważniając następnego do biegu. Sam środkiem koła przechodzi na koniec szeregu. Wygrywa zespół, który szybciej i dokładniej wykona zadanie.
Modyfikacja: Po sygnale rozpoczynającym grę, zawodnik musi wykonać 5 przeskoków przez skakankę, po czym obiec koło i wrócić na początek swojego zespołu.
Wartości wychowawcze: wytrwałość, umiejętność prawidłowego zachowania się tj. współzawodnictwo i współdziałanie w zespole, a także wola walki.
Wartości sprawnościowe: szybkość, wytrzymałość, zręczność
Gra rzutna: „Mistrz refleksu”
Przebieg gry: Zawodnicy ustawieni są w rzędach na linii startu. Pierwszy z rzędu wykonuje w tył zwrot. W odległości 3 m od rzędu stoi kapitan, trzymając na wyprostowanej ręce piłkę. Na sygnał prowadzącego kapitan wypuszcza z dłoni piłkę w dół. Jednocześnie uczestnik stojący tyłem odwraca się i biegnie do piłki, starając się ją chwycić zanim spadnie na podłoże. Zespół, który złapie większą ilość piłek wygrywa.
Modyfikacja: Zawodnicy ustawiają się w jednym rzędzie. Każdy zawodnik po kolei ma 3 próby, aby chwycić piłkę zanim spadnie na podłoże. Osoba, której uda się 3 razy chwycić piłkę zanim ona spadnie na podłoże zdobywa punkt.
Wartości wychowawcze: ambicja, współzawodnictwo i współdziałanie zespołowe
Wartości sprawnościowe: umiejętność chwytania, koordynacji wzrokowo-ruchowej, szybkość oraz umiejętność skupienia uwagi i koncentracji.
Zabawa skoczna: „Skoki przez rzekę”
Przebieg zabawy: W zabawie uczestniczy dowolna ilość zawodników, którzy drogą losowania ustalają kolejność startu i ustawiają się w rzędzie przed najwęższym wyznaczonym miejscem. Na sygnał, wszyscy po kolei przeskakują najwęższe miejsce. Kto przeskoczy, przechodzi na szersze miejsce (1,5 kroku) itd. Każdy zawodnik na każdym wyznaczonym miejscu może skakać 3 razy. Jeżeli skoczy za pierwszym razem, zdobywa 3 pkt. i w tym miejscu już nie skacze. Jeżeli przeskoczy za drugim razem, zdobywa 2 pkt a jeżeli dopiero za trzecim razem to zdobywa 1 pkt. W przypadku, kiedy zawodnik w 3 próbach nie przeskoczy jakiegoś miejsca, odpada z zabawy i sumuje dotychczas zgromadzone punkty. Skoki wykonuje z miejsca, sprzed linie, z odbicia obunóż. Wygrywa zawodnik, który uzyska najwięcej punktów.
Modyfikacja: Ustawiamy zawodników w 4 rzędy po równej ilości osób. 3 miejsca do przeskakiwania (najwęższe, szersze i najszersze) są wyznaczone wzdłuż linii startu, co 3 m. Pierwsza osoba z rzędu przeskakuje przez wszystkie 3 miejsca mając wszędzie po 3 próby. Zdobywa punkty jak wyżej, po czym biegnie do swojej drużyny przyzwalając następnej osobie na „skoki przez rzekę”. Drużyna, która po podsumowaniu zdobędzie najwięcej punktów wygrywa.
Wartości wychowawcze: rozwijają cechy charakteru takie jak: wiara w siebie, odwaga, a także umiejętność gry w zespole, współzawodnictwo oraz nauka przestrzegania przepisów i zasad ferplay
Wartości sprawnościowe: rozwijają cechy motoryki takiej jak: moc, siła, zwinność oraz skoczność.
Aguuul6