166_541901_pracownik_obslugi_monitoringu.doc

(229 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Pracownik obsługi monitoringu

(541901)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy usług i sprzedawcy

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Pracownik obsługi monitoringu (541901)

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN               978-83-7951-166-2 (166)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6             

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Monitorowanie określonego terenu Kz1                             10

3.2.               Powiadamianie pracowników ochrony lub służb o sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu osób i mienia Kz2                             11

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             12

4.              Profil kompetencji kluczowych                            13

5.              Słownik                            14

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

541901 Pracownik obsługi monitoringu

Grupa wielka 5 – Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 2).

Grupa elementarna 5419 – Pracownicy usług ochrony gdzie indziej niesklasyfikowani (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5419 Protective services workers not elsewhere classified).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja N. Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca, Dział 80. Działalność detektywistyczna i ochroniarska, Grupa 80.2. Działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 21 stanowiskach pracy w 7 przedsiębiorstwach (duże – 5, średnie – 2 firmy, w tym usługowe 7), przeprowadzonych od stycznia do kwietnia 2013.

Zespół Ekspercki:

·       Sławomir Zajdel konsultant Universal Sp. z o.o. w Szczecinie,

·       Przemysław Nadolski – Nixus Sp. z o.o. w Poznaniu,

·       Bartłomiej Nadolski – SOLID Security w Warszawie,

·       Tomasz Szybowski – Zespół Szkół Nr 4 w Szczecinie.

Ewaluatorzy:

·       Rafał Żuk – Vision Group Sp. z o.o. w Warszawie,

·       Małgorzata Gadomska – Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich, Ośrodek Doskonalenia Kadr w Szczecinie.


Recenzenci:

·       Jarosław Kozieł – MK Group w Szczecinie,

·       Piotr Dubis – Zespół Szkół Nr 2 w Gryfinie.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Waldemar Palejko (przewodniczący) – Zarząd Fundacji „Razem Bezpieczniej” w Szczecinie,

·       Andrzej Paluch – Oddział Zarządu Regionu NSZZ „Solidarność” Pomorza Zachodniego w Kamieniu Pomorskim,

·       Zbigniew Sroczyński – Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorców w Kamieniu Pomorskim

Data zatwierdzenia:

·       08.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Pracownik obsługi monitoringu obserwuje i rejestruje zdarzenia za pomocą urządzeń monitorujących.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Pracownik obsługi monitoringu jest zawodem o charakterze usługowym. Celem jego pracy jest zapobieganie przestępstwom i wykroczeniom, a także doprowadzenie, we współpracy z pracownikami ochrony, służbami (policją, strażą miejską) do ujęcia/zatrzymania ich sprawców oraz pozyskania materiału dowodowego. Praca pracownika obsługi monitoringu pozwala także na szybką reakcję straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i służb technicznych w przypadku pożarów, nagłych zasłabnięć, awarii maszyn lub urządzeń, kolizji, wypadków drogowych i innych przypadków losowych. Pracownik obsługi monitoringu za pomocą systemu kamer i innych elektronicznych systemów łączności (wizyjnej, radiowej, telefonicznej, satelitarnej i Internetu) obserwuje na wyznaczonym terenie w czasie rzeczywistym: ludzi, obiekty, pojazdy, sytuacje i inne zdarzenia. Do jego obowiązków należy kontrolowanie sprawności obsługiwanych urządzeń i powiadamianie techników o zauważonych usterkach i awariach. Pracownik obsługi monitoringu rejestruje, rozpoznaje, analizuje, selekcjonuje oraz samodzielnie ocenia i interpretuje obserwowane zdarzenia i decyduje o podjęciu działań zgodnie z ustalonymi procedurami.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Pracownik obsługi monitoringu obsługuje urządzenia i systemy przesyłające gromadzące oraz przetwarzające informacje (rejestratory, serwery, monitory, manipulatory kamer, komputery), także urządzenia łączności. Praca wykonywana jest w pomieszczeniu zamkniętym, nazwanym stacją monitorowania, znajdującym się w: jednostkach straży miejskiej, policji, lasach państwowych, zakładach karnych, jednostkach zarządzających drogami, bankach, urzędach, przedsiębiorstwach, sklepach wielkopowierzchniowych, agencjach ochrony na osiedlach mieszkaniowych. Miejsce pracy powinno być przygotowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ergonomii. Zagrożenia zdrowia pracownika obsługi monitoringu związane są z działaniem promieniowania jonizującego i optycznego oraz z pracą w statycznej pozycji wymuszonej. Choroby zawodowe dotykające pracowników obsługi monitoringu to: choroby narządu wzroku, układu ruchu i obwodowego układu nerwowego. Praca wykonywana jest samodzielnie lub w zespole w systemie jedno-, dwu- lub trzyzmianowym, także w niedziele i święta. Pracownik zobowiązany jest do dochowania tajemnicy zawodowej.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Pracownik obsługi monitoringu powinien być spostrzegawczy, posiadać zdolność koncentracji, wyobraźnię i pamięć przestrzenną, a także podzielność uwagi i dobrą pamięć wzrokową. W zawodzie tym trzeba być dokładnym, rzetelnym, odpornym na monotonię i stres. Pracownik obsługi monitoringu musi mieć umiejętność szybkiego podejmowania decyzji i pracy w zespole. W związku z wykonywanymi zadaniami trzeba mieć dobry wzrok, słuch i percepcję głębi ostrości. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są wady wzroku i słuchu nie podlegające korekcji oraz schorzenia układu kostno-stawowego uniemożliwiające długotrwałą pracę w pozycji siedzącej. Po spełnieniu wymogów dla stanowiska pracy chronionej dopuszczalne jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych z wykluczeniem niepełnosprawności umysłowej.

2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie

Nie ma formalnych wymagań związanych z wykształceniem pracownika obsługi monitoringu, ale pracodawcy poszukują pracowników z wykształceniem minimum gimnazjalnym. Pracodawcy wymagają także, aby zawód wykonywany był przez osoby niekarane za czyny umyślne. Pracę można podjąć po zapoznaniu się z procedurami i odbyciu szkolenia praktycznego (przyuczenia) na stanowisku pracy. Osoby pracujące w tym zawodzie powinny przejść szkolenie z z...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin