159_524201_demonstrator_wyrobow.doc

(234 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Demonstrator wyrobów

(524201)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pracownicy usług i sprzedawcy

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Demonstrator wyrobów (524201)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN               978-83-7951-159-4 (159)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6             

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            8

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-dacji kompetencji                            8

2.7.               Zadania zawodowe                            9

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            9

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK                            10

3.              Opis kompetencji zawodowych                             11

3.1.               Przygotowywanie demonstracji wyrobów Kz1                             11

3.2.               Demonstrowanie wyrobów Kz2                             12

3.3.               Kompetencje społeczne KzS                             13

4.              Profil kompetencji kluczowych                            14

5.              Słownik                            15

 

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach:

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

524201 Demonstrator wyrobów

Grupa wielka 5 – Pracownicy usług i sprzedawcy (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 – poziom 3).

Grupa elementarna 5242 Demonstratorzy wyrobów (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 5242 Sales Demonstrators).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

W PKD 2007 działalność demonstratora wyrobów nie figuruje; można umieścić ją: Sekcja S. Pozostała działalność usługowa, Dział 96. Pozostała indywidualna działalność usługowa, Grupa 96.0. Pozostała indywidualna działalność usługowa.

1.2. Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 1 stanowiska pracy w 13 przedsiębiorstwach (duże – 6, średnie – 2, małe − 3, mikro − 2, w tym handlowe 13), przeprowadzonych w marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Joanna Skwarek – Oriflame Poland we Wrocławiu,

·       Jacek Szatkowski – Comnet1 w Warszawie,

·       Jolanta Kamińska – Amway Polska w Warszawie,

·       Danuta Urbaniak – Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi.

Ewaluatorzy:

·       Beata Kiecana – Mary Kay Cosmetics w Zamościu,

·       Aleksandra Czajka – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Perfect School S.C. w Łazach.


Recenzenci:

·       Elżbieta Przydatek – były pracownik WZGS „Samopomoc Chłopska” w Radomiu,

·       Małgorzata Łukaszewska – Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli  „WOM” w Katowicach.

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Grzegorz Sołtysiak (przewodniczący) – Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych w Warszawie,

·       Dominik Wardak – przedstawiciel pracodawców, IKEA Trading Services w Jankach,

·       Mirosław Luboń – Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       08.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1. Synteza zawodu

Demonstrator wyrobów przekazuje klientom werbalnie i wizualnie informacje o prezentowanych wyrobach.

2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Demonstrator wyrobów jest zawodem usługowym, wykonywanym najczęściej w systemie pracy zleconej lub umowy o dzieło. Jego zadaniem jest prezentacja wyrobów różnych producentów/dystrybutorów. Demonstrator wyrobów zapoznaje się ze specyfikacją wyrobów, ich budo, działaniem, składem. Konieczne jest posiadanie przez niego znajomości krajowych i międzynarodowych kodów oznakowania wyrobów. Demonstrator wyrobów wykonuje aranżację miejsca i wybiera formy demonstracji lub korzysta ze wskazanego przez zleceniodawcę gotowego stanowiska. Celem demonstracji jest zaprezentowanie wyrobów w sposób przyciągający uwagę klientów. Jej forma musi być dostosowana do specyfiki wyrobów oraz wiedzy o grupie docelowej potencjalnych odbiorcach wyrobów. Podczas całego procesu pracy demonstrator wyrobów dba o powierzony wyrób. Wykazuje się rzetelnością w informowaniu o jego zaletach. Przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad etyki reklamy. Zachowuje higienę oraz przestrzega zasad i przepisów BHP i ochrony ppoż. obowiązujących w miejscu prezentacji. Poprzez miły sposób bycia i stosowną formę zwracania się do słuchaczy stara się stworzyć atmosferę sprzyjającą zainteresowaniu wyrobami. Osoby zdecydowane dokonać zakupu, informuje o sposobie i miejscu dokonania transakcji.

2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Demonstrator wyrobów wykonuje swoją pracę w miejscach wskazanych przez producenta/dystrybutora. Są one bardzo zróżnicowane (domy klientów, niewielkie sklepy, wielkopowierzchniowe hale sprzedażowe). Miejscem prezentacji może być również teren otwarty. Wszystkie prezentacje muszą być starannie przygotowane ze względu na różnorodność miejsc i warunków tam panujących. Należy uwzględnić rodzaj oświetlenia, wentylacji, temperaturę otoczenia czy poziom hałasu. Ważne jest ustalenie dostępu do wody (np. podczas prezentacji środków chemicznych) oraz dostępu do zasilania w prąd zarówno demonstrowanych wyrobów, jak i urządzeń wykorzystywanych w prezentacji (oświetlenie, dźwięk, nagłośnienie). Praca wykonywana jest indywidualnie lub w zespole. Demonstrator odpowiedzialny jest za realizację ustalonych przez zleceniodawcę założeń pokazu. Czas pracy ustalany jest ze zleceniodawcą, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów i właściwych warunków pracy. Ze względu na bezpośredni kontakt z ludźmi, jak również możliwość przeprowadzania demonstracji w niesprzyjających warunkach (hałasie, przeciągu, zróżnicowanych temperaturach), szczególnie istotne jest przestrzeganie zasad i przepisów BHP i ochrony ppoż.

2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Demonstrator wyrobów jest zawodem wykonywanym w bezpośrednim kontakcie z ludźmi, dlatego wskazane są cechy charakteru ułatwiające nawiązywanie kontaktów interpersonalnych takie jak uprzejmość, życzliwe podejście do ludzi, pogodne usposobienie. Preferowane są osoby o estetycznym, schludnym wyglądzie i dobrej prezencji. Pomocne są wszechstronne zainteresowania, ogólna wiedza o świecie, trendach w kulturze, modzie czy nowych technologiach użytkowych, co ułatwia przeprowadzenie ciekawej i profesjonalnej demonstracji wyrobów. Pracę wykonuje się w bardzo zróżnicowanych warunkach, dlatego wskazana jest dobra kondycja fizyczna oraz duża odporność na stres. Poprawna dykcja i czytelny sposób wysławiania się są istotne dla skutecznego przekazania informacji o wyrobie. Niewielka niepełnosprawność narzą...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin