55_243103_menedzer_produktu.doc

(248 KB) Pobierz
Przykład: standard kompetencji zawodowych – zawód Młynarz



Menedżer produktu

(243103)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Specjaliści

 


Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn. „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców”. Priorytet I PO KL, Działanie 1.1

 

 

 

Krajowy standard kompetencji zawodowych

Menedżer produktu (243103)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013

 

Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem źródła

 

 

 

 

 

 

ISBN               978-83-7951-000-9 (całość)

ISBN              978-83-7951-055-9 (55)

 

Nakład 1000 egz.

 

Publikacja bezpłatna

 



Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich

00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99

e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl    http://www.crzl.gov.pl

 





Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego

26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65

 

e-mail: instytut@itee.radom.pl                  http://www.itee.radom.pl

 

 

Spis treści

1.              Dane identyfikacyjne zawodu                             4             

1.1.              Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach                            4

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy                            4

2.              Opis zawodu                            6

2.1.               Synteza zawodu                             6

2.2.               Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania zawodu                             6

2.3.               Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy,
zagrożenia, organizacja pracy)                             6

2.4.               Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu                             7

2.5.               Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie                            7

2.6.               Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/walidacji kompetencji                            7

2.7.               Zadania zawodowe                            8

2.8.               Wykaz kompetencji zawodowych                            8

2.9.              Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem
kwalifikacji w ERK/PRK                            9

3.              Opis kompetencji zawodowych                             10

3.1.               Monitorowanie trendów rynkowych, preferencji klienta, oferty konkurentów, dostawców Kz1                            10

3.2.               Planowanie i opracowywanie strategii produktu Kz2                            11

3.3.               Wprowadzanie i utrzymywanie produktu na rynku Kz3                             12

3.4.               Badanie efektywności wdrożenia produktu Kz4                             13

3.5.               Kompetencje społeczne KzS                             14

4.               Profil kompetencji kluczowych                             15

5.              Słownik                             16

 

 

 

 

 

 

1. Dane identyfikacyjne zawodu

1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach

Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):

243103 Menedżer produktu

Grupa wielka 2 Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011 poziom 7).

Grupa elementarna 2431 – Specjaliści do spraw reklamy i marketingu
(w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2431 Advertising and marketing professionals).

Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):

Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział 73. Reklama, badanie rynku i opinii publicznej, Grupa 73.2. Badanie rynku i opinii publicznej.

1.2.              Notka metodologiczna i autorzy

Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 9 przedsiębiorstwach (duże – 5, średnie – 2, małe − 1, mikro − 1, w tym produkcyjne − 2, usługowe – 1, handlowe − 1, produkcyjno-usługowo-handlowe − 2, usługowo-handlowe – 1, ubezpieczeniowe – 1, finansowe – 1), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.

Zespół Ekspercki:

·       Elżbieta Garlacz-Janicka − TEB Edukacja sp. z o.o. w Radomiu,

·       Paweł Brymora – HENRY KRUSE sp. z o.o. w Kobierzycach,

·       Mieczysław Bromberek CompuGroup Medical Polska Sp. z o. o. w Lublinie,

·       Iwona Kacak – Instytut Technologii Eksploatacji PIB w Radomiu.

Ewaluatorzy:

·       Michał Dylewski URSA POLSKA Sp. z o.o. w Warszawie,

·       Ewa Kawczyńska-Kiełbasa – eFKa Biuro Rachunkowe w Zgierzu.

Recenzenci:

·       Andrzej Sułkowski ITM International Tobacco Machinery Poland
Sp. z o.o. w Radomiu,

·       Agnieszka Bergtold-Kuczyńska – Per Aspera w Warszawie.

 

Komisja Branżowa (zatwierdzająca):

·       Wojciech Januszko (przewodniczący) – Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie,

·       Sławomir A. Olejniczak Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza w Warszawie,

·       Wiesław Choiński – NSZZ „Solidarność” w Warszawie,

·       Agnieszka Wilczak – przedstawiciel pracodawców, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski w Warszawie.

Data zatwierdzenia:

·       15.10.2013 r.


2. Opis zawodu

2.1.              Synteza zawodu

Menedżer produktu kreuje produkt spełniający potrzeby i preferencje klientów oraz zarządza cyklem życia produktu.

2.2.              Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu

Menedżer produktu inicjuje procesy innowacyjne w firmie, kreuje nową przestrzeń rynkową dla wdrożenia produktu zaspakajającego potrzeby i preferencje klientów. Prowadzi w tym zakresie działania analityczne, planistyczne, wdrożeniowe i kontrolne. Jest wnikliwym obserwatorem rynku ze szczególnym uwzględnieniem działań konkurentów, trendów w otoczeniu oraz potrzeb i preferencji potencjalnych klientów. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku kształtuje produkt pod kątem technologicznym, logistycznym oraz marketingowo-sprzeda-żowym w taki sposób, aby zaspokajać potrzeby klientów, maksymalizując jednocześnie zyski własnej firmy. Menedżer produktu współpracuje z kadrą zarządzającą oraz z działami wewnątrz firmy, takimi jak: dział badań i rozwoju, dział produkcji, marketingu i sprzedaży, finansowy, zarządzania zasobami ludzkimi oraz logistyki. Współpracuje również z klientami i  partnerami biznesowymi, takimi jak: instytucje badawcze, dostawcy. Zna doskonale branżę oraz produkt, którym się zajmuje. Do głównych obowiązków menedżera produktu należy inicjowanie, gromadzenie i selekcja pomysłów na nowe produkty/rozwiązania na podstawie przeprowadzonych analiz, opracowywanie i realizacja strategii produktowych zgodnie z misją i celami firmy, zarządzanie produktem, badanie efektywności wdrożenia produktu na rynek.

2.3.              Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)

Miejscem pracy menedżera produktu są podmioty gospodarcze różnych działów gospodarki: przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe i handlowe różnych branż. W szczególności są to branże dóbr szybko zbywalnych, np. branża spożywcza, chemiczna, telekomunikacyjna, informatyczna, usługi finansowe, transport, logistyka, centra handlowo-usługowe. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa menedżer produktu pracuje na stanowisku samodzielnym lub w kilkuosobowym zespole menedżerów produktu, najczęściej w działach marketingu i sprzedaży. Menedżer produktu w swojej pracy posługuje się specjalistycznym oprogramowaniem informatycznym do zarządzania produktem (np. programy do kosztorysowania, narzędzia projektowe do zarządzania dokumentacją, narzędzia informacyjne podstaw decyzji rynkowych i technologiami komunikacyjnymi). Wykorzystuje komputer i Internet, urządzenia biurowe (telefon, fax, skaner). Menedżer produktu powinien dopasować czas pracy do preferencji klienta lub partnera biznesowego. Charakter pracy menedżera produktu powoduje konieczność częstych wyjazdów służbowych (także za granicę).

2.4.              Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu

Menedżer produktu jest kreatywny, posiada zdolności komunikacyjne, przywódcze, analityczne, organizacy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin