PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Imię i nazwisko dziecka
Rok szkolny
Grupa
Czas realizacji programu
okres trwania
1 rok szkolny
wymiar godzin
1h tygodniowo
2 x 30/45 min
Forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej
zajęcia specjalistyczne:
korekcyjno-kompensacyjne:
Cele ogólne
stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych, wyrównywanie szans edukacyjnych
Cele szczegółowe
przygotowanie uczniów do czytania i pisania poprzez kształtowanie i rozwijanie: analizy i syntezy wzrokowej, analizy i syntezy słuchowej, spostrzegawczości, orientacji przestrzennej i kierunkowej, bezpośredniej pamięci wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, koncentracji uwagi, sprawności grafomotorycznej
Zasady pracy w trakcie realizacji działań wspierających
- zasada pełnej indywidualizacji pracy poprzez dostosowanie przebiegu zajęć do rodzaju, zakresu i stopnia nasilenia zaburzeń występujących u dziecka,
- dostosowanie czasu trwania zajęć do wydajności psychicznej dziecka,
- stosowanie zadań dostosowanych do możliwości dziecka i zapewnienie warunków do ich realizacji,
- stopniowanie trudności poprzez przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostych do złożonych,
- dostosowanie ilości utrwaleń do potrzeb dziecka (zapewnić dziecku tyle czasu, ile ono potrzebuje do opanowania danej umiejętności),
- mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń, zasada bezwzględnej akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem (oddziaływanie psychoterapeutyczne)
Metody pracy z uczniem do wykorzystania w trakcie realizacji programu:
- metody czynnościowe – angażujące dziecko w działaniu: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań,
- metoda ćwiczeń utrwalających,
- metody oglądowe – pokaz, wzór, przykład,
- metody słowne – rozmowa, opowiadanie, instrukcja słowna,
- metoda dobrego startu, której głównym celem jest jednoczesne usprawnianie analizatora wzrokowego, słuchowego i kinestetyczno-ruchowego, koordynowanie czynności wzrokowo-słuchowo-ruchowych oraz harmonizowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych, gry i zabawy dydaktyczne integrujące funkcje percepcyjno- motoryczne.
Pomoce dydaktyczne
taśmy magnetofonowe, instrumenty muzyczne, zestaw pojedynczych obrazków, loteryjki, domina, rozsypanki, historyki obrazkowe, obrazki tematyczne, wierszyki, rymowanki, klocki konstrukcyjne, wzory szlaczków, szablony, koraliki do nawlekania, przybory do rysowania, lepienia, wycinania itp.
Zakres wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
obszary działalności edukacyjnej przedszkola
oczekiwane efekty pracy po zakończeniu przedszkola i rozpoczęciu nauki w szkole podstawowej
kształtowanie umiejętności społecznych
dziecko przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych
kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie, utrzymuje porządek w swoim otoczeniu
wspomaganie rozwoju mowy
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
wspieranie w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
przewiduje, w miarę możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie wprowadzanych i obserwowanych zmianach)
wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej d
uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej
wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu
wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem: umie posługiwać się rekwizytami (np. maską)
wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec
śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu
wychowanie przez sztukę
umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) prostych kompozycji i form konstrukcyjnych
wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa („potrafię to zrobić”)
pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie
wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów
kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu; narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki
wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa
Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Usprawnianie percepcji słuchowej
kształtowanie umiejętności wrażliwości słuchowej
rozpoznawanie różnych dźwięków z otoczenia, odtwarzanie układem przestrzennym struktur czasowych, odtwarzanie strukturami czasowymi układów przestrzennych, kojarzenie wzrokowo-słuchowe struktur czasowych z przestrzennymi itp. dziecko stara się skojarzyć układy klocków z usłyszanym rytmem
ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej
wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów, liczenie głosek i określanie ich miejsca i kolejności w wyrazach, podział lub synteza wyrazów: sylabowa, głoskowa, dopowiadanie zaczętych wyrazów i zdań
utrwalanie pamięciowych mechanizmów mowy
nauka wierszy, rymowanek, powtarzanie długich i krótkich zdań, powtarzanie szeregu wyrazów łatwych i trudnych fonetycznie, powtarzanie cyfr
Bozenasta