PROJEKT EDUKACYJNY - wzorzec.doc

(106 KB) Pobierz
PROJEKT EGUKACYJNY

PROJEKT  EGUKACYJNY

 

PROJEKT    

 

Istota tej metody polega na tym, że uczniowie samodzielnie (pod dyskretną opieką nauczyciela) realizują duże zadanie (przedsięwzięcie) według przyjętych wcześniej założeń. Wykonując zadanie zdobywają określoną wiedzę i kształtują wiele umiejętności, a prezentując swój projekt publicznie przekazują tą wiedzę innym (kolegom z klasy lub całej szkoły)

 

Projekt

-          to duże przedsięwzięcie innowacyjne; indywidualne, grupowe lub plan działania i postępowania  czy szkic jakiegoś przedsięwzięcia

 

-          jest przedsięwzięciem kompleksowym i wykracza zazwyczaj poza ramy istniejących form organizacyjnych oraz jest integralny - wykraczający  poza jedną dziedzinę

 

-          ze względu na przedmiot pracy oraz możliwość publicznej prezentacji jej efektów można przyjąć, że istnieją projekty ; badawczy, działania lokalnego.  

 

-          ze względu na typ można wyróżnić; projekt przedmiotowy, międzyprzedmiotowy (interdyscyplinarny np. interdyscyplinarny przewodnik dydaktyczny, film video, wystawa), projekt typu „ akcja szkolna” projekt wychowawczy

 

-          badawczy  - polega na zbieraniu i usystematyzowaniu informacji  o pewnych  zagadnieniach. Rezultaty działania mogą  mieć charakter opracowań, które uczniowie przygotowują, opracowują, a następnie  prezentują zgodnie z warunkami instrukcji np. wywiad, album

 

-          działania lokalnego – polega na podjęciu jakiejś akcji w środowisku lokalnym, a także w szkole np. hodowla kwiatów, szkółka drzew (prezentacją może być oglądanie zdjęć i analiza pracy na ich podstawie z jej pozytywnymi skutkami dla środowiska)

 

-          projekty kształtują u uczniów umiejętności takie jak :

 

Þ     planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki.

Þ     integrowanie wiedzy z różnych przedmiotów nauczania oraz wiedzy szkolnej z pozaszkolną

Þ     rozwój myślenia twórczego, stymulacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego i motorycznego

Þ     praca w zespole, podejmowanie decyzji grupowych, słuchanie opinii wyrażanych przez członków grupy

Þ     rozwijanie zainteresowań i własnych zdolności

Þ     efektywne porozumiewanie się w różnych sytuacjach  i rozwiązywanie konfliktów

Þ     korzystanie z różnych źródeł informacji , zbieranie i selekcjonowania zdobytych informacji

Þ     rozwiązywanie problemów i formułowania celów

Þ     zapisywanie i prezentowanie materiałów w różnych formach

Þ     prezentacja własnego punktu widzenia

Þ     przygotowanie do wystąpień publicznych

 

 

 

 

 

 

 

TWORZENIE  PROJEKTU  EDUKACYJNEGO

 

I.                  Pomysł na projekt i spotkanie zainteresowanych

 

-          Zasady współpracy

-          Ustawienie terminów

-          Wybór typu projektu

 

II.                Planowanie projektu

 

1/. Faza wstępna  - może wiązać się z . uzyskaniem odpowiedzi na pytania

-          Czy projekt zainteresuje odbiorcę ?

-          Czy odbiorca ma dostęp do źródeł informacji ?

-          Ile jest możliwości rozwiązań ?

 

2/. Faza realizacji

 

a/. drogi wyboru tematu :

-          Wybór tematu spośród kilku proponowanych przez nauczyciela

-          Wybór tematu spośród kilku proponowanych przez uczniów

-          Realizacja tematu narzuconego przez nauczyciela

b/. przygotowanie instrukcji do realizacji tematu

-          Temat projektu i cele

-          Zadania do wykonania

-          Źródła informacji

-          Terminy  konsultacji – monitoring realizacji zadań

-          Sposoby prezentacji

c/. praca grupowa nad projektem

-          Podział na grupy i skład grupy

-          Liczebność grupy

-          Role w grupie i normy grupowe

d/. prezentacja projektu

-          Zadbanie o dobrą atmosferę, atrakcyjność

-          Uczestnictwo wszystkich członków grupy

-          Wybór miejsca

-          Uczestnictwo zaproszonych gości

-          Formy prezentacji  np. wystawa prac, inscenizacja, wykład, odczyt pracy pisemnej, pokaz filmu, gry, broszury itp.

-          Czas prezentacji

 

III.             Ocena projektu

 

A.     zgodna z kryteriami zawartymi w instrukcji

B.     z udziałem uczniów

C.         dająca odpowiedź na pytania :

-          co zostało zrobione dobrze ?

-          co sprawiło trudności ?

-          jakie zmiany należy wprowadzić w następnych projektach ?

 

 

 

 

 

 

 

 

INSTRUKCJA  DO  PROJEKTU  EDUKACYJNEGO

 

 

Temat  projektu        ........................................................................................................................................

Cele

              Ogólny        ........................................................................................................................................

 

              Szczegółowe :  ...................................................................................................................................

 

...............................................................................................................................................

 

              Wychowawcze  ..................................................................................................................................

 

Treści  realizowane  ........................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................

 

Zadania, które należy wykonać, aby zrealizować projekt :

                           

................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................

 

................................................................................................................................................

 

Źródła, z których korzystamy :

 

Ludzie (kto ?)      ..................................................................................................................

 

Instytucje................................................................................................................................

 

Inne    ....................................................................................................................................

 

Terminy konsultacji z nauczycielem

 

              A/ grupa I  -           np. co drugi wtorek godzina 13.30

             

              B/. grupa II -    ......................................................

 

Termin prezentacji     ....................................................................................................................................

 

Jak przedstawimy efekty naszej pracy  .........................................................................................................

 

Co będziemy brali pod uwagę przy ocenie  ..................................................................................................

 

Autorefleksja

 

Działania dobre  ...............................................................................................................................

 

Działania wymagające poprawy .......................................................................................................

 

Uwagi doboru zespołu    ...............................................................................................................................

 

 

 

 

ARKUSZ  OCENY  PROJEKTU  EDUKACYJNEGO

 

 

Grupa           .................................................................................................................................................

 

Temat projektu  ...........................................................................................................................................

 

Termin  prezentacji  ....................................................................................................................................

 

 

Etapy realizacji projektu

Umiejętności

Ilość pkt

 

Formułowanie tematu

Precyzyjne sformułowanie tematu

Jasne określenie celów projektu

Innowacyjność projektu

Pomysł rozwiązania problemu określonego w temacie

 

Zbieranie i opracowanie materiałów

Dobór źródeł informacji

Selekcja informacji

Przetwarzanie informacji

Przestrzeganie harmonogramu

 

Prezentacja

Stopień realizacji zamierzonych celów

Wykorzystanie czasu prezentacji – plan prezentacji

Zainteresowanie innych uczniów

Właściwa terminologia

Wizualizacja tj. wsparcie graficzne

 

Praca w grupie

Udzielanie sobie informacji

Podejmowanie decyzji

Słuchanie się nawzajem

Rozwiązywanie konfliktów

Zaangażowanie innych w pracę

Samoocena postępów w pracy

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin