PROJEKT
Istota tej metody polega na tym, że uczniowie samodzielnie (pod dyskretną opieką nauczyciela) realizują duże zadanie (przedsięwzięcie) według przyjętych wcześniej założeń. Wykonując zadanie zdobywają określoną wiedzę i kształtują wiele umiejętności, a prezentując swój projekt publicznie przekazują tą wiedzę innym (kolegom z klasy lub całej szkoły)
Projekt
- to duże przedsięwzięcie innowacyjne; indywidualne, grupowe lub plan działania i postępowania czy szkic jakiegoś przedsięwzięcia
- jest przedsięwzięciem kompleksowym i wykracza zazwyczaj poza ramy istniejących form organizacyjnych oraz jest integralny - wykraczający poza jedną dziedzinę
- ze względu na przedmiot pracy oraz możliwość publicznej prezentacji jej efektów można przyjąć, że istnieją projekty ; badawczy, działania lokalnego.
- ze względu na typ można wyróżnić; projekt przedmiotowy, międzyprzedmiotowy (interdyscyplinarny np. interdyscyplinarny przewodnik dydaktyczny, film video, wystawa), projekt typu „ akcja szkolna” projekt wychowawczy
- badawczy - polega na zbieraniu i usystematyzowaniu informacji o pewnych zagadnieniach. Rezultaty działania mogą mieć charakter opracowań, które uczniowie przygotowują, opracowują, a następnie prezentują zgodnie z warunkami instrukcji np. wywiad, album
- działania lokalnego – polega na podjęciu jakiejś akcji w środowisku lokalnym, a także w szkole np. hodowla kwiatów, szkółka drzew (prezentacją może być oglądanie zdjęć i analiza pracy na ich podstawie z jej pozytywnymi skutkami dla środowiska)
- projekty kształtują u uczniów umiejętności takie jak :
Þ planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki.
Þ integrowanie wiedzy z różnych przedmiotów nauczania oraz wiedzy szkolnej z pozaszkolną
Þ rozwój myślenia twórczego, stymulacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego i motorycznego
Þ praca w zespole, podejmowanie decyzji grupowych, słuchanie opinii wyrażanych przez członków grupy
Þ rozwijanie zainteresowań i własnych zdolności
Þ efektywne porozumiewanie się w różnych sytuacjach i rozwiązywanie konfliktów
Þ korzystanie z różnych źródeł informacji , zbieranie i selekcjonowania zdobytych informacji
Þ rozwiązywanie problemów i formułowania celów
Þ zapisywanie i prezentowanie materiałów w różnych formach
Þ prezentacja własnego punktu widzenia
Þ przygotowanie do wystąpień publicznych
- Zasady współpracy
- Ustawienie terminów
- Wybór typu projektu
1/. Faza wstępna - może wiązać się z . uzyskaniem odpowiedzi na pytania
- Czy projekt zainteresuje odbiorcę ?
- Czy odbiorca ma dostęp do źródeł informacji ?
- Ile jest możliwości rozwiązań ?
2/. Faza realizacji
a/. drogi wyboru tematu :
- Wybór tematu spośród kilku proponowanych przez nauczyciela
- Wybór tematu spośród kilku proponowanych przez uczniów
- Realizacja tematu narzuconego przez nauczyciela
b/. przygotowanie instrukcji do realizacji tematu
- Temat projektu i cele
- Zadania do wykonania
- Źródła informacji
- Terminy konsultacji – monitoring realizacji zadań
- Sposoby prezentacji
c/. praca grupowa nad projektem
- Podział na grupy i skład grupy
- Liczebność grupy
- Role w grupie i normy grupowe
d/. prezentacja projektu
- Zadbanie o dobrą atmosferę, atrakcyjność
- Uczestnictwo wszystkich członków grupy
- Wybór miejsca
- Uczestnictwo zaproszonych gości
- Formy prezentacji np. wystawa prac, inscenizacja, wykład, odczyt pracy pisemnej, pokaz filmu, gry, broszury itp.
- Czas prezentacji
A. zgodna z kryteriami zawartymi w instrukcji
B. z udziałem uczniów
C. dająca odpowiedź na pytania :
- co zostało zrobione dobrze ?
- co sprawiło trudności ?
- jakie zmiany należy wprowadzić w następnych projektach ?
Temat projektu ........................................................................................................................................
Cele
Ogólny ........................................................................................................................................
Szczegółowe : ...................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
Wychowawcze ..................................................................................................................................
Treści realizowane ........................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadania, które należy wykonać, aby zrealizować projekt :
Źródła, z których korzystamy :
Ludzie (kto ?) ..................................................................................................................
Instytucje................................................................................................................................
Inne ....................................................................................................................................
Terminy konsultacji z nauczycielem
A/ grupa I - np. co drugi wtorek godzina 13.30
B/. grupa II - ......................................................
Termin prezentacji ....................................................................................................................................
Jak przedstawimy efekty naszej pracy .........................................................................................................
Co będziemy brali pod uwagę przy ocenie ..................................................................................................
Autorefleksja
Działania dobre ...............................................................................................................................
Działania wymagające poprawy .......................................................................................................
Uwagi doboru zespołu ...............................................................................................................................
Grupa .................................................................................................................................................
Temat projektu ...........................................................................................................................................
Etapy realizacji projektu
Umiejętności
Ilość pkt
Formułowanie tematu
Precyzyjne sformułowanie tematu
Jasne określenie celów projektu
Innowacyjność projektu
Pomysł rozwiązania problemu określonego w temacie
Zbieranie i opracowanie materiałów
Dobór źródeł informacji
Selekcja informacji
Przetwarzanie informacji
Przestrzeganie harmonogramu
Prezentacja
Stopień realizacji zamierzonych celów
Wykorzystanie czasu prezentacji – plan prezentacji
Zainteresowanie innych uczniów
Właściwa terminologia
Wizualizacja tj. wsparcie graficzne
Praca w grupie
Udzielanie sobie informacji
Podejmowanie decyzji
Słuchanie się nawzajem
Rozwiązywanie konfliktów
Zaangażowanie innych w pracę
Samoocena postępów w pracy
fokaaszara