DNP wrzesień 2014.pdf

(4386 KB) Pobierz
ISSN 2083-6805
DoraDca
Nauczyciela
n r 31
/ W R Z E S I E Ń 2 0 14
d
s
z
k
l
a
P
r
z
e
o
C e n a 3 2 z ł w t y m 5% VAT
Trudne pierwsze dni w przedszk
olu
Psycholog radzi, jak pomóc sobie
,
dziecku i rodzicom
W yWiaD miESiąca
ty
Pod czujnym okiem specjalis
e–
Państwa dziecko jest bezpieczn
jak rozmawiać z rodzicami
Praca z dzieckiem
Nordic Walking
dla przedszkolaka
Dziecko ze SPE
Dziecko z dy zartrią
w przedszkolu
9 772083 680004
[
TEmaT miESiąca
Wsparcie dzieci w budowaniu wartości
]
09
O d
R e dakcji
Drodzy Czytelnicy!
Redakcja:
Forum Media Polska Sp. z o.o.
ul. Polska 13
60-595 Poznań
www.nauczycielprzedszkola.pl/dnp
redakcja@nauczycielprzedszkola.pl
Wydawca:
Forum Media Polska Sp. z o.o.
Sąd rejonowy Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu
Viii Wydział Gospodarczy KrS
KrS nr 0000037307
NiP 781-15-51-223
Kapitał zakładowy: 300.000,00 zł
Prezes Zarządu:
Magdalena Balanicka
Redaktor prowadzący:
lidia Kołodziejska
Redaktor naczelny:
agata Klimaszewska
Sekretarz redakcji:
Dominika Stefanowska
dominika.stefanowska@forum-media.pl
Koordynator projektu:
anna Kołodziejska
anna.kolodziejska@forum-media.pl
Redaktor techniczny:
aneta lupa-Marcinowska
aneta.lupa-marcinowska@forum-media.pl
Reklama:
Marlena zamojcin
tel. (61) 66 83 180
marlena.zamojcin@forum-media.pl
Obsługa klienta i prenumerata:
infolinia: 0 801 88 44 22
(61) 66 55 800
bok@forum-media.pl
Korekta:
Karolina Szafczyk
Projekt, ilustracje, DTP:
Grajczak Studio
Druk:
Poligrafia Janusz Nowak
Nakład:
5000
Serwis zdjęciowy:
Dreamstime.com
Thinkstockphotos.com
rozpoczynamy nowy rok szkolny. chcielibyśmy,
żeby zarówno dla tych przedszkolaków, które
kontynuują edukację, jak i tych, które pierw-
szy raz wkraczają w nowe środowisko przed-
szkolne, był on rokiem zdobywania nowych
doświadczeń, kształtowania swoich umiejęt-
ności i odkrywania talentów. i nasza w tym rola,
by zapewnić dzieciom warunki do wszech-
stronnego rozwoju. aby zmierzyć się z wieloma
nowymi zadaniami, jakie nas czekają, trzeba
wypracować w sobie – jak pisze N. Branden –
„zaufanie do własnych umiejętności myślenia i radzenia sobie z wyzwaniami,
jakie stawia przed nami życie. Wiara w nasze prawo do szczęścia, poczucia,
że jest się wartościowym człowiekiem, zasługującym na miłość, uprawnio-
nym do spełniania własnych potrzeb i realizacji pragnień oraz czerpania
satysfakcji z efektów własnych starań”. Nauczyciel pewny własnej wartości
będzie potrafił zadbać o to, by w przemyślany sposób zaplanować zarówno
swoją pracę wychowawczo-dydaktyczną z dziećmi, jak i swoją drogę rozwoju
zawodowego, które w połączeniu z sensownym gospodarowaniem czasem
pozwolą nam na realizację „misji” wychowawcy – nauczyciela i dadzą po-
czucie spełnienia przy jednoczesnym uniknięciu zniechęcenia i wypalenia
zawodowego.
o ile dorosły sam może pielęgnować i kształtować swoje poczucie własnej
wartości, o tyle dziecko potrzebuje naszego wsparcia w jego budowaniu.
Badania pokazują, że największym źródłem poczucia własnej wartości są
nie tylko rodzice, ale i nauczyciele, którzy podczas codziennych kontaktów
z dzieckiem w przedszkolu (bo w nim właśnie dzieci spędzają wiele godzin
dnia codziennego) modelują jego poczucie własnej wartości.
W materiałach znajdujących się w aktualnym wydaniu „Doradcy Nauczyciela
Przedszkola” będziecie mogli Państwo poszerzyć swoje wiadomości dotyczą-
ce sposobów wspierania dzieci właśnie w budowaniu ich własnej wartości.
zachęcam także do lektury artykułów dotyczących zagadnień związanych
z dyzartrią, bezpieczeństwem dzieci czy adaptacją. Wiele praktycznych po-
rad znajdziemy w materiałach dotyczących realizacji kolejnego już punktu
podstawy programowej – wychowanie poprzez sztukę.
Drodzy Nauczyciele! Życzę Wam, by zaplanowane w tym roku szkolnym
zadania zostały w pełni zrealizowane. Niech wytrwałość w dążeniu do re-
alizacji zamierzonych celów zaowocuje sukcesami, pozwoli spełnić ocze-
kiwania, jakie stawiają przed Wami dzieci i ich rodzice i utwierdzi Was
w przekonaniu zarówno własnej wartości, jak i wartości pracy, do jakiej
zostaliście powołani.
Lidia Kołodziejska
redaktor Prowadzący
Fot. Dreamstime.com
w w w.nauczycielprzedszkola.pl
1
sp is
t reś ci
TEMAT MIESIĄCA
4
Wsparcie dziecka w budowaniu własnej wartości
WYWIAD MIESIĄCA
10
Trudne pierwsze dni… Jak pomóc sobie, dziecku i rodzicom?
POD CZujNYM OKIEM SPECjALISTY
15
Za dużo na małej głowie… Dziecko przestymulowane w przedszkolu
PODSTAWA PROgRAMOWA
19
Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne 9.3
DOKuMENTY I PRAWO
24
Arkusz obserwacji rozwoju dziecka przedszkolnego – propozycja do diagnozowania
26
Dziecko z dyzartrią w przedszkolu. Zestaw ćwiczeń do wykorzystania podczas zajęć
28
Bezpieczeństwo w przedszkolu. Materiały informacyjne dla nauczycieli
29
Bezpieczeństwo w przedszkolu. Materiały informacyjne dla rodziców
30
Koncentracja – ćwiczenia
MATERIAŁY DO ZAjĘĆ
34
POTRAFIĘ TO ZROBIĆ SAM – scenariusz zajęć wspierających budowanie poczucia własnej wartości
35
ZBIERAMY GRZYBY – scenariusz gry dydaktycznej dla dzieci starszych wspierającej budowanie poczucia
36
NORDIC WALKING DLA PRZEDSZKOLAKA – scenariusz zajęć otwartych z udziałem rodziców
37
NORDIC WALKING DLA PRZEDSZKOLAKA – scenariusz zajęć w terenie
38
CO PEWNA KUCHARKA WŁOŻYŁA DO GARNKA – scenariusz zajęć zachęcających dzieci
40
Karta pracy
do samodzielnego jedzenia
własnej wartości
dla dzieci młodszych
wybranej umiejętności
PRACA Z DZIECKIEM ZE SPE
42
Dziecko z dyzartrią w przedszkolu
PRACA Z DZIECKIEM
45
Nordic Walking dla przedszkolaka
47
Mniam, mniam, jem już sam!
52
Płaczę, bo wszyscy płaczą
Uczymy dzieci samodzielnego spożywania posiłków
PRACOWNIA ROZWOju ZAWODOWEgO
57
Główka pracuje – jak dbać o lepszą uwagę
WSPóŁPRACA Z RODZICAMI
61
Państwa dziecko jest bezpieczne. Jak zapewnić rodziców,
że dziecku w przedszkolu nie dzieje się krzywda?
KALENDARIuM
64
Wrzesień/październik
Fot. Dreamstime.com
2
DORADCA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA
W R Z E S I E Ń 2 014
re cen z j e
k sią że k
w w w.nauczycielprzedszkola.pl
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin