Przywództwo w zarządzaniu - materiały dla studentów.pdf

(3637 KB) Pobierz
"Zarządzasz rzeczami, a ludziom przewodzisz."
Grace Hopper, pierwsza kobieta - admirał w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych
P
RZYWÓDZTWO W
ZARZĄDZANIU
Cele kształcenia
W wyniku opanowania treści programowych przedmiotu słuchacz powinien:
• znać podstawowe teorie przywództwa i źródła władzy w organizacji;
• stosować wybrane techniki motywowania podwładnych;
• stosować metody doboru kadr na stanowiska służbowe;
• stosować procedury opiniowania służbowego podwładnych;
• stosować różne formy i techniki organizatorskie w działalności służbowej;
• stosować zasady delegowania uprawnień oraz przeciwdziałać „strategii blokowania”;
• wykorzystywać podstawowe techniki negocjacji w działalności służbowej;
• przedstawić pojęcie i składniki kultury w organizacji oraz techniki jej diagnozowania;
• umieć efektywnie gospodarować czasem własnym i podwładnych;
• stosować techniki pracy sztabowej.
Literatura:
a) Obowiązkowa
Armstrong M.,
Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
Drucker P., Praktyka zarządzania, AE, Kraków 1994.
Drucker P., Zarządzanie w XXI wieku, MUZA S.A., Warszawa 2000.
Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996.
Hopej M., Struktury organizacyjne, Politechnika Wrocławska, Wrocław 2004.
Metody i techniki organizatorskie, pod red. J. Skalika, Akademia
Ekonomiczna, Wrocław 2001
Steinmann H. i Schreyógg G., Zarządzanie, Podstawy zarządzania
przedsiębiorstwem, koncepcje, funkcje, przykłady (wyd. 2), Politechnika
Wrocławska, Wrocław 1998.
Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa 1997.
b) Uzupełniająca
•Lambert T. Problemy zarządzania. 50 praktycznych modeli rozwiązań, ABC,
Warszawa 2000.
•Laszczak M., Patologie w organizacji, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków 1999.
•Łucewicz J., Organizacyjne zachowania człowieka, Akademia Ekonomiczna,
Wrocław 1999
Potocki A., (red.), Zachowania organizacyjne, Wybrane zagadnienia, DIFIN,
Warszawa 2005.
•Robson M., Grupowe rozwiązywanie problemów, PWE, Warszawa 2005.
•Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2001.
•Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji, Identyfikacja kultury znanych firm, PWN,
Warszawa 1999.
Bauman, Z ., Państwo i miasto – współczesne przestrzenie lęku.( 2005)
Ucieczka od Ja i ucieczka od wolności. (2003)
Wielkie pytania psychologii.
Rozdział 9. Wolność czy konieczność, s.231-255
Baumeister, R., W poszukiwaniu sensu. Cele, wartości, skuteczność
i samoocena..(1995). Meaning of life. New York: Guilford Press.
Part 1, Chapter 3, The four needs for meaning: an existential
shopping list, s. 29-58
WPROWADZENIE
„By dokonać wielkich rzeczy, nie trzeba być wielkim geniuszem,
nie trzeba być ponad ludźmi, trzeba być z nimi.”
Monteskiusz
„Ludzie nie chcą być zarządzani. Ludzie pragną, aby im przewodzić. Czy
ktoś słyszał o świecie menedżera? Świat przywódcy, o tak. Przywódca
intelektualny, tak. Przywódca polityczny. Przywódca religijny. Przywódca
harcerski. Przywódca lokalny. Przywódca związkowy, przywódca w
biznesie. Oni przewodzą. Oni nie zarządzają. Zapytaj konia. Możesz
przewodzić mu w drodze do wody, ale nie możesz zarządzić picia. Jeśli
chcesz kimś zarządzać, zarządzaj sobą. Rób to dobrze, a będziesz gotów
przestać zarządzać. Staniesz się przywódcą”.
Warren Bennis i Burt Nanus
WPROWADZENIE
Co jest istotą przywództwa?
Co to znaczy być dobrym przywódcą?
Jakie funkcje i zadania powinien spełniać przywódca?
Co powinno wyróżniać przywódcę spośród innych osób?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin