Badanie rozruchu silnika indukcyjnego klatkowego przy zastosowaniu różnych metod rozruchowych – rozruch bezpośredni, rozrusznik gwiazda - trójkąt, rozrusznik stojanowy, rozrusznik tyrystorowy.
- badanie rozruchu bezpośredniego
- badanie rozruchu z rozrusznikiem
- badanie rozruchu z rozrusznikiem stojanowym;
- badanie rozruchu z rozrusznikiem tyrystorowym – nastawa 1;
- badanie rozruchu z rozrusznikiem tyrystorowym – nastawa 2;
Rys. 1 Schemat pomiarowy
prąd silnika w stanie ustalonym:
I=2,5/5 * 2,2 *10/5 = 2,2A
pozostałe wyniki pomiarowe zawarte są na dołączonych do sprawozdania wydrukach z oscylografu
otrzymane charakterystyki dołączone zostały na osobnych arkuszach
Na podstawie charakterystyki I=f(t) możemy zauważyć, iż włączenie jakiegokolwiek układu rozrusznika powoduje wydłużenie czasu rozruchu, co jest spowodowane ograniczeniem napięcia stojana silnika i spowodowane tym zredukowanie momentu rozruchowego.
Korzystając z charakterystyki I=f(s) stwierdzamy, iż każda z metod rozruchowych powoduje zmniejszenie prądu rozruchowego, co uzasadnia ich stosowanie.
Największym ograniczeniem prądu charakteryzuje się rozruch gwiazda – trójkąt oraz stojanowy, co obrazuje charakterystyka Ir/I=f(s), jednak korzystając z wiedzy teoretycznej, możemy powiedzieć, iż powodują one największe ograniczenie prądu.
Z pomiarów wynika również, iż nastawa 2 w rozruchu tyrystorowym jest dobrana nieprawidłowo, ponieważ najniższy zadany prąd nie powoduje rozruchu silnika, dopiero stopniowy narost powoduje rozruch.
Kony777