napęd roz.doc

(27 KB) Pobierz
1
  1. Cel ćwiczenia:

Badanie rozruchu silnika indukcyjnego klatkowego przy zastosowaniu różnych metod rozruchowych – rozruch bezpośredni, rozrusznik gwiazda - trójkąt, rozrusznik stojanowy, rozrusznik tyrystorowy.

  1. Program ćwiczenia:

-           badanie rozruchu bezpośredniego

-           badanie rozruchu z rozrusznikiem

-           badanie rozruchu z rozrusznikiem stojanowym;

-           badanie rozruchu z rozrusznikiem tyrystorowym – nastawa 1;

-           badanie rozruchu z rozrusznikiem tyrystorowym – nastawa 2;

  1. Schematy pomiarowe:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 1 Schemat pomiarowy

  1. Wyniki pomiarów:

prąd silnika w stanie ustalonym:

I=2,5/5 * 2,2 *10/5 = 2,2A

pozostałe wyniki pomiarowe zawarte są na dołączonych do sprawozdania wydrukach z oscylografu

  1. Otrzymane charakterystyki rozruchowe:

otrzymane charakterystyki dołączone zostały na osobnych arkuszach

  1. Wnioski:

Na podstawie charakterystyki I=f(t) możemy zauważyć, iż włączenie jakiegokolwiek układu rozrusznika powoduje wydłużenie czasu rozruchu, co jest spowodowane ograniczeniem napięcia stojana silnika i spowodowane tym zredukowanie momentu rozruchowego.

Korzystając z charakterystyki I=f(s) stwierdzamy, iż każda z metod rozruchowych powoduje zmniejszenie prądu rozruchowego, co uzasadnia ich stosowanie.

Największym ograniczeniem prądu charakteryzuje się rozruch gwiazda – trójkąt oraz stojanowy, co obrazuje charakterystyka Ir/I=f(s), jednak korzystając z wiedzy teoretycznej, możemy powiedzieć, iż powodują one największe ograniczenie prądu.

Z pomiarów wynika również, iż nastawa 2 w rozruchu tyrystorowym jest dobrana nieprawidłowo, ponieważ najniższy zadany prąd nie powoduje rozruchu silnika, dopiero stopniowy narost powoduje rozruch.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin