broszura_przedszkole.pdfwoda.pdf

(1262 KB) Pobierz
Paki et edu k a cyjn y
dla n aucz ycieli
i nauc z ycielek
grupy
pr zedszkolne
Reda kcja: G osia Świderek, Ewa Kami ńsk a- Buża łek
Scen a rius ze zajęć:
- Ewelina Paprock a: Wod a w ż yciu człowiek a
- Kat a r z yna Kę psk a: Eksper ymenty z wodą
- A nn a Chom cz yńs k a: Kto odd ych a w  wodzie?
- Ewelina Paprock a: Zanur zeni w  ku ltur ze
- Gos ia Świderek: Daleko do wod y
Kon s ult acje metodyczne: Izab ell a Hoffman n
Projekt ok ładk i, il ustracje i  skład : Po lk adot (www.polk a dot .com.pl)
Wyd awca:
Oś rod ek Działań Ekologicznych „Źród ła”
90-602 Łódź, ul. Ziel ona 27
tel. 42 632 81 18 , fax 4 2 2 91 14 50
office@zrodla.org
www.zrodla.org
Par tn er z y projektu:
I SB N: 978-83- 93 27 00 -3-3
Wyd an ie pier ws ze
Ł ód ź 2013
„Woda nas uwodzi . Pakiet ed uk acyjn y dl a n a uc z ycieli i n a ucz yc ielek grup pr zedszkolnyc h”
je st publik acją dos tępną na li cencji Creativ e Common s Uzn a nie autor st wa 3.0 Polsk a.
Pewn e prawa zastr zeżone na r zecz O środ k a Dzia łań E kologic zn ych „Źródł a”
I ntern etowa wer s ja pub lik acj i i  materi ały dodatkowe: www.woda.edu.pl
Wyd rukowano na papi er ze z  makul atu r y.
Publik acja zos t ała wydana w ra mach proj ektu
„ Aby dojść do ź ród eł, tr zeba płynąć pod prą d”.
N in iejs z y m ateri ał zo st ał opubl i kowany d zięki dofina n sowa n iu Narodowego Funduszu
Och ron y Środowis k a i Gos podarki Wod nej. Z a jego treś ć odpowiada wyłą cznie
Oś rod ek Działań Ekologicznych Źródła z siedzibą w Ł odzi.
Dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej
WODA NAS UWODZI / SPIS TREŚCI / 03
SPIS
TREŚCI
Wstę p
05
Woda w ż yc iu c z ł owie ka
09
Ek sp e ry me nty z wo dą
16
Kt o o ddyc ha w wo dz ie ?
22
Z an urzen i w ku lturze
32
Dal e ko do wo dy
40
A BY D OJ Ś Ć
DO ŹRÓDEŁ,
TRZEBA
P Ł Y N ĄĆ P O D
PRĄD
St anisław Jerz y Lec
WODA NAS UWODZI / WSTĘP / 05
Ju ż n awe t p r ze d s z ko l a k i w i e d z ą , że n a l e ż y
oszczędzać wodę. Czy jednak ta wiedza powoduje
t r wa ł ą z m i a n ę p o s t aw ? D l a c zeg o w ł a ś c i w i e
mamy ją oszczędzać, skoro na Ziemi jest jej tak
dużo? – zapyta bardziej rezolutny i dociekliwy
maluch. Niestety, większość wody na Ziemi to
woda słona, a tylko 3% to woda słodka, której
używamy w codziennym życiu, z której korzystają
z w i e r z ę t a i k t ó r ą w y k o r z ys t u j ą ro l n i c y d o
nawadniania pól czy przemysł do produkcji.
„Wo d a s ł o d k a n a p ow i e r zc h n i l ą dów
w ys t ę p u j e r a c z e j w n i e d o s t at e c z n e j i l o ś c i .
Z a l e dw i e 3 % c a ł kow i t e j o b j ę t o ś c i wo dy n a
Ziemi to woda słodka. Wody słodkie w 68%
z m a g a z y n ow a n e s ą w l o d a c h i l o d owc a c h .
Pozostałe 30% wód słodkich znajduje się pod
ziemią. Powierzchniowe zasoby słodkiej wody,
w rzekach czy jeziorach, wynoszą około 93 000
km
3
, co stanowi zaledwie 0,007% całkowitych
zasobów wodnych Ziemi. A mimo to rzeki i jeziora
są podstawowym źródłem wody w codziennym
życiu człowieka”
1
. Jedynie
1% zasobów wodnych
świata to woda pitna.
Średnio w Polsce każdy z nas zużywa
w codziennym życiu około 150 litrów wody na
dobę (plus do wyprodukowania dziennej racji
żywnościowej potrzebujemy ok. 3 tysięcy litrów).
Jest to znacznie mniej niż w wielu innych krajach
e u r o p e j s k i c h c z y S t a n a c h Z j e d n o c z o n yc h .
Jesteśmy jednak w znacznie gorszej sytuacji,
gdyż Polska ma zasoby wodne porównywalne
z Egiptem. Mamy najmniej wody spośród
wszystkich krajów europejskich i amerykańskich,
a t a k ż e w p o rów n a n i u z Af r y k ą Ś ro d k ow ą
czy południową i środkową Azją. Mieszkańcy
niektórych regionów Polski już borykają się
w p ra k t yc e z n i e do b o ra m i wo dy, w i ę k s zo ś ć
j e d n a k m a p r ze z c a ły c z a s wo dę w k ra n i e ,
a jedynym ważnym argumentem przemawiającym
za jej oszczędzaniem są rachunki. Niewielu z nas
zwraca też uwagę na problem zanieczyszczeń
komunalnych.
Bombardowani
reklamami
detergentów i kosmetyków zużywamy ich
coraz więcej, zanieczyszczając wodę, której
oczyszczanie staje się coraz trudniejsze. Mając
na co dzień wodę w kranie, nie zastanawiamy
się nad konsekwencjami jej niedoboru wody
c z y z ł e j j a ko ś c i . Z p u n k t u w i d ze n i a j a ko ś c i
życia ludzi, jakości produkowanej żywności,
działalności gospodarczej, zdrowia ekosystemów
i różnorodności biologicznej znaczenie ma nie
tylko ilość wody, ale również jej jakość.
Z raportu OECD („OECD Environmental
Outlook to 2050: The Consequences of
I n a c t i o n” ) w y n i k a , ż e z a p o t r z e b o w a n i e n a
wodę pitną na świecie wzrośnie do 2050 roku
o 55% i do tego czasu ponad 40% światowej
populacji może odczuć jej niedobór. Dziś blisko
800 milionów osób nie ma dostępu do czystej
wody. Nie tylko popyt na wodę będzie rósł,
ale, co gorsza, podaż czystej słodkiej wody
z m a l e j e ze w zg l ę du n a p o s t ę p u j ą c e z m i a ny
klimatu (mniejsze i mniej regularne, a zarazem
gwałtowne opady, wzrost temperatur, topnienie
lodowców i zmiany przepływu rzek). Autorzy
raportu twierdzą, że w świetle konkurujących
ze sobą potrzeb, scenariusz podstawowy
nie przewiduje możliwości zwiększenia ilości
wody przeznaczonej do nawadniania obszarów
rolnych. Przekraczane będą poziomy przepływów
nienaruszalnych, co stworzy zagrożenie dla
ekosystemów. W wielu regionach wyczerpywanie
1. htt p://g a .water.u sgs.g ov/e d u / wat e rcyc l e po l i s h. ht m l
Zgłoś jeśli naruszono regulamin