Wykonywanie naprawy układów chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji.pdf

(5271 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Budowa i działanie układu chłodzenia
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Budowa i działanie układu ogrzewania
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Budowa i działanie układu klimatyzacji
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Weryfikacja i naprawa układu chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
Sprawdzian osiągnięć
Literatura
3
5
6
7
7
7
14
15
17
19
19
20
20
21
22
22
29
30
31
32
32
39
38
41
42
47
5.
6.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w nabywaniu umiejętności z zakresu wykonywania napraw
układów chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – podstawowe wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania
treści jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy juŜ opanowałeś treści zawarte
w rozdziałach,
ćwiczenia,
które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć – przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik
sprawdzianu potwierdzi,
Ŝe
dobrze pracowałeś podczas zajęć i
Ŝe
nabyłeś wiedzę
i umiejętności z zakresu tej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
Z rozdziałem Pytania sprawdzające moŜesz zapoznać się:
przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając wymagania wynikające
z zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz
stan swojej gotowości do wykonywania
ćwiczeń,
po opanowaniu rozdziału Materiał nauczania, by sprawdzić stan swojej wiedzy, która
będzie Ci potrzebna do wykonywania
ćwiczeń.
Kolejny etap to wykonywanie
ćwiczeń,
których celem jest uzupełnienie i utrwalenie
wiadomości i ukształtowane umiejętności z zakresu wykonywania napraw układów
chłodzenia, ogrzewania oraz klimatyzacji pojazdu.
Po wykonaniu zaplanowanych
ćwiczeń,
sprawdź poziom swoich postępów wykonując
Sprawdzian postępów.
Odpowiedzi Nie wskazują luki w Twojej wiedzy, informują Cię równieŜ, jakich
zagadnień jeszcze dobrze nie poznałeś. Oznacza to takŜe powrót do treści, które nie są
dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości będzie stanowiło dla
nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel moŜe posłuŜyć się zadaniami
testowymi.
W poradniku jest zamieszczony sprawdzian osiągnięć, który zawiera przykład takiego
testu oraz instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania
sprawdzianu i przykładową kartę odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach zakreśl
właściwe odpowiedzi spośród zaproponowanych.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
723[04].Z2
Obsługa i naprawa pojazdów
samochodowych
723[04].Z2.01
Wykonywanie naprawy
silników samochodowych
723[04].Z2.02
Wykonywanie naprawy
zespołów napędowych
723[04].Z2.03
Wykonywanie naprawy
układów kierowniczych
723[04].Z2.07
Wykonywanie pomiarów
diagnostycznych silnika
723[04].Z2.04
Wykonywanie naprawy
układów hamulcowych
723[04].Z2.05
Wykonywanie naprawy
podzespołów układu nośnego
samochodu
723[04].Z2.06
Wykonywanie naprawy układów
chłodzenia, ogrzewania
i klimatyzacji
723[04].Z2.08
Wykonywanie naprawy elementów
nadwozi pojazdów samochodowych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
wyjaśniać podstawowe prawa i zasady mechaniki technicznej, termodynamiki
i elektrotechniki,
rozróŜniać części maszyn,
rozróŜniać zasadnicze zespoły samochodu,
wykonywać demontaŜ i montaŜ silnika dwusuwowego,
wykonywać demontaŜ i montaŜ silnika czterosuwowego,
rozpoznawać stan techniczny pojazdów na podstawie przeprowadzonych badań
i weryfikacji części,
wykonywać pomiary charakterystycznych parametrów z dokładnością wymaganą przez
instrukcje serwisowe,
weryfikować poszczególne części silnika i jego podzespoły,
określać zakres i sposób naprawy silnika,
dokonywać demontaŜu, naprawy i montaŜu poszczególnych części silnika,
przestrzegać zasady bezpiecznej pracy, przewidywać zagroŜenia i zapobiegać im,
korzystać z róŜnych
źródeł
informacji,
selekcjonować, porządkować i przechowywać informacje,
współpracować w grupie,
stosować przepisy o utylizacji części i materiałów eksploatacyjnych,
oceniać własne moŜliwości sprostania wymaganiom stanowiska pracy i wybranego
zawodu,
organizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
5
3. CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
określić funkcje układów chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji,
wyjaśnić budowę układu chłodzenia: chłodnicy, pompy cieczy chłodzącej, termostatu
i napędu wentylatora,
zdemontować układ chłodzenia,
zweryfikować elementy układu chłodzenia,
naprawić i zamontować układ chłodzenia,
wyjaśnić budowę układu ogrzewania i klimatyzacji: nagrzewnice, klimatyzatory,
zdemontować elementy układu ogrzewania i klimatyzacji,
zweryfikować elementy układu ogrzewania i klimatyzacji,
naprawić i zamontować układ ogrzewania i klimatyzacji,
ocenić jakość wykonywanych prac,
skorzystać z instrukcji serwisowej i dokumentacji technicznej,
zastosować przepisy bhp i ochrony ppoŜ. obowiązujące na stanowisku pracy.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin