PROJEKT
Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce
Poznań, 04. 06. 2013 rokuWydział Inżynierii ZarządzaniaKIERUNEK: LOGISTYKA / GRUPA: LG1 / ROK TRZECI
Prowadząca: Wykonali: dr inż. Anna Mazur Piotr Guściora Roger Cabel
Spis treści
1. Proces logistyczny 3
1.1. Schemat przebiegu procesu 3
1.2. Opis procesu 4
1.3. Wejście do procesu i wyjście z procesu 6
1.4. Wykonawcy 8
1.5. Obowiązki, uprawnienia, odpowiedzialności 9
1.6. Zapisy 11
1.7. Dokumenty związane 11
2. Pomiar procesu 12
2.1. Normy przebiegu procesu 12
2.2. Metody oceny skuteczności i efektywności procesu 12
3. Zagrożenia i działania doskonalące 24
3.1. Identyfikacja zagrożeń w procesie 24
3.2. Propozycje działań zapobiegawczych 24
4. Podsumowanie i wnioski 29
5. Literatura 30
6. Załączniki 30
Rys. 1 Schemat przebiegu procesu
Ü Dostawa napojów
-przyjazd samochodu ciężarowego, kierowanego przez kierowcę zewnętrznego, załadowanego napojami znajdującymi się na paletach od dostawcy,
Ü Rozładunek
- kierowca otwiera skrzynię ładunkową, podjeżdża pod rampę załadunkowo – rozładunkową,
- magazynier za pomocą wózka widłowego wyciąga z pojazdu palety z zamówionym towarem i odkłada go do strefy przyjęć,
Ü Brak akceptacji dostawy
- magazynier po znalezieniu niezgodności dostawy z zamówieniem odmawia przyjęcia towaru na magazyn,
- przekazuje do Działu Reklamacji informację o niezgodnym zamówieniu w ciągu 10 min od odrzucenia dostawy,
- pomocnik magazyniera za pomocą wózka widłowego ładuje niezgodny towar na uprzednio rozładowany samochód,
- towar zostaje odesłany do dostawcy,
Ü Przemieszczenie na stanowisko kontroli
- magazynier za pomocą wózka widłowego przewozi przyjęty przez niego towar na stanowisko kontroli jakości,
Ü Usunięcie z magazynu
- po stwierdzeniu niezgodności jakościowej zamówienia pracownik kontroli jakości wysyła informację do Działu Reklamacji o złym jakościowo produkcie,
- towar nie spełniający wymagań zostaje zabrany przez magazyniera do strefy wydań i odesłany do dostawcy,
Ü Przepakowanie w jednostki magazynowe
- po zatwierdzeniu jakości zamówienie pomocnik magazyniera przepakowuje w mniejsze jednostki ładunkowe oraz porządkuje asortyment ze względu na smaki, pojemności opakowań podstawowych itp.,
Ü Złożenie w strefie składowania
- magazynier przewozi za pomocą wózka widłowego przepakowany i uporządkowany towar w odpowiednie miejscu w magazynie, które odpowiada poszczególnemu rodzajowi asortymentu,
- za pomocą skanera zapisuje miejsce „postoju” towaru w systemie komputerowym,
Ü Zamówienie napojów
- po otrzymaniu zamówienia od Klienta Dział Sprzedaży przekazuje magazynierowi informację o tym, że zostało złożone zamówienie przez Klienta,
- plik zawiera dane dotyczące szczegółów tego zamówienia tj. ilość, rodzaj poszczególnego asortymentu,
Ü Zamówienie zewnętrzne
- magazynier po sprawdzeniu dostępności towaru w magazynie i stwierdzeniu braków przekazuje informację na ten temat do Działu Zakupów,
- plik ten zawiera ilości, rodzaj brakującego asortymentu, który należy zakupić,
Ü Zlokalizowanie towaru
- magazynier sprawdza w systemie komputerowym, gdzie dany asortyment się znajduje,
- odczytuje adres asortymentu i przekazuje go w formie pisemnej pomocnikowi – operatorowi wózka widłowego,
Ü Transport do strefy kompletacji
- operator wózka (magazynier lub pomocnik magazyniera)po dojechaniu na odpowiedni adres w magazynie pobiera towar, sprawdza skanerem kod kreskowy (czy jest to na pewno potrzebny towar),
- przemieszcza dany asortyment do strefy kompletacji.,
Ü Kompletacja zamówienia
- pomocnik magazyniera na podstawie listy zamówienia otrzymanej od magazyniera pobiera i kompletuje zamówienie według specyfikacji,
- przepakowuje towar do jednostek ładunkowych wymaganych przez klienta,
- ustawia towar na paletach przygotowując tym samym zamówienie do wysyłki,
Ü Przekazanie do strefy wydań
- pomocnik po skompletowaniu zamówienia przekazuje informację o stanie gotowości zamówienia,
- magazynier pobiera skompletowane zamówienie i przewozi je do strefy wydań,
- wprowadza skanerem gotowość zamówienie do wysyłki – informacja dociera do działu fakturowania,
Ü Wystawienie dokumentacji
- dział fakturowania wystawia fakturę za zamówienie oraz list przewozowy,
- w przeciągu 5min dokumenty te otrzymuje magazynier,
Ü Załadunek na środek transportu zewnętrznego
- kierowca samochodu podjeżdża pod rampę załadunkową i otwiera skrzynię ładunkową,
- magazynier za pomocą wózka widłowego ustawia zamówienie w skrzyni ładunkowej pojazdu,
- magazynier przekazuje kierowcy dokumenty – fakturę oraz list przewozowy,
- po skończeniu załadunku kierowca zabezpiecza ładunek oraz odjeżdża spod rampy,
Ü Transport towaru do Klienta
- kierowca firmy zewnętrznej przewozi ładunek do miejsca wskazanego przez Klienta, które znajduje się na liście przewozowym lub fakturze.
Celem procesu magazynowania napojów jest składowanie ich zgodnie z przyjętymi wymaganiami normatywnymi dotyczącymi sposobu przechowywania produktów żywnościowych, a więc przy zachowaniu:
Ü odpowiedniej temperatury magazynowania,
Ü wilgotności pomieszczenia,
Ü odpowiedniego dostępu światła,
Ü odpowiedniego sposobu wentylacji pomieszczenia magazynowego.
Należy wspomnieć że jak w każdym procesie logistycznym, również w procesie magazynowania napojów ważnym celem jest terminowe dostarczenie kompletnych (rodzajowo i ilościowo) zamówień do klientów.
W procesie magazynowania napojów można wyróżnić standardowe dla procesu magazynowania wejścia oraz wyjścia z procesu.
Do wejść zaliczyć można:
Ü Towar – napoje,
Ü Uczestnicy procesu – pracownicy magazynu,
Ü Wyposażenie magazynu,
Ü Komputerowy system magazynowy,
Ü PZ – przyjęcie z zewnątrz,
Ü PM – przesunięcie magazynowe,
Ü ZW – zwrot do dostawcy,
Ü ZK – zamówienie od klientów (poprzez formularz zamówienia),
Ü ZD – zamówienie do dostawcy (zamówienie zewnętrzne),
Ü Terminy przydatności, informacje przekazywane przez dostawce (dot. warunków przechowywania towarów: np. temperatura, wilgotność),
Ü Informacje o ilości przechowywanych towarów i ich umiejscowieniu w magazynie,
...
martuszkaaa