Projekt NIZJWL RCPG.docx

(304 KB) Pobierz


PROJEKT

Normalizacja i zarządzanie jakością w logistyce

 

 

Poznań, 04. 06. 2013 roku
Wydział Inżynierii Zarządzania
KIERUNEK: LOGISTYKA / GRUPA: LG1 / ROK TRZECI



Prowadząca:                                                                                                                Wykonali:
                                                                                                               
dr inż. Anna Mazur                                                                                                                       Piotr Guściora
                                                                                                                                            Roger Cabel

 

 

Spis treści

1.              Proces logistyczny              3

1.1.              Schemat przebiegu procesu              3

1.2.              Opis procesu              4

1.3.              Wejście do procesu i wyjście z procesu              6

1.4.              Wykonawcy              8

1.5.              Obowiązki, uprawnienia, odpowiedzialności              9

1.6.              Zapisy              11

1.7.              Dokumenty związane              11

2.              Pomiar procesu              12

2.1.              Normy przebiegu procesu              12

2.2.              Metody oceny skuteczności i efektywności procesu              12

3.              Zagrożenia i działania doskonalące              24

3.1.              Identyfikacja zagrożeń w procesie              24

3.2.              Propozycje działań zapobiegawczych              24

4.              Podsumowanie i wnioski              29

5.              Literatura              30

6.              Załączniki              30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Proces logistyczny

1.1.     Schemat przebiegu procesu

Rys. 1 Schemat przebiegu procesu

1.2.     Opis procesu
 

Ü      Dostawa napojów

-przyjazd samochodu ciężarowego, kierowanego przez kierowcę zewnętrznego,  załadowanego napojami znajdującymi się na paletach od dostawcy,

 

Ü      Rozładunek

- kierowca otwiera skrzynię ładunkową, podjeżdża pod rampę załadunkowo – rozładunkową,

- magazynier za pomocą wózka widłowego wyciąga z pojazdu palety z zamówionym towarem i odkłada go do strefy przyjęć,

 

Ü      Brak akceptacji dostawy

- magazynier po znalezieniu niezgodności dostawy z zamówieniem odmawia przyjęcia towaru na magazyn,

- przekazuje do Działu Reklamacji informację o niezgodnym zamówieniu w ciągu 10 min od odrzucenia dostawy,

- pomocnik magazyniera za pomocą wózka widłowego ładuje niezgodny towar na uprzednio rozładowany samochód,

- towar zostaje odesłany do dostawcy,

 

Ü      Przemieszczenie na stanowisko kontroli

- magazynier za pomocą wózka widłowego przewozi przyjęty przez niego towar na stanowisko kontroli jakości,

 

Ü      Usunięcie z magazynu

- po stwierdzeniu niezgodności jakościowej zamówienia pracownik kontroli jakości  wysyła informację do Działu Reklamacji o złym jakościowo produkcie,

- towar nie spełniający wymagań zostaje zabrany przez magazyniera do strefy wydań i odesłany do dostawcy,

 

Ü      Przepakowanie w jednostki magazynowe

- po zatwierdzeniu jakości zamówienie pomocnik magazyniera przepakowuje w mniejsze jednostki ładunkowe oraz porządkuje asortyment ze względu na smaki, pojemności opakowań podstawowych itp.,

 

 

Ü      Złożenie w strefie składowania

- magazynier przewozi za pomocą wózka widłowego przepakowany i uporządkowany towar w odpowiednie miejscu w magazynie, które odpowiada poszczególnemu rodzajowi asortymentu,

- za pomocą skanera zapisuje miejsce „postoju” towaru w systemie komputerowym,

 

 

Ü      Zamówienie napojów

- po otrzymaniu zamówienia od Klienta Dział Sprzedaży przekazuje magazynierowi informację o tym, że zostało złożone zamówienie przez Klienta,

- plik zawiera dane dotyczące szczegółów tego zamówienia tj. ilość, rodzaj poszczególnego asortymentu,

 

Ü      Zamówienie zewnętrzne

- magazynier  po sprawdzeniu dostępności towaru w magazynie i stwierdzeniu braków przekazuje informację na ten temat do Działu Zakupów,

- plik ten zawiera ilości, rodzaj brakującego asortymentu, który należy zakupić,

 

Ü      Zlokalizowanie towaru

- magazynier sprawdza w systemie komputerowym, gdzie dany asortyment się znajduje,

- odczytuje adres asortymentu i przekazuje go w formie pisemnej pomocnikowi – operatorowi wózka widłowego,

 

Ü      Transport do strefy kompletacji

- operator wózka (magazynier lub pomocnik magazyniera)po dojechaniu na odpowiedni adres w magazynie pobiera towar, sprawdza skanerem kod kreskowy (czy jest to na pewno potrzebny towar),

- przemieszcza dany asortyment do strefy kompletacji.,

 

Ü      Kompletacja zamówienia

- pomocnik magazyniera na podstawie listy zamówienia otrzymanej od magazyniera pobiera i kompletuje zamówienie według specyfikacji,

- przepakowuje towar do jednostek ładunkowych wymaganych przez klienta,

- ustawia towar na paletach przygotowując tym samym zamówienie do wysyłki,

 

Ü      Przekazanie do strefy wydań

- pomocnik po skompletowaniu zamówienia przekazuje informację o stanie gotowości zamówienia,

- magazynier pobiera skompletowane zamówienie i przewozi je do strefy wydań,

- wprowadza skanerem gotowość zamówienie do wysyłki – informacja dociera do działu fakturowania,

 

Ü      Wystawienie dokumentacji

- dział fakturowania wystawia fakturę za zamówienie oraz list przewozowy,

- w przeciągu 5min dokumenty te otrzymuje magazynier,
 

Ü      Załadunek na środek transportu zewnętrznego

- kierowca samochodu podjeżdża pod rampę załadunkową i otwiera skrzynię ładunkową,

- magazynier za pomocą wózka widłowego ustawia zamówienie w skrzyni ładunkowej pojazdu,

- magazynier przekazuje kierowcy dokumenty – fakturę oraz list przewozowy,

- po skończeniu załadunku kierowca zabezpiecza ładunek oraz odjeżdża spod rampy,

 

Ü      Transport towaru do Klienta

- kierowca firmy zewnętrznej przewozi ładunek do miejsca wskazanego przez Klienta, które znajduje się na liście przewozowym lub fakturze.

1.3.     Wejście do procesu i wyjście z procesu

 

Celem procesu magazynowania napojów jest składowanie ich zgodnie z przyjętymi wymaganiami normatywnymi dotyczącymi sposobu przechowywania produktów żywnościowych, a więc przy zachowaniu:

Ü      odpowiedniej temperatury magazynowania,

Ü      wilgotności pomieszczenia,

Ü      odpowiedniego dostępu światła,

Ü      odpowiedniego sposobu wentylacji pomieszczenia magazynowego.

Należy wspomnieć że jak w każdym procesie logistycznym, również w procesie magazynowania napojów ważnym celem jest terminowe dostarczenie kompletnych (rodzajowo i ilościowo) zamówień do klientów. 

W procesie magazynowania napojów można wyróżnić standardowe dla procesu magazynowania wejścia oraz wyjścia z procesu.

Do wejść zaliczyć można:

Ü      Towar – napoje,

Ü      Uczestnicy procesu – pracownicy magazynu,

Ü      Wyposażenie magazynu,

Ü      Komputerowy system magazynowy,

Ü      PZ – przyjęcie z zewnątrz,

Ü      PM – przesunięcie magazynowe,

Ü      ZW – zwrot do dostawcy,

Ü      ZK – zamówienie od klientów (poprzez formularz zamówienia),

Ü      ZD – zamówienie do dostawcy (zamówienie zewnętrzne),

Ü      Terminy przydatności, informacje przekazywane przez dostawce (dot. warunków przechowywania towarów: np.  temperatura, wilgotność),

Ü      Informacje o ilości przechowywanych towarów i ich umiejscowieniu w magazynie,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin