Akademia Techniczno – Rolnicza
im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Projekt organizacji ruchu na skrzyżowaniu miejskim , trójwlotowym z łamanym pierwszeństwem przejazdu
Adam Ramza
Grupa J, DUL
Semestr VIII
1. UZGODNIENIA
1.1 Niniejsze skrzyżowanie projektuje się na 3 krzyżujące się ulice klasy Z.
1.2 Organizacja ruchu przewiduje pierwszeństwo wzdłuż trasy autobusu, wobec czego następuje załamanie pierwszeństwa między wlotem zachodnim a południowym. Za skrzyżowaniem , na wlocie wschodnim przewiduje się pierwszeństwo w kierunku do osiedla. Ulice nie stanowią ważnych ciągów tranzytowych, krajowych i międzynarodowych.
1.3 Projekt skrzyżowania przewiduje ścieżki rowerowe. Mają się one odróżniać od chodnika kolorem nawierzchni (czerwone dla ścieżek, szare dla chodnika).
1.4 Określono następujące potoki ruchu :
razem pojazdów na wlocie zachodnim 320 P/h , na wprost 96, w prawo 224
udział pojazdów ciężkich na wprost 11%,
skręcających w lewo 20 %
razem pojazdów na wlocie wschodnim 240 P/h, na wprost 100,w lewo 140
udział pojazdów ciężkich na wprost 9 %
skręcających w lewo 12 %
razem pojazdów na wlocie południowym 295 P/h, w lewo 230, w prawo 65
udział pojazdów ciężkich w lewo 25 %
skręcających w prawo 10 %
1.5 Parametry projektowe :
- prędkość projektowa ulic z pierwszeństwem przejazdu (wlot zachodni do południowego i odwrotnie) 50 km / h
- prędkość projektowa ulicy podporządkowanej (wlot wschodni ) 40 km / h
2. PODSTAWA OPRACOWANIA
Podstawą opracowania organizacji ruchu stanowi projekt rozwiązania geometrii skrzyżowania oraz następujące akty prawne :
- Dziennik Ustaw Nr 43 , pozycja 430 w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
- Dziennik Ustaw Nr 170, pozycja 1393 w sprawie znaków i sygnałów drogowych, zwany dalej Rozporządzeniem.
- Załączniki do Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych , zwane dalej Załącznikami :
- Załącznik I w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych pionowych i warunków umieszczania ich na drogach
- Załącznik II w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych poziomych i warunków umieszczania ich na drogach
- Załącznik IV w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach
- Wytyczne Projektowania Skrzyżowań.
3. OPIS TECHNICZNY
3.1 Jako przekrój normalny wlotów przyjęto 1x5,5 m w postaci jednojezdniowej ulicy o szerokości pasa ruchu 2,75m z obustronnym chodnikiem o szerokości 2 m oraz obustronną, dwukierunkową ścieżką rowerową i szerokości 2 m oddzieloną od chodnika obrzeżem obniżonym względem chodnika o 2 cm .
3.2 Nawierzchnię wlotów zaprojektowano jako nawierzchnię MMA grubości 43 cm z następujących warstw na kategorię ruchu KR4 :
- warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 5 cm
- podbudowa zasadnicza betonu asfaltowego gr. 15 cm
- podbudowa pomocnicza z chudego betonu gr. 23 cm
3.3 Nawierzchnię chodnika stanowi szara kostka typu POLBRUK frezowaną
grubości 6 cm na podsypce piaskowej 3 cm na zagęszczonym piasku średnim. Nawierzchnię ścieżki rowerowej ma stanowić czerwona kostka POLBRUK , niefrezowana, gr. 8 cm na posypce piaskowej 3 cm na zagęszczonym piasku średnim. Pochylenie poprzeczne, zarówno na chodniku, jak i na ścieżce rowerowej wynosi 2 %.
3.4 Na wlocie zachodnim zaprojektowano stałe pochylenie, w kierunku od skrzyżowania o wartości 1,20 %. Na wlocie południowym zaprojektowano pochylenie 1,37 %, Na wlocie wschodnim przewidziano łuk pionowy ze względu na spadek w kierunku skrzyżowania. Zapobiegawczo zaprojektowano tam spadek od skrzyżowania 0,80 % do łuku pionowego a za nim wzniesienie 1,70 %.
3.5 Przewidziano dwa łuki w planie na wlocie wschodnim. Ponieważ jego oś przecina oś wlotu południowego pod kątem 1250 oraz oś wlotu zachodniego pod kątem 1400 , celowo załamano ją w planie, aby doprowadzić do skrzyżowania typu T ze względu na bezpieczeństwo ruchu . Oś wlotu wschodniego w założeniu niniejszego projektu ma być przedłużeniem osi wlotu zachodniego, która jest załamana poza skrzyżowaniem i doprowadzona do pierwotnego biegu poprzez dwa łuki ułożone w kształt S. Nie przewidziano krzywych przejściowych. Zastosowano proste przejściowe długości 20 m tylko ze względu na poszerzenie na łukach oraz na zmianę pochyleń poprzecznych. Parametry wszystkich łuków przedstawiono poniżej.
4. LOKALIZACJA
Skrzyżowanie ma być zlokalizowane w obszarze zabudowy, przy dojeździe na osiedle mieszkalne w postaci bloków wielorodzinnych. Wlot wschodni kończy ulicę zbierającą ruch z danego osiedla, natomiast pozostałe wloty prowadzą do centrum i na sąsiednie osiedle. Skrzyżowanie nie stanowi przecięcia dróg o znaczeniu krajowym czy też o ruchu tranzytowym.
5. PRZYJĘTE ROZWIĄZANIE ORGANIZACJI
5.1 Zastosowano oznakowanie pionowe z grupy wielkości znaków średnich.
5.2 Słupek U-5a powinien być wykonany na wysokość 1 m i szerokość 0,3 m. Powinien być barwy żółtej z podłużnymi pasami z żółtej folii odblaskowej 3 generacji
5.3 Na rysunku projektu organizacji pokazane jest, w jakich miejscach znak D-6b występuje jako powtórzenie znaku z prawej strony.
5.4 Ze względu na skrajnię ścieżki rowerowej znaki odsunięte są o ok. 1,8 m od krawędzi jezdni. Odsunięcie to , liczone od najdalej wysuniętej części znaku nie może przekraczać 2 m. Wysokość umieszczenia znaków min 2,5 m
5.5 Przewidziano stalowe, ocynkowane słupki pod oznakowanie pionowe, f 500 wkopane w linii obrzeża między ścieżką rowerową a chodnikiem. Istnieje możliwość dogięcia słupków na kształt „esowy” w celu zbliżenia znaku do jezdni przy zachowaniu skrajni dla ścieżki rowerowej , jeżeli znak wypadnie dalej niż 2 m od krawędzi jezdni.
5.6 Na ścieżkach rowerowych, w miejscu przejść dla pieszych przewidziano linię P-10. Wariantem jest kostka w kolorze szarym w obrysie linii P-10 zamiast niej.
5.7 Linię graniczną powierzchni wyłączonej z ruchu należy wymalować linią P-7b. Skosy linii wewnętrznych 1:3
5.8 Znaki C-9 oraz D-6b przewiduje się wykonać z folii odblaskowej typu 2, pozostałe znaki z folii typu 1
5.9 Między wyspami trójkątnymi a chodnikiem przewiduje się przejścia szerokości 6 m. Pozostałe przejścia mają mieć w zamiarze po 4 m szerokości.
6. ZESTAWIENIE OZNAKOWANIA
PIONOWE
POZIOME
symbol
ilość w sztukach
ilość mb/ilość m2
zużycie w m2
A-7
2
P-1b
95,82
3,83
B-33 (40)
P-1c
24,04
2,88
B-34 (40)
P-1d
83,63
5,01
B-36
3
sawinn