techniczny skrzyżowanie.doc

(154 KB) Pobierz





Akademia Techniczno – Rolnicza

im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekt organizacji ruchu na skrzyżowaniu miejskim , trójwlotowym z łamanym pierwszeństwem przejazdu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Adam Ramza

                                                                                                                              Grupa J, DUL

                                                                                                                              Semestr VIII

 

 

 

1.     UZGODNIENIA

 

1.1    Niniejsze skrzyżowanie projektuje się na 3 krzyżujące się ulice klasy Z.

1.2    Organizacja ruchu przewiduje pierwszeństwo wzdłuż trasy autobusu, wobec czego następuje załamanie pierwszeństwa między wlotem zachodnim a południowym. Za skrzyżowaniem , na wlocie wschodnim przewiduje się pierwszeństwo w kierunku do osiedla. Ulice nie stanowią ważnych ciągów tranzytowych, krajowych i międzynarodowych.

1.3    Projekt skrzyżowania przewiduje ścieżki rowerowe. Mają się one odróżniać od chodnika kolorem nawierzchni (czerwone dla ścieżek, szare dla chodnika).

1.4    Określono następujące potoki ruchu :

 

razem pojazdów na wlocie zachodnim 320 P/h , na wprost 96, w prawo 224

udział pojazdów ciężkich na wprost 11%,

skręcających w lewo 20 %

 

razem pojazdów na wlocie wschodnim  240 P/h, na wprost 100,w lewo 140

udział pojazdów ciężkich na wprost 9 %

skręcających w lewo 12 %

 

razem pojazdów na wlocie południowym 295 P/h, w lewo 230, w prawo 65

udział pojazdów ciężkich w lewo 25 %

skręcających w prawo 10 %

 

1.5    Parametry projektowe :

 

-          prędkość projektowa ulic z pierwszeństwem przejazdu (wlot zachodni do południowego i odwrotnie) 50 km / h

-          prędkość projektowa ulicy podporządkowanej (wlot wschodni ) 40 km / h

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.     PODSTAWA OPRACOWANIA

 

Podstawą opracowania organizacji ruchu stanowi projekt rozwiązania geometrii skrzyżowania oraz następujące akty prawne :

 

-         Dziennik Ustaw Nr 43 , pozycja 430 w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie

-         Dziennik Ustaw Nr 170, pozycja 1393 w sprawie znaków i sygnałów drogowych, zwany dalej Rozporządzeniem.

-         Załączniki do Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych , zwane dalej Załącznikami : 

-         Załącznik I w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych pionowych i warunków umieszczania ich na drogach

-         Załącznik II w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków drogowych poziomych i warunków umieszczania ich na drogach

-         Załącznik IV w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach

-    Wytyczne Projektowania Skrzyżowań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     OPIS TECHNICZNY

 

3.1 Jako przekrój normalny  wlotów przyjęto 1x5,5 m w postaci jednojezdniowej ulicy o szerokości pasa ruchu 2,75m z obustronnym chodnikiem o szerokości 2 m oraz obustronną, dwukierunkową ścieżką rowerową i szerokości 2 m oddzieloną od chodnika obrzeżem obniżonym względem chodnika o 2 cm .

 

3.2 Nawierzchnię wlotów zaprojektowano jako nawierzchnię MMA grubości 43 cm z następujących warstw na kategorię ruchu KR4 :

-          warstwa ścieralna z betonu asfaltowego gr. 5 cm

-          podbudowa zasadnicza  betonu asfaltowego gr. 15 cm

-          podbudowa pomocnicza z chudego betonu gr. 23 cm

 

3.3 Nawierzchnię chodnika stanowi szara kostka typu POLBRUK frezowaną

grubości 6 cm na podsypce piaskowej 3 cm na zagęszczonym piasku średnim.  Nawierzchnię ścieżki rowerowej ma stanowić czerwona kostka POLBRUK , niefrezowana, gr. 8 cm na posypce piaskowej 3 cm na zagęszczonym piasku średnim. Pochylenie poprzeczne, zarówno na chodniku, jak i na ścieżce rowerowej wynosi 2 %.

 

3.4 Na wlocie zachodnim zaprojektowano stałe pochylenie, w kierunku od skrzyżowania o wartości 1,20 %. Na wlocie południowym zaprojektowano pochylenie 1,37 %, Na  wlocie wschodnim przewidziano łuk pionowy ze względu na spadek w kierunku skrzyżowania. Zapobiegawczo zaprojektowano tam spadek od skrzyżowania 0,80 % do łuku pionowego  a za nim wzniesienie 1,70 %.

 

3.5 Przewidziano dwa łuki w planie na wlocie wschodnim. Ponieważ jego oś przecina oś wlotu południowego pod kątem 1250 oraz oś wlotu zachodniego pod kątem 1400 , celowo załamano ją w planie, aby doprowadzić do skrzyżowania typu T ze względu na bezpieczeństwo ruchu . Oś wlotu wschodniego w założeniu niniejszego projektu ma być przedłużeniem osi wlotu zachodniego, która jest załamana poza skrzyżowaniem i doprowadzona do pierwotnego biegu poprzez dwa łuki ułożone w kształt S. Nie przewidziano krzywych przejściowych. Zastosowano proste przejściowe długości 20 m tylko ze względu na poszerzenie na łukach oraz na zmianę pochyleń poprzecznych. Parametry wszystkich łuków przedstawiono poniżej.

 

4.     LOKALIZACJA

 

Skrzyżowanie ma być zlokalizowane w obszarze zabudowy, przy dojeździe na osiedle mieszkalne w postaci bloków wielorodzinnych. Wlot wschodni kończy ulicę zbierającą ruch z  danego osiedla, natomiast pozostałe wloty prowadzą do centrum i na sąsiednie osiedle. Skrzyżowanie nie stanowi przecięcia dróg o znaczeniu krajowym czy też o ruchu tranzytowym.

 

 

 

 

 

 

 

5.     PRZYJĘTE ROZWIĄZANIE ORGANIZACJI

 

5.1    Zastosowano oznakowanie pionowe z grupy wielkości znaków średnich.

5.2    Słupek U-5a powinien być wykonany na wysokość 1 m i szerokość 0,3 m. Powinien być barwy żółtej z podłużnymi pasami z żółtej folii odblaskowej 3 generacji

5.3    Na rysunku projektu organizacji pokazane jest, w jakich miejscach znak D-6b występuje jako powtórzenie znaku z prawej strony.

5.4    Ze względu na skrajnię ścieżki rowerowej znaki odsunięte są o ok. 1,8 m od krawędzi jezdni. Odsunięcie to , liczone od najdalej wysuniętej części znaku nie może przekraczać 2 m. Wysokość umieszczenia znaków min 2,5 m

5.5    Przewidziano stalowe, ocynkowane słupki pod oznakowanie pionowe, f 500 wkopane w linii obrzeża między ścieżką rowerową a chodnikiem. Istnieje możliwość dogięcia słupków na kształt „esowy” w celu zbliżenia znaku do jezdni przy zachowaniu skrajni dla ścieżki rowerowej , jeżeli znak wypadnie dalej niż 2 m od krawędzi jezdni.

5.6    Na ścieżkach rowerowych, w miejscu przejść dla pieszych przewidziano linię P-10. Wariantem jest kostka w kolorze szarym w obrysie linii P-10 zamiast niej.

5.7    Linię graniczną powierzchni wyłączonej z ruchu należy wymalować linią P-7b. Skosy linii wewnętrznych 1:3

5.8    Znaki C-9 oraz D-6b przewiduje się wykonać z folii odblaskowej typu 2, pozostałe znaki z folii typu 1

5.9    Między wyspami trójkątnymi a chodnikiem przewiduje się przejścia szerokości 6 m. Pozostałe przejścia mają mieć w zamiarze po 4 m szerokości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.     ZESTAWIENIE OZNAKOWANIA

 

 

PIONOWE

POZIOME

symbol

ilość w sztukach

symbol

ilość mb/ilość m2

zużycie w m2

A-7

2

P-1b

95,82

3,83

B-33 (40)

2

P-1c

24,04

2,88

B-34 (40)

2

P-1d

83,63

5,01

B-36

3

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin