Egzamin ZPiU.pdf

(1920 KB) Pobierz
Zarządzanie Produkcją i Usługami
Zagadnienie:
Klasyfikacja wyrobów
Strategiczne aspekty zarządzania produkcją
Cechy wyrobów (klasyfikacja Ayresa)
grupa A – wyroby zaawansowane konstrukcyjne i technologicznie oraz ich producenci.
o
o sukcesie producenta decydują przede wszystkim parametry techniczne i
nowoczesność wyrobów;
o
producenci konkurują ze sobą, ich działania są często objęte subwencjami
szybkie tempo rozpowszechniania innowacji (szybki spadek kosztów
produkcji i cen wyrobów),
konieczność ponoszenia stałych, wysokich nakładów na badania i rozwój;
o
reprezentanci: przemysł kosmiczny, jądrowy, farmaceutyczny, lotniczy, zbrojeniowy,
wybrane obszary elektroniki i komputerów.
grupa B – wyroby konsumpcyjne oraz ich producenci.
o
wymóg sprawnego marketingu i dystrybucji działającej na tzw. głębokich rynkach;
o
najważniejsza jest elastyczność działania zapewniająca wytwarzanie wyrobu w ilości
i czasie odpowiadającym występującemu zapotrzebowaniu;
o
reprezentanci: przemysł kosmetyczny, spożywczy, chemia gospodarcza, obuwniczy,
odzieżowy, meblarski, elektronika użytkowa i samochody osobowe oraz
rynek usług.
grupa C – wyroby o charakterze inwestycyjnym i ich producenci.
o
działalność w warunkach rynku o wyraźnie określonej górnej granicy popytu;
o
decydująca jest kombinacja jakości i ceny wyrobu;
o
ciągła presja obniżenia ceny wyrobu wymusza redukcję kosztów wytwarzania;
o
reprezentanci: przemysł surowcowy, paliwowy, materiałów budowlanych,
energetyka, maszyny i urządzenia produkcyjne oraz środki transportu.
Pytanie:
Do jakiej grupy należy produkt?
Zagadnienie:
Proces rozwoju produktu
Proces rozwoju produktu
Rozwój produktu lub usługi powinien być interaktywnym procesem, podczas którego współpracują
konsumenci oraz zespoły marketingowe, handlowe, projektanckie, zaopatrzeniowe i produkcyjne.
W wyniku tej współpracy powstają wyroby lub usługi zaspokajające oczekiwania konsumenta, a
jednocześnie produkcja jest uzasadniona ekonomicznie.
1
Proces rozwoju produktu – podejście tradycyjne
Tradycyjny proces rozwoju jest sekwencyjny i podzielony na poszczególne funkcje, zakłada istnienie
barier pomiędzy tymi funkcjami i wzajemny brak kompetencji.
Proces rozwoju produktu – podejście tradycyjne – etapy
1. Dział marketingu przekazuje wymagania projektantom.
2. Projektanci uważają wymagania za nierealne w stosunku do dysponowanych technologii i środków
oraz projektują produkt spełniający nowe warunki, odpowiadając skorygowanym analizom rynku.
3. Projektanci przekazują projekt wyrobu lub usługi działom organizacji produkcji i zaopatrzenia.
4. Dział organizacji produkcji uważa projekt za nierealny i wprowadza własne zmiany.
5. Dział organizacji produkcji przekazuje projekt produktu wraz z projektem procesu produkcji do
działu produkcji.
6. Dział zaopatrzenia wraz z dostawcami wprowadza własne poprawki do projektu.
7. Dostawcy otrzymują zamówienie na dostarczenie materiałów według nowego projektu.
8. Dział operacyjny otrzymuje nabyte materiały oraz projekt procesu produkcyjnego, który przed
podjęciem sensownej produkcji trzeba ponownie rozpatrzyć.
9. Dział operacyjny zmienia wyniki analizy rynku i projekt produktu i jest zmuszony rozpocząć
produkcję nadal wprowadzając zmiany.
10. W wypadku wytwarzania wyrobów pierwsze produkty trafiają na rynek.
11. Dział sprzedaży otrzymuje wraz z produktem proponowaną przez dział marketingu cenę i
prognozę sprzedaży oraz informację z rynku, że konsumenci nie są zadowoleni z produktu, ponieważ
nie jest to ten produkt, którego oczekiwali.
Wynikiem takiej działalności jest zanik odpowiedzialności, stawianie nierealnych żądań, brak
wzajemnych zależności i w końcu ogólne poczucie urazy i wrogości.
2
Proces rozwoju produktu – podejście zintegrowane
W podejściu zintegrowanym wykonuje się poszczególne czynności w odniesieniu do pozostałych i dba
się o drożność kanałów komunikacyjnych. Przedstawiciele konsumentów, działów marketingu,
sprzedaży, projektanckich, zaopatrzenia i produkcyjnych muszą współpracować jako elastyczny
zespół.
Wiele organizacji stosując to podejście osiągnęło następujące efekty:
• większą efektywność działania,
• uproszczenie działań,
• szybsze reagowanie na zmiany,
• mniejszą biurokrację,
• fachowość i niższe koszty.
Pytanie:
Czym różni się podejście klasyczne od zintegrowanego?
Proces projektowania
1. Koncepcja. Określone są wstępne parametry użytkowe wyrobu lub usługi, uwzględniające
wymagania przyszłych użytkowników.
2. Akceptacja. Ustalenie, czy planowane parametry są możliwe do osiągnięcia.
3. Wykonanie. Przygotowanie modeli nowych produktów do testowania. Dotyczy to zarówno
wyrobów jak i usług.
4. Przetworzenie. Projekt jest przetwarzany w taką postać, jaka jest możliwa do realizacji w danej
organizacji, a jednocześnie uwzględnia parametry przyjęte podczas etapu drugiego.
5. Czynności pilotażowe. Wytworzona zostaje pewna liczba wyrobów lub świadczona pewna liczba
usług, które są potrzebne do sprawdzenia poprawności projektu, przyjętych parametrów i
umiejętności personelu. Dopiero po tym etapie projekt można uznać za ostateczny.
3
Realizacja projektu może być zlecona:
• organizacjom badawczym,
• szkołom i uczelniom wyższym,
• prywatnym organizacjom projektowym.
Można zakupić również gotowe licencje projektowe.
Sposoby redukcji kosztów projektowania:
1. Korzystanie z usług specjalistów z zewnątrz.
2. Projektowanie wspomagane komputerowo.
3. Specjalizacja projektantów.
4. Rodziny wyrobów lub usług.
5. Bazy danych o przeprowadzonych projektach.
6. Biblioteki i usługi informacyjne.
Projektowanie usług
Projektując usługi można wyróżnić trzy elementy:
1. urządzenia wspomagające proces świadczenia usług,
2. korzyści fizyczne,
3. korzyści psychologiczne.
Zagadnienie:
Projektowanie usług
Projektowanie usług
Przy projektowaniu usługi wymagany jest pewien system ich klasyfikacji np.:
a) przedsiębiorstwa usługowe,
b) sklepy usługowe,
c) usługi masowe,
d) usługi profesjonalne,
e) usługi personalne.
4
Podział na kategorię usług
Projektowanie usług
Czynniki mające znaczenie w procesie projektowania usług:
1. Intensywność prac – duża lub mała;
2. Kontakt - duży lub mały;
3. Wzajemne oddziaływanie – duże lub małe;
4. Dostosowanie do indywidualnych potrzeb – stałe, wybór lub adaptacja;
5. Charakter świadczonych usług – materialne lub niematerialne;
6. Bezpośredni odbiorca – ludzie lub przedmioty.
Zaspokajanie indywidualnych wymagań klientów
Aby zaspokoić indywidualne wymagania klienta dział marketingu może podjąć następujące działania:
1. Przygotować ofertę produktów, które można zaproponować klientowi zamiast tego produktu,
którego oczekuje. Jeżeli w tej ofercie zawarta jest znacznie niższa cena lub lepsze warunki dostawy,
przeważnie klient rezygnuje ze swoich żądań i godzi się na proponowany produkt.
2. Doprowadzić do tego, aby spełnić wymagania klienta przez wykorzystanie w jak największym
stopniu istniejących wyrobów lub części, poddanych niewielkim modyfikacjom, zgodnie z istniejącymi
procedurami postępowania i posiadanym wyposażeniem. Jeżeli te zmiany nie powodują znacznego
odstępstwa od produktu oczekiwanego przez klienta, istnieje duża szansa, że nowy produkt zostanie
zaakceptowany, zwłaszcza jeżeli zaoferuje się dodatkowe korzyści.
Często istnieje możliwość przygotowania produktu „podstawowego" i przystosowywanie go do
indywidualnych wymagań poszczególnych klientów.
Przykład:
• różne opcje wyposażenia samochodów
• spodnie z niewykończonymi nogawkami, przystosowywane do wzrostu klienta.
Pytanie:
Do jakiej kategorii należy usługa?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin