Kurczewski_Jan_ks_-_Kazania_przygodne_Tom_2.pdf
(
21906 KB
)
Pobierz
K A Z A N I A
PRZYGODNE.
KAZANIA
P R ZE Z
IK
J
an a Kurczewskiego
.
Tom II.
WIL-KO.
Drukiem Józefa Zawadzkiego.
1 9 0 1
.
flOBBOJieno LJcmiypoio BapinaBa 27 Hoa6pa 1900 r.
KAZ ANI E
o Litości Bożej.
„Żal mi ludu." Mat. 15 32.
APPROBAi UR
Kielciis die —
Jlllll
1900 anno.
2
Officialis Praelatus
Fr. Brudzyński.
1218.
Secretarius Canonicus Cathedralis
Br. Obuchowicz.
OflOBPEHO
r.
1900 rofla.
BjieriT)
KoHCHCTopiii
Kc. B
ji
.
CapitOBCKiit.
CeKpeTapb
KanoiiHia» KaeeApaJibiibiil Kc. Bp.
06yxoBnai>.
}>
Pragnęłacię dusza moja... w ziemi pustej,
i
bezwodnej
,
jako iv
ś w i ą t n i c y
s
przed
się
widział moc twoją i chwałę twoją. Iż lepsze jest miłosierdzie
tiooje“
x niż nadzieje ziemskie. Oto, co mówią rzesze, idące
)
za Chrystusem. Oczy ich wpatrzone w cuda Chrystuso
we, uszy wsłuchane w Jego nauki przesyłają do serca uczu
cia zachwytu i wdzięczności. Zmysłowe znaki, ukrywające
w Chrystusie potęgę Bóstwa, przez zmysły słuchaczy po
trącają o duszę ich, przyniewalają ich iść za Chrystusem,
nie oglądając się na sprawy ciała i doczesne troski; iść
do ziemi bezludnej, bezwodnej, nieurodzajnej—iść na pu
stynię.
I tak zawsze bywa z człowiekiem, kiedy, mu objawi
Bóg chwałę swą i dobroć swoją; kiedy w szczególniej
szy sposób przemówi do duszy jego i pociągnie ku So
bie. Depcząc po skarbach i pomyslnościach ziemskich pój
dzie człowiek za Bogiem swoim pełen zachwytów i wdzię
czności. Uczucia te zatrą wspomnienia opuszczonych
wygód ziemskich; i choćby zostawał na pustyni bezlud
nej, cudami łask i błogosławieństw Bożych opromienio
na dusza jego, ozdobiona miłością i znajomością Bożą,
z psalmistą i z rzeszami idącemi za Chrystusem śpiewać
będzie: „jako w świątnicy stawiłem się przed tobą, abym
widział moc twoją i chwałę twoją: iż lepsze jest miło
sierdzie twoje," niż dostatki ziemskie.
*) PS. 62, 2, 3 4,
BHJiŁHa,
Tira. lo fta 3aB 3H .
3
amt. nep. cod.
cm
aA aro
jm
J
m ł
.
Znali te drogi miłosierdzia Bożego, stojące otworem
do powrotu do Boga zagniewanego, mężowie starego Zako
nu. Sprawdzili je na drogach poprawy swej wielcy poku
tnicy Zakonu Mojżeszowego. Wyśpiewał je grzesznik
wielki i pokutnik Psalmista Pański, mówiąc „
duszo moja Panu, a nie zapominaj wszystkich dobrodziejstw
jego, który miłościwie odpuszcza
twoje,
który
uzdrawiawszystkie choroby twoje, który odkupuje żywot
twój od zatracenia, który cię koronuje miłosierdziem i litościa
mi. Litościwy i miłościwy Pan, długo czekający, a wielce mi
łosierny. Jako lituje się ojciec synów swych, zlitował się Pan
nad
tym
i,którzy się go
boją.“
l)
Miłosierdziem Bożem nieskończonem, litością Bo
żą zachwyca się i wielbi i opowiada je wszem po
koleniom Mędrzec Pański: „
wielkie jest miłosierdzie
P a ń s k i e ,“
woła on w zachwycie i dodaje:
„Litość jego nad
tymi,
k‘ózsę do niego
ryi
ą
j
c
r
)
w
a
n
A. mówiąc o
2
I.
komości ludzi i niestałości wykazuje litość Bożą nad
„Kto z Bogiem, z tym i Pan Bóg,“ mawiali ojco
błądzącymi. „Dla tegoż, powiada,
cierpimy jest Bóg z ni
wie nasi. Rzeczywistość tych słów sprawdza się na po
mi i wgleiua na nie miłosierdzie siooje. Widział dumę serca
kolenia i pokolenia. Każdy naród, każda rodzina i każ
ich, że zła jest i wywrócenie ich, iż haniebne jest, przetoż wy
dy człowiek, jeśli żyje z Bogiem w jedności, cieszy się
pełnił zlitowanie swe nad nimi i ukazał im drogę prawości.
opieką i litościami Boźemi. Bóg nie opuści go w potrze
Który ma
'^miłosierdzie,
nauczai ćwiczy jako
bie i nadzieja w Bogu położona, nie będzie zawiedzioną.
swoją. Miłościic jest temu, który przyjmie naukę miłosier
Bo wszechmocny jest w potędze swej Bóg nasz, spra
dzia“
3).
wiedliwy i litościwy w swych stosunkach z człowiekiem.,
Odwieczną litość i miłosierdzie Boże nad ludźmi
„Słodki i prawy Pan,
woła Psalmista,
da zakon wy
przez wieki opiewane w starym Zakonie w sposób wy
stępnym... poprowadzi ciche
(w sprawiedliwości).
Wszystkie
mowny a tkliwy potwierdził i wypowiedział Boski nasz
drogi Pańskie miłosierdzie i
,
szukającym testamentu
r
p
Zbawiciel. Nie dosyć bowiem, iż wszechmocą swoją leczył
jego i świadectw jego. Podporą jest Pan bojącym się go.“ x
)
rany duszy i ciała ludzkości, nie dosyć, że pociągał do
W dobroci swej i miłosierdziu niepojęty pociąga ku so
Siebie jawnogrzeszników, przebaczał pokutującym grze
bie grzesznego człowieka, wskazując mu prawa swoje,
chy, chorym wracał zdrowie, wskrzeszał umarłych, kar
a znajdując go uległym i posłusznym sobie wynagradza
mi] zgłodniałych; ale jeszcze w przypowieściach swych
go według sprawiedliwości, I jakkolwiek by człowiek
wskazał ludzkości opiekę i troskliwość Ojca niebieskie
zgrzeszył, skoro zwróci się do Boga— wszystkie drogi
go: „
Wejrzycie,
powiada do rzeszy ubogich,
na ptaki nie
powrotu doprowadzą go do miłosierdzia Bożego,
bieskie, iż nie sieją, ani żną, ani zbierają do
a
') Ps. 24, 8—14.
ł) Ps, 102, 2—8,
2
Eccl. 17, 28, s) Eccl, 18, 9.
)
Nie omyli się dusza wierna Bogu w nadziei swej—
lepsze jest miłosierdzie Boże, niź nadzieje ziemskie. Bo
kiedy na tym świecie rodzice nieraz nie pamiętają, na
dzieci swe, a dzieci częstokroć zapominają o swych ro
dzicach, nie mówiąc już o zmienności uczuć przyjaznych;
to Bóg nigdy nie zapomni o wiernym sobie dziecięciu,
0 narodzie uległym jego wyrokom i za Nim postępują
cym po drogach wskazanych. Owszem, gdy potrzeby je
go nawet doczesne nie dadzą się zaradzić pomocą ludz
ką—zlituje się nad cierpiącym i okaże mu pomoc swoją.
O Boże, litujący się nad rzeszami za Tobą idącemi
1 karmiący je chlebem cudownie rozmnożonym — oto i
my zgłodniali nauki Twej przyszliśmy do świątyni nakarmij
nas słowem Twem—i daj nam poznać miłosierdzie Two
je za wstawieniem się Twej Matki—Zdrowaś Maryo!
ciec
waszniebieski żywi je. Azaście wy nie daleko ważniejsi
zmysłowych. Dla takich Bóg jest czemś dalekiem, nie-
niż one? Przypatrzcie się
lilijo plnm jak rosną: nie pra
mo y
określonem, nieprzystępnem dla uczuć ludzkich; a na
cują ani przędą, a powiadam wam, iż ani Salomon we wszystkiej
dzieja w Bogu jest wprost niezrozumiałą.
swej chwale nie był
y
n
a
i
z
d
o
,
jako jedna, z ty
Bo jakże to mieć nadzieję w Bogu, kiedy rozum
ną, która dziś jest, a jutro będzie w piec wrzucona Bóg tali
ludzki tyle cudów widocznych okazał? zmierzył niebo i
przyodziewa: jakoż daleko
toięcejtoas małej wiary? Albowiem
zważył i określił każdą cząstkę ziemi i gwiazd,
ziemię,
Ojciec niebieski wie, że tego wszystkiego potrzebujecie“ l).
zbadał prawa natury i odkrywa wciąż ich niedostępne taje -
Możnaź dosadniej i wyraźniej określić miłosierdzie
mnice, obracając je na swój użytek; a Boga tymczasem ani
i litość Bożą nad człowiekiem, jak wykazał to Chrystus
miarą, ani wagą, ani najmisterniejszemi szkiełkami nie
Pan w tkliwej troskliwości Ojca o ios synów ludzkich?
odkrył? Jakże można ufać Bogu, kiedy rozum ludzki wy
Możnaź jaśniej okazać serce, Ojca niebieskiego względem
nalazkami swymi zaćmił wieki przeszłe; zgotował niespo
dzieci Jego—i dać poznać znaczenie okrzyku Chrystuso
żyte zdobycze dla wieków przyszłych; ujarzmił pioruny i
wego: „Żal mi tego ludu!“ Tak jasno, tak wszechmocnie,
siły przyrody uczynił sługami swymi; poruszył machiny,
tak stanowczo nie mówili zakonodawcy Izraela, nie wy
skrócił przestrzenie, a na krańce ziemi lotem błyskawi
śpiewali piewcy, nie wypowiedzieli Prorocy. Chrystus
cy przenosi głos i słowa ludzkie —a Bóg tymczasem nie
dał nam poznać tajniki litości Bożej—i Apostoł Jego za
widzialny i milczący, i jakby nieczynny.
chlubę i wywyższenie poczytuje sobie synowstwo Boże,
Jakże można ufać Bogu i oczekiwać od niego po
wykazujące nie tylko opiekę Bożą w pomyślnościach, ale
ciechy? kiedy natchnieni wieszcze grą słów i dźwięków
i przyświecające nadzieją w cierpieniu.
„Chlubimy się,
po
i barwami kolorów, uderzając na zmysły wprost oczaro-
wiada,
w nadziei chwały Synów Bożych. I
ale się
wują słuchaczy; to Bóg, pozostając ukrytym dla zmy
też i w uciskach chlubimy: wiedząc, iż ucisk sprawuje cierpli
słów, wiele wymaga umartwień
1
przygotowań, by dostę
wość; cierpliwość doświadczenie: a doświadczenie nadzieję; a
pnym był dla ducha ludzkiego! I te właśnie wymagania,
nadzieja nie
“ 2).
ą
i
b
ń
a
h
o
p
te prawa Boże, są kamieniem obrażenia dla świa-
Oto wyroki Boże i świadectwa mężów św. o litości
towców. Bo żebyż to jeszcze tak łatwo można było przy
Bożej nad człowiekiem. Wspomnienia poczerpnięte z wła
stąpić do Boga, jak ubrać się na bal, na koncert, lub
snego życia, niech wam domówią reszty. One wam po
na widowisko jakie, toby jeszcze uszło; ale tu trzeba
wiedzą głosem ojców waszych i słowy mężów św. „kto
poruszyć tajniki serca, potępić swoje zachcianki i spra
z Bogiem, z tym i Pan Bóg.“
wy—to są rzeczy przykre odstraszające i prawie niemo
żliwe.
II.
Tu skażona ludzka natura domaga się swego, tu
namiętność goni za rozkoszą i uciechami, tu świat wabi
Ale pono nie wszystkim z was obudzone wspomnie
zmysły czarem wdzięków, rozkoszy i szału; a Bóg wy
nia mówić będą o litości Bożej? gdyż wielu dziś nie oglą
maga wstrzemięźliwości, postów i umartwień! Tu rozba
da się na tę litość, a szuka zmiłowania u ziemskiej for
wione towarzystwa, koledzy, rówieśnicy i sąsiedzi powo
tuny. Wielu dziś zakryło oczy i zamknęło serce na ob
łują do udziału w hulatykach—i jakżeż tu się wyróżniać?
jawy litości Bożej, a szuka natomiast pocieszenia w ziem
A Bóg tymczasem każe pamiętać, iż człowiek przede-
skich dostatkach, rozrywkach, uciechach i wrażeniach
wszystkiem jest obrazem Bożym i mówi do ludzi „świę
‘ ) Mat. 6,
26
—32, 2) Rom. 5, 2—5.
tymi bądźcie, bom święty jest.“
Plik z chomika:
KosciolKatolicki
Inne pliki z tego folderu:
Jozafata dolina czyli sad ostateczny 1867.pdf
(41142 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x.pdf
(31674 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924.djvu
(148289 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 b1x r.pdf
(30975 KB)
Skarbiec_Pisma_swietego_Konkordancja_rzeczowa_Kielce_1924 2x.pdf
(29335 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Elementarz Katolika
! TAJEMNICA NOWENNY POMPEJANSKIEJ
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin