Audyt strony WWW.pdf

(529 KB) Pobierz
Audyt strony internetowej zaczynamy od zebrania informacji o witrynie. Oczywiście samo zebranie
danych nic nam nie da. Dane należy przeanalizować i wyciągnąć odpowiednie wnioski, które
następnie należy zaprezentować w raporcie końcowym. Do automatyzacji procesu analizowania
strony pod kątem SEO jest wiele programów. W tym artykule przedstawię moim zdaniem 3
najciekawsze darmowe desktopowe (Windows, Unix) aplikacje. Mowa o Visual SEO Studio, IIS
Microsoft SEO Toolkit oraz Screaming Frog SEO Spider.
IIS Microsoft SEO Toolkit
Search Engine Optimization Toolkit to niewątpliwie jedno z najlepszych darmowych rozwiązań.
Udostępniane jest w formie rozszerzenia dla serwera IIS. Dzięki narzędziu można przeanalizować
dowolną stronę internetową pod kątem SEO, na wyjściu otrzymamy bardzo rozbudowany raport, z
którego możemy dowiedzieć się między innymi o...
Błędach tagu kanonicznego (canonical URL errors),
Niepotrzebnych przekierowaniach,
Błędach w linkowaniu wewnętrznym,
Zbyt dużej ilości linków na stronach/podstronach,
Nagłówkach H1 (brak lub powielenie),
Rozmiarze skryptów JS, CSS,
Meta title, description, keywords (brak, powielenie, długość, uwagi na temat nazwy
brandowej),
Niedziałających linkach,
Podstronach, które są wyłączone z indeksowania (blokada via noindex, robots.txt),
Błędach w kodzie witryny,
Braku alternatywnego opisu obrazków na stronach (alt).
Raport zawiera także szczegółowe dane, na jakich podstronach wykryto problemy, wszystko jest
skategoryzowane i logicznie posegregowane. Niestety SEO Toolkit według mojej opinii jest jeszcze
niedopracowanym narzędziem, czasem potrafi nawet wprowadzić zamieszanie.
Instalacja Microsoft SEO Toolkit
W pierwszej kolejności należy zainstalować serwer IIS (Internet Information Services). W systemie
Windows 7 dokonamy tego poprzez Panel sterowania => Programy i funkcje => Włącz lub wyłącz
funkcje systemu Windows => Internetowe usługi informacyjne.
Kolejną czynnością jest pobranie pliku instalacyjnego platformy Microsoft Web a konkretnie
zestaw narzędzi do optymalizacji aparatu wyszukiwania czyli inaczej nasz IIS Seo Toolkit.
Przechodzimy na stronę
microsoft.com,
schodzimy na sam dół witryny (pod przyciskiem Install this
extension klikamy w additional downloads), znajdziemy linki do pobrania Seo Toolkit, wybieramy
wersję odpowiadającą platformie x86 (system 32-bit) lub x64 (64-bit).
Uruchamiamy instalator i postępujemy zgodnie z jego zaleceniami.
Po zainstalowaniu przechodzimy do Panel sterowania => Narzędzia administracyjne => Menedżer
internetowych usług informacyjnych (IIS). Ewentualnie Start => Uruchom => inetmgr. W sekcji
Zarządzanie znajdziemy dodatkową ikonkę Search Engine Optimization.
Wybieramy Create new analysis i konfigurujemy projekt. Nadajemy nazwę, ustawiamy punkt
początkowy (startowy adres URL, zwykle jest to strona główna). W zaawansowanych ustawieniach
możemy ograniczyć analizę do konkretnej liczby URL i skonfigurować dodatkowe opcje.
Po zakończeniu pracy otrzymamy sporą dawkę informacji. Otrzymane dane musimy
przeanalizować i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Nie każdy wykryty błąd raportowany przez IIS
SEO Toolkit jest prawidłowy, zdarzały mi się raporty, w których były wylistowane nieistniejące
błędy, ale takie rzeczy mogą zostać stosunkowo łatwo wyłapane przez
specjalistę seo.
Po kliknięciu w dany typ błędu np. The description is missing otworzy się okno z detalami.
Prezentacja danych jest nie za dobra, nie ma zbiorczych zestawień. Na niekorzyść narzędzia
Microsoftu przemawia również ograniczona możliwość eksportu danych. SEO Toolkit jako
narzędzie do szczegółowej analizy jak najbardziej daje radę, niestety przez formę prezentacji
danych sporo czasu traci się na analizę danych.
Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog to bardzo zaawansowany program do zbierania różnego typu danych o witrynie,
między innymi:
Meta tagi Title, Description, Keywords (wraz z liczbą znaków) plus zawartość nagłówków
H1, H2, Hn... wraz z ich długością,
Dyrektywy robots, zawartość meta refresh,
Status serwera, błędy 40x, 50x (raportuje też przekierowania 30x),
Statystyki jak rozmiar dokumentu, liczba słów,
Liczba linków na podstronie podzielona na wewnętrzne, wychodzące, wewnętrzne kierujące
do danej podstrony, poziom głębokości URL, adres kanoniczny,
Hash Md5, który określa stopień pokrewieństwa podstron (Duplicate Content),
W widoku szczegółowym (po zaznaczeniu danego rekordu) wylistowanie typu zasobu,
anchor tekstu, tekstu alternatywnego (alt), atrybutu nofollow odsyłaczy (klasyfikacja
true/false).
Zamów profesjonalny audyt SEO
...już od 200zł netto, oferta ważna tylko do końca miesiąca!
Zgłoś jeśli naruszono regulamin