Wychowanie Muzyczne nr 2 2013.pdf

(8257 KB) Pobierz
Antologia zawiera
230 najpiękniejszych
traktujących o muzyce
wierszy i fragmentów
poematów polskich poetów,
jakie powstały na przestrzeni
kilku ostatnich wieków.
Polecamy ją dzieciom
i młodzieży, nauczycielom
przedmiotów
humanistycznych oraz
wszystkim zainteresowanym
pięknem poezji.
Dopełnienie wierszy stanowią
subtelne ilustracje wzorowane
na najznamienitszych
przykładach malarstwa
polskiego inspirowanego
muzyką. Korzystanie
z antologii ułatwia czytelny
spis treści, alfabetyczny spis
utworów oraz skorowidz
autorów.
Nakład SNM
Stron: 272, papier kremowy, oprawa miękka szyta, okładka ze skrzydełkami
Publikacja jest dostępna w księgarni internetowej czasopisma „Wychowanie Muzyczne”
MUZYKA
PŁYNĄCA
Z WIERSZY
antologia
wybór i opracowanie
Janusz Nowosad
w w w . w y c h m u z . p l
w   c e n i e:
24
z ł
l u b
2 0
z ł
d l a
c z ł o n ków
S N M
W numerze
k
ultura
u
rszula
m
ras
Mirosław Czyżykiewicz
– współczesny poeta z gitarą
4
8
18
P
olecamy
8–17
t
eoria i badania
W
ojciech
k
azimierz
o
lszeWski
Zapis funkcji harmonicznych
za pomocą symboli (2)
Druga część tekstu Wojciecha Kazimierza
Olszewskiego, traktującego o  zapisie funkcji harmo-
nicznych za pomocą symboli. Jest to fragment książki
Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i roz-
rywkowej,
który publikujemy dzięki uprzejmości PWM.
r
omualda
Ł
aWroWska
Kształtowanie umiejętności
niewerbalnego komunikowania się
uczniów podczas zajęć muzycznych
26
33
42
50
56
62
69
72
75
76
78
81
84
87
88
90
92
2
m
ateriaŁy metodyczne
m
irosŁaW
G
rusieWicz
, r
afaŁ
c
iesielski
,
r
omualda
Ł
aWroWska
Klucz do muzyki WSiP
r
omualda
Ł
aWroWska
, m
irosŁaW
 G
rusieWicz
,
a
Gnieszka
s
oŁtysik
Muzyczny świat MACA
G
rażyna
e
nzinGer
, b
ożena
r
aszke
,
m
irosŁaW
G
rusieWicz
Ale muzyka z PWN
a
Gnieszka
s
oŁtysik
, m
irosŁaW
G
rusieWicz
,
r
omualda
Ł
aWroWska
Muzyka Operonu
a
Gnieszka
s
oŁtysik
, m
irosŁaW
G
rusieWicz
,
r
omualda
Ł
aWroWska
Operon zaciekawia światem muzyki
n
ie tylko W
 
szkole
r
afaŁ
c
iesielski
Jedziemy do opery…!
r
ecenzje
– k
ronika
r
omualda
Ł
aWroWska
m
irosŁaW
G
rusieWicz
Eduskrypt.pl rozśpiewa dzieci
Lublin w pieśni i w piosence
Redakcyjne analizy nowych podręczni-
ków do muzyki dla szkół podstawowych, zgodnych
ze zmienioną podstawą programową. W  tym nume-
rze zamieszczamy charakterystyki pakietów:
Klucz do
muzyki
Wydawnictw Szkolnych i  Pedagogicznych,
Muzyczny świat
wydawnictwa MAC Edukacja,
Ale mu-
zyka! Śpiew, gra, taniec
Wydawnictw Szkolnych PWN,
Muzyka
oraz
Ciekawi świata. Muzyka
Wydawnictwa
Pedagogicznego Operon. Oferta jest dość bogata, na-
uczyciele mają w czym wybierać – oprócz kontynuacji
o ich uwagę walczą zupełnie nowe propozycje mniej
znanych autorów. Staraliśmy się je jak najbardziej
obiektywnie opisać i ocenić. Mamy nadzieję, że anali-
zy te pomogą Państwu dokonać właściwego wyboru,
zgodnego z własnymi przekonaniami i preferencjami.
26–61
P
atronat medialny
f
undacja na
r
zecz
r
ozWijania
m
uzykalności
P
olakóW
m
uzyka
j
est dla
W
szystkich
Akcja
Labirynt 2013
d
odatek muzyczny
Siedzi wróbel
Przez Krakowskie pobiegniemy...
Wesoły deptak
To moje miasto
Nad Bystrzycą
Czarodziejska przejażdżka
Dziewczyna z Lublina
Uliczkami Lublina
W
krótce
W najbliższym numerze zamieścimy kolejne analizy
pakietów do edukacji muzycznej dla szkół podsta-
wowych. Będą to:
I  gra muzyka
oraz
Lekcja muzyki
wydawnictwa Nowa Era, jak również
Muzyka i my
oraz
Muzyka. Nuty, smyki i  patyki
Wydawnictw Szkolnych
i Pedagogicznych.
Wychowanie Muzyczne
2 2013
http://www.wychmuz.pl
Od redakcji
20-718 Lublin, aleja Kraśnicka 2a
tel. 601 395 404
Rada redakcyjna:
Andrzej Białkowski, Ewa Hoffman-Lipska,
Gabriela Klauza, Zofia Konaszkiewicz
(przewodnicząca), Maria Manturzewska,
Maria Przychodzińska, Wiesława A. Sacher,
Barbara Smoleńska-Zielińska,
Małgorzata Suświłło
Redaktor naczelny:
Mirosław Grusiewicz
(mgrusiewicz@wychmuz.pl), tel. 503 644 267
Redakcja:
Zbigniew Ciechan,
Rafał Ciesielski,
Romualda Ławrowska,
Anna G. Piotrowska,
Agnieszka Sołtysik
Sekretariat redakcji:
Halina Koszowska-Kot
(redakcja@wychmuz.pl)
Opracowanie redakcyjne i korekta:
Ewa Jachimek
Projekt okładki:
Edyta Lisek
Skład i łamanie:
Tomasz Gąska (www.tomekgaska.pl)
Druk:
Petit SK, Lublin, ul. Tokarska 13
Nakład: 800 egz.
Dofinansowano ze środków Ministerstwa
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
J
ako środowisko osób zajmujących się kulturą i  edukacją
muzyczną przez długie lata głównie narzekaliśmy na fatalne
rozwiązania systemowe, domagaliśmy się większej liczby go-
dzin zajęć muzycznych w szkole oraz szacunku i uznania dla naszej
pracy. Najczęściej było to nie tylko nieskuteczne, ale też negatyw-
nie odbijało się na naszym wizerunku. Przez wiele też lat animacja
kultury całkiem dobrze radziła sobie bez muzyki albo z muzyką
w tle, muzycy zaś dość mocno przywiązani byli do szkolnych ławek
i tradycyjnych zajęć muzycznych w domach kultury.
Wbrew kryzysowi to się zmienia, coraz więcej osób bierze –
i to z powodzeniem – sprawy w swoje ręce i zakłada prywatne szko-
ły, ogniska, studia, akademie, centra muzyczne zarówno dla dzieci,
młodzieży, jak i osób dorosłych. Coraz prężniej działają różne
stowarzyszenia i fundacje ulokowane w obszarze kultury, muzyki
i edukacji, a do redakcji naszego czasopisma wpływają dziesiątki
informacji i zaproszeń do uczestniczenia w bardzo interesujących
projektach i wydarzeniach.
Jednym z liderów w kreowaniu ciekawych pomysłów, sku-
tecznie potrafiącym rozniecać muzyczne fascynacje, jest fundacja
Muzyka Jest dla Wszystkich kierowana przez Violę Łabanow, która
nie tak dawno za projekt
Smykofonia
otrzymała prestiżową nagro-
dę TVP Gwarancja Kultury. Coraz prężniej działają także
Liderzy
Animacji Muzycznej
Stowarzyszenia Nauczycieli Muzyki, a Ogól-
nopolskie Konferencje Metodyczne Nauczycieli Muzyki ze względu
na ogromne zainteresowanie organizowane są w coraz większych
obiektach. Pozytywne przykłady działań można by było mnożyć
i wymieniać bez końca – to sprawia, że naszą redakcyjną ambicją
i zobowiązaniem staje się uruchomienie strony internetowej infor-
mującej o Państwa sukcesach i nieszablonowych pomysłach.
Pewnie jeszcze nie raz przyjdzie nam się dopominać o inne
rozwiązania systemowe i nieszybko przestaniemy narzekać na stan
edukacji, ale wyraźnie szalę przechyla zapał do wspólnego działa-
nia i chęć dzielenia się radością płynącą z muzyki. Tak trzymać!
Mirosław Grusiewicz
http://www.wychmuz.pl
Wychowanie Muzyczne
2 2013
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin