Montaz_lusterka.pdf

(1973 KB) Pobierz
Nazwa czynności:
MontaŜ maty grzewczej lusterka.
Model samochodu:
Polo 86c2f (moŜna i w innych)
Rocznik:
1994r.
Potrzebne materiały:
2 maty grzewcze + taśma klejąca (dostępne na allegro) – 20 PLN
Śrubokręty
(płaski i krzyŜakowy)
Kombinerki
Suszarka do włosów (nie koniecznie, ale ułatwia rozbiórkę)
Ciepła woda
Benzyna do odłuszczenia
MoŜe zaistnieć potrzeba w: WD-40 i wiertarka
Kable (akurat jakieś tam miałem, więc nie kupowałem. Około 3 metrów).
Konektory
Ŝeńskie
– 4 szt. Oczkowe – 2 szt.
NóŜ tapetowy.
Lutownica.
Taśma izolacyjna.
Czas wykonania:
ok. 4 godzin
Przewidywany koszt:
20 PLN (resztę miałem na stanie)
www.vwpolo-klub.pl
wykonał: Crazy
Poprawione 16.01.2010r.
1
Sposób wykonania:
Z powodu zbliŜającej się zimy postanowiłem podgrzewać lusterka w Polówce, aby zimnymi
porankami nie marnować czas na drapanie tych samych lusterek.
- Na początek naleŜało zakupić maty grzewcze, po zbadaniu rynku w formie allegro.pl
Odnalazłem maty o najbardziej zbliŜonych gabarytach do wkładu lusterka, czyli
MATA GRZEWCZA GB 10S
140x85mm
Co raptem wyniosło jakieś 12zł + transport (na aukcji była moŜliwość zakupu taśmy klejącej
dwustronnej 2zł/sztuka, ale moim zdaniem za 4 zł moŜna kupić całą rolkę, ale to szczegół).
Więc maty zamówiono i po jakimś czasie listonosz z kopertą w torbie czekał za progiem. To po
lewej to taśma klejąca, po prawej mata grzewcza z jednej strony juŜ jest klejąca, a po drugiej
wystają 2 końcówki pod konektorki.
- Kolejnym etapem jest wykrojenie czasu na montaŜ
(uprzedzam,
Ŝe
jest to czasochłonne, chociaŜ nie
wydaje się, mi zajęło około 4h). Pogoda dopisała,
więc do garaŜu nie musiałem wjeŜdŜać, i robiłem na
podwórku.
Zacząłem od lewego lusterka od strony kierowcy
(zakupione wcześniej w klubie, więc jego historia mi
nie jest znana, ale moim zdaniem wkład juŜ był
wymieniany). Zacznijmy od dostania się do lusterka
„od
środka”,
czyli zdjąć tapicerkę drzwi.
Ściągnąć
ramkę klamki, oraz kto ma to pokrętło do podnośnika
szyb (w moim przypadku ostatnie nie występuję, bo
mam elektryczne podnoszenie szyb☺)
Dwa wkręty na rancie tapicerki (czarne na zdjęciu)
częściowo uwolni tapicerkę.
www.vwpolo-klub.pl
wykonał: Crazy
Poprawione 16.01.2010r.
2
Oraz dwa wkręty w rączce (aby tam
dostać się
ściągnąć
zaślepkę rączki)
całkowicie ją uwolni.
Ściągnąć
rączkę pociągnąć górę tapicerki do
siebie, i całość do góry (na dole są
zaczepy w postaci haczyków, po
prawej stronie tapicerki 2 bolce od
środka).
Powstanie następujący (lub podobny) widok, miałem braki folii, więc nakleiłem „troszkę inną”.
Interesujący nas obszar znajduje się w górnej prawej części drzwi
☺.
Odkręcamy 2
śruby
(w moim przypadku okazało się,
Ŝe
są to byle-jakie
śrubki,
i podlegały
wymianie, jak się nie mylę M5) no i regulację, tą duŜą „nakrętkę” w postaci wygiętej blaszki pod
www.vwpolo-klub.pl
wykonał: Crazy
Poprawione 16.01.2010r.
3
nakrętkę. Wciskamy regulację do
środka
i bez większych problemów wyciągamy lustereczko.
Tak ono wygląda, pomiędzy drzwiami a lusterkiem plastikowa uszczelka.
- Kolejnym etapem będzie rozdzielenie obudowy od wkładu lusterka. PoniewaŜ w moim
przypadku lusterko było juŜ grzebane przede mną to ta akcja zajęła jakieś parę sekund (luzy na
zaczepach).
Tak wygląda zaczep wkładu, 4 bolce naprowadzające i dookoła zatrzaski. Z teorii powiem jak
ktoś rozbiera lusterka 1 ras to poluzowanie tych zatrzasków znacznie ułatwi
Ŝycie,
a robi się to
za pomocą zwykłej suszarki do włosów. Matę grzewczą naleŜy montować do samego lusterka,
czyli naleŜy wyjąć lustro z plastiku (w oryginale jest dość mocno klejone) w moim przypadku
juŜ siedziało na taśmie dwustronnej klejącej i z jednej strony było odklejone. Aby łatwo odkleić
lustro naleŜy wrzucić do gorącej wody, aby klej puścił, i podwaŜać płaskim elementem (większą
powierzchnią, a nie punktowo, bo
lusterko po prostu pęknie).
U mnie naleŜało odkleić taśmę,
wrzuciłem do ciepłej wody i puściło,
ale okazało się,
Ŝe
zostało pełno kleju
www.vwpolo-klub.pl
wykonał: Crazy
Poprawione 16.01.2010r.
4
po taśmie, i musiałem benzyną go potraktować.
Zostawiamy to wszystko, aby nam wyschło, i bierzemy się za okablowanie lusterka. Jak
wiadomo musimy doprowadzić plusa do jednego kontaktu maty, a do drugiego masę, czyli
minus.
Bierzemy naszą obudowę lusterka,
ściągamy
dolną osłonę lusterka (maskownica linek) po jednej
stronie zatrzaski, po drugiej wypusty.
Jak widać na zdjęciu
miejsca na kabel jest tyle,
co praktycznie nic, nawet
igła tam nie przejdzie.
Dodatkowo z biegiem
czasu linki
zwulkanizowały się
obudową lusterka, i do
tego to wszystko
pordzewiało.
Potraktowałem to WD-40 i
20 minutową przerwą. Rozruszałem linki, tak, aby dało się je wyciągnąć (zabiegając do przodu
drugie lusterko było w lepszym stanie, i kable łatwo przeszły przez ten otwór).
www.vwpolo-klub.pl
wykonał: Crazy
Poprawione 16.01.2010r.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin