BHP ogólne przepisy podczas obsług itd(1).doc

(167 KB) Pobierz
Bhp podczas pracy ma pochyłościach, na granicy głębokich wykopów, podczas holowania, wyciągania maszyn ugrzęźniętych

5. Ogólne przepisy BHP.

5.1. Ogólne przepisy bhp obowiązujące podczas użytkowania maszyn do prac ziemnych.

Szczegółowe przepisy bezpieczeństwa dotyczące wszystkich typów i rodzajów maszyn zawierają instrukcje poszczególnych maszyn do prac ziemnych, dlatego przed eksploatacja danego typu maszyny trzeba szczegółowo zapoznać się z przepisami bhp. A oto ogólne przepisy dotyczące wszystkich maszyn :

1.       do pracy na maszynie mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające odpo­wiednie uprawnienia, znające przepisy bezpieczeństwa oraz zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i umiejące posługiwać się sprzętem ppoż.;

2.       obsługa powinna pracować w odpowiedniej odzieży ochronnej, obuwiu, rękawicach, okularach ochronnych itp. ;

3.       przed przystąpieniem do pracy należy dokonać rozpoznania terenu : sprawdzić uzbrojenie terenu (podziemne linie energetyczne, gazownicze, wodociągowe, tele­foniczne lub inne), przebieg energetycznych i telefonicznych linii napowietrznych, granice bagien                  i trzęsawisk, sprawdzić czy teren nie jest zaminowany;

4.       przy głębokich wykopach zachować bezpieczną odległość od krawędzi wykopu ( przy gruntach piaszczystych kąt naturalnego stoku gruntu wynosi 45°);

5.       przy pracach w wykopach nie dopuszczać do powstawania nawisów gruntu, a ostre skarpy należy ścinać;

6.       ustalić jaka ilość maszyn inżynieryjnych może jednocześnie pracować na danym odcinku terenu z zachowaniem przepisów bezpieczeństwa ( przy równoczesnej pracy kilku maszyn, odległości między nimi nie mogą być mniejsze niż 20 m);

7.       w nocy miejsca pracy maszyny inżynieryjnej powinno być należycie oświetlone;

8.       zabrania się przebywania osób postronnych w zasięgu pracy maszyny;

9.       nie wolno wchodzić ani schodzić z maszyny w czasie jej jazdy lub pracy;

10.   maszyna ma być wykorzystywana zgodnie z jej przeznaczeniem;

11.   zabrania się pracować na maszynie osobom będącym pod wpływem alkoholu                         lub podobnie działającego środka;

12.   zachować szczególną ostrożność podczas współpracy maszyn;

13.   w czasie holowania maszyn należy przestrzegać zasad zawartych                                                w „Kodeksie dro­gowym";

14.   w czasie wyciągania maszyn ugrzęźniętych liny holownicze należy zaczepiać                             w miejscach gwarantujących nie uszkodzenie maszyny, a w promieniu długości liny                nie mogą znajdować się żadne osoby,

 

5.2. Przepisy BHP w parkach sprzętu technicznego.

W MIEJSCACH POSTOJU.

  1. Zabrania się stawiania (przechowywania) sprzętu technicznego niesprawnego.
  2. Napełniania zbiorników sprzętu technicznego materiałami pędnymi oraz spuszczania paliwa ze zbiorników.
  3. Czyszczenia i przemywania (naftą, benzyną, ON) zespołów części urządzeń.
  4. Przechowywania zużytego czyściwa.
  5. Przechowywania naczyń po materiałach łatwopalnych.
  6. Przechowywania MPS.
  7. Pozostawiania sprzętu z nie wyłączonymi akumulatorami.
  8. Palenia tytoniu, używania otwartego ognia.
  9. Uruchamiania silników przez holowanie.
  10. Uruchamiania w garażu sprzętu o szczelnych kadłubach bez uprzedniego przewietrzenia.

W garażach i na placach postoju przy ustawieniu pojazdów należy zachować odpowiednie odległości.

GARAŻE POWINNY POSIADAĆ.

  1. Oświetlenie dzienne (odpowiednie dla danego typu budynków).
  2. Oświetlenie elektryczne (odpowiednie dla danego typu budynków).
  3. Oznakowanie źródeł prądu (380V, 220V, 24V).
  4. Instalacją odgromową.
  5. Wentylację (odprowadzenie gazów spalinowych).
  6. Źródło wody.
  7. Studzienki ściekowe.
  8. Ogrzewanie centralne.
  9. Centralny wyłącznik prądu.

NA TERENIE PARKU KATEGORYCZNIE ZABRANIA SIĘ.

  1. Używanie otwartego ognia.
  2. Używanie niesprawnych instalacji (elektrycznych, wentylacyjnej, gazowej, itp.).
  3. Przechowywania MPS w miejscach nie przeznaczonych do tego.
  4. Pozostawiania sprzętu z włączonym biegiem i na hamulcu ręcznym, zamkniętą na klucz kabiną kierowcy. Kluczyki do stacyjki powinny znajdować się przy kierownicy.
  5. Ustawiania pojazdów poprzecznie do bram, tyłem do wyjazdu, nieodpowiednich odległościach, niesprawnych  pojazdów.
  6. Garażowania pojazdów razem z cysternami i z amunicją.
  7. Przechowywania przetłuszczonych pokrowców, ubrań roboczych, czyściwa, szmat, opakowań, itp.
  8. Garażowania pojazdów z nieszczelnymi zbiornikami paliwowymi, przewodami paliwowymi.
  9. Tankowania pojazdów w garażach.
  10. Używania sprzętu ppoż. do celów nie związanych z ochroną ppoż.
  11. Zastawiania dojść do sprzętu ppoż.

 

5.3. Przepisy bhp obowiązujące podczas wykonywania obsługiwań technicznych.

Podstawowym warunkiem bezpiecznej pracy jest utrzymanie czystości i porządku

na każdym stanowisku pracy. Każdy wykonujący prace obsługowo – naprawcze ma obowiązek:

¨      przygotowania i sprawdzenia niezbędnych narzędzi, przyrządów i urządzeń,

¨      odkładania narzędzi w jedno określone miejsce,

¨      natychmiastowe sprzątanie z podłogi rozlanego oleju,

¨      uprzątnięcie stanowiska po zakończonej pracy,

¨      odkładania wymontowanych części do przygotowanych pojemników, regałów itp.

Do pomieszczenia, w którym mają być wykonywane prace obsługowo – naprawcze, może być wprowadzony pojazd po uprzednim oczyszczeniu i umyciu. W czasie wprowadzania pojazdu na kanał nie mogą w nim przebywać ludzie. Wprowadzającemu pojazd musi wskazywać drogę drugi pracownik ustawiony nieco z boku przed samochodem

w taki sposób, aby nie mógł być uderzony przez samochód lub przyciśnięty do ściany.

Po wprowadzeniu pojazd musi być zabezpieczony przed przesunięciem.

Podczas używania leżanki monterskiej należy zająć taką pozycję pod samochodem, aby miejsce wykonywania pracy znajdowało się nad piersiami mechanika, a nogi nie były narażone na przejechanie innym pojazdem.

Przy pracach wymagających podnoszenia maszyny należy używać podnośnika

o odpowiednim udźwigu. W przypadku podnoszenia na nieutwardzonym terenie należy pod podnośnik położyć deskę długości około 1 m i grubości około 5 cm. Po podniesieniu maszyny należy niezwłocznie podstawić metalowe podstawki. Niedozwolone jest wykonywanie jakichkolwiek prac przy maszynie opartej tylko na podnośniku, lub wiszącej na innym urządzeniu podnoszącym.

Mycie pojazdów powinno odbywać się w myjni na stanowisku wyposażonym

w osadniki błota, paliwa i oleju, a pojazd powinien być zabezpieczony przed przesunięciem. Należy pamiętać o zabezpieczeniu wszelkich odpowietrzników, wlewów paliwa, oleju i płynu hydraulicznego przed dostaniem się wody.

Na stanowisku mycia, przy którym są używane pompy dające ciśnienie wody 0,5 MPa muszą być ścianki zabezpieczające osoby postronne przed narażeniem na strumień wody.

Do mycia części rozebranych podzespołów stosować naftę lub olej napędowy. Mycie należy wykonywać w wydzielonych pomieszczeniach z intensywną wentylacja. Materiały użyte do czyszczenia nasiąknięte olejami należy składać w zamkniętych pojemnikach

i po zakończeniu pracy w danym dniu usunąć poza budynek. Przy myciu stosować odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej.

Obsługiwanie i naprawa silnika wymaga szczególnej ostrożności, a ponadto:

¨      podczas rozbiórki układu zasilania należy unikać oblania rąk i ubrania benzyną lub olejem napędowym,

¨      niedozwolone jest przedmuchiwanie przewodów i dysz gaźników (jak również korków akumulatorów) oraz zasysanie paliwa ustami,

¨      nie wykonywać żadnych czynności obsługowych na pracującym silniku,

¨      zabrania się używania otwartego ognia podczas obsługi i naprawy silników.

Montowanie kół samochodowych wykonywać należy w oddzielnym pomieszczeniu. Demontaż przeprowadza się po całkowitym wypuszczeniu powietrza z dętki. W niektórych starszych typach sprzętu występują sprężynujące pierścienie zabezpieczające obrzeże koła zamocowane na obręczy. Wyjmowanie takiego pierścienia należy wykonywać bardzo ostrożnie, a koło należy ustawiać tak aby pierścień w razie wyskoczenia nie uderzył w wykonującego pracę. Po założeniu pierścienia należy sprawdzić, czy wszedł on właściwie na swoje miejsce na całej długości, luz między tarczą a pierścieniem nie może przekraczać                 3 mm . Po częściowym napompowaniu koła należy pierścień opukać i sprawdzić czy wszedł na swoje miejsce. Dopompowanie winno być wykonane w osłonie.

 

5.4 Przepisy bhp obowiązujące w czasie transportu.

PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS TRANSPORTU MASZYNY KOLEJĄ

- podczas otwierania lub zdejmowania ścian wagonów należy znajdować się w bez­piecznej odległości aby nie zostać uderzonym przez opadającą ściankę;

- w czasie lądowania w ładowanym pojeździe może znajdować się tylko kierowca;

- zabrania się operatorom samowolnego poruszania się pojazdem po taborze kolejo­wym                i środkach ładunkowych;

- należy wjeżdżać na platformę na I biegu pod kierunkiem dowódcy znajdującego się                     w bezpiecznej odległości;

- zabrania się przebywania między załadowanym pojazdem, a dojeżdżającym do nie­go pojazdem;

- w czasie użycia do ładowania dźwigu zabrania się osobom postronnym przebywania pod zawieszonym ciężarem;

- na liniach zelektryfikowanych, zabrania się wchodzenia na platformy z załadowa­nym sprzętem i na dachy wagonów;

- wszystkie prace ładunkowe wykonać przy niezbędnej ilości ludzi;

- w czasie ładowania wszystkie rozkazy i zarządzenia powinny być wydawane tylko przez dowódcę zespołu ładunkowego ;

- załadowane pojazdy (maszyny inżynieryjne) należy ustawić symetrycznie do osi podłużnej     i poprzecznej wagonu, a ciężar powinien być równomiernie rozłożony na wszystkie koła wagonu;

- po ustawieniu maszynę należy zahamować (włączyć I bieg (tylko dla pojazdów z silnikiem    z ZI) i zaciągnąć hamulec postojowy) oraz zamocować pod koła kliny (w pojazdach kołowych) lub półpodkłady (w pojazdach gąsienicowych) oraz zamocować odciągi                    z wyżarzonego drutu;

- podczas transportu (jazdy) koleją zabrania się przebywania osób w kabinach po­jazdów                (maszyny inżynieryjnej);

- podczas postojów należy sprawdzać stan zamocowania pojazdu ( maszyny inżynie­ryjnej ). Ewentualne usterki natychmiast usunąć ;

- nie wolno pozostawiać sprzętu na platformach kolejowych bez zamocowania                                  i zabezpieczenia.

 

PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA PODCZAS TRANSPORTU MASZYNY NA PRZYCZEPIE WŁASNYM NAPĘDEM

- rozpoznać możliwości przejazdu przez mosty, wiadukty, tunele itp.;

- określić miejsca koniecznego podnoszenia przewodów elektrycznych, telefonicz­nych                      i innych,

- ustalić ewentualne objazdy ;

- rozpoznać miejsca szczególnie niebezpieczne, tj. ostre zakręty podjazdy itp.;

- dokładnie wykonać przeglądy kontrolne sprzętu;

- ściśle przestrzegać zasad kodeksu drogowego;

- pojazd ( maszyna inżynieryjna ) powinien być na przyczepie odpowiednio załado­wany                  i zabezpieczony .przed przesunięciem.

 

5.5. Przepisy BHP podczas pracy w pobliżu napowietrznych linii elektrycznych.

Zabronione jest urządzanie stanowisk pracy, składowisk materiałów, pracy maszyn

i urządzeń bezpośrednio pod elektrycznymi liniami napowietrznymi lub w odległości mniejszej (licząc w poziomie) od skrajnych przewodów niż podana w tabeli:

 

Lp.

Napięcie znamionowe

linii [kV]

Dopuszczalna odległość

pozioma [m]

1.

do 1

3

2.

powyżej  1 do 15

5

3.

powyżej 15 do 30

10

3.

powyżej  30 do 110

15



4.

powyżej  110

30

Eksploatacja urządzenia w odległości mniejszej niż określona w tabeli może odbywać się wyłącznie na podstawie pisemnego polecenia wydanego obsłudze urządzenia przez kierownictwo przedsiębiorstwa dysponującego urządzeniem,   przy zachowaniu warunków:

a)      wyłączenia linii spod napięcia i jej skutecznego uziemienia przez dysponenta linii (uziemienie powinno być widoczne z pozycji pracy obsługującego urządzenie),

b)     niewyłączenia linii spod napięcia, jeżeli dysponent linii wyrazi na to zgodę oraz określi warunki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczną pracę urządzenia oraz zapewni nadzór techniczny.

 

5.6. Przepisy BHP podczas obsługiwania akumulatorów kwasowych.

1.      Nie zbliżać się do akumulatora z otwartym ogniem lub papierosem.

2.      Akumulatory należy przenosić w pozycji wyprostowanej, nie przechylać, nie rzucać i nie obijać .

3.      Sprawdzą czy otwory w korkach wlewowych nie są zatkane. Zatkane otwory w korkach mogą być przyczyną rozsadzenia obudowy przez ciśnienie gazów.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin