T3 zaj. 4.doc

(69 KB) Pobierz
hydraulika

5

 

   WYŻSZA SZKOŁA OFICERSKA WOJSK LĄDOWYCH

im. gen. Tadeusza KOŚCIUSZKI

OŚRODEK SZKOLENIA – CYKL TECHNICZNY
 

 

 

  ZATWIERDZAM

KIEROWNIK CYKLU TECHNICZNEGO

 

           ………..………………

         /stopień imię i nazwisko/

          data ………..………….

 

 

 

 

 

 

 

PLAN - KONSPEKT

 

do przeprowadzenia zajęć z przedmiotu: szkolenie specjalistyczne

z grupą kursu specjalistycznego

specjalność: Obsługa spycharki gąsienicowej szybkobieżnej.

                                                  

 

 

TEMAT: 3.4. ELEMENTY STERUJĄCE I ZABEZPIECZAJĄCE INSTALACJĘ ELEKTRYCZNĄ.

 

 

 

 

 

   OPRACOWAŁ

 

……...………………....

                                                                                                                                              /stopień imię nazwisko/

 

 

WROCŁAW

     2007

TEMAT: 3.4. ELEMENTY STERUJĄCE I ZABEZPIECZAJĄCE INSTALACJĘ ELEKTRYCZNĄ.

 

CELE: Nauczyć :               -   rozróżniania rodzajów zwarć i wyszukiwania miejsc ich powstania;                        

             Zapoznać:      -   z zasadami rozmieszczenia i zabezpieczenia elementów instalacji  elektrycznej.

 

 

ZAGADNIENIA I CZAS:

 

- Rozpoczęcie zajęć                                                                                                                              - 10 min.

1. Przyczyny zwarć w instalacji elektrycznej, skutki zwarć                                                        - 10 min.

2. Zabezpieczenia                                                                                                                              - 10 min.

3. Wyłączniki i przełączniki świateł                                                                                                  -   5 min.

4. Przewody i elementy połączeniowe                                                                                    -   5 min.

- Zakończenie zajęć                                                                                                                              -   5 min.

 

FORMA: Zajęcia teoretyczne.

 

METODA: Wykład.

 

CZAS: 1 x 45 min.

 

MIEJSCE: Sala wykładowa.

 

LITERATURA:

1. „Elektrotechnika samochodowa” Janusz Sokolik Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1995 str. 181-218.

 

POMOCE SZKOLENIOWE: Foliogramy, plansze.

 

ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO - TECHNICZNE:

1. Tablice z modelami instalacji elektrycznej

 

WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:

     zajęcia prowadzę w formie wykładu;

     szczególną uwagę zwrócić na błędy w eksploatacji prowadzące do powstania niesprawności w instalacji elektrycznej maszyny.

     w trakcie zajęć zadaję pytania w celu podniesienia aktywności myślowej;

     najważniejsze rzeczy nakazuję zanotować do zeszytu;

     zagadnienia prowadzić głównie w oparciu o foliogramy i przekroje akumulatorów.

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

Część wstępna – rozpoczęcie zajęć                                                                         - 10 min.

- przyjęcie meldunku;

- podanie tematu i celu zajęć;

- podanie zagadnień i literatury;

- sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy do zajęć.

 

Część główna                                                                                                                - 30 min.

 

Zagadnienie1. Przyczyny zwarć w instalacji elektrycznej .                                          - 10 min.

 

   Zwarcie w instalacji elektrycznej maszyny inżynieryjnej lub pojazdu mechanicznego jest skutkiem zetknięcia z masą  pojazdu ( maszyny )  prądowego przewodu instalacji elektrycznej. Następuje to wyniku przetarcia przewodu , nadtopienia izolacji na skutek poboru zbyt dużego prądu, wadliwego wykonania połączenia odbiornika energii elektrycznej np. żarówki mającej uszkodzoną oprawę.

Zwarcie takie może doprowadzić do przepalenia przewodów elektrycznych , spalenia całej instalacji lub uszkodzenia niektórych odbiorników energii elektrycznej , a nawet w skrajnym przypadku do spalenia pojazdu, maszyny. Podstawowym sposobem zabezpieczenia przed tego rodzaju zwarciami jest przewidywanie skutków niewłaściwego podłączenia odbiorników ( zbyt krótkie przewody, narażenie przewodów na przetarcie, częste przeginanie itp.)

   Wyróżniamy również zwarcia między dwoma przewodami prądowymi przewodzącymi prąd, np. wewnątrz wiązki przewodów. Zwarcie takie nie spowoduje zadziałania bezpiecznika, a zmniejszy efektywność działania zasilanych odbiorników. Niekiedy może prowadzić do zapalenia wiązki przewodów.

 

 

Zagadnienie2. Zabezpieczenia.                                                                                                  - 10 min.

 

            W celu zabezpieczenia instalacji elektrycznej maszyny , pojazdu przed skutkami zwarć i przeciążeń stosuje się następujące rodzaje zabezpieczeń:

-          bezpieczniki topikowe;

-          wyzwalacze elektromagnetyczne nadmiarowe;

-          wyzwalacze i przekaźniki cieplne ( termobimetalowe );

-          wyzwalacze nadnapięciowe .

Zabezpieczenia te chronią instalację elektryczną od prądów zwarciowych , a także od bardzo dużych przeciążeń rzędu 3-7 krotnego prądu znamionowego .

Najprostszym i najtańszym urządzeniem są bezpieczniki topikowe.

Ze względu na to, że zabezpieczają one odbiorniki przed prądami zwarciowymi i bardzo dużymi przeciążeniami,  stosuje się je z reguły jako zabezpieczenia główne, zabezpieczenia obwodów oświetleniowych . Zasadniczą częścią bezpiecznika topikowego jest topik wykonany ze srebrnego lub miedzianego drutu albo paska. Jeżeli przez topik przepływa prąd o odpowiednim natężeniu (  prąd zwarciowy ) , topi się on, przerywając tym samym obwód elektryczny Bezpieczniki nie ulegają  przepaleniu przy przepływie przez nie krótkotrwałego , kilka razy większego prądu od znamionowego np. w czasie rozruchu . Przez prąd znamionowy wkładki bezpiecznikowej należy rozumieć prąd , który może płynąć przez nią trwale bez przepalania jej .

   Jeden bezpiecznik zabezpiecza przeważnie kilka odbiorników. Operator powinien wiedzieć, które odbiorniki mają wspólny bezpiecznik, wtedy łatwo może sprawdzić, czy powodem niesprawności odbiornika jest przepalony bezpiecznik, czy inna usterka.

   W instalacji elektrycznej maszyny występują obwody niezabezpieczone bezpiecznikami np. obwód rozruchu, czy gniazdo lampki przenośnej. Przed wymianą bezpiecznika należy stwierdzić co było przyczyną jego przepalenia. Bardziej skuteczne w działaniu i polecane do stosowania są bezpieczniki topikowe niż termobimetalowe.

 

                                                  

U W A G A !

BEZPIECZNIKÓW  TOPIKOWYCH  NAPRAWIAĆ  NIE  WOLNO.  UŻYWAĆ NALEŻY  TYLKO  FABRYCZNIE  NOWYCH  BEZPIECZNIKÓW  ODPOWIEDNIO DOBRANYCH DO MOCY POBIERANEJ PRZEZ OKREŚLONY ODBIORNIK ENERGII ELEKTRYCZNEJ.

 

Zagadnienie 3. Włączniki i przełączniki świateł .                                                                      - 5 min.

 

           Do wyłączania i załączania podstawowego oświetlenia każdego pojazdu drogowego lub maszyny inżynieryjnej służy główny przełącznik świateł . Może być on wykonany w postaci oddzielnego przełącznika lub być częścią stacyjki . Główny przełącznik świateł typu suwakowego ma przesuwny trójkątny mostek , który zwiera styki w określonej kolejności.

Przy najgłębiej wysuniętej gałce przełącznik znajduje się w położeniu początkowym , w którym wszystkie światła są wyłączone. Jeżeli główny przełącznik jest typu pokrętnego jego położeniem początkowym jest położenie środkowe , albo krańcowe prawe. Przełącznik taki ma trzy położenia .

- w położeniu pierwszym wszystkie lampy oświetlenia podstawowego są wyłączone.

- w drugim położeniu włączone są lampy pozycyjne i tylne , oraz lampa numerowa .

- w położeniu trzecim włączone są reflektory , lampy pozycyjne i lampa numerowa .

W niektórych instalacjach elektrycznych w drugim i trzecim położeniu przełącznika głównego włączone jest także oświetlenie tablicy rozdzielczej.

   Wyłączniki powinny być umieszczone na przewodach prądowych. W zależności od miejsca powstania zwarcia odbiornik wyłączany bezpiecznikiem może działać nawet przy wyłączonym wyłączniku.

   Ważnym rodzajem wyłącznika jest wyłącznik „masy” umieszczony między zaciskiem ujemnym akumulatora, a połączeniem z metalową częścią maszyny. Ten wyłącznik wyłączamy po zakończeniu pracy maszyną.

 

Zagadnienie 4. Przewody i elementy połączeniowe.                                                        - 5 min.

 

            Większość przewodów pojazdu lub maszyny stanowią przewody izolowane niskonapięciowe, które pracują pod napięciem instalacji . Ze względu na wstrząsy , drgania , jakie występują podczas pracy maszyny , żyły przewodów są linkami skręconymi z wielu cienkich drutów miedzianych . Z tego samego powodu gołe przewody wykonuje się w postaci giętkich , płaskich taśm metalowych ( przewody taśmowe ) splecionych z cienkich drutów .

Przewody maszyn mają izolację gumową pokrytą oplotem z lakierowanej tkaniny  lub izolację z poliwinylu. Przewody te winy być odporne na działanie olejów, smarów, benzyn

i wilgoci . W celu dodatkowej ochrony przed wilgocią przewody lub ich całe wiązki owija się taśmą ceratową lub umieszcza w specjalnych tunelach izolowanych . W Polsce wytwarza się następujące przewody samochodowe:

-  jednożyłowe przewody zapłonowe wysokiego napięcia w izolacji gumowej zwykłej  

   FG 1-ZS i ekranowane FL 1ek-ZS o przekrojach 1,5 i 2,5 mm²  ;

-  jednożyłowe przewody niskiego napięcia w izolacji gumowej LG 1-S o przekrojach

    0,75 do 70 mm ² ;

-  wielożyłowe przewody niskonapięciowe w izolacji gumowej płaskie LG 1p-S i okrągłe

   o przekrojach każdej żyły 0,75; 1,5; 2,5 mm ² ;

-  jednożyłowe przewody zapłonowe wysokiego napięcia w izolacji poliwinylowej;

-  jednożyłowe przewody niskiego napięcia w izolacji poliwinylowej LY-S o przekroju 

    0,75; 1 ; 1,5 ; 2,5 ; 4  mm ² ;

-          wielożyłowe przewody niskiego napięcia w izolacji poliwinylowej okrągłe i płaskie.

 

Do łączenia zakończeń przewodów ze śrubowymi zaciskami służą końcówki widełkowe

lub pierścieniowe zwykłe, rurkowe, boczne . Niektóre końcówki wyposażone są w obchwyt oplotu , który zapobiega wystrzępieniu się zakończeń oplotu i izolacji . Zaciski i końcówki przewodów narażone są na wilgoć i zabrudzenie . Chroni się je osłonami gumowymi , kielichowymi ( kapturki lub fajki ).

   Przewody powinny być umieszczone w miejscach trudnodostępnych dla błota i innych zanieczyszczeń. Okresowo należy sprawdzać zamocowanie przewodów, oraz stan końcówek.  Niekiedy w maszynach stosuje się końcówki konetronowe (wsuwane). Te o kolorze stalowym przewodzą prąd o większym natężeniu, nie należy ich zamieniać żółtymi. Końcówki konserwuje się wazeliną techniczną lub elektrosolem.

   W wojsku stosuje się przeważnie przewody ekranizowane zmniejszające wytwarzane przez urządzenia elektryczne zakłócenia fal elektromagnetycznych. Ekran musi być starannie połączony z masą pojazdu i nie może zbyt głęboko wchodzić do końcówek wtyczek ponieważ powoduje to powstanie zwarcia.

 

 

 

Część końcowa – zakończenie zajęć                                                                                     – 5 min.

- pytania sprawdzające stopień opanowania przerobionego materiału;

- podanie zadań na samokształcenie;

- podanie tematu i terminu następnych zajęć oraz sposobu przygotowania się do nich;

- przyjęcie meldunku o zakończeniu zajęć.

 

                                                                                                               

             

 

                                                                                                                   ....................................               

                                                                                                                    /podpis/

Zgłoś jeśli naruszono regulamin