Transportem w ogólnym rozumieniu nazywa się cały zespół czynników, które są związane
z przenoszeniem ludzi oraz różnych materiałów.
Transport można podzielić według różnych kryteriów, i tak np. ze względu na odległość transportowania można wyodrębnić:
- transport daleki;
- transport bliski.
Ze względu na powiązanie z zakładem pracy (przemysłowy, handlowy czy usługowy) można rozróżnić:
- transport zewnętrzny;
- transport wewnętrzny.
Środki transportu bliskiego można podzielić na następujące grupy:
a) środki o ruchu przerywanym, do których zalicza się:
- dźwignice (dźwigi);
- wózki jezdniowej;
b) środki o ruchu ciągłym - przenośniki;
c) środki o ruchu ciągłym lub przerywanym, do których należą:
- koleje liniowe,
- ładowarki.
Podział dźwignic ze względu na cechy konstrukcyjne.
Podział dźwignic na grupy i typy w zależności od cech konstrukcyjnych podaje norma PN-63/N-4500 według której dźwignicą jest maszyna robocza będąca środkiem transportu wewnętrznego o zasięgu ograniczonym i ruchu przerywanym, a zadaniem jej jest przemieszczenie ładunku w poziomie lub pionie. Dźwignice można podzielić na następujące ważniejsze grupy:
- dźwigniki;
- cięgniki;
- suwnice;
- żurawie.
Każda dźwignica składa się z ustroju nośnego, który jest jakby szkieletem maszyny oraz wielu mechanizmów realizujących poszczególne ruchy przy przemieszczaniu ładunków.
W skład mechanizmów wchodzę: mechanizm podnoszenia, jazdy, obrotu i wodzenia (zmiany wysięgu).
Dźwignice obsługują określoną przestrzeń, ograniczoną ich zasięgiem, tj. wysokością podnoszenia, drogą przejazdu, promieniami zasięgu oraz kątami obrotu. W zależności od danego typu dźwignicy przestrzeń ta będzie różna.
Żurawiem nazywamy dźwignicę, której część ustroju nośnego, zwana wspornikiem, może wykonywać ruchy obrotowe w płaszczyźnie poziomej lub pionowej albo w obu płaszczyznach jednocześnie.
Takie rozwiązanie konstrukcyjne umożliwia przemieszczenie ładunku po okręgu, dzięki mechanizmowi obrotu i w pionie dzięki wciągarce mechanizmu podnoszenia. Wspornik, na którym podwiesza się przenoszony ładunek nazywa się wysięgnicą, jeżeli jest ustrojem obrotowym tylko
w płaszczyźnie poziomej lub wysięgnikiem jeżeli obraca się w płaszczyźnie poziomej i pionowej.
Wielkości, które charakteryzują dźwignice, a w tym żurawie, ze względu na właściwości użytkowe i ich cechy konstrukcyjne nazwano parametrami.
Do głównych parametrów zalicza się:
- udźwig;
- prędkości robocze;
- podstawowe wymiary określające zasięg danej dźwignicy, jak np. rozpiętość suwnic, wysięgi żurawi, wysokość podnoszenia.
Udźwig oznaczany jest literą Q, w t lub w kG. Tym pojęciem określa się największy ciężar ładunku przenoszony w czasie normalnej pracy dźwignicy. Gdy ciężar urządzeń chwytających ładunek Go , przytwierdzonych do elementu podnoszącego, np. cięgna, jest mały, tj. gdy G < 0,1 Q, nie wlicza się do udźwigu. Przy większych ciężarach urządzeń chwytających G > 0,1 Q, np. w chwytakach czy chwytnikach elektromagnetycznych ich ciężar wlicza się do udźwigu.
Prędkości robocze.
W dźwignicach można wyodrębnić następujące prędkości robocze :
- prędkość podnoszenia vp w m/min;
- prędkość jazdy vj w m/min;
- prędkość zmiany wysięgu vzw w m/s,
- prędkość obrotu vob . w obr/min.
Często zmiana wysięgu charakteryzowana jest czasem zmiany wysięgu tzw w s.
Pod tym pojęciem należy rozumieć czas jaki upływa od ustawienia wysięgnika w jego skrajne położenie. Prędkości robocze są odpowiednio uszeregowane, a ich wielkości i zastosowania dla niektórych dźwignic można znaleźć w odpowiednich normach.
Rozpiętość bram i mostów. Rozpiętością L w m określa się odległość między osiami kół jezdnych bramy czy mostu suwnicy (rys.). Wielkość ta jest charakterystyczna przy określaniu zasięgu obsługiwania przez suwnicę. Jeżeli od rozpiętości odejmie się wartości, które charakteryzują nieruchomą długość mostu suwniczego, otrzymamy wymiar stanowiący wielkość rzeczywistą przemieszczenia ładunku przejazdu wózka suwnicowego.
Wysięg „w” w m. Wysięgiem żurawia nazywana jest odległość od osi obrotu do osi liny,
na której wisi ciężar (rysunek). Ponieważ odległość ta dla praktycznego wykorzystania jest mało przydatna, stosuje się również pojęcie wysięgu użytecznego, który określa odległość od skrajni podwozia żurawia do osi liny z zawieszonym ciężarem. Wysięg użyteczny pozwala na ustalenie wymiarów ładunku, które mogą być podnoszone z uwagi
na wolną przestrzeń.
Maksymalne wysięgi żurawi określone są według odpowiedniego szeregu geometrycznego
i wynoszą w metrach; 10; 12,5; 16; 20; 25; 31,5; 40; 50. Minimalne wysięgi żurawi wypadowych wynoszą około 1/4 wysięgów maksymalnych.
w wyniku wspornikowego zawieszenia ciężaru, ustala się również ten moment jako iloczyn udźwigu
i wysięgu. Wartości momentów powstaję więc przez wymnożenie wartości udźwigów przez odpowiednie wartości wysięgów, np. dla udźwigu najmniejszego l t
i odpowiednich wysięgów momenty wynoszą: 10; 12,5; 16,....tm.
Wysokość podnoszenia jest to odległość od poziomu składowania ładunków do osi haka podniesionego na maksymalna wysokość, która określana jest z długości liny nawiniętej na bębnie wciągarki podnoszenia. Należy zwrócić uwagę, że np. w żurawiach wysokość podnoszenia będzie różna dla różnych ustawień wysięgnika.
szormy