Remont masz. i sprz. technego - 20.03.08.doc

(70 KB) Pobierz
Z A T W I E R D Z A M

      ZATWIERDZAM

 

 

 

                                        P L A N - K O N S P E K T

 

        Do przeprowadzenia zajęć z Budowy i eksploatacji w dniu 20.03.2008r

 

OPRACOWAŁ:

 

                                     

 

 

TEMAT: Remont maszyn i sprzętu technicznego

 

 

CELE SZKOLENIOWE:

zapoznać szkolonych z podstawowym sprzętem remontowo obsługowym będącym na wyposażeniu wojska;

nauczyć szkolonych podstawowych zasad określenia zakresu i rodzaju remontu oraz sposobu przekazywania sprzętu do remontu.

 

DATA: 20.03.2008r

 

ZAGADNIENIA:

  1. Rodzaje napraw i ich zakres.
  2. Ruchome środki remontowo- obsługowe.
  3. Remonty sprzętu w warunkach bojowych.

 

FORMA: Praktyczna

 

 

METODA: Wykład

 

 

CZAS: 6 x 45’

 

 

MIEJSCE: Sala wykładowa;

 

 

LITERATURA:

  1. Metodyka obsługiwań technicznych. D-ctwo ŚOW Log nr 6212

2.      Katalog norm eksploatacyjnych. sygn. Sztab Gen. 1458/95

  1. Star 266. Budowa i eksploatacja.
  2. Transporter pływający PTS-M. sygn. Inż. 261/69

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

 

 

 

 

Lp.

 

Zagadnienia oraz Ich treść, pytania sprawdzające

 

Czas

Uwagi

 

  1.

 

 

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ WSTĘPNA

  1. Przyjęcie meldunku o gotowości do zajęć.
  2. Sprawdzenie porządków w sali i wyglądu zewnętrznego żołnierzy.
  3. Sprawdzenie obecności.
  4. Podanie tematu i celu zajęć.

 

15 min.

 

 

 

  2.

 

  CZĘŚĆ GŁÓWNA

 

Zagadnienie 1.

1.          Rodzaje napraw i ich zakres.

Naprawy pojazdów i sprzętu dzielimy ze względu na miejsce wykonywania napraw na:

  1. naprawy wojskowe;
  2. naprawy zakładowe;

Naprawy wojskowe- wykonuje się w zależności od ich pracochłonności w pododdziałach remontowych lub w oddziałach ZT i OW.

Napraw zakładowe – wykonywane są w krajowych lub zagranicznych zakładach naprawczych, cywilnych lub wojskowych.

W zależności od rodzajów uszkodzeń, pracochłonności, zakresu prac i przebiegu międzynaprawczego wyróżniamy następujące rodzaje napraw:

  1. naprawy bieżące                                          NB;
  2. naprawy średnie                                          NŚ;
  3. naprawy główne                                          NG;
  4. naprawy konserwacyjne                            NK

a ponadto wyróżniamy:

  1. naprawy powypadkowe                            NP;
  2. naprawy reklamacyjne                            NR;

 

Naprawa bieżąca czas wykonania nie dłużej niż 5 dni dla poj. samochodowych  i 8 dni dla sprzętu inżynieryjnego.

Wykonuje się ją w pododdziałach remontowych JW. na stanowiskach wyposażonych w odpowiedni sprzęt i urządzenia. Zakres naprawy danej jednostki sprzętu określa się na podstawie badania diagnostycznego. Polega ona na wymianie pojedynczych uszkodzonych części lub zużytych zespołów, podzespołów, części oraz ich regulacji.

UWAGA- naprawa typu wymiana silnika, ramy, kadłuba wykonuje się w jednostkach naprawczych ZT, OW posiadających zgodę na wykonanie napraw w szerszym zakresie.

Naprawy średnie wykonuje się w oddziałach remontowych ZT. Czas przebywania sprzętu w naprawie max 30 dni. Polega ona na odtworzeniu przebiegu międzyremontowego do naprawy głównej. Naprawa ta jest planowa i realizowana po określonym przebiegu.

Naprawa główna jest naprawą planową realizowaną po określonym przebiegu międzyremontowym i ma na celu odtworzenie zapasu przebiegu międzynaprawczego. Wykonuje się ją w wojskowych zakładach remontowych lub zakładach naprawczych cywilnych.

 

Naprawa konserwacyjna jest naprawą planową, podlega jej jednostka sprzętu z grupy konserwacyjnej. Naprawa ma na celu odtworzenie sprawności technicznej sprzętu odpowiadającej wymogom gotowości bojowej.

UWAGA- naprawa konserwacyjna nie odtwarza zapasu przebiegu międzyremontowego. Wykonuje się ją wg specjalnego procesu technologicznego.

 

Naprawa reklamacyjna ma  na celu przywrócenie sprawności sprzętu uszkodzonego wskutek awarii mających charakter zmęczeniowy, wady materiału nieprawidłowego montażu itp.

 

Naprawa powypadkowa obejmuje naprawę i wymianę wszystkich części zespołów itp. uszkodzonych z powodu wypadku, awarii i innych przyczyn zewnętrznych

Przekazywanie sprzętu do naprawy:

  1. podstawą skierowania sprzętu do remontu jest zlecenie wydane przez jednostkę nadrzędną;
  2. zlecenie wydaje się na podstawie zatwierdzonego protokołu stanu technicznego;
  3. na podstawie zlecenia jednostka naprawcza wystawia kartę usług;

Pojazd przekazywany do naprawy powinien być:

  1. umyty;
  2. kompletny;
  3. w stanie umożliwiającym uruchomienie;

Dokumenty przekazywane wraz z pojazdem:

  1. dowód rejestracyjny;
  2. książka pojazdu;
  3. protokół stanu technicznego;
  4. zlecenie na naprawę;

 

 

Zagadnienie 2.

1.          Ruchome środki remontowo- obsługowe.

Rodzaje ruchomych środków remontowo-obsługowych:

1.      BInż                            ruchomy warsztat inżynieryjny;

2.      B1/Sam              ruchomy warsztat samochodowy;

3.      B2/Sam              ruchomy warsztat samochodowy;

4.      WOR/Inż              warsztat obsługowo- remontowy;

5.      WOP                            warsztat obsługi pojazdów;

6.      WRP                            warsztat remontu pojazdów;

7.      WOS                            warsztat obsługi smarowniczej;

8.       PSŁ-16              polowa stacja ładowania       akumulatorów;

Warsztaty pomocnicze:

1.      WOM                            warsztat obróbki mechanicznej;

2.      WSB                            warsztat spawalniczo blacharski;

3.      WEM                            warsztat elektromechaniczny;

4.      WAP                            warsztat aparatury paliwowej;

Lp.

Typ warsztatu

Przeznaczenie i możliwości

Uwagi

 

 

Warsztaty zasadnicze

 

1

BInż

5.       wymiana silnika w maszynach inżynieryjnych;

6.       wymiana zespołów i podzespołów;

7.       sprawdzenie i naprawa instalacji elektrycznej;

8.       spawanie gazowe i lutowanie;

9.       prace ślusarsko- tokarskie;

10.    malowanie sprzętu;

 

2

B1Sam

11.    wszystkie czynności obsługowe;

12.    naprawy bieżące;

13.    prace smarownicze, elektromechaniczne, ślusarskie, stolarskie;

14.    prace lakiernicze;

15.    prace tapicerskie;

16.    kontrola i doładowanie akumulatorów;

B1Sam i B2Sam stanowią komplet i nawzajem uzupełniają się.

3

B2Sam

17.    prace tokarskie;

18.    obróbka plastyczna na gorąco;

19.    spawanie elektryczne;

20.    prace ślusarskie;

 

4

WOR/Inż

21.    naprawy bieżące sprzętu inżynieryjnego;

22.    wszystkie czynności obsługowe;

 

5

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin