ZATWIERDZAM
Do przeprowadzenia zajęć z Budowy i eksploatacji w dniu 20.03.2008r
OPRACOWAŁ:
TEMAT: Remont maszyn i sprzętu technicznego
CELE SZKOLENIOWE:
zapoznać szkolonych z podstawowym sprzętem remontowo obsługowym będącym na wyposażeniu wojska;
nauczyć szkolonych podstawowych zasad określenia zakresu i rodzaju remontu oraz sposobu przekazywania sprzętu do remontu.
DATA: 20.03.2008r
ZAGADNIENIA:
FORMA: Praktyczna
METODA: Wykład
CZAS: 6 x 45’
MIEJSCE: Sala wykładowa;
LITERATURA:
2. Katalog norm eksploatacyjnych. sygn. Sztab Gen. 1458/95
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Lp.
Zagadnienia oraz Ich treść, pytania sprawdzające
Czas
Uwagi
1.
CZĘŚĆ WSTĘPNA
15 min.
2.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
Zagadnienie 1.
1. Rodzaje napraw i ich zakres.
Naprawy pojazdów i sprzętu dzielimy ze względu na miejsce wykonywania napraw na:
Naprawy wojskowe- wykonuje się w zależności od ich pracochłonności w pododdziałach remontowych lub w oddziałach ZT i OW.
Napraw zakładowe – wykonywane są w krajowych lub zagranicznych zakładach naprawczych, cywilnych lub wojskowych.
W zależności od rodzajów uszkodzeń, pracochłonności, zakresu prac i przebiegu międzynaprawczego wyróżniamy następujące rodzaje napraw:
a ponadto wyróżniamy:
Naprawa bieżąca czas wykonania nie dłużej niż 5 dni dla poj. samochodowych i 8 dni dla sprzętu inżynieryjnego.
Wykonuje się ją w pododdziałach remontowych JW. na stanowiskach wyposażonych w odpowiedni sprzęt i urządzenia. Zakres naprawy danej jednostki sprzętu określa się na podstawie badania diagnostycznego. Polega ona na wymianie pojedynczych uszkodzonych części lub zużytych zespołów, podzespołów, części oraz ich regulacji.
UWAGA- naprawa typu wymiana silnika, ramy, kadłuba wykonuje się w jednostkach naprawczych ZT, OW posiadających zgodę na wykonanie napraw w szerszym zakresie.
Naprawy średnie wykonuje się w oddziałach remontowych ZT. Czas przebywania sprzętu w naprawie max 30 dni. Polega ona na odtworzeniu przebiegu międzyremontowego do naprawy głównej. Naprawa ta jest planowa i realizowana po określonym przebiegu.
Naprawa główna jest naprawą planową realizowaną po określonym przebiegu międzyremontowym i ma na celu odtworzenie zapasu przebiegu międzynaprawczego. Wykonuje się ją w wojskowych zakładach remontowych lub zakładach naprawczych cywilnych.
Naprawa konserwacyjna jest naprawą planową, podlega jej jednostka sprzętu z grupy konserwacyjnej. Naprawa ma na celu odtworzenie sprawności technicznej sprzętu odpowiadającej wymogom gotowości bojowej.
UWAGA- naprawa konserwacyjna nie odtwarza zapasu przebiegu międzyremontowego. Wykonuje się ją wg specjalnego procesu technologicznego.
Naprawa reklamacyjna ma na celu przywrócenie sprawności sprzętu uszkodzonego wskutek awarii mających charakter zmęczeniowy, wady materiału nieprawidłowego montażu itp.
Naprawa powypadkowa obejmuje naprawę i wymianę wszystkich części zespołów itp. uszkodzonych z powodu wypadku, awarii i innych przyczyn zewnętrznych
Przekazywanie sprzętu do naprawy:
Pojazd przekazywany do naprawy powinien być:
Dokumenty przekazywane wraz z pojazdem:
Zagadnienie 2.
1. Ruchome środki remontowo- obsługowe.
Rodzaje ruchomych środków remontowo-obsługowych:
1. BInż ruchomy warsztat inżynieryjny;
2. B1/Sam ruchomy warsztat samochodowy;
3. B2/Sam ruchomy warsztat samochodowy;
4. WOR/Inż warsztat obsługowo- remontowy;
5. WOP warsztat obsługi pojazdów;
6. WRP warsztat remontu pojazdów;
7. WOS warsztat obsługi smarowniczej;
8. PSŁ-16 polowa stacja ładowania akumulatorów;
Warsztaty pomocnicze:
1. WOM warsztat obróbki mechanicznej;
2. WSB warsztat spawalniczo blacharski;
3. WEM warsztat elektromechaniczny;
4. WAP warsztat aparatury paliwowej;
Typ warsztatu
Przeznaczenie i możliwości
Warsztaty zasadnicze
1
BInż
5. wymiana silnika w maszynach inżynieryjnych;
6. wymiana zespołów i podzespołów;
7. sprawdzenie i naprawa instalacji elektrycznej;
8. spawanie gazowe i lutowanie;
9. prace ślusarsko- tokarskie;
10. malowanie sprzętu;
2
B1Sam
11. wszystkie czynności obsługowe;
12. naprawy bieżące;
13. prace smarownicze, elektromechaniczne, ślusarskie, stolarskie;
14. prace lakiernicze;
15. prace tapicerskie;
16. kontrola i doładowanie akumulatorów;
B1Sam i B2Sam stanowią komplet i nawzajem uzupełniają się.
3
B2Sam
17. prace tokarskie;
18. obróbka plastyczna na gorąco;
19. spawanie elektryczne;
20. prace ślusarskie;
4
WOR/Inż
21. naprawy bieżące sprzętu inżynieryjnego;
22. wszystkie czynności obsługowe;
5
szormy