5 Jazda zapoznawcza pojazdem w różnych warunkach.doc

(87 KB) Pobierz
ZATWIERDZAM

                    "ZATWIERDZAM"                                                                                    Dziwnów, dnia 01.10.2014r.

                                dowódca

                            

 

                                          

PLAN - KONSPEKT

do przeprowadzenia zajęć z użytkowania wojskowego pojazdu mechanicznego z kompanią techniczną

w dniu 09.10.2014r.

 

I. TEMAT:               Jazda zapoznawcza pojazdem w różnych warunkach atmosferycznych i po różnych nawierzchniach

II. CELE ZAJĘĆ:               Nauczyć podstawowych zasad użytkowania pojazdów wojskowych,                                                         wypełniania dokumentacji oraz kierowania pojazdem w różnych warunkach.

III. FORMA:              zajęcia praktyczne             

IV. CZAS:              2x45 min.

V. MIEJSCE:              teren garnizonu

VI. ZAGADNIENIA:             

Kierowanie pojazdem w różnych warunkach.

              VII. WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:

1.      Trzy dni przed zajęciami opracować plan-konspekt.

2.      Zajęcia prowadzę w formie wykładu i pokazu.

3.      Podczas zajęć wymagać właściwego zachowania się szkolonych

4.      Podczas zajęć wymagać przestrzegania przepisów bezpieczeństwa.

5.      Zajęcia prowadzić zgodnie z organizacją zawartą w konspekcie.

6.      W czasie zajęć korzystać z przygotowanych materiałów poglądowych.

 

VIII. LITERATURA:

                                                        nie dotyczy

IX. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE:

1.      Rozkaz wyjazdu

              X. ORGANIZACJA ZAJĘĆ: (w formie graficznej)

-          Zajęcia w jednej grupie szkoleniowej

 

XI. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:

-          Kategorycznie zabraniam oddalania się z miejsca zajęć

-          Wszystkie czynności wykonywane są na komendę bądź za zgodą prowadzącego zajęcia             

XII. INNE (DODATKOWE):

                                           - nie dotyczy

XIII. WPROWADZENIE W SYTUACJĘ TAKTYCZNĄ:

      

                                                      - nie dotyczy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XIV.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

Czas

Czynności organizacyjno-porządkowe

1

2

 

min

5

CZĘŚĆ WSTĘPNA

Przyjęcie meldunku

Sprawdzenie obecności

Sprawdzenie wyglądu zewnętrznego

Podanie tematu oraz celu zajęć.

 

Min

75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA

 

Kierowanie pojazdem na trasie Dziwnów - Wolin - Kamień Pomorski - Dziwnów

 

Ustawa PRAWO O RUCHU DROGOWYM reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady kontroli.

Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu.

Definicje podstawowe:

droga – wydzielony pas terenu, składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi (ścieżki) dla pieszych lub drogi (ścieżki) dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych, znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy rowerami lub pędzenia zwierząt.

droga twarda – oznacza ona drogą twardą z jezdnią o nawierzchni bitumicznej, betonowej, kostkowej, klinkierowej, brukowej, tłuczniowej lub żwirowej oraz z płyt betonowych lub kamienno-betonowych, jeżeli długość nawierzchni przekracza 20m; inne drogi są drogami gruntowymi.

Przecięcie drogi o nawierzchni żwirowej z inną drogą twardą tworzy skrzyżowanie. Przy dojeżdżaniu do skrzyżowania należy zachować szczególną ostrożność i, o ile znaki nie określają zasad pierwszeństwa – ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony (pojazdowi szynowemu z każdej strony).

autostrada – jest drogą dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej poziomej nawierzchni mogą osiągnąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również podczas ciągnięcia przyczep.

droga ekspresowa – jest to droga dwu- lub jednojezdniowa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której występują wyjątkowo skrzyżowania, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych.

droga (ścieżka) dla rowerów – jest to droga przeznaczona dla rowerów, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.

jezdnia – jest to część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów.

pas ruchu – każdy z podłużnych pasów ruchu jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.

pobocze – część drogi przyległa do jezdni, która może być przeznaczona do ruchu pieszych lub niektórych pojazdów, postoju pojazdów, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierzą. Poboczem może być również część drogi twardej oddzielonej od jezdni linią krawędziową przerywaną lub ciągłą.

chodnik – część drogi przeznaczona do ruchu pieszego.

skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami połączenia, rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia, rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze.

przejście dla pieszych – powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, odpowiednio oznaczona.

przejazd dla rowerzystów- powierzchnia jezdni lub torowiska przeznaczona do przejeżdżania przez rowerzystów, odpowiednio oznaczona.

przystanek – miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego, odpowiednio oznakowane.

tunel – budowla na drodze, odpowiednio oznakowana.

obszar zabudowany – obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi.

strefa zamieszkania - obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy są odpowiednio oznakowane.

uczestnik ruchu – jest to pieszy, kierujący a także inne osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze.

pieszy - o

 

 

Zasady holowania:

Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

-prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;

-pojazd holujący ma włączone światła mijania;

-w pojeździe holowanym znajduje się kierowca mająca uprawnienia do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;

Pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy, nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie.

Pojazd holowany z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a podczas niewystarczającej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne, zamiast oznakowania trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

W pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy.

Odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a 4 do 6m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian białymi i czerwonymi pasami albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów wojskowych podporządkowanych MON orza MSWiA.

Zabrania się holowania:

-pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub niesprawnych hamulcach, hyba że sposób ich holowania wyklucza potrzebę ich użycia.

-pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego jest uzależnione od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony.

-więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego.

-pojazdu z przyczepą (naczepą).

-na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

 

 

Liczba pojazdów jadących w kolumnie nie może przekraczać:

-samochodów osobowych, motorowerów lub motocykli – 10,

-rowerów jednośladowych – 15,

-pozostałych pojazdów – 5.

/nie dotyczy poj. wojskowych/.

Odległość między jadącymi kolumnami nie może być mniejsza niż 500m dla kolumn pojazdów samochodowych oraz 200m dla kolumn pozostałych pojazdów /nie dotyczy pojazdów wojskowych/.

Jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Do kierowania ruchem uprawnieni są:

-funkcjonariusze Policji lub żołnierze wojskowych organów porządkowych. Osoby te mogą kierować ruchem na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych, przejazdach tramwajowych, na odcinkach dróg, na których np. z powodu wypadku, zachodzi konieczność upłynnienia ruchu itp.,

-pracownicy kolejowi na przejazdach kolejowych – w tym przypadku wiąże się to z ustawieniem znaku STÓJ – ROGATKA USZKODZONA lub STÓJ – SYGNALIZACJA USZKODZONA,

-pracownicy drogowi podczas wykonywania robót w pasie drogowym – wiąże się to najczęściej z otwieraniem i zamykaniem ruchu na zwężonym /z powodu prowadzonych prac/ odcinku drogi.

Polecenie zatrzymania pojazdu do kontroli lub w innych celach niż kierowanie ruchem wyraża sygnał dawany ręką wyciągniętą w kierunku nadjeżdżającego pojazdu.

Sygnał ten podają:

-umundurowani funkcjonariusze Policji – tarczą, lub tylko ręką, w warunkach niedostatecznej widoczności /np. w nocy/ - latarką ze światłem czerwonym poruszanym z góry na dół;

-nieumundurowani policjanci, żołnierze lub inne osoby uprawnione do kontroli w sposób podany wyżej, z wyłączeniem podawania sygnału tylko ręką.

Dla zwrócenia uwagi lub ostrzeżenia uczestników ruchu, osoby kierujące ruchem podają sygnały dźwiękowe – najczęściej za pomocą gwizdka.

Wśród tych sygnałów rozróżnia się:

-dzwonki, syreny lub dzwony na przejazdach kolejowych lub tramwajowych,

-brzęczki, buczki lub melodyjki, umieszczone na przejściach dla pieszych o ruchu kierowanym i mają na celu informowanie niewidomych /lub osób słabo widzących/, że dla pieszych jest sygnał zielony.

 

 

Kierujący pojazdem jest obowiązany mieć przy sobie i okazywać na wezwanie uprawnionego organu wymagane dla danego rodzaju pojazdu lub kierującego:

-dokument stwierdzający uprawnienia do kierowania pojazdem,

-dokument stwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu,

-dokument stwierdzający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzający opłacenie składki tego ubezpieczenia,

-świadectwo kwalifikacji,

-inne dokumenty, jeżeli obowiązek wynika z odrębnej ustawy.

 

 

Kontrola pojazdów wojskowych przez ŻW:

-po zatrzymaniu pojazdu żołnierz żandarmerii jest obowiązany przedstawić się podając stopień wojskowy oraz imię i nazwisko, poinformować kierującego o przyczynie zatrzymania oraz na jego żądanie wylegitymować się,

-przystępując do kontroli żołnierz żandarmerii może wydać polecenie unieruchomienia silnika pojazdu i wyjęcia kluczyka ze stacyjki,

-w przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa lub warunkami i charakterem kontroli żołnierz żandarmerii może wydać polecenie kierującemu i pasażerom pojazdu opuszczenia go,

-przeprowadzając kontrolę ruchu drogowego żołnierz żandarmerii ma prawo dokonywać poniższych czynności:

-legitymować uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu,

-sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem,

-poddania się badaniom przez kierującego pojazdem w stosunku do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie że może znajdować pod działaniem alkoholu lub innego środka działającego jak alkohol,

-sprawdzenia stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, masy lub nacisku na oś pojazdu znajdującego się na drodze,

-sprawdzenie zapisu urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy oraz postoju,

-zatrzymania w przypadkach przewidzianych w ustawie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdem lub jego używania,

-wydawania poleceń: osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej \za utrzymanie drogi, kontrolowanemu uczestnikowi ruchu drogowego, – co do sposobu jego zachowania,

-uniemożliwienia: kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka o podobnym działaniu; korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk na oś zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruch, powodują uszkodzenia drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska; korzystania z pojazdu, jeżeli kierujący nim nie okazał dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC; kierowania pojazdem przez osobę nie posiadającą uprawnień,

-używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określenia jego masy, nacisku na osi lub prędkości, stwierdzenia naruszeń ochrony środowiska, oraz do stwierdzenia stanu trzeźwości kierującego,

-usuwania lub przemieszczania pojazdu: pozostawionego w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub zagraża jego bezpieczeństwu; kierowanego przez osobę nietrzeźwą lub będącą w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu w inny sposób; kierowanego przez osobę nie posiadającą przy sobie wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania i używania pojazdu, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu w inny sposób; jeżeli kierujący nie okazał dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego OC; którego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu lub porządkowi ruch drogowego, powoduje uszkodzenie drogi, albo narusza wymagania ochrony środowiska, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu w inny sposób; przekraczającego dopuszczaną masę całkowitą lub na osi; utrudniającego prowadzenia akcji ratowniczej;

-kontroli warunków i sposobu przewozu materiałów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem,

-używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizujących lub świetlnych, służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu,

-występowania w uzasadnionych wypadkach wnioskiem o ocenę o stan zdrowia kierującego pojazdem,

-blokowania kół pojazdu pozostawionego w miejscu gdzie to jest zabronione, lecz nie utrudnia to ruchu lub nie zagraża bezpieczeństwu.

a ponadto:

-dokonywać wpisów w rozkazach wyjazdów pojazdów SZ,

-uniemożliwiać dalszego ruchu pojazdów w przypadku naruszenia określonych w odrębnych przepisach zasad używania pojazdów SZ oraz zawiadamiać dowódców jednostek wojskowych o tych naruszeniach,

-sporządzać wnioski o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec żołnierzy kierujących pojazdem oraz przesyłać je dowódcom jednostek wojskowych, w których pełnią oni służbę czynną, a także sporządzać zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa lub wnioski o ukaranie z wykroczenie i przesyłać je właściwym organom.

 

  1. Oznacz miejsce wypadku:
  2. na obszarze zabudowanym:
  3. włącz światła awaryjne lub
  4. światła pozycyjne umieszczając jednocześnie trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1m,
  5. wykorzystując innych ludzi do ostrzegania o wypadku;
  6. na obszarze niezabudowanym:
  7. umieszczając trójkąt ostrzegawczy:

-w odległości 30 – 50 m od miejsca wypadku,

-w odległości 100m od wypadku – na autostradach i drogach szybkiego ruchu,

-przed zakrętem, gdy wypadek miał miejsca za zakrętem,

-przed wzniesieniem lub na jego szczycie, wypadek miał miejsce za wzniesieniem;

  1. przy trójkącie ostrzegawczym ustaw osobę wskazującą nań i dającą sygnały rękami,
  2. gdy zablokowania wymaga jeden pas ruchu, podjedź swoim samochodem do miejsca wypadku i ustaw go skośnie do osi jezdni /w sytuacji gdy wypadek miał miejsce po zmroku ustaw samochód tak, by oświetlał miejsce wypadku/,
  3. włącz światła awaryjne i postojowe, skręć koła skrajnie w kierunku rowu i wyłącz silnik,
  4. pozostaw pojazd na biegu z zaciągniętym hamulcem ręcznym,
  5. nakaż wszystkim pasażerom twojego samochody jego opuszczenie,
  6. między trójkątem ostrzegawczym a swoim samochodem rzuć na ziemię kontrastującą szmatę.
  7. Sprawdź, czy pojazdy biorące udział w wypadku:
  8. nie grożą zapaleniem się, jeżeli tak to:

-natychmiast ewakuuj z nich ofiary wypadku,

  1. jeżeli nie:

-wyłącz stacyjkę,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin