ZATWIERDZAM Dziwnów, dnia 29.04.2013r.
dowódca ktech
/stanowisko/
/stopień imię i nazwisko/
do przeprowadzenia zajęć z rozpoznania inżynieryjnego
w dniu 30.04.2013r.
II. CELE ZAJĘĆ:
Nauczyć szkolonych prawidłowego rozpoznania oraz rozśrodkowania wojsk
III. FORMA: zajęcia teoretyczne
IV. CZAS: 7x45 min
V. MIEJSCE: MSD
VI. ZAGADNIENIA:
- rozpoznanie terenu przewidzianego na rozśrodkowanie wojsk
VII. WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:
ZABRANIAM
- Wykonywać inne czynności niż nakazane przez instruktora;
- Samowolnie oddalać się z miejsca ćwiczenia;
NAKAZUJĘ
- Zachować wysoką dyscyplinę szkoleniową;
- Wykonywać wszystkie polecenia instruktora
VIII. LITERATURA:
Podręcznik „Rozpoznanie inżynieryjne"
IX. ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE:
X. ORGANIZACJA ZAJĘĆ: (w formie graficznej)
- Zajęcia w jednej grupie szkoleniowej
XI. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
- Kategorycznie zabraniam oddalania się z miejsca zajęć
- Wszystkie czynności wykonywane są na komendę bądź za zgodą prowadzącego zajęcia
XII. INNE (DODATKOWE):
XIII. WPROWADZENIE W SYTUACJĘ TAKTYCZNĄ:
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Czas
Czynności organizacyjno-porządkowe
1
2
min
……..
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Przyjęcie meldunku
Sprawdzenie obecności
Sprawdzenie wyglądu zewnętrznego
Podanie tematu oraz celu zajęć.
Min
………
CZĘŚĆ GŁÓWNA
Rozpoznanie rubieży obronnych prowadzą z zasady ogólno-wojskowe grupy rekonesansowe. Jednakże, w niektórych wypadkach do tego celu mogą być wykorzystywane samodzielne inżynieryjne patrole rozpoznawcze.
Samodzielny inżynieryjny patrol rozpoznawczy, prowadząc rozpoznanie, powinien ustalić:
- położenie przeszkód przeciwczołgowych oraz przebieg pozycji obronnych;
- miejsca i rejony rozmieszczenia punktów obserwacyjnych i środków ogniowych; ;
- przebieg zapór fortyfikacyjnych, pól minowych oraz w celu zapewnienia obrony okrężnej, rozmieszczenie punktów oporu i rejonów obrony;
- rejony rozmieszczenia stanowisk ogniowych artylerii i stanowisk dowodzenia;
- przebieg rowów strzeleckich;
- możliwości wykorzystania maszyn inżynieryjnych do rozbudowy poszczególnych rubieży i rejonów;
- miejsca i zakres pozyskiwania materiałów budowlanych z zasobów miejscowych. ;
Po otrzymaniu zadania dowódca samodzielnego inżynieryjnego patrolu rozpoznawczego powinien dokładnie przestudiować mapę obszaru rozpoznania i przydzielić poszczególnym grupom (patrolom) rozpoznawczym określone odcinki rubieży i zadania do wykonania.
Przed ustaleniem miejsca posadowienia obiektów fortyfikacyjnych określa się właściwości gruntu oraz poziom zalegania wód gruntowych przez oględziny bezpośrednie, wiercenie lub kopanie dołów próbnych do głębokości 0,5-1 m poniżej poziomu posadowienia obiektu. Na podstawie wykonanych otworów wiertniczych lub dołów próbnych ustala się rodzaj gruntu oraz istnienie wód gruntowych. Jeżeli w czasie wykonywania dołów próbnych natrafi się na wodę gruntową, należy określić możliwości jej odprowadzenia.
W czasie ustalania właściwości gruntów należy również określić możliwości wykorzystania maszyn do prac ziemnych - podać, gdzie i jakie maszyny można zastosować do budowy rowów strzeleckich i wykopów pod schrony oraz ukryć dla ludzi i na sprzęt bojowy.
Właściwości maskownicze terenu określa się podczas obserwacji i oględzin bezpośrednich, a także na podstawie zdjęć. W ten sposób ustala się przede wszystkim odcinki obserwowane z przewidywanych pozycji przeciwnika, możliwości maskowania obiektów fortyfikacyjnych, istnienie podręcznych materiałów maskowniczych, jak: darnina, roślinność itp. oraz miejsca niewidoczne dla obserwacji naziemnej przeciwnika.
W celu rozpoznania materiałów budowlanych wysyła się z zasady oddzielną grupę (patrol) rozpoznawczą.
Zadanie to może być powierzone prowadzącym rozpoznanie pododdziałom na określonych kierunkach i odcinkach terenu.
Po zakończeniu rozpoznania dowódca samodzielnego inżynieryjnego patrolu rozpoznawczego na podstawie danych uzyskanych od grup rozpoznawczych opracowuje meldunek na mapie, na której nanosi proponowane rozmieszczenie punktów oporu, rejonów obrony, miejsca wytypowane na posterunki obserwacyjne i stanowiska ogniowe, schrony i ukrycia, rejony pozyskiwania miejscowych materiałów budowlanych oraz pola martwe.
1. Pytania kontrolne.
2. Omówienie zajęć.
3. Zakończenie zajęć.
OPRACOWAŁ
szormy