Plan pracy - Działanie BGR w sytuacjach awaryjnych.doc

(47 KB) Pobierz
ZATWIERDZAM

               ZATWIERDZAM

 

...................................................

                   /stanowisko/

 

..................................................

             /stopień imię i nazwisko/

 

......................................................                                       

                  /data i podpis/                                                                                  /klauzula/

                                          

 

 

PLAN PRACY

/przeznaczony dla instruktora w punkcie lub podpunkcie nauczania/

 

………....................................................................................................................

/grupa szkoleniowa np.: marynarze służby zasadniczej /

Uwaga: Plan pracy można wykorzystać dla tych grup szkoleniowych, które posiadają taki sam zakres pod względem: tematycznym, godzinowym, treściowym i organizacyjnym.

 

 

OPRACOWAŁ:

..................................................

                               /stopień, imię i nazwisko, podpis/

 

1. TEMAT: Działanie brzegowej grupy ewakuacyjno ratunkowej w sytuacjach awaryjnych

2. CELE SZKOLENIOWE: 

a) dydaktyczne: Nauczyć szkolonych prawidłowego zachowania się w sytuacjach awaryjnych i   kryzysowych

                        b) operacyjne: - wymienić poszczególne działania;

                                                - opisać zachowanie się zespołu;

      

3.   DATA: .................................................................

        

4.      CZAS: ................................................................

 

5.      MIEJSCE: ..........................................................

 

6. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: a) zabezpieczenie materiałowo – techniczne:

                                                                                                  - PTS-M

                                                                                                  - ponton pneumatyczny

                                                                                                  - bosak

                                                                                                  - koło ratunkowe z rzutką

                           b) wyposażenie szkolonych

                                                        - kamizelka asekuracyjna na stan osobowy

7. MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: Instrukcja o zabezpieczeniu ratowniczym morskiego szkolenia desantowego. Szt. Gen. 825/77, Warszawa

                                                                    

8. WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE:

           a) przyjęcie meldunku od starszego grupy o gotowości do uczestnictwa w zajęciach

         b) podanie tematu zajęć

         c) podanie organizacji zajęć w podpunkcie nauczania

 

9. WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA BHP:

                                      a) czynności wykonywane na komendę instruktora

                                    b) dopuszczalna głębokość wody umożliwiająca desant z okrętu:

                                           - dla ludzi 0,8 m

                                           - dla sprzętu kołowego 0,6 – 0,8 m

                                           - dla pojazdów gąsienicowych 1,2 m

 

10. ZAGADNIENIA:

              1. Zgodnie z programem szkolenia wojsk inżynieryjnych MW

11. PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Lp.

Treść zagadnienia /czynności instruktora, czynności szkolonych/

Czas

[min]

Uwagi

1

2

3

4

I

CZĘŚĆ WSTĘPNA            

- przyjęcie meldunku,

- podanie tematu i celów szkoleniowych.                                                                                                         

 

 

 

 

 

II

CZĘŚĆ GŁÓWNA

Postępowanie w sytuacji awaryjnej:

           Jeżeli w wodzie znajduje się pojedynczy żołnierz, dowódca BGR wysyła natychmiast PTS z podoficerem sanitarnym i płetwonurkami, wyposażony w koła ratunkowe z linkami. PTS powinien w max. prędkości, możliwej w istniejących warunkach zbliżyć się na ok. odległość 3m do żołnierza w wodzie a następnie po podaniu mu koła ratunkowego lub bosaka ściągnąć go do pojazdu i wydobyć na pojazd.

           Jeżeli żołnierz nie jest w stanie o własnych siłach utrzymać koła ratunkowego lub bosaka wówczas pomocy udziela mu płetwonurek. Płetwonurek przyholowuje żołnierza do pojazdu, którego załoga powinna szybko podnieść na pokład.

           Jeżeli w wodzie znajduje się grupa żołnierzy PTS szybo podpływa w miejsce największego zagęszczenia i staje nieruchomo (lub w dryfie), a jego załoga szybo podnosi na pokład ludzi. W tym samym czasie do oddalonych żołnierzy wysyła się płetwonurków i ponton pneumatyczny.

           Wydobytym z wody żołnierzom z oznakami utonięcia – omdlenia pierwszej pomocy udziela podoficer sanitarny lub osoba posiadająca odpowiednie przeszkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy. W razie potrzeby odtransportowuje się żołnierzy do punktu medycznego.

           Jeżeli żołnierz zniknie pod wodą płetwonurkowie intensywnie przeszukują dno, jednocześnie do akcji poszukiwania dowódca BGR kieruje posiłki lub sąsiednie grupy ratownicze.

           Dryfujący pojazd, który z różnych przyczyn utracił możliwość ruchu lub sterowność narażony jest na zalanie co z kolei może spowodować jego zatonięcie. Skierowany do niego PTS po wyrażeniu zgody na akcję powinien przyjąć na pokład całą załogę, a następnie po zaczepieniu holu przyholować go do brzegu w miarę możliwości. W zależności od sytuacji holowanie pojazdu może być przerwane na głębokości uniemożliwiającej jego zatonięcie. Hol można podać:

- przerzucając go ręcznie na dryfujący pojazd

- wysyłając płetwonurka z rzutką, za pomocą której przyciągnie on hol właściwy.

           Kategorycznie zabrania się pływania transporterem nad zatopionym sprzętem lub wystającymi z wody jego częściami.

            W czasie załadowania lub lądowania desantu pojazdy wchodzące w skład BGR powinny mieć włączone silniki pracujące na biegu jałowym, pojazdy z załogami znajdują się na swoich miejscach a płetwonurkowie ubrani w skafandry gotowi do natychmiastowego działania.

 

 

 

 

Czynności instruktora

Czynności szkolonych

Norma szkoleniowa

 

 

- referuje treść zagadnienia,

- wydaje komendy do praktycznej części zajęć

- stoją i słuchają,

- wykonują polecenia na komendę instruktora.

 

 

 

III

CZĘŚĆ KOŃCOWA

1. Omówienie zajęć

/np.: a) synteza materiału;

        b) wskazanie najczęściej popełnianych błędów oraz           przyczyny ich  popełniania;

        c) odpowiedzi na pytania szkolonych;

2. Wystawienie ocen

3. Zakończenie zajęć /zmiana w grupach lub podgrupach na komendę

                                                 prowadzącego zajęcia właściwe/

 

 

 

11. PROWADZĄCY /

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin