koło.docx

(38 KB) Pobierz

1.      Numer VIN

              Numer VIN (Vehicle Identification Number) to niepowtarzalny numer identyfikacyjny pojazdu, aktualnie czyli od roku 1980 składa się z 17 znaków przy czym w celu wyeliminowania błędów nie stosuje się podobnych do siebie znaków takich jak I, O, Q oraz zwyczajowo U, Z, 0.

Typowe informacje zakodowane w numerze VIN:

·         Marka

·         Model

·         Rok modelowy

·         Kraj produkcji

·         Opis nadwozia

·         Opis silnika i skrzyni biegów

·         Numer seryjny

 

2.      Charakterystyka techniczna pojazdu

Charakterystyka techniczna pojazdu samochodowego to zbiór informacji umożliwiających porównanie technicznych właściwości danego samochodu z właściwościami innych samochodów

Długość pojazdu a odległość między skrajnymi (przednim i tylnym) punktami pojazdu mierzona równolegle do jego osi podłużnej

 

Szerokość pojazdu b– odległość między skrajnymi punktami poprzecznego obrysu pojazdu mierzona równolegle do płaszczyzny jezdni .

 

Wysokość pojazdu h odległość między płaszczyzną jezdni i równoległą do niej płaszczyzną przechodzącą przez najwyżej położony punkt pojazdu nieobciążonego.

 

Rozstaw osi l odległość między środkami kół poszczególnych osi, mierzona przy symetrycznym ustawieniu kół względem podłużnej osi pojazdu .

 

Rozstaw kół s odległość między punktami styku z powierzchnią jezdni środków bieżników kół tej samej osi (dla kół pojedynczych).

 

Prześwit w granicach rozstawu osi c odległość od powierzchni jezdni najniżej położonego punktu znajdującego się między osiami pojazdu maksymalnie obciążonego, poza obrysem kół .

 

Prześwit poprzeczny p –odległość od powierzchni jezdni najniżej położonego

punktu znajdującego się między kołami jednej osi pojazdu maksymalnie obciążonego

.

Kąt natarcia kąt między płaszczyzną styczną do kół przednich i do obrysprzedniej

dolnej części pojazdu maksymalnie obciążonego .

 

Kąt zejścia kąt między płaszczyzną jezdni a płaszczyzną styczną do kół tylnych i do obrysu tylnej dolnej części pojazdu maksymalnie obciążonego, bez uwzględnieni części odchylanych, nie umocowanych trwale do pojazdu .

 

Masa własna pojazdu masa kompletnego pojazdu, łącznie z masą paliwa, olejów, smarów i innych cieczy w ilości nominalnej oraz masą normalnego wyposażenia, bez masy obsługi i ładunków.

 

Maksymalna masa całkowita pojazdu masa ustalona przez producenta dla określonych warunków pracy.

 

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu masa pojazdu ustalona przez władze administracyjne dopuszczające go do ruchu .

 

Ładowność różnica między maksymalną masą całkowitą a masą własną pojazdu .

 

Ładowność dopuszczalna różnica między dopuszczalną masą całkowitą a masą własną pojazdu .

 

Obciążenie osi część  masy całkowitej pojazdu przypadająca na oś, ustalona przez wytwórcę pojazdu dla określonych warunków pracy .

 

3.      Geometria

Samoczynne powracanie skręconych kół do położenia odpowiadającego jeździe na wprost, czyli tzw. skłonność samochodu do wychodzenia z zakrętu oraz utrzymywanie przez

samochód kierunku jazdy na wprost, pomimo działania niewielkich sił bocznych uzyskuje się

przez odpowiednie pochylenie kół oraz sworzni zwrotnic. Prawidłowe ustawienie kół wpływa

korzystnie na stateczność kierunkową samochodu i ułatwia prowadzenie go, a nieprawidłowe

- nie tylko utrudnia kierowanie samochodem, lecz może być także przyczyną szybkiego

zużywania się opon

Ustawienie kół kierowanych określają następujące wielkości geometryczne:

a)      kąt wyprzedzenia sworzni zwrotnicy

b)      kąt pochylenia sworzni zwrotnicy

c)      kąt pochylenia koła

d)      zbieżność kół.

 

4.      sztywność  nadwozia

Sztywność skrętna jest jednym z głównych parametrów charakteryzujących nadwozie

samochodu. Istnieje wiele czynników wpływających na jej wartość. Oprócz cech konstrukcyjnych nadwozia , na sztywność wpływa również zużycie eksploatacyjne (uszkodzenia mechaniczne oraz korozja), przy czym w tym przypadku wpływ ten jest zazwyczaj ujemny. Wraz z rozwojem współczesnych konstrukcji nadwozi samochodów obserwuje się wzrost ich sztywności .

Jest to podyktowane koniecznością zapewnienia sztywności kadłuba nadwozia na wystarczającym poziomie, w razie zderzenia pojazdu (zapewnienie tzw. strefy przeżycia pasażerów– bezpieczeństwo bierne ).

 

 

5.      Opony bieżnikowane  a nie bieżnikowane

Od 70 do 80% masy opony stanowi jej korpus, czyli jej mechaniczna ko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin