Wykłady Silniki Spalinowe - OgarnijTemat.com.pdf

(22552 KB) Pobierz
Prof. dr hab. inż. Zdzisław Chłopek
Politechnika Warszawska
Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych
„Silniki spalinowe” – studia I stopnia stacjonarne – semestr 5
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Wykład „Silniki spalinowe” – 30 h
Wstęp. Klasyfikacja silników spalinowych.
Układy strukturalne silników spalinowych.
Układy konstrukcyjne silników spalinowych.
Obiegi cieplne silników spalinowych i ich podstawowe parametry.
Wymiana ładunku w tłokowych silnikach spalinowych.
Mechanika układu rozrządu tłokowych silników spalinowych.
Paliwa silnikowe. Klasyfikacja i właściwości paliw silnikowych.
Zasilanie tłokowych silników spalinowych.
Spalanie w tłokowych silnikach spalinowych. Termochemia spalania.
Wywiązywanie ciepła.
Bilans energetyczny silnika spalinowego.
Doładowanie tłokowych silników spalinowych.
Silniki spalinowe
12. Sterowanie tłokowych silników spalinowych.
13. Emisja zanieczyszczeń z tłokowych silników spalinowych.
14. Charakterystyki tłokowych silników spalinowych. Parametry
charakteryzujące silniki spalinowe.
15. Metody badań tłokowych silników spalinowych w celu oceny ich wła-
ściwości.
16. Mechanika układu korbowego: kinematyka i dynamika układu kor-
bowego.
17. Wyrównoważanie tłokowych silników spalinowych.
Piśmiennictwo
Chłopek Z.: Ekologiczne aspekty motoryzacji i bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Politechnika Warszawska. Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych. Warszawa
2012.
2. Chłopek Z.: Pojazdy samochodowe. Ochrona
środowiska
naturalnego. WKŁ.
Warszawa 2002.
3. Kowalewicz A.: Podstawy procesów spalania. WNT. Warszawa 2000.
4. Luft S.: Pojazdy samochodowe. Podstawy budowy silników. WKŁ. Warszawa
2003.
5. Merkisz J.: Ekologiczne problemy silników spalinowych. Wydawnictwo Politech-
niki Poznańskiej. Tom I i II. Poznań, 1998.
6. Rychter T., Teodorczyk A.: Pojazdy samochodowe. Teoria silników tłokowych.
WKŁ. Warszawa 2006.
7. Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe. WNT. Warszawa 2000.
8. Zając P., Kołodziejczyk L. M.: Silniki spalinowe. WSiP. Warszawa 2001.
9. Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych. Część 1. Podstawy budowy oraz
główne zespoły i układy mechaniczne. WKŁ. Warszawa 2009.
10. Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych. Część 2. Układy zasilania, chło-
dzenia, smarowania, dolotowe i wylotowe. WKŁ. Warszawa 2010.
1.
Regulamin przedmiotu „Silniki Spalinowe”
Studia I stopnia – semestr 5
1. Regulamin przedmiotu „Silnik spalinowe” jest zgodny z „Regulaminem Studiów w Po-
litechnice Warszawskiej”, przyjętym przez Senat Politechniki Warszawskiej w dniu
19.04.2006 r.
2. Przedmiot „Silniki spalinowe” jest prowadzony w wymiarze 30 h wykładu i 30 h laborato-
rium w tym samym semestrze.
3. Zajęcia w Laboratorium Silników Spalinowych odbywają się zgodnie z regulaminem
i harmonogramem Laboratorium. Zaliczenia Laboratorium Silników Spalinowych doko-
nuje Kierownik Laboratorium Silników Spalinowych.
4. Zaliczenie przedmiotu „Silniki spalinowe” odbywa się na podstawie ocen z egzaminu
i zaliczenia laboratorium. Egzamin obejmuje wiedzę i umiejętności nabyte przez studen-
tów w zakresie programu przedmiotu, obejmującego materiał wykładów i laboratorium.
Egzamin składa się części pisemnej i ustnej.
5. Ocena zaliczenia przedmiotu jest obliczana jako
średnia
ważona ocen zaliczenia laborato-
rium ze współczynnikiem wagowym równym 0,25 i egzaminu ze współczynnikiem wago-
wym równym 0,75.
6. W sprawach nie uregulowanych w przepisach należy zwracać się do prowadzącego
wykład.
Silniki spalinowe
Wstęp
Przetwornik energii – urządzenie przetwarzające energię
z jednego rodzaju na inny rodzaj, np. energię kinetyczną
powietrza (wiatru) na energię mechaniczną, albo energię
wiązań chemicznych (tzw. energię chemiczną) na
elektryczną (ogniwo elektrochemiczne).
Silnik – przetwornik energii przetwarzający energię na
energię mechaniczną.
Silnik cieplny – silnik przetwarzający ciepło na energię
mechaniczną.
Silniki cieplne
Silniki spalania zewnętrznego
Silniki spalania wewnętrznego –
silniki spalinowe
Silniki odrzutowe
Silniki tłokowe
Silniki z tłokami
obrotowymi
Silniki turbinowe
Silniki z tłokami
przesuwnymi
Silniki o zapłonie
wymuszonym
Silniki czterosuwowe
Silniki o chłodzeniu
bezpośrednim
2
Silniki o zapłonie
samoczynnym
Silniki dwusuwowe
Silniki o chłodzeniu
pośrednim
Silniki o zapłonie
iskrowym
Silniki o zapłonie
żarowym
Silniki spalania wewnętrznego
Czynnik termodynamiczny wytworzony w komorze
spalania, rozprężając się:
porusza tłok – silniki tłokowe,
obraca turbinę – silniki turbinowe,
zwiększa swój pęd w dyszy wylotowej – silniki odrzutowe.
Silniki odrzutowe:
rakietowe – do komory spalania jest dostarczona
mieszanka paliwa i utleniacza,
turboodrzutowe – utleniaczem jest tlen z powietrza,
sprężanego turbosprężarką,
strumieniowe i pulsacyjne – utleniaczem jest tlen
z powietrza (bez sprężarki mechanicznej).
3
Silnik parowy
1 – tłok, 2 – tłoczysko, 3 – krzyżulec, 4 – korbowód, 5 – wykorbienie wału
korbowego, 6 – wał korbowy, 7 – koło zamachowe, 8 – suwak,
9 – regulator odśrodkowy
4
Silnik rakietowy
Silnik turboodrzutowy
5
6
Silnik strumieniowy
Silnik pulsacyjny
7
8
Silnik turbinowy
Konwencjonalne paliwa silnikowe
Silniki o zapłonie iskrowym – benzyny silnikowe.
Silniki o zapłonie samoczynnym – oleje napędowe.
E – zasysane z otoczenia powietrze, C – sprężarka, G – palniki,
Ch – komora spalania, T – turbina, Ec – spaliny,
A – wał odprowadzający moc mechaniczną na zewnątrz
9
10
Silnik czterosuwowy
Silnik dwusuwowy
11
12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin