Dostosowanie wymagań – uczeń upośledzony w stopniu lekkim
Najczęściej występujące zaburzenia u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, które mają znaczenie dla ich osiągnięć szkolnych, to:
· zaburzenie orientacji przestrzennej,
· niski poziom sprawności grafomotorycznej,
· słaba koncentracja uwagi,
· liczne i nasilone wady wymowy, postawy….
· wolniejsze tempo pracy,
· zaburzenia rozumienia znaczenia wypowiedzi,
· zaburzenia analizy i syntezy (wzrokowej, słuchowej, wzrokowo-słuchowej),
· trudności w rozpoznawaniu liter oraz w czytaniu,
· trudności w rozumieniu przeczytanego tekstu,
· istotnie zaburzony poziom rozumienia wszelkich reguł, zasad, definicji,
· utrudnione tworzenie pojęcia liczby,
· ograniczenia procesów pamięciowych,
· brak zrozumienia treści zadań tekstowych i trudności w ich rozwiązywaniu,
· zaburzenia wyobraźni przestrzennej utrudniające rozumienie i wykonywanie zadań geometrycznych,
· trudności w orientowaniu się w stosunkach czasowych i posługiwaniu się nimi,
· kłopoty w powiązaniu nowych informacji z poprzednio zapamiętanymi,
· słaby poziom stosowania umiejętności w praktyce,
· mała samodzielność w wykonywaniu zadań,
· często występująca nadpobudliwość psychoruchowa lub zahamowanie,
· brak krytycyzmu,
· trudności w antycypacji zachowań,
· impulsywność,
· podatność na negatywne wpływy otoczenia,
· niski poziom motywacji,
Nauczyciele mają obowiązek dostosować wymagania edukacyjne (niezbędne do uzyskania poszczególnych środrócznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
· Stosowane przez nauczyciela metody, formy i środki dydaktyczne muszą być adekwatne do indywidualnych możliwości i potrzeb psychofizycznych uczniów.
· Z uwagi na ograniczone niepełnosprawnością możliwości poznawcze uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, istnieje konieczność szczególnego dostosowania procedur realizacji podstawy programowej szczególnie w dwóch obszarach: edukacji przyrodniczej i edukacji matematycznej.
· Wiąże się to z trudnościami, jakie ci uczniowie przejawiają w zakresie złożonych strategii poznawczych, abstrakcyjnego myślenia, analizowania i wnioskowania.
· Nauczyciel powinien stosować takie strategie pomocy uczniowi, które umożliwią mu zrozumienie istoty zadnia lub zagadnienia.
· Służyć temu mogą odpowiednie metody pracy (problemowa, zadawania pytań, praktycznego działania czy oparta na przeżywaniu),środki dydaktyczne (modele, filmy, plansze, interaktywne wizualizacje itp.) oraz formy organizacyjne (zwłaszcza praca w grupach).
Przedmioty humanistyczne
• Wielu uczniów ma trudności z przenoszeniem znanych i wyuczonych form wypowiedzi
do sytuacji życia codziennego. Z trudem radzą sobie z wyjaśnianiem i opisywaniem.
• Jednym z ważniejszych zadań nauczyciela w tym obszarze jest praca nad spójnością wypowiedzi uczniów i rozwojem ich słownika oraz kształtowaniem umiejętności argumentowania, prowadzenia rozmowy.
JĘZYK POLSKI
• Analiza i interpretacja tekstów kultury jest dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim szczególnie trudna, ponieważ wymaga rozumienia perspektywy drugiej osoby.
• W sensie rozwoju poznawczego jest tym przekroczenie poziomu dziecięcego egocentryzmu oraz empatyczna umiejętność spojrzenia z zewnątrz.
• Ze względu na trudności w zakresie czytania, na każdym etapie edukacyjnym i w stosunku do wszystkich przedmiotów szkolnych nauczyciele powinni zwracać uwagę na obór tekstów. Wybór tekstów prozy lub wierszy przeznaczonych do nauki na pamięć powinien uwzględniać zainteresowania uczniów, ładunek emocjonalny i dialogi. Fragmenty opisów powinny być wizualizowane. Ten rodzaj modyfikacji sprzyja zrozumieniu tekstu i doskonaleniu
samej techniki czytania.
• W zakresie pisania mogą wystąpić trudności z zastosowaniem w praktyce słownictwa, wyuczonych reguł ortograficznych i gramatycznych. W związku z tym nauczyciel może ograniczyć liczbę terminów/pojęć koniecznych do zapamiętania na rzecz ich zastosowania, a więc uznać, że treści programowe w tym zakresie zostały zrealizowane, gdy uczeń wie, jak je użyć w praktyce lub wie, jak je odnaleźć (w słownikach, skryptach, książkach).
• Ważne jest również wizualne wskazywanie (podpowiedzi) pewnych schematów
pisemnych wypowiedzi.
• Istotny jest także wybór tych rodzajów wypowiedzi pisemnych, które dla ucznia mają walor praktyczny, a zrezygnowanie z tych, które są wyrazem twórczej aktywności.
JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
• U uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim występują problemy z zastosowaniem w praktyce słownictwa oraz wyuczonych reguł ortograficznych i gramatycznych, a także trudności w nauce na pamięć wierszy, piosenek, dialogów.
• Dostosowanie treści w tym zakresie dotyczy przede wszystkim ograniczenia materiału teoretycznego na rzecz doświadczenia jak największej ilości sytuacji komunikacyjnych w kontekście ich praktycznego zastosowania.
• Ważne jest również dostosowanie tempa pracy oraz wielozmysłowe poznawanie treści.
Historia
• Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim mogą mieć trudności z zapamiętaniem faktów historycznych i określaniu ich związków przyczynowo-skutkowych.
• Dlatego też w nauczaniu historii konieczne jest systematyczne powtarzanie i utrwalanie wiedzy. W celu uatrakcyjnienia tego procesu należy prezentować i powtarzać wiedzę w rożnych kontekstach, formach oraz z wykorzystaniem rożnych środków dydaktycznych
• W pracy z uczniem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim, realizacja podstawy
programowej w tym zakresie wymaga od nauczycieli ograniczenia się do najważniejszych
aspektów omawianego zagadnienia historycznego, bazowania na pamięci mechanicznej
ucznia, dzielenia treści na małe kroki oraz podejmowania dodatkowych działań
wizualizujących treści.
MATEMATYKA
• Rozumowanie matematyczne (wyciąganie wniosków z przesłanek) i układanie równań
do rozwiązywanych zadań tekstowych należy wspomagać materiałami graficznymi.
• Ważne jest również systematyczne sprawdzanie stopnia rozumienia treści poleceń, treści zadań i kierowanie aktywnością ucznia.
• Treści z zakresu geometrii wykorzystujące rysunek, szkic konstrukcje mogą być realizowane z użyciem szablonów, a obliczanie pól z uwzględnieniem gotowych rysunków pomocniczych.
• Niektórzy uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim mogą mieć problemy z zamianą jednostek miar lub stosowaniem narzędzi pomiarowych. W tym zakresie ważne jest np. realizowanie zajęć praktycznych w terenie.
FIZYKA/CHEMIA
• Największym problemem w realizacji powyższych treści są trudności z myśleniem przyczynowo-skutkowym. Dostosowania w tym zakresie w stosunku do uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim powinno dotyczyć doboru reprezentatywnych dla przedmiotu treści, które uczeń będzie w stanie tylko zapamiętać.
• Nadrzędną regułą pracy powinien być pokaz lub prowadzenie doświadczeń, obserwacji i eksperymentów.
• Należy mieć świadomość, że wykorzystywane wzory będą częściej zapamiętywane mechanicznie, a nie ze zrozumieniem.
O c e n i a n i e u c z n i ó w
• Kompleksowa ocena uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wymaga odniesienia zarówno do aktualnych możliwości ucznia, jak i jego ograniczeń. Jej celem powinno być gromadzenie danych o zachowaniu i osiągnięciach uczniów oraz ocena poziomu jego funkcjonowania.
• Podczas oceniania powinny być brane pod uwagę czynniki, które wskazują głównie na aktualny poziomom i możliwości ucznia. Dotyczą one wkładu pracy, zaangażowania oraz samodzielności w wykonywanych działaniach oraz poziomu umiejętności.
• Powyższe wskaźniki należą do całego system ułatwień dydaktycznych, któremu podlegają w szkole uczniowie upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim.
• Prawo oświatowe mając na względzie powyższe wskaźniki w ww. rozporządzeniu wskazuje na konieczność dostosowania oceny do indywidualnych możliwości psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
• Ocenianie osiągnięć edukacyjnych każdego ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej
i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
przemda1