DGP_2014_06_02_podatki_i_ksiegowosc.pdf

(3078 KB) Pobierz
PODATKI
i KSIĘGOWOŚĆ
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
tygodnik
dla prenumeratorów
Poniedziałek
2 czerwca 2014
nr 105 (3746)
gazetaprawna.pl
W prenumeracie DGP
zyskujesz
Zaufanie, a raczej jego
brak wiele kosztuje
Ewa
Ciechanowska
redaktor
prowadząca
Tych tygodników
ych
nie kupisz w kiosku!
www. azetapra
w
ww.gazetaprawna.pl/oferta2014 te
www.gazetaprawna.pl/oferta2014
|
tel. 22 76 31 27
ww
ferta2014
7
61
6
7
TEMAT TYGODNIA
Jak bez VAT przekazać
materiały reklamowe,
drobne prezenty i próbki
KONFRONTACJE
C6–7
S
tosowanie prawa podatkowego w Polsce to nie
lada wyzwanie. Wiemy coś o tym, bo na co
dzień wyjaśniamy, omawiamy, odpowiadamy
na pytania i tłumaczymy zawiłości przepisów.
Nam pomagają wybitni fachowcy. A co mają zrobić
zwykli podatnicy? Jakie rozwiązanie wybrać dla swojej
firmy, żeby z jednej strony być w zgodzie z prawem,
a z drugiej nie płacić więcej niż to konieczne? A może
skorzystać ze zwolnienia? A może zastosować niższą
stawkę podatku? Wątpliwości jest wiele. I tu z pomocą
przychodzi fiskus, który ma dla podatników szukają-
cych odpowiedzi na te pytania wspaniałe narzędzie
– indywidualną interpretację prawa podatkowego!
Podatnik pyta – organ odpowiada. Proste? Tak, ale...
Za wydanie takiej interpretacji trzeba zapłacić. I to jest
oczywiste. Wszak wiedza kosztuje. Tylko że cena nie
jest bez znaczenia. Przepisy (art. 14f par. 1 ordynacji
podatkowej) każą płacić 40 zł za wniosek o wydanie
interpretacji. Jednak w przypadku wystąpienia
w jednym wniosku kilku odrębnych stanów faktycz-
nych lub zdarzeń przyszłych opłatę pobiera się od
każdego z nich. I tu właśnie pojawiają się wątpliwości.
Zdarza się bowiem, że podatnik składa wniosek
zawierający jeden stan faktyczny i wnosi jedną opłatę
od wniosku, ale odnośnie do tego stanu faktycznego
formułuje więcej niż jedno pytanie. Wówczas organ
wzywa go do uzupełnienia opłaty pod groźbą
udzielenia odpowiedzi tylko na jedno z zadanych
pytań. Czy słusznie?
Takie postępowanie budzi u podatników obawy,
czy aby fiskus nie żąda zbyt wiele. To pierwszy sygnał
braku zaufania. Ale niejedyny. Wiele nagatywnych
dla podatników decyzji zawartych w wydanych
interpretacjach ma swój finał w sądach administracyj-
nych. Często jest to finał korzystny dla podatnika.
Pod wpływem takich wyroków minister finansów
zmienia nawet interpretacje ogólne (czego przykładem
jest choćby ostatnia zmiana interpretacji ogólnej
dotyczącej służebności przesyłu). Wszystko to skłania
podatników do zastanowienia, czy ufać fiskusowi.
Całe te przepychanki prawne drogo kosztują:
bo to i zmarnowany czas, nerwy, ale i niepotrzebnie
wydane pieniądze. Podatnicy często wolą więc
uniknąć zapłaty i stosują różne uniki, wierząc, że
kontroli u nich nie będzie, a niejasne prawo nagina się
w obie strony. Traci na tym i budżet, i sami podatnicy.
Ile? Z pewnością niemało. Może więc warto zawalczyć
o zaufanie do obu stron podatkowej barykady.
Kiedy podatnikom przysługuje prawo do odliczenia VAT
C2
przy samofakturowaniu
Urząd twierdzi, że decyduje moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy u sprzedawcy. Z kolei ekspert uważa,
że należy też brać pod uwagę obowiązek akceptacji przez sprzedawcę faktur wystawionych na jego rzecz przez nabywcę
Ile opłat od wniosku ORD-IN
AKTUALNOŚCI
C3
Czy podatnicy mogą zaufać organowi, który sam ma problemy z zastosowaniem przepisu regulującego wysokość należności
za wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej
VAT od samochodów:
Fiskus żąda świadectw homologacji,
choć nie trzeba już ich wydawać
C3
Korektę należy przyporządkować do przychodu
CYKL: FAKTURY 2014
PODATKI DOCHODOWE
C5
Podatnicy, którzy poprawiają zeznania, muszą zwrócić uwagę na to, jakiego rodzaju przychody czy koszty zmieniają
oraz czy zobowiązanie nie uległo przedawnieniu
Otrzymana przedpłata musi być udokumentowana
VAT
C10–11
Często się zdarza, że przed zakupem nabywca wnosi całość lub część należności. W takim przypadku sprzedawca
powinien wystawić fakturę zaliczkową
Przy świadczeniach złożonych wątpliwości pozostały
C12
W NUMERZE TAKŻE SPECJALNY DODATEK
RACHUNKOWOŚĆ I AUDYT
Firmy zapłacą mniej za ogłoszenie wzmianki o złożeniu rocznego raportu
Jak zaksięgować prezenty zakupione ze środków ZFŚS z okazji Dnia Dziecka
Ujęcie nabytej wierzytelności wyrażonej w walucie obcej powinno nastąpić w złotych polskich
TO BUDZI KONTROWERSJE:
Sporządzanie bilansu skonsolidowanego jednostek samorządu terytorialnego
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
C2
Dziennik Gazeta Prawna, 2 czerwca  2014 nr 105 (3746)
gazetaprawna.pl
kon f r on ta c j e , w y w i a dy
kiedy podatnikom przysługuje prawo
iedy
do odliczenia Vat
przy samofakturowaniu
Vat
przez podatnika B. Informację w postaci poczty elektronicznej (e-mail) o zatwierdzeniu tej faktury przez podatnika B nabywca A otrzymał 5 maja
2014 r. Czy podatnik A powinien rozliczyć fakturę w deklaracji za kwiecień czy za maj?
Izba Skarbowa
w warSzawIe
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy
o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177,
poz. 1054 ze zm.) prawo do ob-
niżenia kwoty podatku należ-
nego o kwotę podatku naliczo-
nego powstaje nie wcześniej
niż w rozliczeniu za okres,
w którym w odniesieniu do
nabytych towarów przez po-
datnika powstał obowiązek po-
datkowy. Jeżeli podatnik nie
dokonał obniżenia kwoty po-
datku należnego w terminie
określonym w ust. 10, może
obniżyć kwotę podatku należ-
nego w deklaracji podatkowej
za jeden z dwóch następnych
okresów rozliczeniowych.
W celu udzielenia odpowie-
dzi na zadane pytanie należy
ustalić, kiedy powstał obowią-
zek podatkowy z tytułu dosta-
wy towaru.
Z podanej informacji wy-
nika, że faktura VAT na zasa-
dzie samofakturowania została
wystawiona przez nabywcę 31
kwietnia 2014 r., brak jest na-
tomiast informacji, kiedy zo-
stała dokonana dostawa. Od
1 stycznia 2014 r. obowiązek
podatkowy powstaje z chwi-
lą dokonania dostawy, a nie
wystawienia faktury VAT jak
w roku poprzednim.
A zatem trudno udzielić pre-
cyzyjnej odpowiedzi, kiedy na-
bywca może rozliczyć nabycie
towaru udokumentowanego
fakturą z 31 kwietnia 2014 r.
Zakładając jednak, że
w tym samym miesiącu, czyli
w kwietniu, miała miejsce do-
stawa i w tym samym miesią-
cu wystawiona została faktura
VAT, to podatnik ma prawo do
rozliczenia podatku naliczone-
go wynikającego z tej faktury
w deklaracji za miesiąc kwie-
cień, a jeżeli w tym terminie
nie dokona on rozliczenia, to
prawo to przysługuje w roz-
liczeniu za
miesiące maj
lub czerwiec.
Informacja
w postaci poczty elektronicz-
nej o zatwierdzeniu tej faktury
przez sprzedawcę 5 maja 2014 r.
w żaden sposób nie wpływa na
moment rozliczenia tego po-
datku przez nabywcę i nie ro-
dzi dla niego żadnych skutków.
Prawo do odliczenia podat-
ku naliczonego dla nabywcy
uwarunkowane jest jedynie
momentem powstania obo-
wiązku podatkowego z tytu-
łu dostawy towarów u sprze-
dawcy.
o do zasady dostawa
towarów i świadcze-
nie usług musi być
udokumentowane
fakturami wystawionymi
przez sprzedawców. Jednak
przepisy o fakturowaniu
umożliwiają, by faktury za
dostawy w imieniu sprzeda-
jącego wystawiał nabywca,
oczywiście po spełnieniu
odpowiednich warunków.
Procedura ta nosi nazwę
samofakturowania, czyli
self-billingu.
Z początkiem 2013 r.
uproszczono te przepisy,
rezygnując z obowiązku
informowania naczelnika
urzędu
skarbowego
o zawarciu
umowy o samo-
fakturowaniu. Pozostał
jednak obowiązek akceptacji
przez sprzedawcę wystawio-
nych na jego rzecz faktur
przez nabywcę.
W sytuacji zakupu przez
nabywcę towarów, których
nabycie jest dokumentowa-
ne wystawieniem przez
niego faktury w systemie
samofakturowania, mogą
pojawić się wątpliwości co do
zastosowania właściwego
terminu odliczenia przez
problem:
Podatnik A (nabywca) w ramach samofakturowania wystawił 31 kwietnia 2014 r. fakturę dokumentującą dostawę towarów dokonaną
C
Grzegorz baran
doradca podatkowy
w KPP Baran & Pluta
Konfrontacje
niego VAT naliczonego od
takich zakupów. Wątpliwości
te pojawią się w szczególno-
ści, gdy faktura zostanie
wystawiona przez takiego
nabywcę z
końcem miesiąca.
Kiedy więc nabywca
stosujący procedurę
samofakturowania może
odliczyć VAT naliczony?
Zgodnie z art. 106d ust. 1 pkt
1 ustawy o VAT, podmiot,
o którym mowa w art. 106b
ust. 1 pkt 1, nabywający
towary lub usługi od
podatnika, może wystawiać
w imieniu i
na rzecz tego
podatnika faktury dokumen-
tujące dokonanie przez
podatnika sprzedaży na
rzecz tego podmiotu.
Przypomnijmy, iż w art. 106b
ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jest
mowa o
podatniku, który jest
obowiązany wystawić
fakturę dokumentującą
sprzedaż dokonaną przez
niego na rzecz innego
podatnika podatku od
wartości dodanej.
Zgodnie zaś z art. 88 ust. 3a
pkt 5 ustawy o VAT, nie
stanowią podstawy do
obniżenia podatku należnego
oraz zwrotu różnicy podatku
lub zwrotu podatku
naliczonego faktury
i dokumenty celne, jeśli
faktury, faktury korygujące
nie zostały zaakceptowane
przez sprzedającego.
Jak wynika z przytoczonych
przepisów, prawo do
odliczenia VAT naliczonego
z faktury wystawionej
przez nabywcę w imieniu
sprzedawcy, na mocy
zawartego z nim porozu-
mienia, powstaje w okresie,
w którym ten nabywca
otrzymał akceptację
sprzedającego dotyczącą
wystawionej mu faktury.
W praktyce więc, gdy
faktura zostanie
wystawiona przez nabywcę
z końcem danego miesiąca,
natomiast akceptację
sprzedającego dotyczącą tej
faktury nabywca otrzyma
z początkiem kolejnego
miesiąca, to prawo do
odliczenia VAT naliczonego
dla nabywcy powstanie
dopiero w tym kolejnym
miesiącu.
Jeżeli więc nabywca
A wystawił 31 kwietnia
2014 r. w ramach procedury
samofakturowania fakturę
dokumentującą dokonaną
dla niego przez podatnika B
dostawę towarów, natomiast
informację w postaci poczty
elektronicznej (e-mail)
o zatwierdzeniu tej faktury
przez podatnika B nabywca
A otrzymał 5 maja 2014 r.,
to nabywca A powinien
rozliczyć VAT naliczony
z takiej faktury w deklaracji
za maj 2014 r.
podSumowanIe:
Prawo do odliczenia VAT nabywcy powstaje w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy,
ale nie wcześniej niż w okresie, w którym nabywca otrzymał fakturę. Obowiązek podatkowy u sprzedawcy powstaje z chwilą dostawy towaru
lub wykonania usługi. Oznacza to, że w opisywanym przypadku istotny jest moment dostawy towaru. Za ten okres nabywca najwcześniej może
odliczyć VAT (o ile otrzymał już fakturę). Jeśli dostawa została dokonana i faktura doręczona, to nie ma przeszkód do odliczenia VAT. Z zasad
ogólnych dotyczących rozliczania VAT wynika zatem, że podatnik nie musi czekać na zatwierdzenie faktury VAT przez nabywcę. Przepis mówiący
Oprac.
ŁZ
o zatwierdzaniu faktur przez nabywcę może jednak powodować wątpliwości dotyczące odliczania podatku.
Spółka w raju, a podatek trzeba będzie zapłacić w Polsce
Rozmowa z
moniką palmowską,
dyrektorem, oraz
katarzyną olejnik-długaszek,
menedżerem w zespole ds. cen transferowych w KPMG w Polsce
ministerstwo
Finansów
zamierza opodatkować
dochody uzyskiwane przez
zagraniczne spółki należą-
ce do polskich podatników,
czyli wdrożyć regulacje
przewidujące opodatkowanie
dochodów zagranicznych
spółek kontrolowanych (ang.
Controlled Foreign Corpora-
tion – CFC). w efekcie dochód
uzyskany przez spółkę zależną
za granicą, w której udzia-
łowcem jest polski podatnik,
w określonych przypad-
kach będzie opodatkowany
19-proc. podatkiem w polsce.
Skąd pomysł na tego typu
rozwiązania?
katarzyna
olejnik-długaszek:
monika
palmowska:
Z jednej
Fiskus zauważył, że polscy
podatnicy uzyskują znaczące
dochody od swoich spółek za-
leżnych położonych za granicą,
a podatek pochodzący z tych
źródeł jest – zdaniem fisku-
sa – niewspółmiernie niski.
Celem planowanych regulacji
jest ograniczenie przesuwania
dochodów z Polski do krajów
o korzystniejszych systemach
podatkowych, głównie rajów
podatkowych.
strony regulacje CFC są uwa-
żane za jeden z najbardziej
skutecznych mechanizmów
walki ze zjawiskiem unikania
opodatkowania. Są one po-
wszechnie akceptowanym na
arenie międzynarodowej me-
chanizmem zwalczania nad-
użyć podatkowych, a ich wdro-
żenie zalecają zarówno OECD,
jak i Unia Europejska. Z drugiej
strony mogą być postrzegane
jako obniżające atrakcyjność
i konkurencyjność polskiego
systemu podatkowego. Prze-
pisy o CFC nie oznaczają re-
zygnacji przez podatników
ze struktur nakierowanych
na optymalizacje podatkowe,
a jedynie stanowią dodatko-
wy element, który już należy
uwzględnić przy planowaniu
podatkowym.
do kogo będą się stosować
nowe przepisy?
k.o.-d.:
Zgodnie z projektem
jeśli zagraniczna spółka pro-
wadzi rzeczywistą działal-
ność gospodarczą, przy czym
zwolnienie różni się w zależ-
ności od siedziby spółki. Poza
zakresem regulacji CFC są
też zagraniczne spółki, któ-
rych przychody są niższe od
250 000 euro w danym roku
podatkowym.
Jak w praktyce będzie rozlicza-
ny dochód CFC?
m.p.:
Dochód zostanie przypi-
k.o.-d.:
Bardzo istotne i za-
MoniKa PalMowsKa
dyrektor
w zespole ds. cen transferowych
w KPMG w Polsce
KataRzyną
olejniK-DłuGaszeK
menedżer
w zespole ds. cen transferowych
w KPMG w Polsce
ustaw podatkowych plano-
wane regulacje będą miały
zastosowanie wyłącznie do
zagranicznych spółek speł-
niających określone kryteria.
Redaktor prowadzący:
Ewa Ciechanowska
tel. 22 530 40 44
ewa.ciechanowska@infor.pl
prenumerata
podatki
i
księgowość
Zagraniczną spółką kontrolo-
waną będzie spółka spełnia-
jąca łącznie trzy warunki do-
tyczące:
1) poziomu kontroli (wy-
starczający będzie np. 25-proc.
udział w kapitale, prawach gło-
su czy udziału w zyskach);
2) charakteru uzyskiwa-
nych przychodów (na celow-
niku fiskusa znajdą się spół-
ki, w których co najmniej
50 proc. stanowią przychody
pasywne, czyli przychody po-
chodzące np. z dywidend, ze
zbycia udziałów/akcji, z wie-
rzytelności, pożyczek, poręczeń
i gwarancji, praw autorskich);
3) położenie spółki w kraju
o niskim poziomie opodatko-
wania stosowanym do przy-
chodów pasywnych.
Za zagraniczną spółkę kon-
trolowaną będzie mogła być
uznana również spółka mają-
ca siedzibę lub zarząd w raju
podatkowym, znajdującym się
na liście ogłoszonej przez mi-
nistra finansów, lub w kraju,
z którym Polska czy też Unia
Europejska nie zawarły sto-
sownych umów międzynaro-
dowych.
m.p.:
Należy pamiętać, że pro-
jekt przewiduje także wyłącze-
nie z opodatkowania w Polsce,
sany polskiemu podatnikowi
proporcjonalnie do udziału
w zyskach spółki oraz okresu
ich posiadania. Podstawę opo-
datkowania zagranicznej spół-
ki kontrolowanej będzie stano-
wił jej dochód ustalony zgodnie
z polskimi przepisami wynika-
jącymi z obowiązujących ustaw
podatkowych – z pewnymi wy-
jątkami. Warto pamiętać, że
podatnik przy obliczaniu pod-
stawy opodatkowania i kwoty
podatku będzie miał możliwość
odliczenia od dochodu kwoty
dywidendy otrzymanej od za-
granicznej spółki kontrolowa-
nej oraz kwoty z odpłatnego
zbycia udziału w takiej spółce.
Ponadto dochód zagranicznej
spółki kontrolowanej nie bę-
dzie podlegał pomniejszeniu
o straty poniesione w latach
poprzednich.
razem praktyczne znaczenie
ma też to, że w myśl projekto-
wanych przepisów podatnicy
będą zobowiązani do prowa-
dzenia rejestru zagranicz-
nych spółek oraz ewidencji
zdarzeń w odrębnej ewiden-
cji rachunkowej, która będzie
służyła ustaleniu dochodów
zagranicznych spółek. Nale-
ży dodać, że prowadzenie re-
jestru i ewidencji nie będzie
konieczne wyłącznie wów-
czas, gdy zagraniczna spółka
kontrolowana będzie podlegać
opodatkowaniu od całości swo-
ich dochodów w państwie Unii
Europejskiej lub w państwie
Europejskiego Obszaru Gospo-
darczego i będzie prowadzić
w tym państwie rzeczywistą
działalność gospodarczą.
m.p.:
Na początku maja
2014 roku Sejm poparł projekt
ustawy, przekazując go do prac
w komisji finansów publicz-
nych. Wszystko wskazuje na
to, że planowane przepisy do-
tyczące opodatkowania docho-
dów uzyskiwanych przez za-
graniczne spółki kontrolowane
zostaną wprowadzone i zaczną
obowiązywać trzy miesiące po
ogłoszeniu. Zostało zatem nie-
wiele czasu na przygotowanie
się do zmian.
Rozmawiała
ewa
Ciechanowska
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 2 czerwca  2014 nr 105 (3746)
gazetaprawna.pl
C3
A k t uA
l no ś c i
Ile opłat od wniosku ORD-IN
TO BUDZI
KONTROWERSJE
Radosław
Kowalski
doradca
podatkowy
flesz podatkowy
Nowe wytyczne celne
Od 28 maja 2014 r. zaczęła obowiązywać nowa wersja (1.3)
wytycznych w sprawie stosowania procedur uproszczo-
nych, o których mowa w art. 76 ust. 1 wspólnotowego
kodeksu celnego (Dz.U. L 302 z 19.10.1992 r., s. 1). Została
ona opublikowana na portalu internetowym Witryna
Prokliencka w zakładce Cło/Informacje dla przedsię-
biorców/Procedura uproszczona/Wytyczne i instrukcje.
Zmiana wytycznych związana była m.in. z wejściem w ży-
cie rozporządzenia ministra finansów z 16 kwietnia 2014
r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie właściwości
miejscowej organów celnych (Dz.U. z 2014 r. poz. 604). Zgod-
nie z nim organem właściwym do złożenia wniosku o wy-
danie pozwolenia na stosowanie procedur uproszczonych
jest organ właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.
Nowa wersja wytycznych wprowadza również możliwość
wnioskowania przez przedsiębiorców o dodatkowe ułatwie-
nie, jakim jest odprawa scentralizowana wewnątrz kraju.
Czy podatnicy mogą zaufać organowi, który sam ma problemy
z zastosowaniem przepisu regulującego
wysokość opłaty za interpretację
przez sądy administracyj-
ne w toku kontroli sądowej
ze względu na uchybienie
procedurze ich wydawania.
Niezbyt dobrze świadczy to
o organie, któremu podatnicy
(ale i płatnicy czy inkasenci)
mają zaufać zwracając się do
niego z wnioskiem o wydanie
indywidualnej interpretacji
w ich sprawie (w odniesieniu
do zaistniałego stanu faktycz-
nego lub zdarzeń przyszłych).
O ile kwestie (wcale nie rzad-
kie) udzielenia niepełnych,
nie na temat czy zbyt ogól-
nych interpretacji znajdują
często swoje rozstrzygnięcie
w orzeczeniach sądów admi-
nistracyjnych, o tyle sprawa
pobieranej opłaty najczęściej
kończy się zastrzeżeniem
wnioskodawcy wyrażonym
w piśmie skierowanym do
organu, przy jednoczesnym
wykonaniu wezwania.
Otóż niejednokrotnie moż-
na bowiem spotkać się z sy-
tuacją, w której podatnik zło-
żywszy wniosek zawierający
jeden stan faktyczny lub zda-
rzenie przyszłe, i w związku
z tym uiszczający jedną opłatę
od wniosku, ale formułujący
do takiego stanu faktycznego
więcej niż jedno pytanie, wzy-
wany jest przez organ do uzu-
pełnienia opłaty pod groźbą
udzielenia odpowiedzi tylko
na jedno z zadanych pytań.
Standardem przy tym jest to,
że formułując takie wezwania
organ wskazuje (czy wręcz cy-
tuje) art. 14f par. 2 ordynacji
podatkowej. Problem w tym,
że regulacja taka – wydawa-
łoby się – bardzo wyraźnie
stanowi, że „W przypadku
wystąpienia w jednym wnio-
sku o wydanie interpretacji
indywidualnej odrębnych sta-
nów faktycznych lub zdarzeń
przyszłych pobiera się opłatę
od każdego przedstawionego
we wniosku odrębnego sta-
nu faktycznego lub zdarzenia
przyszłego”. Zatem wniosku-
jący ma uiścić opłatę od każ-
dego stanu faktycznego lub
zdarzenia przyszłego, a nie od
zadanego pytania.
WAŻNE
Zdarza się, że po-
datnik składa wniosek
zawierający jeden stan fak-
tyczny i wnosi jedną opłatę
od wniosku, ale formułu-
je więcej niż jedno pytanie.
Wówczas organ wzywa go
do uzupełnienia opłaty pod
groźbą udzielenia odpowie-
dzi tylko na jedno z pytań
Planując czy podejmując już
pewne działania, przedsię-
biorcy często chcą uzyskać
potwierdzenie, że nie wiążą
się one z (dużym) ryzykiem
fiskalnym. W takiej sytuacji
najrozsądniejsze zdaje się sko-
rzystanie z interpretacji indy-
widualnej prawa podatkowego.
Wnioski o interpretację in-
dywidualną są w zasadzie je-
dynym narzędziem, którym
podatnicy (płatnicy, inkasen-
ci) mogą posługiwać się, chcąc
poznać stanowisko fiskusa
w konkretnej sprawie, a jed-
nocześnie uzyskać, wpraw-
dzie niepełną, ale poprawiają-
cą pozycję w przypadku sporu
z fiskusem, ochronę prawną.
Jak się jednak okazuje, organy
podatkowe, których zadaniem
jest interpretacja przepisów
prawa podatkowego, najwy-
raźniej mają problemy ze sto-
sowaniem własnych regulacji,
na podstawie których wyda-
wane są interpretacje indy-
widualne.
Niepokój podatników musi
budzić to, że stosunkowo
duża część interpretacji in-
dywidualnych uchylana jest
Już nawet treść formularza
ORD-IN, którym posługują się
składający wniosek, uwzględ-
nia fakt, że czym innym jest
stan faktyczny/zdarzenie
przyszłe, a czym innym py-
tanie (odrębne rubryki wnio-
sku). Skoro więc prawodawca
żąda, by opłata była wnoszona
od stanu faktycznego/zdarze-
nia przyszłego, a nie od zada-
nego pytania, za bezpodstaw-
ne należy uznać wezwanie,
w ramach którego organ – po-
wołując przepis, który nie od-
nosi się do liczby pytań – jed-
nocześnie uzależnia wysokość
opłaty właśnie od tego, ile py-
tań sformułował i zamieścił
we wniosku jego autor.
Można by rzec, że wobec
niezbyt wysokiej, 40-złotowej,
opłaty za wydanie interpre-
tacji (od stanu faktycznego/
zdarzenia przyszłego) analiza
pisemna takiego zagadnienia
trąci grafomaństwem. Jednak
problem leży nie w wysokości
opłaty (chociaż jeżeli weźmie-
my pod uwagę to, że co rusz
pojawiają się pomysły na jej
podwyższanie, w przyszłości
może to mieć znaczenie), ale
w czym innym.
Z jeden strony (praktycz-
nej) każde wezwanie to jest
zawieszenie biegu, i tak dłu-
giego, bo aż 3-miesięcznego,
okresu na wydanie interpreta-
cji. Z drugiej, niezwykle waż-
ny jest aspekt poszanowania
prawa i zaufania wniosku-
jącego do organu wydające-
go interpretację. Jak bowiem
można zaufać (a na tym prze-
cież, w pewnym ogólnym za-
łożeniu, opiera się instytucja
interpretacji indywidualnej)
organowi, który wydaje inter-
pretację indywidualną, niejed-
nokrotnie stanowiącą istotną
podwalinę oceny prawnopo-
datkowej działań biznesowych
przedsiębiorcy, a który nie po-
trafi prawidłowo zinterpreto-
wać i zastosować przepisów,
na podstawie których wykła-
dania taka ma być dokonana.
Podstawa prawna
Art. 14f par. 3 ustawy z 29 sierp-
nia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.).
Opublikowano interpretację ogólną
W Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów pod po-
zycją 20. opublikowana została interpretacja ogólna
nr DD3/033/126/CRS/14/RD-46264/14 ministra finansów
z 21 maja 2014 r. Dotyczy ona możliwości zastosowania
do wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności
przesyłu zwolnienia podatkowego określonego w art. 21
ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).
Zmiana we wzorach formularzy
1 czerwca 2014 r. weszło w życie rozporządzenie ministra fi-
nansów z 5 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w spra-
wie wzorów formularzy stosowanych w sprawach celnych
(Dz.U. poz. 673). W jego załącznikach zamieszono m.in. wzory:
wniosku o udzielenie/zmianę pozwolenia na stosowa-
nie zabezpieczenia generalnego,
pozwolenia na stosowanie zabezpieczenia generalnego,
potwierdzenia złożenia zabezpieczenia generalnego,
PG-K (wniosek o rejestrację/aktualizację w systemie re-
jestracji i identyfikacji EORI – podmiot krajowy),
PG-Z (wniosek o rejestrację/aktualizację w systemie re-
jestracji i identyfikacji EORI – podmiot zagraniczny),
wniosku o uznanie/zmianę miejsca, w którym mogą być do-
konywane czynności przewidziane przepisami prawa celnego,
wniosku o jednorazowe uznanie miejsca, w którym
dokonywane będą czynności przewidziane przepisami
MS
prawa celnego.
VAT od samochodów: fiskus żąda niemożliwego
Urzędy wymagają niekiedy przedłożenia
świadectwa homologacji,
mimo że obecnie producenci nie mają
obowiązku wydania takiego dokumentu. Nie powinno to jednak utrudniać odliczenia podatku
Paweł
Ziółkowski
dgp@infor.pl
W ciągu ostatnich kilku
miesięcy zasady odlicza-
nia VAT od wydatków zwią-
zanych z samochodami do
3,5  t dopuszczalnej masy
całkowitej (dalej: DMC)
zmieniły się dwa razy i to
w sposób nad wyraz istot-
ny. Najpierw przepisy, któ-
re weszły w życie 1 stycz-
nia 2014 r., dały prawo do
pełnego odliczenia VAT od
samochodów z kratką (a
właściwie samochodów wy-
glądających jak osobowe, ale
zarejestrowanych jako cię-
żarowe), czego skutkiem był
wyraźny wzrost sprzedaży
nowych pojazdów w I kwar-
tale 2014 r. Wciąż też moż-
na było odliczać pełny VAT
od kosztów eksploatacji,
napraw i przeglądów, a w
przypadku samochodów
z kratką – także cały VAT od
paliwa (w przypadku samo-
chodów osobowych nie było
takiej możliwości).
Ważna zmiana
Kolejna zmiana weszła w ży-
cie 1 kwietnia 2014 r. W jej
wyniku w większości przy-
padków podatnicy mogą od-
liczyć jedynie 50 proc. VAT
od wydatków związanych
z samochodami. Limitowane
odliczenie dotyczy zakupu,
leasingu, eksploatacji, wy-
posażenia, części, napraw,
przeglądów, a także paliwa
do samochodów z kratką.
W przypadku samochodów
osobowych możliwość odli-
czania 50 proc. VAT od pali-
wa ma się pojawić dopiero
1 lipca 2015 r. – do tej daty
odliczenie nie przysługuje.
W niektórych jednak przy-
padkach istnieje możliwość
odliczania całego VAT, ale
wymaga to spełnienia do-
datkowych warunków.
Co wystawiają producenci pojazdów
Producent nowych pojazdów jest obowiązany:
1) wystawić:
a) świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności
– do każdego pojazdu, na którego typ wydano odpowiednio
świadectwo homologacji typu WE pojazdu albo świadectwo
homologacji typu pojazdu, albo
b) świadectwo zgodności – do każdego pojazdu, na którego
typ wydano świadectwo homologacji typu wydane na dany
typ pojazdu zgodnie z procedurą homologacji typu przez
właściwy organ innego niż Rzeczpospolita Polska państwa
członkowskiego Unii Europejskiej i uznanego w ustawo-
wym trybie;
2) złożyć oświadczenie zawierające dane i informacje o po-
jeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu;
3) zamieścić w instrukcji obsługi lub podręczniku
użytkownika informacje zawierające ograniczenia
lub specjalne warunki montażu mające wpływ na bezpie-
czeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska
– o ile występują.
Z kratką
Aby odliczyć VAT bez limitu,
należy posiadać odpowied-
nią dokumentację. W przy-
padku pojazdów nabywanych
w I kwartale 2014 r. najpo-
pularniejsze pod względem
odliczenia VAT były pojaz-
dy samochodowe, w których
liczba miejsc (siedzeń) łącz-
nie z miejscem dla kierowcy
wynosi:
a) 1 – jeżeli dopuszczalna
ładowność jest równa lub
większa niż 425 kg,
b) 2 – jeżeli dopuszczalna
ładowność jest równa lub
większa niż 493 kg,
c) 3 lub więcej – jeżeli do-
puszczalna ładowność jest
równa lub większa niż 500 kg.
Obowiązujące w tym
okresie przepisy stwierdza-
ły, że w przypadku powyż-
szych pojazdów dopusz-
czalna ładowność pojazdu
oraz liczba miejsc (siedzeń)
określone są na podstawie
dokumentów wydanych
zgodnie z przepisami pra-
wa o ruchu drogowym.
Pojazdy, które w doku-
mentach, o których mowa
w zdaniu pierwszym, nie
mają określonej dopusz-
czalnej ładowności lub
liczby miejsc, uznaje się
również za samochody oso-
bowe, a więc dają prawo do
odliczenia limitowanego.
Potwierdzenie spełnienia
powyższych wymogów ma
istotne znaczenie także po
31 marca 2014 r. z uwagi na
to, że omawiane auta upraw-
niają podatnika do odlicza-
nia 50 proc. od paliwa (inne
pojazdy do 3,5 t DMC będą
uprawniały do odliczania
50 proc. VAT od paliwa do-
piero od 1 lipca 2015 r.).
Rozliczenie
Podatnicy, którzy nabyli sa-
mochody z kratką w I kwar-
tale 2014 r., poskładali już
deklaracje, w których wy-
kazali swój zakup. Ci, którzy
mogli, VAT odliczyli. Reszta
przeniosła VAT na następne
okresy, a niektórzy zażąda-
li zwrotu. W szczególności
tych ostatnich mogła zasko-
czyć reakcja organów podat-
kowych. Niektóre z nich żą-
dały bowiem przedłożenia
świadectw homologacji.
Tymczasem podatnicy nie
otrzymali takiego doku-
mentu od sprzedawcy, wo-
bec czego odliczenie VAT
stawało pod znakiem za-
pytania.
Okazuje się bowiem, że
w międzyczasie nastąpiła
zmiana przepisów o ruchu
drogowym i świadectwa ho-
mologacji nie są już wyda-
wane nabywcom pojazdów.
Brak jest jakichkolwiek pod-
staw do żądania czegoś, cze-
go już nie ma (w przypadku
nowych aut), a prawo do od-
liczenia VAT można udoku-
mentować w inny sposób.
Na samochody z kratką
mówi się często, że są to auta
z homologacją ciężarową (ho-
mologacją N1, gdzie N1 ozna-
cza pojazd ciężarowy).
Okazuje się jednak, że
obecnie posiadanie homo-
logacji ciężarowej nie jest
dokumentowane świadec-
twem homologacji. Zamiast
niego wydawane jest świa-
dectwo zgodności, świa-
dectwo zgodności WE oraz
oświadczenie o danych
i informacjach o pojeździe
niezbędnych do rejestracji
i ewidencji pojazdów. Z do-
kumentów tych wynika, czy
pojazd spełnia wymogi sta-
wiane przez przepisy o VAT,
a co ważniejsze – są to do-
kumenty wydane na pod-
stawie prawa o ruchu dro-
gowym.
W efekcie świadectwo ho-
mologacji nie jest wymaga-
ne do odliczenia VAT, jeżeli
podatnik posiada powyższe
dokumenty.
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r.
nr 177, poz. 1054 ze zm.).
Ustawa z 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r.
poz. 1137 ze zm.).
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
C4
Dziennik Gazeta Prawna, 2 czerwca  2014 nr 105 (3746)
gazetaprawna.pl
Or z e c z n ic t w O n S A i w S A
Zażalenie na odrzucenie skargi podpisuje profesjonalista
Naczelny
Sąd Administracyjny
o pismach
procesowych
Teza
Tylko adwokat, radca
prawny lub doradca podat-
kowy może podpisać się pod
zażaleniem na odrzucenie
skargi kasacyjnej przez NSA
w sprawie podatkowej.
STan
fakTyCzny
Sprawa
T
Tan
fakTyCzny
dotyczyła skargi na decyzję
dyrektora izby skarbowej.
Organ określił spółce zobo-
wiązanie w podatku docho-
dowym od osób prawnych.
Firma wniosła skargę do WSA
w Szczecinie, ale ten ją odrzu-
cił. Powodem było nienadesła-
nie przez prezesa spółki aktu-
alnego na dzień wniesienia
skargi odpisu z Krajowego
Rejestru Sądowego, czyli do-
kumentu określającego umo-
cowanie do reprezentowania
spółki. W ocenie sądu powo-
duje to, że skarga jest obar-
czona brakami formalnymi
i nie można nadać jej dalsze-
go biegu. Dlatego na podsta-
wie art. 58 par. 1 pkt 6 prawa
o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (t.j. Dz.U.
z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej:
p.p.s.a.) sąd ją odrzucił.
W uzasadnieniu postano-
wienia o odrzuceniu skar-
gi WSA zwrócił uwagę, że
przedsiębiorstwo mimo
prawidłowo skierowanego
wezwania do uzupełniania
braków formalnych oraz po-
uczenia o procesowych kon-
sekwencjach nie przedłożyło
wymaganego odpisu z KRS.
Sąd pozbawiony został moż-
liwości zweryfikowania, czy
osoba podpisana pod skargą
jako prezes zarządu upraw-
niona była do podpisania.
Spółka wniosła zażale-
nie do NSA. Nie miała usta-
nowionego pełnomocnika,
więc zwróciła się o przyzna-
nie pełnomocnika z urzędu.
Sąd pierwszej instancji, do
którego wpłynęło zażalenie,
swoje rozstrzygnięcie uza-
sadnił tym, że zgodnie z art.
194 par. 4 p.p.s.a. obowiązuje
przymus adwokacko-radcow-
ski, zgodnie z którym zażale-
nie powinno być sporządzo-
ne przez adwokata lub radcę
prawnego. W tej sprawie nikt
taki pod skargą się nie pod-
pisał. Sąd wyjaśnił również,
że sporządzenie skargi kasa-
cyjnej przez inne osoby niż
wymienione w art. 194 par.
4 p.p.s.a. (oprócz adwokatów
i radców prawnych pismo do
NSA mogą wnieść doradcy
podatkowi i rzecznicy paten-
towi) stanowi nieusuwalny
brak formalny zażaleń.
UzaSadnienie
NSA stwier-
dził, że obowiązek ustano-
wiony w art. 194 par. 4 p.p.s.a.
ma charakter bezwzględ-
ny, co oznacza, że żadne
szczególne okoliczności nie
uprawniają strony do osobi-
stego sporządzenia zażalenia
na postanowienie odrzucają-
ce skargę kasacyjną. Jeśli więc
OPinia
ekSPerTa
T
Ta
AleKSAndrA
KOZłOwSKA
menedżer
doradca podatkowy
w Advicero Tax
W
analizowanym orzeczeniu NSA
oddalił zażalenie dotyczące
odrzucenia skargi kasacyjnej
w
związku z
brakiem spełnienia wymogu
wynikającego
z
przymusu
adwokacko-rad-
cowskiego.
Zażalenie nie zostało
bowiem
podpisane
przez
kwalifikowanego
pełno-
mocnika. Jednocześnie
NSA
zwrócił
uwagę,
że
podpisanie
przez
odpowiednią, upraw-
nioną do
tego osobę (radca
prawny,
adwokat)
jest elementem pojęcia „sporzą-
dzenia” pisma, ponieważ – wbrew twier-
dzeniom spółki – to podpis wprost
wskazuje osobę, która je sporządziła.
Przymus adwokacki ma na celu zapewnie-
nie odpowiedniego poziomu merytoryczne-
go i formalnego pism na etapie
postępowania przed NSA i zgodnie z orzecz-
nictwem sądów administracyjnych nie
może być pominięty. NSA przedmiotowym
postanowieniem przypomniał, iż obowią-
zek ten ma charakter bezwzględny. Żadne
szczególne okoliczności nie uprawniają
strony do osobistego sporządzenia – w tym
konkretnie przypadku – zażalenia na
postanowienie odrzucające skargę kasacyj-
ną. Takie zażalenie sporządzone przez
osobę spoza kręgu wymienionych w
przepisie osób dotknięte jest nieusuwalnym
brakiem powodującym jego odrzucenie.
Co istotne, w rozpatrywanej sprawie
skarżący został odpowiednio pouczo-
ny na wcześniejszym etapie postępowa-
nia. Jednak mimo że skarżący miał wiedzę
o przymusie adwokackim, osobiście spo-
rządził zażalenie, dlatego zostało ono
przez sąd oddalone.
zażalenie nie było podpisane
przez żadnego profesjonal-
nego pełnomocnika, to tym
samym wniesiony środek od-
woławczy jako niespełniają-
cy wymogu ustawowego mu-
siał podlegać odrzuceniu jako
niedopuszczalny.
Postanowienie nSa
z 7 maja 2014 r.,
Sa
Sa
sygn. akt II FZ 543/14, prawomocne
Oprac.
Przemysław Molik
Biegły może oszacować wartość nieodpłatnych świadczeń
Naczelny
Sąd Administracyjny
o przychodach
Teza
Przy ustalaniu war-
tości świadczeń nieodpłat-
nych w postaci usług w po-
datku dochodowym od osób
prawnych, co jest obowiąz-
kiem organu podatkowego,
dopuszczalne jest skorzy-
stanie w postępowaniu po-
datkowym ze środków do-
wodowych, w tym z opinii
biegłego.
STan fakTyCzny
Spór mię-
T
Tan fakTyCzny
dzy spółką kapitałową z Po-
morza a organami podat-
kowymi dotyczył tego, czy
zasadnie organy zaliczyły do
przychodów spółki za 2007
rok kwotę ok. 94 tys. zł z tytu-
łu pełnienia funkcji prezesa
zarządu spółki bez wynagro-
dzenia przez osobę niebędącą
jej wspólnikiem i w konse-
kwencji naliczyły podatek od
tej kwoty w wysokości niemal
18 tys. zł.
W uzasadnieniu decy-
zji dyrektor izby skarbowej
zaaprobował prawidłowość
ustalenia przez naczelnika
urzędu skarbowego mie-
sięcznej wartości otrzyma-
nego przez spółkę nieodpłat-
nego świadczenia w postaci
pracy wykonywanej bez wy-
nagrodzenia przez prezesa
zarządu spółki na poziomie
ok. 8 tys. zł. Do celów tego
wyliczenia przyjął wskaza-
ną przez urząd statystycz-
ny wysokość miesięcznego
wynagrodzenia kierowni-
ków małych przedsiębiorstw
(zatrudniających do 9 osób,
podczas gdy spółka zatrud-
niała do 5 osób) w wojewódz-
twie pomorskim w sektorze
prywatnym w gospodar-
ce magazynowej, transpor-
cie i łączności w 2008 roku,
którą następnie skorygował
o wskaźnik realnego wzrostu
przeciętnego wynagrodzenia.
W ocenie WSA w Gdań-
sku organy zasadnie przy-
jęły, że spółka zaniżyła
przychód m.in. o wartość
nieodpłatnych świadczeń.
Wprawdzie w toku postępo-
wania przed organami po-
datkowymi spółka wskazy-
wała, że otrzymane przez
nią świadczenie od osoby
pełniącej funkcję prezesa
zarządu miało charakter
ekwiwalentny, ale okolicz-
ności tej w sposób wiary-
godny nie wykazała, na co
zwrócił uwagę dyrektor izby
skarbowej.
Gdański sąd odrzucił tak-
że zarzut spółki, że przychód
powinien zostać określony
przez biegłego. Według sądu
ustawodawca nie dopuścił
możliwości określenia war-
tości takich świadczeń (pole-
gających na pełnieniu funk-
cji prezesa zarządu spółki bez
wynagrodzenia) w drodze
oszacowania przez biegłego.
Gdyby było to wolą ustawo-
dawcy, to dałby temu jedno-
znaczny wyraz w przepisach
– podkreślił sąd.
NSA nie zgodził się z tym
rozstrzygnięciem.
UzaSadnienie
W ocenie
NSA określenie wartości
spornych świadczeń prze-
kracza zakres wiadomości
i doświadczenia życiowego
osób mających wykształce-
nie ogólne, a zatem wyma-
gało wiadomości specjalnych.
Wiadomości tych nie zastą-
pi posłużenie się średnimi
zbiorczymi informacjami,
jakimi dysponuje GUS dla
celów statystycznych, doty-
czącymi większych podmio-
tów gospodarczych (zatrud-
niających do 9 pracowników).
Konieczność powołania bie-
głego zaistniała tym bardziej,
że nie udało się znaleźć po-
dobnych podmiotów, w któ-
rych w 2007 roku członek
zarządu spółki pobierałby
wynagrodzenie, wobec cze-
go posłużono się danymi za
2008 rok. Nie zastosowano
natomiast odwrotnej symu-
lacji, biorąc dane za 2006 r.
i dodając wskaźnik wzrostu
płac, co byłoby korzystniejsze
dla podatnika.
Skoro więc, uzasadnił NSA,
organ podatkowy nie dyspo-
nował danymi statystyczny-
mi za kontrolowany rok po-
datkowy adekwatnych spółek
zatrudniających do 5 pracow-
ników, to brak było podstaw,
żeby przyjąć dane statystycz-
ne za kolejny rok podatkowy,
odnoszące się do spółek za-
trudniających do 9 pracowni-
ków. W ocenie NSA ustalenie
wartości takiego świadczenia
nie jest sprawą prostą. Dla-
tego w tej sprawie organ po-
datkowy powinien skorzystać
również z innych środków
dowodowych, w tym dowodu
z opinii biegłego, aby określić
wartość świadczeń polega-
jących na pełnieniu funkcji
prezesa zarządu spółki bez
wynagrodzenia.
Wyrok
nSa
z 4 kwietnia 2014 r.,
S
Sa
sygn. akt II FSK 1094/12, prawomocny
Oprac.
Przemysław Molik
Po rozwiązaniu spółki postępowanie należy umorzyć
Wojewódzki
Sąd Administracyjny
w Szczecinie
o procedurach
Teza
Skoro spółka cywil-
na została rozwiązana, to
przestał też istnieć podmiot
zobowiązań podatkowych.
W efekcie wobec spółki nie
może toczyć się postępowa-
nie. Nie może być też wydana
wobec niej decyzja określają-
ca zobowiązanie podatkowe.
STan
fakTyCzny
Dyrektor
T
Tan
fakTyCzny
urzędu kontroli skarbowej
wydał 10 grudnia 2012 r. de-
cyzję, w której ustalił spół-
ce wysokość zobowiąza-
nia w VAT za poszczególne
miesiące 2008 roku. Spółka
złożyła odwołanie. Dyrektor
izby skarbowej wydał 31 lip-
ca 2013 r. decyzję, w której
utrzymał w mocy decyzję
organu pierwszej instancji.
Organ wskazał, że w wyniku
badania ksiąg spółki stwier-
dzono, że bezpodstawnie
zaewidencjonowała ona
w rejestrze zakupu podatek
z faktur VAT dokumentują-
cych nabycie artykułów spo-
żywczych. Ewidencję zaku-
pu organ uznał za częściowo
nierzetelną. Spółka złożyła
skargę na decyzję do wo-
jewódzkiego sądu admini-
stracyjnego i wniosła o jej
uchylenie.
W listopadzie 2013 r. do
sądu wpłynął wniosek wraz
z informacją o tym, że dzia-
łalność spółki została za-
mknięta 31 marca 2013  r.
Do wniosku dołączono m.in.
wydruki z Centralnej Ewi-
dencji i Informacji o Działal-
ności Gospodarczej (CEIDG).
W lutym 2014 r. do sądu
wpłynęło pismo dyrektora
izby skarbowej, w którym
podano, że we wrześniu 2013
r. spółkę wykreślono z reje-
stru podatników na podsta-
wie złożonego zgłoszenia
o zaprzestaniu wykonywa-
nia czynności podlegających
opodatkowaniu VAT.
W kwietniu 2014 r. do
sądu trafiło kolejne pismo,
tym razem skarżących,
w którym zarzucili nieważ-
ność wydanej decyzji, po-
nieważ została ona wydana
podmiotowi nieistniejące-
mu (spółce).
UzaSadnienie
Spór sprowa-
dzał się do rozstrzygnięcia,
czy organy podatkowe mo-
gły doręczyć decyzję wspól-
nikom, skoro spółkę rozwią-
zano. Podatniczki zarzuciły,
że zgodnie z art. 247 par 1
pkt  5 ustawy z 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatko-
wa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749
ze zm.) decyzja jest nieważ-
na. Przepis ten stanowi, że
organ podatkowy stwierdza
nieważność decyzji ostatecz-
nej, która została skierowana
do osoby niebędącej stroną
w sprawie.
Z kolei przepisy o VAT zo-
bowiązują podatnika, któ-
ry zaprzestał wykonywania
czynności podlegających
opodatkowaniu – do zgłosze-
nia tego faktu naczelnikowi
urzędu skarbowego. Stanowi
ono dla naczelnika podsta-
wę do wykreślenia podatnika
z rejestru jako podatnika VAT.
W omawianej sprawie, jak
stwierdził sąd, podatnikiem
VAT była spółka. Do niej zo-
stała skierowana również de-
cyzja organu. Spółka istniała
zarówno w trakcie postępo-
wania podatkowego przed
organem pierwszej instan-
cji, jak i w czasie złożenia
odwołania. Zaprzestała wy-
konywania czynności opodat-
kowanych 31 marca 2013 r.,
o czym poinformowała na-
czelnika US. Odnotowano to
również w CEIDG.
WSA zwrócił też uwagę,
że wspólnicy spółki cywilnej
w zakresie odpowiedzialności
za zobowiązania spółki nie
są jej następcami prawny-
mi – są jedynie traktowani
jako osoby trzecie. W orzecz-
nictwie sądów podkreślano
wielokrotnie, że rozwiązanie
spółki cywilnej powoduje, że
traci ona podmiotowość po-
datkowo-prawną, co z kolei
powoduje, że traci w tym
samym momencie również
zdolność procesową do bycia
stroną w postępowaniu po-
datkowym. W konsekwencji
nie może toczyć się wobec
spółki postępowanie podat-
kowe ani nie może być wyda-
na wobec niej decyzja okre-
ślająca zobowiązanie.
W omawianej sprawie za-
skarżona decyzja została więc
skierowana do niewłaściwej
strony, tj. podmiotu nieist-
niejącego. Okoliczność, że
organ odwoławczy nie zo-
stał powiadomiony przez byłe
wspólniczki spółki o rozwią-
zaniu spółki, nie ma zdaniem
sądu znaczenia. Wypełniły
one bowiem obowiązek za-
wiadomienia naczelnika US
o zaprzestaniu wykonywania
czynności opodatkowanych.
Sąd zwrócił uwagę, że
w przypadku rozwiązania
spółki cywilnej postępowanie
podatkowe może jedynie to-
czyć się na podstawie art. 115
ordynacji podatkowej w ra-
mach odpowiedzialności osób
trzecich – wspólników spół-
ki – za zobowiązania spółki.
W omawianej sprawie organ
drugiej instancji powinien
więc uchylić decyzję organu
pierwszej instancji i umorzyć
postępowanie jako bezprzed-
miotowe.
Wyrok WSa
w Szczecinie z 14 maja
WSa
2014 r., sygn. akt I SA/Sz 1159/13,
nieprawomocny
Oprac.
Łukasz zalewski
PrenUMeraTa:
PrenUMeraTa:
eraTa:
eraT
T
Cena prenumeraty dZIennIKA GAZeTA PrAwnA: wersja Standard – miesięczna ( czerwiec 2014 r.): 96,00 zł – czerwiec–grudzień 2014 r.: 638,75 zł.
wersja
Premium – miesięczna
(czerwiec 2014 r.): 112,00 zł, – czerwiec–grudzień 2014 r.: 756,00 zł. wszystkie ceny brutto (zawierają 8 % VAT).
więcej informacji na stronie www.gazetaprawna.pl/prenumerata
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 2 czerwca  2014 nr 105 (3746)
gazetaprawna.pl
C5
P odat k i d o c h od o w e
Korektę deklaracji podatkowej trzeba przyporządkować
do odpowiedniego przychodu
Podatnicy, którzy poprawiają zeznania,
muszą zwrócić uwagę na to, jakiego rodzaju przychody czy koszty
zmieniają oraz czy zobowiązanie nie uległo przedawnieniu
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
W ostatnim czasie zapadło
kilka istotnych orzeczeń Na-
czelnego Sądu Administra-
cyjnego w sprawie podatni-
ków, którzy skorygowali lub
mieli zamiar skorygować
swoje zeznania podatko-
we. Rozstrzygnięcia zapadły
przede wszystkim na gruncie
CIT. Szczególny problem po-
jawia się przy korekcie, która
dotyczy transakcji rozliczonej
uprzednio dla celów VAT oraz
CIT (i uwzględnionej w rocz-
nej deklaracji CIT-8 za dany
rok podatkowy).
odpowiedzialne za złożenie
korekty CIT-8, jeśli uzasad-
nienie nie będzie wystarcza-
jąco szczegółowe.
Liczy się pierwotny
obowiązek
Dla podmiotów, które chcą
skorygować roczne deklara-
cje podatkowe CIT-8, waż-
ne jest rozstrzygnięcie NSA
z 25 kwietnia 2014 r. (sygn.
akt II FSK 4/13). Sprawa do-
tyczyła przedsiębiorstwa,
które zajmuje się sprzeda-
żą podręczników szkolnych.
Transakcje te rozlicza w de-
klaracjach VAT-7 na podsta-
wie wystawianych faktur
oraz w rozliczeniu CIT. W ra-
mach zawartych umów oraz
zwyczajów w branży wydaw-
niczej kupujący mają prawo
do zwrotu książek. Niekiedy
odbywają się one jednak po
upływie terminu na złoże-
nie zeznania podatkowego
za rok, w którym dokonano
dostawy – a więc po zakoń-
czeniu i rozliczeniu roku po-
datkowego w podatku docho-
dowym.
Po otrzymaniu zwrotów
spółka wystawiała faktury
korygujące zgodnie z prze-
pisami o VAT. Jednocześnie
przedsiębiorstwo zmniejsza-
ło przychody oraz związane
z nimi bezpośrednio koszty.
Uważało, że skoro w przypad-
ku sprzedaży towarów mo-
ment powstania przychodu
określa dzień wystawienia
faktury, to prawidłowe jest
również pomniejszanie przy-
chodu w dacie wystawienia
faktury korygującej w związ-
ku z otrzymaniem zwrotu to-
warów.
Takie podejście zakwestio-
nowała jednak izba skarbowa,
która uważała, że jeśli faktura
korygująca dotyczy przychodu
ze sprzedaży towaru w roku
podatkowym wcześniejszym
niż data wystawienia faktu-
ry korygującej, to faktura ta
powinna być uwzględniona
w pierwotnym okresie rozli-
czeniowym, tj. w tym, w któ-
rym powstał pierwotny obo-
wiązek podatkowy. Dlatego
też spółka musi skorygować
wcześniej złożoną deklarację
roczną. Stanowisko to zaak-
ceptowały sądy obu instancji
– najpierw WSA w Warszawie,
a potem NSA. NSA zgodził się
z sądem pierwszej instancji,
że brak jakiegokolwiek ode-
słania do innych regulacji
w ustawie o CIT, w tym prze-
pisów o podatku od towa-
rów i usług, powoduje, że nie
można w przypadku korekty
przychodu dla CIT stosować
w drodze analogii rozwiązań
przyjętych w VAT.
WAŻNE
Jeśli podatnik
składa zeznanie
podatkowe, w którym
koryguje całość albo
znaczną część podatku i na
tej podstawie domaga się
zwrotu nadpłaty, to organ
powinien z urzędu wszcząć
postępowanie w celu
określenia zobowiązania
podatkowego
– nie wpływa więc również na
bieżące zaliczki na podatek.
Uwaga na termin
Warto zwrócić również uwa-
gę na wyrok NSA z 14 mar-
ca 2014 r. (sygn. akt II FSK
790/12), w którym sąd stwier-
dził, że po upływie okresu
przedawnienia zobowiązania
za dany rok podatkowy, ani
organ, ani podatnik nie może
weryfikować takiego rozlicze-
nia. Dlatego też sam podatnik
nie może złożyć skutecznej
korekty deklaracji dotyczącej
tego okresu.
Sprawa dotyczyła spółki,
która w 2010 r. złożyła ko-
rekty zeznań CIT-8 doty-
czące kosztów pośrednich.
Powodem ich złożenia było
otrzymanie przez firmę in-
terpretacji indywidualnej.
Spółka chciała dostosować
rozliczenie do wytycznych
przedstawionych w urzędo-
wym piśmie. Chodziło o to, że
pierwotnie przedsiębiorstwo
zaliczyło pewną kwotę kosz-
tów pośrednich do rozlicze-
nia za 2003 r. Z uzyskanych
interpretacji wynikało zaś, że
kwoty te powinny być ujęte
w 2004 r. Naczelnik urzędu
stwierdził, że spółka, składa-
jąc korektę, postąpiła niepra-
widłowo, ponieważ nastąpiło
przedawnienie zobowiąza-
nia podatkowego za 2003 r.
(z końcem 2009 r., bo w 2004
r. upłynął termin jego rozli-
czenia).
Według organu w takiej sy-
tuacji nie można już zmniej-
szyć kosztów za ten rok i tym
samym zwiększyć ich za rok
kolejny. Z tym zgodziły się
sądy administracyjne – naj-
pierw WSA w Warszawie,
a potem NSA. W ich ocenie
na podstawie ustawy o CIT
nie jest dopuszczalne, aby
uwzględniać koszty w rozli-
czeniu za dowolne lata po-
datkowe, lecz jedynie za te
lata, w których występują
przychody, z którymi te kosz-
ty się wiążą. Skutek tej zasady
Potrzebne uzasadnienie
Poprawa pierwotnej deklara-
cji następuje przez złożenie
korekty wraz z uzasadnie-
niem. O ile przepisy ordynacji
podatkowej nie zawierają wy-
tycznych, co do treści korekt,
to warto zadbać o to, aby uza-
sadnienie przyczyn korekty
było jak najbardziej szcze-
gółowe. Powodem złożenia
korekty może być np. odna-
lezienie faktury, której wcze-
śniej podatnik nie uwzględnił
w pierwotnym rozliczeniu.
W przypadku faktury zaku-
powej – przedsiębiorstwo
podwyższy pierwotnie wska-
zane koszty uzyskania przy-
chodów. Skutkować to bę-
dzie nadpłatą podatku. Osoby
odpowiedzialne w spółce za
składanie deklaracji powinny
wskazać urzędowi na kwoty,
które w wyniku korekty zo-
stały zmienione, tj. w szcze-
gólności kwoty przychodów
i kosztów uzyskania przycho-
dów i w konsekwencji kwoty
dochodu i podstawy opodat-
kowania. Warto też dołączyć
do uzasadnienia dokumenty
potwierdzające otrzymanie
określonego przychodu czy
poniesienia kosztu, tj. np. ko-
pie faktur, zawartych umów
z kontrahentami. Urząd skar-
bowy rozpatrując zasadność
korekty może wzywać osoby
jest taki, że w sytuacji, kiedy
nie można skorygować roz-
liczenia z powodu przedaw-
nienia, to nie ma możliwości
zmiany kosztów uzyskania
przychodów.
Takie rozstrzygnięcie sądu
koresponduje z ogólną zasadą
wyrażoną w ordynacji podat-
kowej odnoszącą się do moż-
liwości wszczęcia postępowa-
nia o zwrot nadpłaty. Zgodnie
z nią prawo do złożenia wnio-
sku o stwierdzenie nadpła-
ty wygasa po upływie 5 lat
od dnia złożenia deklaracji,
w którym wykazano zobo-
wiązanie w wysokości więk-
szej od należnej NSA w wy-
roku z 19 lipca 2011 r. (sygn.
akt II FSK 391/10) stwierdził,
że upływ terminu do złoże-
nia wniosku o nadpłatę liczy
się od złożenia pierwszej de-
klaracji, a nie od dnia złoże-
nia korekty. W przeciwnym
razie kolejne składane przez
podatnika korekty wydłużały-
by możliwość występowania
o zwrot nadpłaty.
Działanie urzędu
W praktyce często korekty
deklaracji składane przez
podatników wiążą się z rów-
noczesnym złożeniem wnio-
sku o stwierdzenie nadpłaty.
Wtedy pojawia się wątpli-
wość, czy organ podatkowy,
do którego kierowana jest ko-
rekta, ma obowiązek przed
rozpatrzeniem wniosku po-
datnika, z urzędu wszcząć
postępowanie podatkowe
zmierzające do prawidło-
wego określenia wysokości
zobowiązania podatkowego.
NSA w składzie siedmiu sę-
dziów w uchwale z 25 stycznia
2014 r. (sygn. akt II FPS 5/13)
przesądził, że w przypadku
zakwestionowania prawi-
dłowości skorygowanej de-
klaracji podatkowej złożonej
wraz z wnioskiem o stwier-
dzenie nadpłaty, organ podat-
kowy nie ma obowiązku przed
rozpatrzeniem tego wniosku
wszczynać w każdej sprawie
W tej kwestii stanowisko
NSA pozostaje w ostatnim
czasie jednolite. Podobny
pogląd ten sąd zaprezen-
tował w wyroku z 11 kwiet-
nia 2014 r. (sygn. akt II FSK
1127/12). Uznał wtedy, że ko-
rektę faktury, zwiększają-
cą albo zmniejszającą war-
tość sprzedaży, bez względu
na powody jej wystawienia,
należy odnieść do okresu
rozliczeniowego, w którym
ujęto fakturę pierwotną.
NSA również zwrócił uwa-
gę, że inny sposób rozlicze-
nia wymagałby zmiany usta-
wy o CIT. Wcześniej podobną
tezę wyraził NSA w wyroku
z 16 maja 2012 r. (sygn. akt
II FSK 2005/10), stwierdza-
jąc, że korekta faktury nie
modyfikuje powstania obo-
wiązku podatkowego w po-
datku dochodowym w bieżą-
cym okresie rozliczeniowym
postępowania celem określe-
nia wysokości zobowiązania
podatkowego. NSA podkreślił,
że nadpłata podatku nie musi
w każdym przypadku wyni-
kać z błędnej oceny czynności
podlegających opodatkowa-
niu i ich podporządkowaniu
pod określone przepisy prawa
podatkowego, ale może być,
na przykład, tylko wynikiem
błędnego wyliczenia podat-
ku czy też nieprawidłowego
wypełnienia deklaracji podat-
kowej. Takie przypadki, pod-
kreślił NSA, nie wymagają
przeprowadzenia postępo-
wania w celu określenia wy-
sokości zobowiązania podat-
kowego.
Z kolei gdy podatnik składa
zeznanie podatkowe, w któ-
rym koryguje całość albo
znaczną część podatku i na tej
podstawie domaga się zwrotu
nadpłaty, to wtedy organ po-
datkowy powinien z urzędu
wszcząć postępowanie w celu
określenia zobowiązania po-
datkowego. Zmiana i przed-
stawienie na nowo w całości
albo w znacznej części samo-
obliczenia podatku wymaga
jego kompleksowej kontroli,
z czym wiąże się zbadanie,
przeanalizowanie i weryfika-
cja okresu podatkowego, któ-
rego dotyczy, tym bardziej że
skutkiem tych działań może
być wydanie rozstrzygnięcia
określającego wysokość za-
ległości podatkowej z tytu-
łu niewykonania należnego
zobowiązania podatkowego,
które nie może zostać podję-
te w postępowaniu o stwier-
dzenie nadpłaty – uzasadnił
sąd. Dlatego też to do organu
należy ocena, w jakim stop-
niu podatnik koryguje swoje
zeznanie podatkowe.
Podstawa prawna
Art. 21, 75, 77, 79, 80, 81, 81b
ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordy-
nacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r.
poz. 749 ze zm.).
Art. 12 ust. 3, art. 12 ust. 3a ustawy
z 15 lutego 1992 r. o podatku docho-
dowym od osób prawnych (t.j. Dz.U.
z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).
EkSPErCI
rAdzą
Czy do wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich do programów
komputerowych można stosować 50-proc. koszty
Spółka zatrudnia dwóch pracowników – programistów
w ramach umowy o pracę. Ich wynagrodzenie obejmuje
wynagrodzenie za pisanie programów komputerowych pod
indywidualne potrzeby firmy. Cały ich czas pracy jest poświę-
cany na te czynności (poza przerwami m.in. na posiłek).
Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy programistów.
Czy w opisanym przypadku możliwe jest stosowanie 50-proc.
kosztów uzyskania przychodów?
regulacji ustawy o PIT
wynika, że 50-proc.
koszty uzyskania
przychodu (dalej: KUP)
mogą być zastosowane m.in.
do wynagrodzeń ze
stosunku pracy wypłaca-
nych jednak wyłącznie
tytułem przeniesienia praw
autorskich.
Tym samym do wynagro-
dzenia za czas urlopu wypo-
czynkowego, niezdolności
do pracy czy przerw na
posiłek nie mają one zasto-
Z
sowania, lecz zryczałtowa-
ne koszty określone w art. 22
ust. 2 ustawy o PIT w wyso-
kości 111,25 zł lub 139,06 zł
miesięcznie.
Przychody z tytułu korzysta-
nia przez twórców z praw
autorskich lub artystów wy-
konawców z praw pokrew-
nych albo rozporządzania
tymi prawami występują
wówczas, gdy spełnione są
dwie przesłanki. Po pierw-
sze, konieczne jest wystą-
pienie przedmiotu praw
JOAnnA PAsymOwskA
Tax Consultant,
BDO
majątkowych w postaci
utworu (np. programu kom-
puterowego) lub artystycz-
nego wykonania. Po drugie,
osiągnięty przychód musi
być bezpośrednio związany
z korzystaniem z określo-
nych praw autorskich lub
pokrewnych albo rozporzą-
dzaniem nimi, stanowić
skutek takiego korzysta-
nia lub rozporządzenia
w postaci odpowiedniego
wynagrodzenia autorskiego
lub wykonawczego.
W przypadku wykonywania
przez pracownika na podsta-
wie stosunku pracy zarówno
czynności skutkujących po-
wstaniem utworów chronio-
nych prawem autorskim, jak
i innych czynności, pozba-
wionych cech twórczych,
pracodawca ma obowią-
zek wydzielenia w umowie
o pracę części obowiązków
i wynagrodzenia przypa-
dających na prace twórcze
i prace pozostałe. Tylko
wyraźne rozróżnienie, jak
również dokumentowanie
prac – utworów chronionych
prawem autorskim oraz wy-
płaconych wynagrodzeń
z tego tytułu daje podsta-
wę do zastosowania 50-proc.
KUP. Ponadto zakwalifi-
kowanie, czy wykonywa-
na praca jest przedmiotem
prawa autorskiego jest obo-
wiązkiem płatnika, który
dokonuje świadczeń z tego
tytułu. Dodatkowo fakt ko-
rzystania przez podatnika
z prawa autorskiego powi-
nien być udokumentowany.
Jeżeli prowadzona w spółce
ewidencja czasu pracy
umożliwia właściwe wy-
odrębnienie i udokumen-
towanie przychodów, do
których mogą mieć zasto-
sowanie 50-proc. KUP, nie
ma przeszkód, aby ustalanie
w danym miesiącu liczby
godzin pracy danego pra-
cownika przy wykonywaniu
czynności i prac o charakte-
rze twórczym było dokony-
wane na jej podstawie.
Warto pamiętać, że w roku
podatkowym łączne 50-proc.
koszty uzyskania przycho-
dów nie mogą przekroczyć
42 764 zł.
Stanowisko takie potwier-
dzają również organy po-
datkowe, np. dyrektor Izby
Skarbowej w Bydgoszczy
(interpretacja nr ITPB2/415-
61/14/IB).
Podstawa prawna
Art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób
fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361
ze zm.).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin