DGP_2014_05_19_dotacje_unijne.pdf

(529 KB) Pobierz
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
DOTACJE UNIJNE
Jak
zaksięgować
korektę
PIEN
Z UN
DZE
II
Z
ĄD
NI
NII
E
PI
Z U
E
Poniedziałek
19 maja 2014 nr 95 (3736)
gazetaprawna.pl
RACHUNKOWOŚĆ
i AUDYT
spis treści
I. FIRMY
Rodzaje dotacji
Istotne jest, z jaką dotacją
mamy do czynienia: do
majątku, czy do przycho-
dów. Od tego bowiem
zależy sposób rozliczenia
str. F2
Zgodnie
z procedurą
Na moment ujmowania
zdarzeń w księgach rachun-
kowych ma wpływ procedura
zwrotu dotacji
str. F4
Rezerwa
Jeżeli jest wysokie prawdo-
podobieństwo, iż w wyniku
kontroli konieczne będzie
zwrócenie całości lub części
dotacji, to powinna być
utworzona rezerwa
str. F4
Prezentacja
Przepisy nie zawierają
szczególnych wytycznych
dotyczących zamieszczenia
informacji o zwrocie dotacji
w sprawozdaniu finanso-
wym
str. F5
Ujęcie
odsetek
W przypadku niepra-
widłowości związanych
z wydatkowaniem dotacji
i jej zwrotem przepisy
prawa przewidują dodat-
kową sankcję w postaci
odsetek
str. F5
Konsekwencje
podatkowe
Zwrot dotacji rodzi skutki
podatkowe w zakresie
amortyzacji
str. F5
Najczęstszą przyczyną zwrotu
jest nieznajomość przepisów
dr Katarzyna Trzpioła
katedra rachunkowości UW
Wydawać by się mo-
gło, że podmiot otrzy-
mujący wsparcie fi-
nansowe (beneficjent
dotacji) ma wyłącz-
nie obowiązki związa-
ne z wydatkowaniem
przyznanych środków
i prawidłowym ich roz-
liczeniem. Ewentualnie
ma być przygotowany
na kontrolę. Okazuje
się jednak, że nie tyl-
ko. W określonych sytu-
acjach musi się bowiem
liczyć z koniecznością
zwrotu części lub na-
wet całości otrzyma-
nych środków i zapłatą
odsetek.
Taki zwrot dotacji ze
środków unijnych ma
miejsce wówczas, gdy
beneficjent lub inny
podmiot biorący udział
w realizowaniu projek-
tu (np. podwykonawca)
naruszy przepisy prawa
wspólnotowego lub kra-
jowego. Chodzi o wiele
aktów prawa wspólnoto-
wego (np. rozporządze-
nia, dyrektywy) i prawa
krajowego (np. ustawy,
rozporządzenia) oraz
postanowienia innych
dokumentów nakłada-
jących na beneficjen-
ta określone obowiązki
(wytyczne instytucji za-
rządzającej lub wytyczne
ministra rozwoju regio-
nalnego).
Właśnie nieznajo-
mość tych przepisów
prawnych jest najczęst-
szą przyczyną wystąpie-
nia nieprawidłowości.
Chodzi tu w szczególno-
ści o ustawę z 29 stycz-
nia 2004 r. – Prawo za-
mówień publicznych (t.j.
Dz.U. z 2013 r. poz. 907
ze zm.) oraz dokumen-
ty dotyczące wdrażania
programu. Zdarzają się
też przypadki, że bene-
ficjenci nie nadążają za
zmieniającymi sie prze-
pisami.
Formy kar
I
kara pozbawienia wolności,
I
naprawienie szkody – sankcja ta polega na konieczności ponownego
II. SFERA
BUDŻETOWA
Właściwe konta
Operacje gospodarcze
dotyczące zwrotu dotacji
w jednostkach zalicza-
nych do sektora finansów
publicznych powinny być
ujmowane na odpowied-
nich kontach
str. F12
Zgodnie z linią prawa
W przypadku dotacji udzielo-
nych ze środków publicznych
należy wziąć pod uwagę
przepisy ustawy o finansach
publicznych oraz ustaw
i rozporządzeń szczegóło-
wych dotyczących danego
typu jednostek
str. F13
Korekty
finansowe
Wydatki niekwalifikowalne
mogą być też przyczyną
zwrotów
str. F13
Za nieprawidłowości przy rozliczaniu projektów unijnych grozi:
I
I
I
I
I
przeprowadzenia działań, które zostały uznane za nieprawidłowe i nie
mają istotnych konsekwencji finansowych dla realizacji projektu. Z taką
sytuacją możemy się spotkać, jeżeli został popełniony błąd przy składaniu
wniosku o płatność lub w trakcie procedur przetargowych,
zwrot wszystkich środków dofinansowania – sankcja ta jest stosowana
w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia zgodnie z postanowie-
niami umowy o dofinansowanie projektu i zależy od rodzaju stwierdzo-
nych nieprawidłowości,
zwrot części przekazanych beneficjentowi środków w związku z uzna-
niem niektórych wydatków za nieprawidłowe,
odmowa refundacji wydatków uznanych za nieprawidłowe,
potrącenie środków uznanych za nieprawidłowe z kolejnej transzy dotacji,
wykluczenie z możliwości otrzymania dofinansowania w przyszłości
– kiedy beneficjent wykorzysta środki niezgodnie z przeznaczeniem.
Ponadto beneficjenci
często nie stosują zasad
określonych w umowie
o dofinansowanie pro-
jektu. A przecież stano-
wi ona najważniejszy
dokument określają-
cy warunki realiza-
cji przedsięwzięcia.
Dlatego jakiekolwiek
odstępstwo od jej po-
stanowień może być
uznane przez instytu-
cję kontrolującą jako
nieprawidłowość.
Kolejnymi przyczyna-
mi występowania nie-
prawidłowości mogą
być nierzetelność lub
niedokładność przed-
kładanych przez bene-
ficjenta dokumentów,
sporządzanie na ostat-
nią chwilę sprawozdań
z realizacji projektu
oraz wniosków o płat-
ność (brak dokumenta-
cji, błędy rachunkowe).
Podkreślić też trzeba,
iż sam zwrot dotacji nie
jest jedyną karą prze-
widzianą w przypadku
stwierdzenia nieprawi-
dłowości przy rozlicza-
niu projektów unijnych.
[ramka]
Szczegółowe zasady
zwrotu dotacji ze środ-
ków unijnych będą wy-
nikać z regulacji doty-
czących konkretnego
projektu czy działania.
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
F2
Dziennik Gazeta Prawna, 19 maja 2014 nr 95 (3736)
gazetaprawna.pl
Kor e
K t y f i n a n s o w e
I. Firmy
Prawidłowe rozliczenie otrzymanych dotacji ma kluczowe znaczenie
dla właściwego prowadzenia ksiąg i sporządzenia sprawozdania
Jednostki korzystające z dotacji muszą uwzględnić zasady związane
ze specyfiką ich rozliczania. Zasady te muszą zostać szczegółowo
przedstawione w ich polityce rachunkowości. Księgowanie zwrotu
dotacji powinno też odbywać się zgodnie z zasadami wynikającymi
z tej polityki. W szczególności dotyczy to:
zasad tworzenia rezerw na zdarzenia związane z okoliczno-
ściami powodującymi zwrot dotacji i rezerw na koszty admi-
nistracyjne;
momentu ujmowania w księgach zdarzeń dotyczących
zwrotu dotacji – chodzi o to czy traktować je jako zdarze-
nie ujmowane kasowo (w momencie wypływu środków) czy
memoriałowo;
rozstrzygnięcia czy zwrot dotacji należy potraktować jako zda-
rzenie po dniu bilansowym zgodnie z art. 54 ustawy z 29 wrze-
śnia 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
Rola polityki rachunkowości jest ogromna bowiem w tym za-
kresie dochodzi często do nieprawidłowości, które w konsekwen-
cji mogą powodować konieczność zwrotu dotacji. Zakres polityki
wynika z art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości.
Tabela 1. Metody ujmowania dotacji i ich
zalety wg MSR 20
Metoda kapitałowa
a) dotacje rządowe są narzę-
dziem finansowym i jako takie
należy je traktować w bilansie,
a nie umieszczać w rachunku
zysków i strat celem kompen-
sowania pozycji kosztów, które
dotacje finansują. Ponieważ nie
oczekuje się ich spłaty, powinny
one bezpośrednio zwiększać
kapitał własny; oraz
b) ujmowanie dotacji rządowych
w rachunku zysków i strat nie
jest słuszne z tego względu, iż
nie są one zarobkiem jednostki
gospodarczej, lecz stanowią
formę zachęty dostarczonej
przez rząd, czemu nie towa-
rzyszy ponoszenie właściwych
kosztów.
Metoda przychodów
a) dotacje rządowe stanowią
wpływy pochodzące z innego
źródła aniżeli od akcjonariuszy/
udziałowców, w związku z tym
nie powinny bezpośrednio zwięk-
szać kapitału własnego i należy je
ujmować jako przychód w odpo-
wiednich okresach,
b) dotacje rządowe rzadko są
bezinteresowne. Jednostka
gospodarcza uzyskuje je dzięki
spełnieniu związanych z nimi
warunków i przewidywanych
obowiązków (zobowiązań).
Dlatego też powinno się je
ujmować jako przychód oraz
powiązać je z właściwymi
kosztami, które dotacje mają
w zamierzeniu kompensować,
c) podatek dochodowy oraz inne
podatki nalicza się w oparciu
o przychód, uwzględnienie
w rachunku zysków i strat dotacji
rządowych wydaje się logiczne,
gdyż są one przejawem stosowa-
nej polityki podatkowej.
Rodzaje dotacji
Istotne jest, z jaką dotacją mamy do czynienia: do majątku
czy do przychodów. Od tego bowiem zależy sposób rozliczenia
O ile przepisy dotyczące finansów publicznych czy przepisy związane
ze środkami unijnymi różnicują dotacje ze względu na ich przezna-
czenia i źródło pochodzenia, to prawo bilansowe wprowadza podział
jedynie na dotacje służące finansowaniu bieżącej działalności tzw.
dotacje do przychodów oraz dotacje służące finansowaniu aktywów
trwałych. Przy czym zaznaczyć trzeba, iż dotacje do przychodów to
zarówno dotacje do cen (tzw. subwencje), jak i dotacje przekazywane
jako zwrot kosztów.
Ustawa o rachunkowości w art. 41 tylko w odniesieniu do finan-
sowania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i praw-
nych zawiera regulacje dotyczące rozliczeń w czasie przychodów.
W pozostałych przypadkach należy te kwestie uregulować w poli-
tyce rachunkowości.
WAŻNE
W zakresie dotacji unijnych to właśnie na podsta-
wie zapisów polityki rachunkowości możemy stwierdzić,
czy beneficjent wyodrębnił ewidencję operacji związanych
z projektem i czy zrobił to prawidłowo. Polityka jest ponadto
podstawowym źródłem wiedzy na temat kwalifikowalności
wydatków w projekcie
Źródło: opracowanie własne na podstawie MSR 20
Zaś te podmioty, które przy sporządzaniu sprawozdań stosują re-
gulacje międzynarodowe muszą do ujmowania dotacji i subwencji
stosować MSR 20 Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na
temat pomocy rządowej. Według MSR 20 można podzielić dotacje
na dwie grupy: dotacje do aktywów ujmowane metodą kapitało-
wą i dotacje do przychodów. Standard MSR 20 zawiera objaśnienia
dotyczące ujęcia dotacji tymi metodami.
[tabela]
Sposób ujęcia dotacji i jej rodzaj determinuje nie tylko księgowe
ujęcie w chwili jej otrzymania, ale także wpływać będzie na zapisy
w księgach, wtedy gdy trzeba będzie dotację częściowo lub całko-
wicie zwrócić.
Z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. h ustawy o rachunkowości wynika, iż
koszty i przychody związane z przekazaniem lub otrzymaniem
nieodpłatnie, w tym w drodze darowizny aktywów, w tym także
środków pieniężnych na inne cele niż dopłaty do cen sprzedaży,
nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych
w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych, zalicza się
do pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych.
Jednocześnie art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości sta-
nowi, iż środki pieniężne (w tym w formie dotacji) otrzymane na
sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych odno-
szone są na zwiększenie rozliczeń międzyokresowych przychodów,
jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów
(funduszy) własnych. Kwoty zaliczone do rozliczeń międzyokre-
sowych przychodów zwiększają stopniowo pozostałe przychody
operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych od środków
trwałych sfinansowanych z tych źródeł.
Na środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne
Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości należy środ-
ki przeznaczone na sfinansowanie lub dofinansowanie wartości
niematerialnych i prawnych lub środków trwałych ująć jako ele-
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 19 maja 2014 nr 95 (3736)
gazetaprawna.pl
F3
Kor e
K t y f i n a n s o w e
ment rozliczeń międzyokresowych przychodów. Następnie należy
sukcesywnie, równolegle do odpisów amortyzacyjnych składnika
aktywów trwałych rozliczać tę dotację w pozostałe przychody opera-
cyjne. W ustawie o rachunkowości funkcjonuje zatem rozwiązanie
przewidziane przez par. 26 MSR 20.
Z chwilą wpływu środków na rachunek bankowy dotacje należy
ująć zapisem:
strona Wn konta Rachunek bieżący,
strona Ma konta Rozliczenia międzyokresowe przychodów.
Nabyty składnik majątku, którego zakup został sfinansowany
z dotacji należy ująć w księgach w wartości początkowej równej
cenie nabycia lub kosztowi wytworzenia, zapisem:
strona Wn konta Środki trwałe/Wartości niematerialne i prawne,
strona Ma konta Środki trwałe w budowie lub Rozliczenie zakupu.
Kwoty, które zostały ujęte na koncie Rozliczenia międzyokresowe
przychodów rozlicza się w pozostałe przychody operacyjne równo-
legle do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych. Jeśli na przykład
zakup urządzenia zostanie sfinansowany ze środków unijnych w 30
proc., to z konta Rozliczenia międzyokresowe przychodów w pozo-
stałe przychody operacyjne należy przeksięgowywać sukcesywnie
kwotę odpowiadającą 30 proc. wartości dokonywanych odpisów
amortyzacyjnych. Zarachowanie w koszty działalności operacyjnej
odpisu amortyzacyjnego przebiega następująco:
strona Wn konta Amortyzacja,
strona Ma konta Odpisy umorzeniowe środków trwałych.
Zaś rozliczenie przychodów ujmuje się:
strona Wn konta Rozliczenia międzyokresowe przychodów,
strona Ma konta Pozostałe przychody operacyjne.
A zatem zwrot takich dotacji będzie ujmowany jako zmniejszenie
rozliczeń międzyokresowych przychodów i ewentualnie zwiększe-
nie pozostałych kosztów operacyjnych w tej części jaka odpowiada
w przeszłości kwotom ujętym jako pozostałe przychody operacyjne.
[przykład nr 2 s. F8, nr 4 s. F10 i nr 5 s. F11]
Częściej w praktyce stosowane jest podejście polegające na ujęciu
pozostałych przychodów operacyjnych. Nie ma znaczenia w tym
przypadku fakt, czy dotacja wpłynęła przed czy już po poniesieniu
kosztów.
Konieczność zwrotu takich dotacji skutkować będzie jedynie
rozpoznaniem pozostałych przychodów operacyjnych.
[przykład 4]
Stosowane będą zatem następujące operacje:
1. Zarachowanie dotacji do zwrotu: strona Wn konta Pozostałe
koszty operacyjne, strona Ma konta Pozostałe rozrachunki;
2. Zwrot dotacji z rachunku bankowego: strona Wn konta Pozo-
stałe rozrachunki, strona Ma konta Rachunek bankowy;
Lub od razu
strona Wn konta Pozostałe koszty operacyjne,
strona Ma konta Rachunek bankowy.
Jeśli umowa o dofinansowanie albo inne dokumenty regulujące
kwestie związane z określonymi dotacjami przewidują dodatkowe
dokumenty, powinny one pomocniczo być sporządzane, ale z za-
sady nie są to podstawowe dokumenty księgowe.
Ujęcie operacji gospodarczych związanych ze zwrotem
dotacji powinno nastąpić na podstawie wezwania do zwrotu,
decyzji administracyjnej, a w przypadku operacji przekazania
środków – wyciągu bankowego
WAŻNE
Do ceny
Trzecim rodzajem dotacji, a właściwie odmianą dotacji do przy-
chodów są tzw. dotacje do ceny. Charakteryzują się one tym, że
są w zasadzie subwencjami przyporządkowanymi do świadczo-
nych przez jednostkę usług lub sprzedawanych towarów. Należy
ujmować je, jako przychody ze sprzedaży. W rzeczywistości prze-
cież uzupełniają one cenę, która jest uzyskiwana ze sprzedaży
towarów i świadczenia usług.
[przykład nr 1 s. F7]
Księgowe ujęcie takiej dotacji powinno polegać, zatem na zapisie:
strona Wn konta Rachunek bankowy/Pozostałe rozrachunki,
strona Ma konta Przychody ze sprzedaży.
Przykładem takiej dotacji do ceny może być dofinansowanie
przedszkoli (subwencja oświatowa), dotacja do produktów rolno-
-spożywczych.
W przypadku, gdy na mocy przepisów ustawy z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze
zm.), konieczne jest opodatkowanie takiej dotacji, to najwygodniej
jest VAT wyksięgować zapisem
[przykład nr 7 s. F15]
:
strona Wn konta Przychody ze sprzedaży,
strona Ma konta Rozrachunki z tytułu VAT – VAT należny.
Jeśli konieczny jest zwrot dotacji do ceny należy dokonać pomniej-
szenia przychodów ze sprzedaży. Taki sposób postępowania jest naj-
właściwszy, gdy rozliczenie dotacji następuje w tym samym okresie
sprawozdawczym w którym zrealizowane zostały dotowane usługi.
Jeśli zwrot dotacji następuje w innym okresie sprawozdawczym
właściwsze może okazać się zaprezentowanie zwrotu jako zwięk-
szenie pozostałych kosztów operacyjnych.
Także w tym przypadku ujęcie operacji gospodarczych zwią-
zanych ze zwrotem dotacji powinno nastąpi na podstawie we-
zwania do zwrotu dotacji, decyzji administracyjnej a w przypad-
ku operacji przekazania środków – wyciągu bankowego. Same
rozrachunki związane z VAT do końca 2012 roku musiały być
ujmowane na podstawie faktury wewnętrznej. Obecnie przepi-
sy nie narzucają obowiązku sprzędzenia faktury wewnętrznej
w związku z otrzymaną dotacją do ceny i tym samym faktu-
ry korygującej w związku ze zwrotem. Jednak podatnicy mają
prawo takie dokumenty sporządzić. Oczywiście z rejestru VAT
a potem z deklaracji VAT musi wynikać kwota VAT korygowa-
nego w związku ze zwrotem dotacji.
WAŻNE
Żaden szczególny zapis ustawy o rachunkowości czy
MSR 20 nie precyzuje sposobu postępowania. Należy kierować
się zatem zasadami rachunkowości – w szczególności zasadą
wiernego obrazu
Na zwrot kosztów
Drugim rodzajem dotacji są tzw. dotacje do przychodów inaczej
określane również jako dotacja na zwrot kosztów. Związane są one
z finansowaniem działalności operacyjnej, nabyciem drobnego sprzę-
tu i wyposażenia. Innymi słowy korzyści dla jednostki w związku
z otrzymaniem takiej dotacji mają być spożytkowane szybko. Tego
typu dotacje nie służą finansowaniu środków trwałych tylko bieżącej
działalności. Bardzo często są to refundacje poniesionych wydat-
ków podlegających współfinansowaniu np. ze środków unijnych.
Mogą mieć one formę przedpłaty ale znacznie częściej przyjmują
postać zwrotu kosztów.
W przypadku, gdy dotacja dotyczy zwrotu kosztów działalności
operacyjnej np. wynagrodzenia i ubezpieczeń społecznych pracow-
ników, zwrotu kosztów zakupu materiałów, towarów lub drobnych
narzędzi niebędących środkami trwałymi należy ją ująć bezpośred-
nio w wyniku finansowym okresu, w którym ją otrzymano. Może
to przebiegać zapisem:
strona Wn konta Rachunek bankowy,
strona Ma konta Pozostałe przychody operacyjne.
Jest również możliwość skorygowania kosztów sfinansowanych
projektem:
strona Wn konta Rachunek bankowy,
strona Ma konta Koszty według rodzaju lub koszty według ze-
społu 5.
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
F4
Dziennik Gazeta Prawna, 19 maja 2014 nr 95 (3736)
gazetaprawna.pl
Kor e
K t y f i n a n s o w e
Zgodnie z procedurą
Na moment ujmowania zdarzeń w księgach rachunkowych
ma wpływ procedura zwrotu dotacji
Beneficjent realizujący projekt dofinansowany z funduszy struk-
turalnych otrzymuje dofinansowanie w formie płatności lub także
w formie dotacji celowej. W formie płatności przekazywane są środki
pochodzące z budżetu środków europejskich wypłacane beneficjen-
towi przez Bank Gospodarstwa Krajowego, na podstawie zlecenia
płatności wystawionego przez instytucję, z którą beneficjent za-
warł umowę o dofinansowanie projektu. W przypadku, gdy część
dofinansowania stanowi współfinansowanie z krajowych środków
budżetu państwa, jest ono przekazywane w formie dotacji celowej.
Niezależnie od tego, czy beneficjent otrzymuje dofinansowanie
tylko w formie płatności, czy także w formie dotacji celowej, wszyst-
kie te środki stanowią desygnat pojęcia „środki przeznaczone na
realizację programów finansowanych z udziałem środków euro-
pejskich” i w konsekwencji stosuje się do nich regulacje zawarte
w art. 207 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j.
Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
Przepisy tego artykułu określają procedurę zwrotu środków wypła-
conych beneficjentowi w ramach dofinansowania w przypadku, gdy:
zostaną one wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
zostaną one wykorzystane z naruszeniem procedur obowiązu-
jących przy ich wykorzystaniu lub
zostaną pobrane nienależnie bądź w nadmiernej wysokości.
konania zwrotu środków. Sankcja wykluczenia nie dotyczy jednak
każdego beneficjenta. Wykluczenia nie stosuje się do podmiotów,
które na podstawie odrębnych przepisów realizują zadania interesu
publicznego, jeżeli spowoduje to niemożność wdrożenia działania
w ramach programu lub znacznej jego części, oraz do jednostek
samorządu terytorialnego.
Odwołanie
Decyzja wydana w sprawie zwrotu środków jest decyzją admini-
stracyjną, zatem przysługuje od niej odwołanie. I tak od decyzji
wydanej przez instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą,
beneficjent może złożyć odwołanie do właściwej instytucji zarządza-
jącej. Natomiast w przypadku wydania decyzji w pierwszej instancji
przez instytucję zarządzającą beneficjent może zwrócić się do tej
instytucji z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Do takie-
go wniosku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące odwołań od
decyzji. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego
za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi
się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji beneficjentowi.
Co istotne, przed upływem terminu do wniesienia odwołania
decyzja nie ulega wykonaniu. Natomiast wniesienie odwołania
w terminie generalnie wstrzymuje wykonanie decyzji: chyba, że
zostanie jej nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Decyzja
wydana w drugiej instancji jest ostateczna. Beneficjent może taką
decyzję zaskarżyć do sądu administracyjnego. Warto zaznaczyć iż
tych zasad zwrotu środków nie stosuje się dla państwowych jed-
nostek budżetowych.
Sposób postępowania
W przypadku stwierdzenia przynajmniej jednej ze wskaza-
nych okoliczności, instytucja, która podpisała z beneficjentem
umowę o dofinansowanie, w pierwszej kolejności ma obowią-
zek wezwać go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody
na pomniejszenie kolejnych płatności na jego rzecz o kwotę
podlegającą zwrotowi, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
wezwania. Dopiero po bezskutecznym upływie powyższe-
go terminu – to znaczy wtedy, gdy beneficjent nie zwróci
w wyznaczonym terminie środków oraz nie wyrazi zgody na
pomniejszenie kolejnych płatności – instytucja zarządzająca
(ewentualnie instytucja pośrednicząca lub wdrażająca) jest
zobowiązana wydać decyzję określającą kwotę przypadającą
do zwrotu; termin, od którego nalicza się odsetki, oraz sposób
zwrotu środków. W decyzji można określić, że zwrot zostanie
dokonany przez pomniejszenie kolejnej płatności na rzecz
beneficjenta o kwotę podlegającą zwrotowi.
Instytucja nie może dokonać pomniejszenia ko-
lejnej płatności, jeżeli beneficjent nie wyrazi na to zgody.
Chyba że wydana zostanie w tej sprawie decyzja administracyjna
WAŻNE
Rezerwa
Jeżeli jest wysokie prawdopodobieństwo, iż w wyniku kontroli
konieczne będzie zwrócenie całości lub części dotacji, to po-
winna być utworzona rezerwa
W przypadku ujmowania dotacji i ich zwrotu ważna jest zasada
ostrożności (art. 7 ustawy o rachunkowości), która nakazuje ująć
wszystkie pozostałe koszty operacyjne. Dla ujmowania zwrotu dota-
cji może ona oznaczać, iż konieczne będzie utworzenie rezerwy na
prawdopodobny zwrot dotacji, nawet jeśli postępowanie kontrolne
czy procedury związane z odwołaniem od decyzji administracyj-
nych jeszcze się nie zakończyły.
Jeśli zdaniem kierownictwa jednostki wysoce prawdopodobne
jest iż w wyniku kontroli konieczne będzie zwrócenie całości lub
części dotacji to powinna być utworzona rezerwa na przewidywane
kwoty do zwrotu oraz odsetki. Utworzenie takiej rezerwy będzie
dokonane zapisem
strona Wn konta Pozostałe koszty operacyjne;
strona Ma konta Pozostałe rezerwy – rezerwa na zwrot dotacji.
Natomiast utworzenie rezerwy w części dotyczącej odsetek, które
będą musiały być uiszczone będzie księgowane:
strona Wn konta Koszty finansowe,
strona Ma konta Pozostałe rezerwy – rezerwa na zwrot dotacji.
Jeśli kierownictwo jednostki przewidywać będzie iż zastosuje
procedurę odwoławczą, to w związku z nią poniesione zostaną
w przyszłości koszty dotyczące postępowania administracyjnego.
Zatem jeśli będą to kwoty istotne należy utworzyć też rezerwę na
te kwoty zapisem:
strona Wn konta Pozostałe koszty operacyjne,
strona Ma konta Pozostałe rezerwy – rezerwa na koszty postę-
powania administracyjnego.
Utworzenie rezerw powoduje, iż niekorzystne skutki zdarzeń zo-
stały rozpoznane i ujęte w sprawozdaniu już w okresie kiedy stały
się wysoce prawdopodobne. Jednostka tworząc rezerwę przygoto-
Po wydaniu decyzji, środki podlegają zwrotowi przez beneficjenta
wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podat-
kowych, liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni
od dnia doręczenia decyzji, na wskazany w niej rachunek bankowy.
Decyzji administracyjnej nie wydaje się, jeżeli beneficjent doko-
nana zwrotu środków przed jej wydaniem.
Wykluczenie
W przypadku, gdy zostanie wydana decyzja, a beneficjent nie zwróci
środków w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, powinien zostać
wykluczony z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na
realizację programów finansowanych z udziałem środków euro-
pejskich. Okres wykluczenia rozpoczyna się od dnia, kiedy decyzja
stała się ostateczna, zaś kończy się z upływem trzech lat od dnia do-
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 19 maja 2014 nr 95 (3736)
gazetaprawna.pl
F5
Kor e
K t y f i n a n s o w e
wała się na te negatywne skutki zdarzeń i w rezultacie będą nimi
obciążone wyniki finansowe kilku lat a nie tylko wynik roku w któ-
rym będzie ostateczne rozstrzygniecie dotyczące zwrotu dotacji.
Prezentacja
Przepisy nie zawierają szczególnych wytycznych
dotyczących zamieszczenia informacji o zwrocie dotacji
w sprawozdaniu finansowym
Jednostka otrzymująca dotacje w swoim sprawozdaniu powinna
przedstawić:
zasady rachunkowości zastosowane do dotacji rządowych, łącz-
nie z podaniem metod prezentacji przyjętych w sprawozdaniu,
rodzaj i wielkość ujętych dotacji,
niespełnione warunki i inne zdarzenia warunkowe dotyczące
ujętych dotacji.
W bilansie otrzymane i dotychczas nie rozliczone dotacje do ak-
tywów trwałych prezentowane są w pasywach bilansu jako Roz-
liczenia międzyokresowe (pozycja B.IV.2). Dotacje do przychodów
ujmowane są w pozycji A. Rachunku zysków i strat jako Przychody
netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów. Natomiast
pozostałe dotacje do przychodów jak i rozliczenie dotacji do akty-
wów – to pozycja Dotacje w ramach pozycji Pozostałe przychody
operacyjne (poz. G.II w wariancie kalkulacyjnym i poz. D. II w po-
równawczym wariancie rachunku zysków i strat).
W konsekwencji jeśli w jednostce następuje zwrot dotacji to po-
winien zostać on odzwierciedlony:
jako zmniejszenie rozliczeń międzyokresowych przychodów
(B.IV Pasywów bilansu) jeśli dotyczy zwrotu dotacji do aktywów
trwałych
jako zmniejszenie Przychodów netto ze sprzedaży produktów,
towarów i materiałów – jeśli dotyczy to dotacji do ceny
jako zwiększenie Innych pozostałych kosztów operacyjnych ( poz.
H.III w wariancie kalkulacyjnym i poz. E. III w porównawczym
wariancie rachunku zysków i strat) – w pozostałych przypadkach.
Jeśli w jednostce tworzone są rezerwy na zwroty dotacji, odset-
ki lub koszty związane z postępowaniem administracyjnym to:
w bilansie prezentowane są one w pozycji Pozostałe rezerwy (B.I.3
Pasywów) najczęściej jako krótkoterminowe
w rachunku zysków i strat w pozycji Pozostałe koszty operacyjne
( poz. H.III w wariancie kalkulacyjnym i poz. E. III w porównaw-
czym wariancie)
W informacji dodatkowej należy wskazać istotne informacje doty-
czące warunków, które nie zostały spełnione w związku z dotacjami.
Jeśli przy realizacji projektów pojawiają się okoliczności, które mogą
spowodować w przyszłych okresach zwrot dotacji – tzw. zdarzenia
warunkowe to należy też zamieścić o nich informację. Przepisy
jednak tu nie precyzują formy takiej informacji.
Ujęcie odsetek
W przypadku nieprawidłowości związanych z wydatkowaniem
dotacji i jej zwrotem przepisy prawa przewidują dodatkową
sankcję w postaci odsetek
W myśl art. 207 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, w przypadku
gdy środki przeznaczone na realizację programów finansowanych
z udziałem środków europejskich są:
1. wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2. wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa
w art. 184 ustawy o finansach publicznych,
3. pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości,
– podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wy-
sokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od
dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
decyzji, na wskazany w niej rachunek bankowy.
Odsetki naliczane są w sytuacji:
1) niewykorzystania części dotacji i niedokonania zwrotu w ter-
minie określonym w umowie (naliczane od dnia następującego po
terminie zwrotu określonym w umowie);
2) wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem (naliczane
od dnia przekazania dotacji);
3) nienależnego pobrania dotacji (naliczane od dnia następującego
po dniu wskazanym Zleceniobiorcy, jako termin zwrotu dotacji);
4) pobrania dotacji w nadmiernej wysokości (naliczane od dnia
następującego po dniu wskazanym Zleceniobiorcy, jako termin
zwrotu dotacji).
W księgach rachunkowych naliczone odsetki ujmuje się:
strona Wn konta Koszty finansowe
strona Ma konta Pozostałe rozrachunki
Jeśli naliczenie odsetek następuje w tym samym momencie co
ich zapłata można zaksięgować od razu:
strona Wn konta Koszty finansowe,
strona Ma konta Rachunek bankowy.
Z punktu widzenia podatkowego ważne jest, iż z art. 53 par. 1
ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012
r., poz. 749 ze zm.), od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art.
54, naliczane są odsetki za zwłokę. A z kolei zgodnie art. 16 ust. 1
pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.), nie uważa się za
koszty uzyskania przychodów odsetek za zwłokę z tytułu nieter-
minowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do
których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej. Ustawodawca
w ww. przepisie z kosztów uzyskania przychodów wyłączył odsetki
za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych
i innych należności, do których stosuje się przepisy ustawy Ordy-
nacja podatkowa. Nie można zatem wyżej wskazanych odsetek
zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.
Jak na przykład podkreślił dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w in-
terpretacji indywidualnej z 4 lutego 2014 r. sygn. IPTPB3/423-429/13-5/
MF „podatnik nie może kwalifikować do kosztów uzyskania przycho-
dów wszelkich wydatków, będących następstwem jego niewłaściwe-
go działania, bądź niezachowania przez niego należytej staranności.
Ryzyko prowadzonej działalności gospodarczej ponosi podatnik
i nie ma możliwości przenoszenia tego ryzyka na budżet państwa
w postaci zmniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem do-
chodowym, poprzez zaliczenie w koszty poniesionych wydatków” .
Także wyrok NSA z 10 stycznia 2014 r. (sygn. II FSK 346/12) pod-
kreśla iż takie odsetki wynikają z naruszenia warunków umowy
o dotację, a nie mają związku z osiągnięciem przychodu. Zaś wydatki
z tytułu udziału w postępowaniu sądowym rozstrzygającym spór
podatnika z przyznającym dotacje pozostają w związku z prowa-
dzoną działalnością gospodarczą. NSA podkreślił, że konieczność
zapłaty odsetek od niewłaściwie wykorzystanej dotacji wynikała
przede wszystkim z umowy o dotację, nie miała natomiast związ-
ku z osiągnięciem przychodów, nie spełniając warunku celowości.
Konsekwencje
podatkowe
Zwrot dotacji rodzi skutki podatkowe w zakresie amortyzacji
Analizując kwestię opodatkowania dotacji, należy przede wszystkim
stwierdzić, iż dotacje unijne są dotacjami pochodzącymi ze środków
Zgłoś jeśli naruszono regulamin